Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Στρογγυλό τραπέζι: «Το 1821 στην εκπαίδευση και τη δημόσια ιστορία. Αποτίμηση των εργασιών του συνεδρίου»

Κουλούρη Χριστίνα, Αθανασιάδης Χάρης, Κόκκωνας Γιάννης, Λάππας Κώστας, Σακκά Βασιλική

19 Φεβρουαρίου 2021

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 01:12:01 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 187

Το Ίδρυμα Λαμπράκη διοργάνωσε σε συνεργασία με το Πάντειο Πανεπιστήμιο και τον Όμιλο για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα, ένα διεθνές διαδικτυακό συνέδριο με θέμα "Ελληνική Επανάσταση, Εκπαίδευση και Συλλογική Μνήμη. Μεταμορφώσεις της σχολικής και της δημόσιας ιστορίας" στις 18-19 Φεβρουαρίου του 2021, στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας 1821-2021.

Το Συνέδριο, μεταξύ άλλων, ασχολείται με τα σχολεία, τους δασκάλους και τις διδακτικές μεθόδους στην Ελληνική Επανάσταση, καθώς και τη διδασκαλία της Ελληνικής Επανάστασης στο ελληνικό σχολείο.

Ο στόχος του Συνεδρίου είναι τριπλός: (α) να διερευνήσει τις προεπαναστατικές μορφές της εκπαίδευσης καθώς και τη συγκρότηση των πρώτων εκπαιδευτικών θεσμών στη διάρκεια του Αγώνα και της καποδιστριακής περιόδου (β) να παρακολουθήσει τους τρόπους με τους οποίους η Ελληνική Επανάσταση διδάχτηκε στο ελληνικό σχολείο (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση) από το 1834 μέχρι σήμερα και (γ) να διερευνήσει τις ποικίλες μορφές που πήρε η μνήμη της Επανάστασης στη δημόσια ιστορία.

Επιστημονική Επιτροπή:
Χάρης Αθανασιάδης, Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Διευθυντής ΠΜΣ «Δημόσια Ιστορία», ΕΑΠ
Γιάννης Κόκκωνας, Καθηγητής, Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Χριστίνα Κουλούρη, Καθηγήτρια Νεότερης & Σύγχρονης Ιστορίας, Πρόεδρος του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης & Ιστορίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο
Κώστας Λάππας, Διευθυντής Ερευνών, Κέντρο Ερεύνης του Μεσαιωνικού και Νέου Ελληνισμού, Ακαδημία Αθηνών
Βασιλική Σακκά, Δρ. Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου 3ο ΠΕΚΕΣ Αττικής/ ΣΕΠ στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο

Το BLOD ευχαριστεί τους διοργανωτές για την παραχώρηση των βίντεο της εκδήλωσης.

Κουλούρη Χριστίνα Καθηγήτρια Νεότερης & Σύγχρονης Ιστορίας - Πρύτανις, Πάντειο Πανεπιστήμιο

Η Χριστίνα Κουλούρη έχει σπουδάσει στο Ιστορικό και Αρχαιολογικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης (Paris I) και στην École des Hautes Études en Sciences Sociales στο Παρίσι. Έχει διδάξει στα Πανεπιστήμια Κρήτης (1990-1993), Θράκης (1993-2003), Πελοποννήσου (2003-2010), στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο (2018-2020) και σε πολλά πανεπιστήμια του εξωτερικού (Tokyo, Reading -UK, Paris 1, Regensburg). Το 2010 ήταν επισκέπτρια ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης (Paris 1 –UMR IRICE), το 2017 Visiting Research Fellow στο Πανεπιστήμιο Princeton και τον Ιούνιο του 2019 Visiting Fellow στο Πανεπιστήμιο του Regensburg (Γερμανία). Της έχουν απονεμηθεί τα βραβεία Νίκου Σβορώνου «για εξαιρετική επίδοση στην έρευνα της νεοελληνικής ιστοριογραφίας» (1994), ‘Δελφοί’ της Διεθνούς Ολυμπιακής Ακαδημίας (2012) και Dimitrios Vikelas της ISOH (International Society of Olympic Historians). Έχει δημοσιεύσει 8 βιβλία, 5 συλλογικούς τόμους και πολλά άρθρα στα ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά. Το τελευταίο της βιβλίο Φουστανέλες και Χλαμύδες. Ιστορική Μνήμη και Εθνική Ταυτότητα, 1821-1930 (Αθήνα, Αλεξάνδρεια, 2020) βραβεύτηκε με το Βραβείο Αναγνώστη και το Κρατικό Βραβείο Δοκιμίου. Διατέλεσε εμπειρογνώμων του Συμβουλίου της Ευρώπης σε θέματα ιστορικής εκπαίδευσης (1997-2001), μέλος της Εφορείας της Διεθνούς Ολυμπιακής Ακαδημίας (2014-2017) και μέλος των Επιτροπών Προγράμματος Σπουδών για το μάθημα της Ιστορίας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (2012-2013 και 2016-2019). Το 2013-2017 ήταν Κοσμήτορας της Σχολής Πολιτικών Επιστημών του Παντείου Πανεπιστημίου και από τον Σεπτέμβριο του 2020 είναι Πρύτανις του Παντείου Πανεπιστημίου.

