Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Le role de Byzance dans le developpement culturel de l' Europe latine IXe-XIIe siecles

Gouguenheim Sylvain

9 Ιουλίου 2011

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 25:58 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1432
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /
Ομιλητές
Gouguenheim Sylvain

Γλώσσα
Γαλλική

Ημερομηνία
09/07/2011

Διάρκεια
25:58

Εκδήλωση
Διεθνές Συμπόσιο: "Το Βυζάντιο στην Ιστορική Συνέχεια"

Χώρος
Συνεδριακό Κέντρο Δελφών

Διοργάνωση
Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών

Κατηγορία
Ιστορία

Ετικέτες
Βυζάντιο, Μεσαίωνας, αρχαίος ελληνικός πολιτισμός

Κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα, ο ελληνικός πολιτισμός ήταν το αντικείμενο ενδιαφέροντος πολλών χωρών. Τα χρόνια 1090-1175 αντιπροσωπεύουν μία σημαντική στιγμή στις πολιτισμικές μεταφορές προς τη λατινική Ευρώπη.

Το Βυζάντιο διατήρησε μία φιλοσοφία και μια γνήσια ανησυχία για την αρχαία κληρονομιά. Ανάμεσα στον 19ο και τον 21ο αιώνα το μεγαλύτερο μέρος των ελληνικών φιλοσοφικών, ιστορικών, λογοτεχνικών, μαθηματικών κειμένων είχαν αντιγραφεί. Ο αρχαίος πολιτισμός αποτέλεσε κοινό έδαφος, παρόλο τις έντονες κριτικές εναντίον του. Η βυζαντινή φιλοσοφία είναι ένας κλάδος της ελληνικής φιλοσοφίας. Οι βυζαντινοί (όπως ο Μιχαήλ της Εφέσου) έγραψαν αξιόλογους σχολιασμούς για τα αρχαία κείμενα, ειδικότερα του Αριστοτέλη και των νέο-πλατωνικών, ανατρέχοντας στα πρωτότυπα κείμενα.

Από το τέλος του 11ου αιώνα οι λατίνοι λόγιοι Burgundio de Pise, Moïse de Bergame, Hugues de Pise, έλαβαν γνώση των κειμένων που διατηρήθηκαν και αντιγράφηκαν στο Βυζάντιο όπως και των ανέκδοτων έργων. O Jacques de Venise μετέφρασε και σχολίασε μεγάλο μέρος του έργου του Αριστοτέλη, όπως τα Φυσικά και τα Μεταφυσικά.

Ο ελληνικός πολιτισμός έφτασε από το Βυζάντιο στην Ιταλία και στο βασίλειο της Γαλλίας, ειδικότερα στο Ile-de-France και στη Νορμανδία (μονές των Bec-Hellouin, Mont-Saint-Michel, σχολή της Coutances, που είχαν σχέση με τον θεολόγο Jean de Salisbury). Οι πρώτοι σχολιασμοί πάνω στο έργο Τοπικοί και Σοφιστικοί Έλεγχοι του Αριστοτέλη, ξεκίνησαν από τα μέσα του 12ου αιώνα στο Saint-Victor του Παρισιού. Συνεπώς, η βυζαντινή πνευματική ανάπτυξη προηγήθηκε και εν μέρει επηρέασε εκείνη της λατινικής Ευρώπης.

Η βυζαντινή τέχνη (ελεφαντόδοντα, λειψανοθήκες, εικόνες, μετάξια, μικρογραφίες χειρογράφων) διείσδυσε σε περισσότερες χώρες και λειτούργησε ως μεσάζοντας μεταξύ της ιταλικής και της αρχαίας τέχνης, ενώ επηρέασε και την ρωμαϊκή τέχνη του βασιλείου της Γαλλίας. Η παραγωγή πολιτισμού τροφοδότησε την πνευματική Αναγέννηση της λατινικής Ευρώπης του 12ου αιώνα.

Gouguenheim Sylvain Καθηγητής Μεσαιωνικής Ιστορίας, Ecole Normale Superieure de Lyon

O Sylvain Gouguenheim (γεννηθείς το 1960) είναι καθηγητής της Μεσαιωνικής Ιστορίας στο Ecole Normale Superieure de Lyon, είναι μέλος της Διεθνούς Επιτροπής Ιστορίας του Τάγματος των Τευτόνων και μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού Ordines Militares, που δημοσιεύθηκε από το Πανεπιστήμιο του Torun στην Πολωνία.

Έχει διδάξει δέκα χρόνια Ιστορία και Γεωγραφία στο γυμνάσιο και στο λύκειο. Τα τελευταία 17 χρόνια διδάσκει Μεσαιωνική Ιστορία στο Πανεπιστήμιο. Ειδικεύεται κυρίως στην Ιστορία του Τάγματος των Τευτόνων κατά τον 13ο-14ο αιώνα. Δεύτερος τομέας ενδιαφέροντος είναι η ιστορία της διατήρησης του ελληνικού πολιτισμού και γνώσης και η μεταφορά τους στην λατινική Ευρώπη. Ειδικότερα, ενδιαφέρεται για το ρόλο που έπαιξε η Βυζαντινή αυτοκρατορία.

Σχετικές ομιλίες