Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Η Επανάσταση του 1821 μέσα από τη μουσική – Θεματική Μουσική Εκδήλωση

Ξανθουδάκης Χάρης, Καθαρίου Αγγελική, Γιάκας Δημήτρης, Στεργιόπουλος Πέτρος, Ντουφεξιάδου Τίνα, Αλάτη Βάσια, Σεστάνι Φρανς, Μουζάλα Έλενα

26 Φεβρουαρίου 2020

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 01:17:59 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 2557

Η θεματική συναυλία με τίτλο «Η Επανάσταση του 1821 μέσα από τη μουσική» πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των 4 ομιλιών της Μαρίας Ευθυμίου με τίτλο «Η Επανάσταση του 1821, ένα δύσκολο εγχείρημα μια περίπλοκης κοινωνίας» που έλαβαν χώρα τις Τετάρτες του Φεβρουαρίου 2020 στο Ωδείο Αθηνών. Ο κύκλος αυτός των διαλέξεων ήταν μια συνδιοργάνωση του Ωδείου Αθηνών, των Γενικών Αρχείων του Κράτους και του ΕΚΠΑ, η οποία περιλάμβανε και Έκθεση με θέμα: «Η μουσική και η συγκρότηση του νεοελληνικού κράτους» που πραγματοποιήθηκε στο Ωδείο Αθηνών με υλικό από το Αρχείο του Ωδείου και των Γενικών Αρχείων του Κράτους.

Η συναυλία, με την οποία έκλεισε ο κύκλος των εκδηλώσεων, ήταν διαρθρωμένη σε δύο ενότητες:

Η πρώτη, «O πόθος της ελευθερίας και η επιδίωξη της ευτυχίας», κάλυψε την περίοδο του Διαφωτισμού και τα χρόνια της Επανάστασης και περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, έργα των δύο πρώτων επώνυμων Ελλήνων συνθετών των οποίων σώζονται έργα μετά την περίοδο της Αναγέννησης: τραγούδια του Κωνσταντίνου Νικολόπουλου, φίλου και συνεργάτη του Κοραή, και σε πρώτη παγκόσμια δημόσια εκτέλεση μια μελοποίηση του Θούριου του Ρήγα από τον Νικόλαο Χαλικιόπουλο Μάντζαρο (το χειρόγραφο της οποίας φυλάσσεται στο Αρχείο της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κερκύρας).

Η δεύτερη ενότητα, «Αλυτρωτισμός και Μεγάλη Ιδέα», περιλάμβανε τραγούδια και αποσπάσματα από όπερες που αντιπροσωπεύουν μιαν εποχή κατά την οποία η Ελλάδα συγκροτούσε τους εθνικούς της μύθους. Με τη σημαντική συμβολή του Παύλου Καρρέρ και της εμβληματικής όπεράς του Μάρκος Βότζαρης, η ενότητα περιλάμβανε και το μοναδικό, στο είδος και το ύφος του, Ξύπνημα του Κλέφτη, του Ιωσήφ Λιβεράλη, μια πιανιστική ραψωδία, η οποία αξιοποιεί εξολοκλήρου ελληνικά δημοτικά θέματα, και της οποίας η έκδοση προηγήθηκε κατά τέσσερα έτη από την έκδοση των πρώτων Ουγγρικών Ραψωδιών του Liszt. Η συναυλία έκλεισε με μία άρια από την έως πρόσφατα χαμένη όπερα του Κερκυραίου συνθέτη Αλέξανδρου Γκρεκ, Ανδρονίκη, η οποία βρέθηκε –και φυλάσσεται– στο Αρχείο του Ωδείου Αθηνών.

 

Στην εκδήλωση παίρνουν μέρος:

Εισαγωγική ομιλία

Χάρης Ξανθουδάκης (Ομότιμος καθηγητής Ιονίου Πανεπιστημίου – Διευθυντής του “Κέντρου Ερευνών και Τεκμηρίωσης” του Ωδείου Αθηνών - Εισαγωγική ομιλία)

Ερμηνευτές

Αγγελική Καθαρίου (μεσόφωνος)

 Δημήτρης Γιάκας (πιανίστας)

Πέτρος Στεργιόπουλος (φλαουτίστας)

Τίνα Ντουφεξιάδου (βιολοντσελίστα)

Βάσια Αλάτη (υψίφωνος)

Φρανς Σεστάνι (βιολονίσταςς),

Έλενα Μουζάλα (πιανίστα)

 

Ξανθουδάκης Χάρης Ομότιμος Καθηγητής, Ιόνιο Πανεπιστήμιο - Διευθυντής, Κέντρο Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών

