Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Ιστορίες Μαγείας από το Βυζάντιο στην Ευρώπη

Αλεξάκης Αλέξανδρος

13 Ιανουαρίου 2015

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 63:20 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1744
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /
Ομιλητές
Αλεξάκης Αλέξανδρος

Γλώσσα
Ελληνική

Ημερομηνία
13/01/2015

Διάρκεια
63:20

Εκδήλωση
Διαλέξεις της Γενναδείου Βιβλιοθήκης της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών

Χώρος
Αμφιθέατρο "Cotsen Hall", Αναγνωστήριο Σπάνιων Βιβλίων Μανδύλα

Διοργάνωση
Γεννάδειος Βιβλιοθήκη της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα

Κατηγορία
Εθνολογία, Ιστορία

Ετικέτες
Βυζάντιο, Ευρώπη, μαγεία

"Απόψε θα σας πω παραμύθια, εδώ που τα λέμε, τα οποία όμως, αν τα προσέξει κανείς, στηρίζουν σοβαρή επιστημονική δουλειά. Το θέμα που θα θίξω είναι, βέβαια, ενδιαφέρον, τουλάχιστον για μένα αλλά και για πάρα πολύ κόσμο, ιδίως εκτός Ελλάδος, παρ' όλο που όταν ακούει κανείς τη λέξη "μαγεία" αρχίζει να σκάφτεται αμέσως ανθρωπολόγους ή - στην καλύτερη περίπτωση - κλασσικούς ιστορικούς της τέχνης ή αρχαιολόγους που ψάχνουν στα ερείπια για μαγικά ελάσματα, καταδεσμούς, φυλαχτά, κλπ. Και όμως υπάρχουν αρκετές ιστορίες που είναι καθαρά αντικείμενο της φιλολογίας..."

Απόσπασμα από την εισαγωγή της ομιλίας με θέμα "Ιστορίες Μαγείας από το Βυζάντιο στην Ευρώπη", που έδωσε στην Γεννάδειο Βιβλιοθήκη ο Καθηγητής Λόγιας Βυζαντινής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Αλέξανδρος Αλεξάκης.

Αλεξάκης Αλέξανδρος Καθηγητής Λόγιας Βυζαντινής Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Ο Αλέξανδρος Αλεξάκης είναι Καθηγητής Λόγιας Βυζαντινής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.

Σπούδασε Νομική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Φιλολογία (κατεύθυνση Κλασική) στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Η διατριβή του (υπό την εποπτεία του καθηγητή Cyril Mango) με τίτλο Codex Parisinus Graecus and Its Iconophile Florilegium έγινε δεκτή από το τμήμα Μεσαιωνικών Γλωσσών και Λογοτεχνίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης το 1992.

Από το 1991 εργάστηκε ως επιστημονικός συνεργάτης στο πρόγραμμα Dumbarton Oaks Hagiography Database στο Ίδρυμα Dumbarton Oaks Research Library and Collection της Ουάσιγκτον.

Από το 1994 μέχρι το 2000 δίδαξε ως Επίκουρος και στη συνέχεια ως Αναπληρωτής Καθηγητής στα τμήματα Θρησκείας και Κλασικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Columbia της Νέας Υόρκης των ΗΠΑ.

Από το 2000 μέχρι το 2003 κατείχε τη θέση Αναπληρωτή Καθηγητή Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Stockton College of New Jersey (Atlantic City). Αποχώρησε για το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, όπου διδάσκει από τον Ιανουάριο του 2004.

Είναι κάτοχος του βραβείου Giovanni Domenico Mansi (1994) για τη συμβολή της φιλολογικής του εργασίας στην κατανόηση της Ιστορίας των Εκκλησιαστικών Συνόδων.

Στα ερευνητικά ενδιαφέροντα συγκαταλέγεται η βυζαντινή λόγια λογοτεχνία, με ιδιαίτερη έμφαση στη γραμματεία της εικονομαχικής περιόδου και στην αγιολογία από τον 8ο μέχρι τον 11ο αιώνα. Επίσης, η παλαιογραφία, οι κριτικές εκδόσεις κειμένων, η ιστορία των Οικουμενικών και των Εκκλησιαστικών Συνόδων, οι εκκλησιαστικές σχέσεις Βυζάντιου και Ρώμης, τέλος οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές και οι ανθρωπιστικές σπουδές.

Μεταξύ των δημοσιεύσεων του είναι οι ακόλουθες (επιλεκτικά):

1) Αγαθίου Μυριναίου, Ιστοριών Βιβλία Ε΄, (Εισαγωγή, Μετάφραση και Σχόλια), (Αθήνα, Εκδόσεις Κανάκη, 2008),

2) Γάμοι, Κηδείες και Αυτοκρατορικές Μεταμέλειες: Ο Βίος του Πατριάρχη Ευθυμίου. (Εισαγωγή, Μετάφραση και Σχόλια), (Αθήνα, Εκδόσεις Κανάκη, 2006),

3) Codex Parisinus Graecus 1115 and Its Archetype. Dumbarton Oaks Studies 34, (Washington DC, 1996),

4) “Two Verses of Ovid Liberally Translated by Agathias of Myrina (Metamorphoses 8.877-878 and Historiae 2.3.7),” Byzantinische Zeitschrift 101.2 (2008), σελ. 1-8,

5) “Μορφολογικές παρατηρήσεις στήν Εὐχὴ Μυστική, δι’ ἧς ἐπικαλεῖται τὸ Πνεῦμα τὸ ἅγιον ὁ αὐτὸ προορῶν τοῦ Συμεὼν τοῦ Νέου Θεολόγου,” στο A. Μαρκόπουλος (εκδ.) Η Ποίηση του Συμεών του Νέου Θεολόγου (Αθήνα, Εκδ. Kανάκη, 2008), σελ. 1-24,

6) “Was there Life beyond the Life Beyond? Byzantine Ideas on Reincarnation and the Final Restoration,” Dumbarton Oaks Papers 58 (2001), σελ. 155-177,

7) “The Greek Patristic Testimonia Presented at the Council of Florence (1439) in Support of the Filioque Reconsidered,” Revue des Etudes Byzantines 58, (2000), σελ. 149-165,

8) “The Dialogue between the Monk and Recluse Moschos and a Sabbatian: An Early ‘Iconophile’ Text,” Dumbarton Oaks Papers 52 (1998), σελ. 187-224.

Σχετικές ομιλίες