Αθανασιάδης Χάρης Καθηγητής Ιστορίας της Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων - Διευθυντής του ΠΜΣ «Δημόσια Ιστορία», Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Ο Χάρης Αθανασιάδης είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και διευθυντής του μεταπτυχιακού προγράμματος Δημόσια Ιστορία του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα και οι δημοσιεύσεις του επικεντρώνονται στην Ιστορία της Εκπαίδευσης, την Ιστορία του εργατικού κινήματος και τη Δημόσια Ιστορία. Πριν στραφεί στην Ιστορία είχε σπουδάσει Παιδαγωγικά (στην Παιδαγωγική Ακαδημία Κρήτης) και Κοινωνιολογία (στο Πάντειο Πανεπιστήμιο). Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, εργάστηκε αρχικά στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης (2002-04) και κατόπιν στο Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (2005-σήμερα). Συνεργάστηκε επίσης -ως επισκέπτης ερευνητής- με το Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ (Graduate School of Education, εαρινό εξάμηνο 2001) και το Πανεπιστήμιο της Κύπρου (Τμήμα Πολιτικών και Κοινωνικών Επιστημών, εαρινό εξάμηνο 2009). Παράλληλα είναι μέλος της επιστημονικής επιτροπής του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ, διευθυντής του Περιφερειακού Επιμορφωτικού Κέντρου Ιωαννίνων (το οποίο οργανώνει την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της περιφέρειας Ηπείρου και Ιονίων νήσων) και διευθυντής του Εργαστηρίου Ιστορίας της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Κόκκωνας Γιάννης Καθηγητής, Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογίας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο

Ο Γιάννης Κόκκωνας (Καστρί Κυνουρίας, 1956) είναι φιλόλογος και ιστορικός, ειδικευμένος στην ιστορία του βιβλίου και στη βιβλιολογία. Έχει μελετήσει και όψεις της ιστορίας της ελληνικής εθνικής ιδέας, του ελληνικού εθνικού κινήματος και της επανάστασης του 1821, των ιδεολογικών συγκρούσεων για τη γλώσσα κατά την περίοδο του Διαφωτισμού, και της δημόσιας εκπαίδευσης στα πρώτα χρόνια της ζωής του ελληνικού κράτους. Δίδαξε φιλολογικά μαθήματα σε δημόσια λύκεια από το 1981 ως το 2002 και από το 2003 είναι καθηγητής στο Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογίας του Ιονίου Πανεπιστημίου. Πρόσφατα εξέδωσε τα Απομνημονεύματα του καραγκιοζοπαίχτη Σωτήρη Σπαθάρη.

Λάππας Κώστας πρώην Διευθυντής Κέντρου Ερεύνης του Μεσαιωνικού και Νέου Ελληνισμού, Ακαδημία Αθηνών

Ο Kώστας Λάππας γεννήθηκε το 1948. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Aθηνών (Tμήμα Iστορίας και Aρχαιολογίας) και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Παρίσι. Τα ενδιαφέροντα και τα δημοσιεύματά του επικεντρώνονται στην ιστορία της νεοελληνικής παιδείας κατά τον 18ο και 19ο αιώνα. Διετέλεσε ερευνητής και διευθυντής στο Κέντρον Ερεύνης του Μεσαιωνικού και Νέου Ελληνισμού της Ακαδημίας Αθηνών.

Σακκά Βασιλική Εκπαιδευτικός - τ. Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Εργου - Πρόεδρος του Ομίλου για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα (Ο.Ι.Ε.Ε.)

Σπούδασε Ιστορία και Αρχαιολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Ε.Κ.Π.Α.

Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Σπουδών «Θεωρία και Πράξη Διδασκαλίας και Αξιολόγησης»-Τμήμα Φ.Π.Ψ. -Ε.Κ.Π.Α.

Διδακτορικό Δίπλωμα: Ιστορία και Εκπαίδευση Ενηλίκων - Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής- Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

Εργάστηκε ως φιλόλογος, ως Σχολική Σύμβουλος και Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου στη Δημόσια Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και ως Σ.Ε.Π. στο ΕΑΠ-Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Δημόσια Ιστορία

Ερευνητικά ενδιαφέροντα στο πεδίο των στάσεων και αντιλήψεων των εκπαιδευτικών που διδάσκουν ιστορία, τη Δημόσια Ιστορία και τη Διδασκαλία της Ιστορίας. Αρθρογραφία και δημοσιεύσεις σχετικές, συνεργασίες με το Συμβούλιο της Ευρώπης, Πανεπιστήμια, ΜΚΟ και Ενώσεις Ιστορικών.

Πρώην πρόεδρος της EUROCLIO (European Association of History Educators)

Πρόεδρος του Ομίλου για της Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα (Ο.Ι.Ε.Ε.)

Σχετικές ομιλίες