Αντωνοπούλου Ζέττα
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
28/06/2020
Διάρκεια
00:40:16
Εκδήλωση
BLOD Web Lectures
Χώρος
Διαδικτυακή διάλεξη
Διοργάνωση
BLOD
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
BLOD Web Lectures, Μουσείο Μπενάκη, Γιάννης Παππάς, Κατοχή, γλυπτική, ζωγραφική, Κατοχική Αθήνα, Ελληνισμός, ανθρωποκεντρική προσέγγιση, ρεαλισμός
Κύκλος διαλέξεων του επιστημονικού προσωπικού
του Μουσείου Μπενάκη για το Bodossaki Lectures on Demand
Αυτή η σειρά διαλέξεων από μέλη του επιστημονικού προσωπικού του Μουσείου Μπενάκη παρουσιάζει τόσο τις μοναδικής ποικιλίας συλλογές του Μουσείου όσο και τις ερευνητικές και εκθεσιακές δράσεις που αναπτύσσει: επιστημονικές αναλύσεις, καταλόγους υλικού αλλά και σημαντικές εκθέσεις, όπως αυτή που θα εορτάσει την 200ή επέτειο της Επανάστασης του 1821. Η καλειδοσκοπική αυτή εικόνα αντικατοπτρίζει την αέναη και παντοδαπή δραστηριότητα ενός πολιτιστικού οργανισμού που παραμένει αφοσιωμένος στην πρωτότυπη έρευνα αλλά και στην ευρεία διάχυσή της στο ελληνικό και διεθνές κοινό.
Οι ομιλίες πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της σειράς Blod Web Lectures, μιας προσπάθειας που υλοποιήθηκε χάρη στη θερμή ανταπόκριση των ομιλητών σε μια πρωτοβουλία της Ομάδας του BLOD, με σκοπό να υποκατασταθεί στο ελάχιστο η λειτουργία και η θεματική ποικιλία των εκδηλώσεων λόγου στο διάστημα που αίθουσες διαλέξεων παραμένουν κλειστές ή υπολειτουργούν εξαιτίας της πανδημίας.
«Γιάννης Παππάς. Τα χρόνια της Κατοχής»
Ζέττα Αντωνοπούλου, Επιμελήτρια Εργαστηρίου Γιάννη Παππά / Μουσείο Μπενάκη
Μετά την επιστροφή του από το μέτωπο και καθ’ όλη τη διάρκεια της Κατοχής, ο Γιάννης Παππάς διέμεινε στο εργαστήριό του στου Ζωγράφου. Αντιμέτωπος με την εξαθλίωση και την απώλεια, αφοσιώθηκε στην πειθαρχημένη εργασία, αναζητώντας ελπίδα και πνευματική ενάργεια. Μια διαδρομή εσωτερική και σιωπηλή, συνεπής στην ιδιοσυγκρασία του. Γλυπτά και ζωγραφικά έργα, σχέδια και σκίτσα, αρχειακό υλικό, προφορικές και γραπτές μαρτυρίες, μαρτυρούν το βλέμμα και το βίωμα. Ο Παππάς απεικόνισε πρόσωπα, εικόνες και τόπους της Κατοχικής Αθήνας. Συγχρόνως, ακούμπησε στην ποίηση, την ιστορία και τα παραδείγματά της. Στράφηκε σε θέματα που τόνωναν το πατριωτικό αίσθημα, προσωπική, εσωτερική ανάγκη να αναφερθεί σε ιδανικά και στην παγκόσμια εμβέλεια του ελληνισμού. Η μελέτη της καλλιτεχνικής αυτής περιόδου αναδεικνύει την ελληνοκεντρική και ανθρωποκεντρική προσέγγιση του Παππά με εύρος και ποικιλία έκφρασης, με ρεαλισμό, που ενίοτε αποκτά συμβολικές και εξιδανικευτικές προεκτάσεις. Απόρροια συνείδησης, αισθήματος και ψυχισμού ενός συμμετέχοντος της εποχής της Κατοχής.
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε αρχαιολογία και ιστορία τέχνης στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου στη θεματική της προστασίας μνημείων (συντήρηση και αποκατάσταση ιστορικών κτηρίων και συνόλων), ενώ το 2014 υποστήριξε τη διδακτορική της διατριβή στη Φιλοσοφική σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών με θέμα “Ο γλύπτης Γιάννης Παππάς (1913-2005): τα χρόνια της Αιγύπτου (1945-1952)”. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στη νεοελληνική τέχνη και ιστορία, στο δημόσιο χώρο και τη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Εργάστηκε επί σειρά ετών στο Τμήμα Παραδοσιακών Κτηρίων και Μνημείων του Δήμου Αθηναίων για την καταγραφή, τεκμηρίωση και συντήρηση αγαλμάτων και ταφικών μνημείων, καθώς και μορφοπλαστικών και τοιχογραφικών διακόσμων διατηρητέων κτιρίων. Στο πλαίσιο αυτό εισήγαγε και καθιέρωσε στο δήμο Αθηναίων την επιστημονική συντήρηση των έργων τέχνης και εκπόνησε ερευνητικά, πιλοτικά και ευρωπαϊκά προγράμματα. Έχει δημοσιεύσει άρθρα της σε πρακτικά συνεδρίων, συλλογικά έργα και επιστημονικά περιοδικά. Η κυριότερη μελέτη της είναι «Τα γλυπτά της Αθήνας. Υπαίθρια γλυπτική 1834-2004» (εκδ. Ποταμός, 2003).
Από το 2012 προΐσταται του Ιστορικού Αρχείου του δήμου Αθηναίων, από όπου εργάζεται για τον εντοπισμό και περισυλλογή αρχειακού υλικού των δημοτικών υπηρεσιών, με σκοπό την προβολή και διάθεση στην έρευνα τεκμηρίων που αποτυπώνουν την ιστορία της τοπικής αυτοδιοίκησης της ελληνικής πρωτεύουσας.
Στο πλαίσιο της διδακτορικής της διατριβής, συνεργάστηκε με το Εργαστήριο Γιάννη Παππά για την τεκμηρίωση των έργων και του αρχείου του καλλιτέχνη. Το 2018 ανέλαβε την επιμέλεια της συλλογής του Εργαστηρίου Γιάννη Παππά, παραρτήματος του Μουσείου Μπενάκη.