Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

The formation of the Cypriot musical scene during the first half of the twentieth century: Yiagkos Michailidis, the unacknowledged music figure

Πετρούδη Γεωργία

18 Ιανουαρίου 2013

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 18:31 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1490
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Σε μια εποχή που δεν υπήρχαν οργανωμένα μουσικά σύνολα κλασικής μουσικής, ούτε η μουσική διδασκαλία είχε ληφθεί σοβαρά υπόψη στα σχολεία της Κύπρου, ο συνθέτης και παιδαγωγός Γιάγκος Μιχαηλίδης (1904-1972), με σπουδές στο Ελληνικό Ωδείο Αθηνών και στη Schola Cantorum στο Παρίσι, (υπό τη διδασκαλία του Vincent d 'Indy), προετοίμασε το έδαφος για τη δημιουργία ενός μουσικού πολιτισμού και μίας ζωντανής μουσικής σκηνής στο νησί.

Κατά τη διάρκεια της ζωής του, εισήγαγε καινοτομίες στη διδασκαλία της μουσικής στα σχολεία και πιο συγκεκριμένα στο «Παγκύπριον Γυμνάσιο» όπου δίδαξε, μεταλαμπαδεύοντας στους μαθητές του το πάθος του για τη μουσική δημιουργία και την ακρόαση. Επιπλέον, η μεγαλύτερη συμβολή του στην ανάπτυξη της μουσικής ζωής και τον πολιτισμό της Κύπρου, ήταν η πρωτοβουλία του να οργανώσει και να διευθύνει οργανικά και χορωδιακά σύνολα, όπως η Φιλαρμονική του Δήμου Λευκωσίας, η χορωδία (αρρένων αρχικά και αργότερα μεικτή) και η συμφωνική ορχήστρα του «Ολυμπιακού», με αποκορύφωμα την ίδρυση της μουσικής κοινότητας "Μότσαρτ", η οποία μετεξελίχθηκε στη σημερινή Συμφωνική Ορχήστρα της Κύπρου.

Ως εκ τούτου, οι μουσικές συνθέσεις του, οι οποίες περιλαμβάνουν τρεις συμφωνίες, τέσσερα κοντσέρτα, χορωδιακές συνθέσεις, τραγούδια, κ.ά, ήταν σχετικές με τις διάφορες δεσμεύσεις και τις προσπάθειες που ανέλαβε, όντας χαρακτηριστικά ταιριαστές ανάλογα με την κάθε περίπτωση, αλλά και περιοριζόμενες από τις δυνατότητες που υπήρχαν εκείνη την εποχή που την χαρακτήριζε η έλλειψη υποδομής και διαθέσιμων εκτελεστών.

 Παρ 'όλα αυτά, ο συνθέτης, ο οποίος είχε τιμηθεί δεόντως το 1960 από την κυβέρνηση της νεοσύστατης Κυπριακής Δημοκρατίας, μετά το θάνατό του πέρασε στο περιθώριο της μουσικής ιστορίας της Κύπρου, ενώ οι μουσικές συνθέσεις του παραμένουν ως επί το πλείστον διάσπαρτες και αδημοσίευτες.

Πετρούδη Γεωργία Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Τεχνών, Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Η Δρ. Γεωργία Πετρούδη είναι κάτοχος διδακτορικού διπλώματος στην Ιστορική Μουσικολογία από το Τμήμα Μουσικής του Πανεπιστημίου του Sheffield στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ξεκίνησε τις σπουδές της στο Πανεπιστήμιο Wittenberg, στο Οχάιο των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, και απέκτησε Bachelor of Music στο πιάνο και το όμποε. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της στην Αμερική, έδωσε πολλά ρεσιτάλ και έχει συμμετάσχει ως φιναλίστ κερδίζοντας βραβεία σε διεθνείς διαγωνισμούς πιάνου. Μετά την επιστροφή της στην Κύπρο εργάστηκε για ένα χρόνο ως λέκτορας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Intercollege. Το 2007 διορίστηκε Λέκτορας στο Τμήμα Τεχνών του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, όπου σήμερα διδάσκει στη βαθμίδα της Επίκουρης Καθηγήτριας. Έχει υπηρετήσει ως συν-συντονίστρια του προγράμματος μουσικής, και έχει διατελέσει πρόεδρος του Τμήματος. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τους δυτικούς συνθέτες του πρώτου μισού του εικοστού αιώνα και Έλληνες και Ελληνοκύπριους συνθέτες. Πιο συγκεκριμένα, επικεντρώνεται σε αναθεωρημένες συνθέσεις, καθώς και θέματα που σχετίζονται με την αναθεωρητική διαδικασία, όπως η δημιουργικότητα, η πολιτική και η μεθοδολογία. Έχει παρουσιάσει τη δουλειά της σε διεθνή συνέδρια και έχει δημοσιεύσει σχετικές εργασίες σε επιστημονικά περιοδικά. Είναι ιδρυτικό μέλος της Ομάδας Εργασίας της Διεθνούς Μουσικολογικής Εταιρείας "Μελέτες Μεσογειακής Μουσικής".

Σχετικές ομιλίες