Bodossaki Lectures on Demand

Απλή Τέχνη και Περίπλοκοι Γρίφοι: Ένα ερμηνευτικό σχήμα των αναπαραστάσεων που διαδίδονται μέσα από τη Δημοφιλή (Popular) Κουλτούρα και τα Μαθηματικά

Πατρώνης Τάσος

15 Απριλίου 2011

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 43:02 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 3039
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Από τη δεκαετία του ’40 η Σχολή της Φρανκφούρτης ανέλυσε κριτικά τη μαζική διάδοση διαφόρων ειδών τέχνης. Η Σχολή αυτή περιέγραψε την παραγωγή απλοποιημένων και δεκτικών από το ευρύ κοινό μορφών τέχνης, ως ‘’βιομηχανία της κουλτούρας’’ και ως ‘’χρήση του Διαφωτισμού για εξαπάτηση των μαζών’’. Στο διάστημα που μεσολάβησε από τότε μέχρι σήμερα, τα φαινόμενα που ανέλυσε η Σχολή της Φρανκφούρτης πολλαπλασιάστηκαν, αλλά και απόκτησαν καινούργιες διαστάσεις μέσω των νέων μορφών εμπορευματοποιημένης επικοινωνίας (Ιδιωτική Τηλεόραση, Video, Multiplex cinema, Bιβλιο-υπεραγορά, Διαδίκτυο).

Ο κοινωνιολόγος των ΜΜΕ McLuhan εισήγαγε τους όρους «θερμό» και «ψυχρό/ ήπιο» για να χαρακτηρίσει τα μέσα επικοινωνίας ως προς το κατά πόσο κατευθύνουν το νου του δέκτη ή απαιτούν απ’ αυτόν να σκεφτεί, ενώ οι N. Postman και C. Weingartner έδειξαν τη σπουδαιότητα αυτών των χαρακτηριστικών για την εκπαίδευση.

Στην ομιλία αυτή παρουσιάζεται ένα πιο σύνθετο ερμηνευτικό σχήμα για την επίδραση της νέας μαζικής επικοινωνίας στη διαμόρφωση των κοινωνικών αναπαραστάσεων για τα Μαθηματικά. Συζητούνται παραδείγματα από την εκλαϊκευση των Μαθηματικών ή της Ιστορίας τους, όπως και ‘’μαθηματικά μυθιστορήματα’’, που γράφονται με στόχο είτε μια περισσότερο ελκυστική παρουσίαση γνώσεων είτε μια περισσότερο "σοφιστικέ" τέρψη του αναγνώστη (είτε και τα δύο), καθώς και ανάλογες κινηματογραφικές ταινίες και θεατρικά έργα. Αντί της έκφρασης ‘’βιομηχανία της κουλτούρας’’, των Adorno και Horkheimer, χρησιμοποιείται εδώ ο όρος «Δημοφιλής (Popular) Κουλτούρα» και ο σχετικός προβληματισμός του κοινωνιολόγου της κουλτούρας S. Hall. Υποστηρίζεται ότι, στην περίπτωσή μας, η "Δημοφιλής Κουλτούρα" αντανακλά, ως ένα βαθμό, την κουλτούρα των σχολικών εγχειριδίων και τις αναπαραστάσεις τους για τα Στοιχειώδη Μαθηματικά, την κουλτούρα του πρωταθλητισμού (Μαθηματικές Ολυμπιάδες), καθώς και στοιχεία Μπαρόκ ή στοιχεία μυστηρίου (επίλυση αστυνομικών και άλλων γρίφων).

Πατρώνης Τάσος Επίκουρος Καθηγητής, Τομέας Παιδαγωγικής, Ιστορίας και Φιλοσοφίας των Μαθηματικών, Τμήμα Μαθηματικών Πανεπιστημίου Πατρών

Ο Τάσος Πατρώνης έχει διδάξει στα Παιδαγωγικά Τμήματα του Πανεπιστημίου της Πάτρας και στο Μαθηματικό Τμήμα του ίδιου Πανεπιστημίου, όπου εργάζεται στον Τομέα Παιδαγωγικής, Ιστορίας και Φιλοσοφίας των Μαθηματικών ως επίκουρος Καθηγητής.

Έχει γράψει 2 βιβλία "Θεμελιώδεις μαθηματικές έννοιες και παιδική σκέψη" και "Περί σκοτεινών φόνων και άλλων προβληματικών καταστάσεων". Ακόμα, έχει συμμετάσχει σε άλλες πέντε εκδόσεις σχετικές με τη διδασκαλία των μαθηματικών.

1. Adorno, Theodor W. Θεωρία της ημιμόρφωσης, μετάφρ. Λευτέρης Αναγνώστου, εκδ. Αλεξάνδρεια
 
2. Adorno, Theodor W. Διαλεκτική του διαφωτισμού, μετάφρ. Λευτέρης Αναγνώστου, εκδ. Νήσος

Σχετικές ομιλίες