Αθανασόπουλος Βαγγέλης
Γλώσσα
Αγγλική
Ημερομηνία
06/02/2020
Διάρκεια
00:22:57
Εκδήλωση
Αισθητική. Αρχιτεκτονική, Αρχαιολογία, Αρχιτεκτονική Τοπίου
Χώρος
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Διοργάνωση
Ίδρυμα Παναγιώτη και Έφης Μιχελή
Κατηγορία
Αρχιτεκτονική, Αρχαιολογία
Ετικέτες
αισθητική, αρχιτεκτονική, αρχαιολογία, αρχιτεκτονική τοπίου, ελληνική αρχιτεκτονική, φύση, πολιτισμός, συλλογική μνήμη, σχεδιασμός τοπίου, Ελλάδα, τοπίο, Λατινική Αμερική, αστικός πολιτισμός, Βηρυτός, εικόνα, ταυτότητα, ερείπια, παρελθόν, αρχαία Αθήνα, πόλη του μέλλοντος, ιστορία της τέχνης, θεωρία του πολιτισμού
Αν και η στρατηγική σημασία της εικόνας, και ιδιαίτερα της τέχνης, στις ψυχικές, κοινωνικές και πολιτισμικές διαδικασίες δόμησης της ταυτότητας είναι πλέον αναγνωρισμένη, δεν παύει να αποτελεί ένα είδος παραδόξου: στον βαθμό που η τέχνη, πολύ συχνά αν όχι πάντα, καταδεικνύει ακριβώς τον προβληματικό χαρακτήρα της ίδιας της έννοιας της ταυτότητας ως ταύτισης του υποκειμένου με τον εαυτό του.
Βασισμένοι σε αυτή την υπόθεση, και ακολουθώντας μια διαγώνια πορεία που συνδυάζει την αισθητική με την Ιστορία της τέχνης και τη Θεωρία του πολιτισμού, θα επιχειρήσουμε να παρουσιάσουμε μια σύντομη αρχαιολογία της εικόνας ως μηχανισμού παραγωγής ταυτότητας, εστιάζοντας στις κατοπτρικές σχέσεις που ενώνουν την όραση, τη γνώση, τη φύση και την ελευθερία στον δυτικό πολιτισμό.
(Σημείωμα του ομιλητή)
Ο Βαγγέλης Αθανασόπουλος είναι Διδάκτορας Αισθητικής του Πανεπιστημίου Paris 1 Panthéon-Sorbonne, ιστορικός και θεωρητικός της τέχνης. Διδάσκει Αισθητική και Φιλοσοφία της Τέχνης στο Τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης, στη Θέση Μιχελή. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν την θεωρία της σύγχρονης τέχνης, την πολιτισμική κριτική, την οπτική ανθρωπολογία και τις σχέσεις λόγου και εικόνας. Μεταξύ άλλων εξέδωσε μία μονογραφία, το La publicité dans l'art contemporain (2 τόμοι), 2009, και επιμελήθηκε δύο συλλογικούς τόμους: το La pensée comme expérience: Esthétique et déconstruction, 2016, σε συνεργασία με τον Marc Jimenez, και το Quand le discours se fait geste. Regards croisés sur la conférence-performance, 2018.