Bodossaki Lectures on Demand

The composer Dimitri Mitropoulos and his relation to the Greek National School of Music

Φούλιας Ιωάννης

18 Ιανουαρίου 2013

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 24:46 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1772
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Μέχρι πολύ πρόσφατα, ήταν κοινή η πεποίθηση ότι όλα τα μουσικά έργα του Έλληνα συνθέτη - αλλά και πολύ μεγάλου μαέστρου με διεθνή ακτινοβολία - Δημήτρη Μητρόπουλου (1896-1960) δεν έχουν σχεδόν τίποτα κοινό με τις τεχνικές σύνθεσης, καθώς και τα τυπικά υφολογικά στοιχεία έργων που ανήκουν στην Ελληνική Εθνική Μουσική Σχολή, γραμμένων από συνθέτες όπως ο Μανώλης Καλομοίρης, ο Αιμίλιος Ριάδης ή ο Μάριος Βάρβογλης.

Ωστόσο, πρόσφατες έρευνες, ιδίως σε πρώιμα έργα του Μητρόπουλου έρχονται να ρίξουν νέο φως σε αυτό το θέμα, αποδεικνύοντας ότι η θέση του στην ελληνική μουσική δημιουργία στις αρχές του 20ου αιώνα  δεν είναι τόσο απομονωμένη όσο εθεωρείτο, δεδομένου ότι ορισμένες από τις συνθέσεις του είναι περισσότερο ή λιγότερο αντιπροσωπευτικές των ευρύτερων εθνικών μουσικών τάσεων της εποχής εκείνης.

Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για την ελληνική σονάτα για πιάνο του Μητρόπουλου, η οποία είναι ένα από τα μεγαλύτερα και ωραιότερα έργα του και κατέχει μοναδική θέση στην ελληνική μουσική τέχνη γενικότερα. Ωστόσο, αυτό το μάλλον ώριμο έργο, που χρονολογείται το 1920, αποτελεί σχεδόν το τέλος του δρόμου που ακολούθησε κατά καιρούς ο Μητρόπουλος ως προς τη συγκεκριμένη τάση, όπως έχει καταστεί σαφές από πλήθος συνθέσεών του από το 1913 και μετά. Για το λόγο αυτό, είναι απαραίτητη η αναθεώρηση, ακόμη και μερικών από τα πρώιμα και λιγότερο γνωστά έργα του, προκειμένου να επαναξιολογηθεί η σχέση του με το εθνικό μουσικό ιδίωμα το οποίο καλλιεργήθηκε στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια των πρώτων δεκαετιών του 20ου αιώνα.

Φούλιας Ιωάννης Λέκτορας «Συστηματικής Μουσικολογίας-Θεωρίας της Μουσικής (18ου-19ου αιώνος)», Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1976. Πραγματοποίησε μουσικές σπουδές στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας (πτυχία αρμονίας, αντιστίξεως, φούγκας και πιάνου, 1994-1998) και σπούδασε μουσικολογία στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (πτυχίο το 1999 και διδακτορικό δίπλωμα το 2005, με διατριβή για τα Αργά μέρη σε μορφές σονάτας στην κλασσική περίοδο). Είναι μέλος της Συντακτικής και της Επιστημονικής Επιτροπής του περιοδικού Πολυφωνία καθώς και των αντίστοιχων επιτροπών του περιοδικού Μουσικολογία. Έχει συμμετάσχει στο διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα RIPM, σε επιστημονικές ημερίδες και διεθνή συνέδρια. Έχει επίσης δημοσιεύσει δεκάδες πρωτότυπα άρθρα, καθώς και μεταφράσεις βιβλίων (του Κ. Φλώρου και του N. Cook) αλλά και μικρότερων μελετών. Το 2011 κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο «Παπαγρηγορίου – Νάκας» η μονογραφία του Οι δύο σονάτες για πιάνο του Δημήτρη Μητρόπουλου: Από τον ύστερο ρομαντισμό στην Εθνική Σχολή Μουσικής.

Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εμπίπτουν στα ακόλουθα πεδία: θεωρία των μουσικών μορφών (από τον 18ο έως τον 21ο αιώνα), εξελικτική θεώρηση ειδών και μορφών της ενόργανης μουσικής στο μπαρόκ, τον κλασσικισμό και τον ρομαντισμό, μορφολογία και μουσική ανάλυση.

Πρσωπική ιστοσελίδα του Ιωάννη Φούλια

Σχετικές ομιλίες