Βερυκόκου Μάρα
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
26/06/2020
Διάρκεια
00:27:46
Εκδήλωση
BLOD Web Lectures
Χώρος
Διαδικτυακή διάλεξη
Διοργάνωση
BLOD
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
BLOD Web Lectures, Μουσείο Μπενάκη, φωτισμός, Βυζάντιο, βυζαντινή τέχνη, μεταβυζαντινή τέχνη, οικογένεια, οικία, θρησκευτική λατρεία, φωτιστικό αντικείμενο, λυχνάρι, λυχνοστάτης, κανδήλες, πολυκάνδηλα, Συλλογή Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Τέχνης του Μουσείου Μπενάκη
Κύκλος διαλέξεων του επιστημονικού προσωπικού
του Μουσείου Μπενάκη για το Bodossaki Lectures on Demand
Αυτή η σειρά διαλέξεων από μέλη του επιστημονικού προσωπικού του Μουσείου Μπενάκη παρουσιάζει τόσο τις μοναδικής ποικιλίας συλλογές του Μουσείου όσο και τις ερευνητικές και εκθεσιακές δράσεις που αναπτύσσει: επιστημονικές αναλύσεις, καταλόγους υλικού αλλά και σημαντικές εκθέσεις, όπως αυτή που θα εορτάσει την 200ή επέτειο της Επανάστασης του 1821. Η καλειδοσκοπική αυτή εικόνα αντικατοπτρίζει την αέναη και παντοδαπή δραστηριότητα ενός πολιτιστικού οργανισμού που παραμένει αφοσιωμένος στην πρωτότυπη έρευνα αλλά και στην ευρεία διάχυσή της στο ελληνικό και διεθνές κοινό.
Οι ομιλίες πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της σειράς Blod Web Lectures, μιας προσπάθειας που υλοποιήθηκε χάρη στη θερμή ανταπόκριση των ομιλητών σε μια πρωτοβουλία της Ομάδας του BLOD, με σκοπό να υποκατασταθεί στο ελάχιστο η λειτουργία και η θεματική ποικιλία των εκδηλώσεων λόγου στο διάστημα που αίθουσες διαλέξεων παραμένουν κλειστές ή υπολειτουργούν εξαιτίας της πανδημίας.
«Ρίχνοντας φως στη καθημερινή και εκκλησιαστική ζωή στο Βυζάντιο. Είδη φωτισμού από τη Συλλογή Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Τέχνης του Μουσείου Μπενάκη»
Μάρα Βερύκοκου, Επιμελήτρια Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Συλλογής Μουσείου Μπενάκη
Η διάλεξη διαπραγματεύεται τους τρόπους φωτισμού μέσα από τα χάλκινα σκεύη της Συλλογής Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Τέχνης του Μουσείου Μπενάκη. Παρουσιάζει διαφορετικά είδη φωτιστικών αντικειμένων εστιάζοντας στα πολυκάνδηλα, τον τρόπο κατασκευής τους, τα ζητήματα χρονολόγησής τους και την χρήση τους μέσα στον χώρο. Ο φωτισμός κατά την περίοδο της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας αποτελούσε βασικό άξονα στη φροντίδα της οικογένειας και της οικίας αλλά και στις πράξεις θρησκευτικής λατρείας, μέσα από τον συμβολικό αλλά και λειτουργικό του χαρακτήρα. Οι τρόποι φωτισμού και τα σκεύη που εξετάζονται αποδεικνύουν την ανάγκη να φωτιστεί κάθε χώρος όχι μόνο από έναν τύπο φωτιστικού αντικειμένου αλλά με συνδυασμό διαφορετικών. Τα λυχνάρια και οι λυχνοστάτες, οι κανδήλες και τα πολυκάνδηλα μπορούσαν να καλύψουν διαφορετικούς χώρους ανάλογα με τις προτιμήσεις των κατόχων ή του παραγγελιοδότη. Τα πολυκάνδηλα του Μουσείου Μπενάκη είναι δείγματα εξαιρετικής τέχνης και τεχνικής και εντυπωσιάζουν τον επισκέπτη όταν αναλογίζεται το δέος του αποδέκτη της λάμψης τους.
Η Μάρα Βερύκοκου είναι επιμελήτρια της Συλλογής Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Τέχνης του Μουσείου Μπενάκη. Έλαβε το πτυχίο της στην Ιστορία της Τέχνης από το Πανεπιστήμιο του Aberdeen και το μεταπτυχιακό της στις Μουσειακές Σπουδές από το UCL. Έχει συμμετάσχει ως μέλος της ερευνητικής ομάδας σε εκθεσιακά προγράμματα, με πιο πρόσφατο το «Heaven and Earth: Art of Byzantium from Greek Collections». Συμμετείχε στο συντονισμό της έκθεσης «Ρωσική Θρησκευτική Τέχνη από τη Ρωσία στην Ελλάδα» στο Μουσείο Μπενάκη. Είναι μέλος της ερευνητικής ομάδας για το ευρωπαϊκό πρόγραμμα ERC RICONTRANS «Visual Culture, Piety and Propaganda: Transfer and Reception of Russian Religious Art in the Balkans and the Eastern Mediterranean (16th to early 20th)». Η πιο πρόσφατη έρευνά της επικεντρώνεται στη συλλογή ιατρικών και χειρουργικών εργαλείων του Μουσείου Μπενάκη. Είναι υποψήφια διδάκτωρ στο Πανεπιστήμιο Αθηνών με θέμα διατριβής: «Η εκθεσιακή και επικοινωνιακή πολιτική του Μουσείου Μπενάκη από την δεκαετία του 1970 μέχρι σήμερα (1970-2015) υπό το πρίσμα των περιοδικών εκθέσεων».