Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Όψεις της Εθνικής Σχολής: Ο Νίκος Σκαλκώτας και η ανάδειξη της δημοτικής παράδοσης μέσω των 36 Ελληνικών Χορών

Λεβίδου Κατερίνα

3 Οκτωβρίου 2019

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 01:01:48 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 575
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Η ομιλία της μουσικολόγου, Κατερίνας Λεβίδου, που έχει στόχο να διαφωτίσει το όραμα ενός εκ των σημαντικότερων Ελλήνων συνθετών, του Νίκου Σκαλκώτα, για τη δημιουργία Εθνικής Μουσικής αξιοποιώντας την ελληνική δημοτική μουσική, διοργανώθηκε από τη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη» του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η ιδέα της δημιουργίας και ανάδειξης της Ελληνικής Εθνικής Σχολής μουσικής υπηρετήθηκε από μια πλειάδα συνθετών, με γνωστότερο από όλους τον Μανώλη Καλομοίρη. Η διάλεξη διευρύνει τις γνώσεις περί της Εθνικής Σχολής, εστιάζοντας σε έναν σημαντικό Έλληνα συνθέτη: τον Νίκο Σκαλκώτα. Κεντρικό στοιχείο στη σκέψη του συνθέτη υπήρξε η αξιοποίηση της ελληνικής δημοτικής μουσικής στην έντεχνη (τη λεγόμενη «κλασική») μουσική. Εξετάζοντας το ευρύτερο πλαίσιο στο οποίο ο συνθέτης ενέταξε το εγχείρημα αυτό, μελετάται η αντίληψη του στοιχείου της «ελληνικότητας» και η τοποθέτηση της Ελλάδας στο διεθνή πολιτισμικό χάρτη. Πώς εκλαμβάνει ο συνθέτης το ρόλο της δημοτικής παράδοσης στη δημιουργία μιας Εθνικής Μουσικής; Πώς αντιλαμβάνεται το ρόλο του ως συνθέτη; Ποια η θέση της Ελλάδας στην Ευρώπη και ποια η σχέση της με τους Ανατολικούς πολιτισμούς; Η διάλεξη αξιοποιεί αρχειακό υλικό που στεγάζεται στη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη».

Η σχετική έρευνα της κ. Λεβίδου έχει χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Horizon 2020», δράσεις Marie Sklodowska-Curie, αριθμός σύμβασης No 745631.

Όψεις της Εθνικής Σχολής: Ο Νίκος Σκαλκώτας και η ανάδειξη της δημοτικής παράδοσης μέσω των 36 Ελληνικών Χορών

Ο Νίκος Σκαλκώτας έχει αναγνωριστεί διεθνώς ως ένας εκ των σημαντικότερων εκφραστών του μουσικού μοντερνισμού στο πρώτο μισό του εικοστού αιώνα. Στο πλαίσιο αυτό, η εν μέρει σύμπλευσή του με τα ιδεώδη της Εθνικής Μουσικής Σχολής φαντάζει ασυμβίβαστη με το μοντερνιστικό του έργο. Η ομιλία παρουσιάζει στοιχεία από την αλληλογραφία και τα γραπτά του συνθέτη τα οποία διαφωτίζουν τη σχέση του με την ιδέα της δημιουργίας εθνικής μουσικής. Ο Σκαλκώτας, όπως και άλλοι εκπρόσωποι της Εθνικής Μουσικής Σχολής, θεώρησε επιτακτική ανάγκη την ανάδειξη της δημοτικής παράδοσης από τους Έλληνες συνθέτες στο έργο τους. Στο πλαίσιο αυτό, οι 36 Ελληνικοί Χοροί, έργο όπου αξιοποιείται η δημοτική μουσική παράδοση, αποτελούν το κατεξοχήν έργο υλοποίησης του οράματος αυτού.

Λεβίδου Κατερίνα Μουσικολόγος - Μεταδιδακτορική ερευνήτρια Marie Skłodowska-Curie Individual Fellow, King’s College London

Η Κατερίνα Λεβίδου είναι μεταδιδακτορική ερευνήτρια Marie Skłodowska-Curie Individual Fellow στο King’s College London. Σπούδασε μουσικολογία και μουσική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στο Εθνικό Ωδείο. Έλαβε Master of Music από το King’s College London και διδακτορικό τίτλο από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Οι δημοσιεύσεις της εστιάζουν στην ελληνική και στη ρωσική μουσική κυρίως του εικοστού και εικοστού πρώτου αιώνα. Στις πρόσφατες δημοσιεύσεις της περιλαμβάνονται η συν-επιμέλεια του συλλογικού τόμου Musical Receptions of Greek Antiquity: From the Romantic Era to Modernism, λήμματα στο Grove Music Online και στο The Cambridge Stravinsky Encyclopedia, καθώς και άρθρα στους τόμους Stravinsky in Context και Greece in Crisis: The Cultural Politics of Austerity. Είναι κεντρική συντονίστρια του Russian and Eastern European Music Study Group του British Association for Slavonic and East European Studies.

Σχετικές ομιλίες