Bodossaki Lectures on Demand

"Σχεδιάζοντας" τους αριθμούς: οι αριθμοί και το σχέδιο ως γνωστικές συμβολικές διεργασίες στην προσχολική ηλικία

Κούβου Ουρανία

15 Απριλίου 2011

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 13:45 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 2184
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Αυτή η εισήγηση πραγματεύεται την ομοιότητα ανάμεσα στο σχέδιο και το αριθμητικό σύστημα, ως γνωστικές συμβολικές διαδικασίες που συνεισφέρουν στην διανοητική ανάπτυξη του μικρού παιδιού. Πιο συγκεκριμένα, τα μικρά παιδιά, σύμφωνα με τον Vygotsky, ενσωματώνουν σχεδιαστικά στερεότυπα αλλά και αριθμητικά σύμβολα - όπως εξάλλου και γλωσσικά - ως διανοητικές δραστηριότητες, οργανώνοντας την σκέψη τους και επαναπροσδιορίζοντας την συνείδησή τους. Με αυτόν τον τρόπο μετατρέπουν την νεοαποκτηθείσα γνώση σε εργαλείο με το οποίο μαθαίνουν να είναι ενεργά μέλη ενός πολιτιστικού περιβάλλοντος. Εξετάζεται η περίπτωση παιδικών ιχνογραφημάτων, όπου αριθμητικά σύμβολα χρησιμοποιούνται ως αυτοτελή μέρη του σχεδίου. Ο μη διαχωρισμός της σχεδιαστικής διαδικασίας από αυτήν την γραφής αριθμητικών και γραμματικών συμβόλων, κάνει σαφή την αλληλεξάρτηση και δημιουργική σχέση των δύο αυτών συμβολικών συστημάτων στα πρώτα σχολικά χρόνια. Σε αυτή την περίπτωση, εγείρεται το εξής δίλημμα: θα μπορούσε το παιδικό σχέδιο να θεωρηθεί ένα προπαρασκευαστικό πεδίο για την ανάπτυξη άλλων συμβολικών συστημάτων ή συνεισφέρει ισάξια στην διανοητική ανάπτυξη του παιδιού, όντας ένας ακόμη τρόπος ενσωμάτωσης πολιτιστικών συμβόλων;

Κούβου Ουρανία Δρ. Διδακτικής της Τέχνης - Πανεπιστήμιο Αθηνών

Η Ουρανία Κούβου είναι μέλος του Ειδικού και Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (ΕΕΔΙΠ) του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (ΤΕΑΠΗ) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι διπλωματούχος της Σχολής Καλών Τεχνών στην Firenze Academia di Belle Arti και Διδάκτωρ στη Διδακτικής της Τέχνης στο Τμήμα Φιλοσοφίας και το Τμήμα Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Ακόμα, είναι μέλος του Παγκόσμιου Συλλόγου για την Εκπαίδευση μέσω της Τέχνης.

Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα είναι οι γνωστικές παράμετροι της τέχνης, η ιστορία της διδακτικής της τέχνης, οι θεωρίες ανάλυσης παιδικού σχεδίου και η συσχέτιση θεωρίων της τέχνης με μοντέλα διδακτικής της. Η Ουρανία Κούβου έχει δημοσιεύσει πλήθος άρθρων, έχει γράψει κριτικές βιβλίων και έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις εικαστικών έργων

Ιστοσελίδα της Ουρανίας Κούβου στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του ΕΚΠΑ

Σχετικές ομιλίες