Ο Χάρης Ξανθουδάκης (1950-2023) γεννήθηκε στον Πειραιά το 1950. Σπούδασε σύνθεση και ηλεκτρονική μουσική στην Αθήνα και στο Παρίσι με τον Γ.Α. Παπαϊωάννου, τον Μ. Αδάμη και τον Ι. Ξενάκη. Πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, μεταπτυχιακός απόφοιτος και διδάκτωρ μουσικής του πανεπιστημίου της Σορβόννης (Paris-1), ασχολήθηκε με τη σύνθεση, τη μουσικολογική έρευνα και τη διδασκαλία. Διετέλεσε, μεταξύ άλλων, μέλος του Δ.Σ. του Ελληνικού Συνδέσμου Σύγχρονης Μουσικής και της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, καθώς και πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συνθετών Ηλεκτρονικής Μουσικής (CIME / UNESCO). Υπήρξε καθηγητής του Ιονίου Πανεπιστημίου. Διετέλεσε αντιπρύτανης του Ιονίου Πανεπιστημίου, Κοσμήτορας της Σχολής Μουσικής και Οπτικοακουστικών Τεχνών καθώς και μέλος του Δ.Σ. της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ανώτατων Μουσικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕC). Ήταν Ομότιμος Καθηγητής του Ιονίου Πανεπιστημίου, Γραμματέας του Δ.Σ. του Ωδείου Αθηνών και Διευθυντής του ΚΕΤΩΑ (Κέντρο Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών).

Έργα του έχουν παιχτεί σε πολυάριθμες συναυλίες και φεστιβάλ σ’ ολόκληρο τον κόσμο, από τις Η.Π.Α. και την Κούβα ως το Βιετνάμ και την Ιαπωνία.

Καθαρίου Αγγελική Μεσόφωνος

Η μεσόφωνος Αγγελική Καθαρίου συνεργάζεται με τα λυρικά θέατρα της Βόρειας Ιταλίας, το Carnegie Hall, την Concertgebouw, Κρατική Όπερα του Ρήνου, Opéra Comique, Μ.Μ.Α, ΕΛΣ, Μέγαρο Μουσικής της Μόσχας και με τα διεθνή φεστιβάλ Αθηνών, Μασσαλίας, Βουδαπέστης, Ferrara, Roque d’Anthéron ερμηνεύοντας ευρύ λυρικό και συμφωνικό ρεπερτόριο και έργα του 20ού και 21ου αιώνα (Ευρυδίκη, Carmen, Falstaff, Rigoletto, Beggar’s Opera και Phaedra του Britten, 9η Συμφωνία του Beethoven, 2η Συμφωνία του Mahler, Sinfonia N.1 του Γ. Χρήστου, Pierrot Lunaire, Le Marteau sans Maître του Boulez) υπό τους αρχιμουσικούς Cl. Abbado, Θ. Αντωνίου, Ν. Αθηναίο, St. Bedford, Λ. Καρυτινό, M. Plasson, P. A. Valade, A. Zedda. Η συνεργασία της με τις δισκογραφικές εταιρείες BIS, Naive, Naxos, Melism, Lorelt περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, πρώτες παγκόσμιες παρουσιάσεις έργων των: Σκαλκώτα, Μητρόπουλου, Αδάμη, Milstein, Μικρούτσικου, Ξενάκη (Διεθνές Bραβείο “Orphée d’Or 2012” για το έργο Zyia), το Μάγο Έρωτα του de Falla και τη μουσική του Alexandre Desplat για την ταινία 11'09"01 New York September 11. Είναι διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του York και Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Γιάκας Δημήτρης Πιανίστας

O Δημήτρης Γιάκας σπούδασε πιάνο, συνοδεία τραγουδιού και μουσική προετοιμασία όπερας στην Αθήνα και στο Παρίσι. Ασχολείται με την μουσική προετοιμασία όπερας –στην Γαλλία ως το 1991 και κατόπιν στην Ελλάδα. Συνοδεύει τακτικά Έλληνες και ξένους λυρικούς καλλιτέχνες σε ρεσιτάλ τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Στεργιόπουλος Πέτρος Φλαουτίστας

Ο Πέτρος Στεργιόπουλος γεννήθηκε το 1973 στην Αθήνα. Αποφοίτησε από το Ωδείο Αθηνών με Δίπλωμα «Άριστα Παμψηφεί» και υποτροφία στις τάξεις Ανωτέρας (Τάξεις Δ. Φωτόπουλου, Urs Rüttimann) ερμηνεύοντας σε πανελλήνια πρώτη το κοντσέρτο του A. Jolivet καθώς και έργο δικής του σύνθεσης. Ως μέλος του Τμήματος Έρευνας και Ανάπτυξης της Ελληνογερμανικής Αγωγής, μελετά τη σχέση τεχνολογίας και διδασκαλίας μουσικών οργάνων ως πράξη πειραματικής ακουστικής. Παρακολούθησε μαθήματα ιστορικά ενήμερης ερμηνείας (πλαγίαυλοι 18ου και 19ου αιώνα) κοντά στους St. Preston (Dartington School of Arts, Αγγλία), Chr. Gurtner (Austria Barock Akademie, Αυστρία) και St. Bet (Scuola di Musica Antica Venezia, Ιταλία) καθώς και με τους A.Marrion, J.C. Gerard, L. Kovacs, A. Kroeper, C. Jans στο σύγχρονο φλάουτο. Ως έκτακτο μέλος έχει συνεργαστεί με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, ενώ ως σολίστ σε κοντσέρτα για φλάουτο έχει συμπράξει με την Ελληνική Ορχήστρα Πατρών, την Sinfonietta Oρχήστρα Eγχόρδων, την Arcadia Mundi London και την Καμεράτα Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής.

Ντουφεξιάδου Τίνα Βιολοντσελίστα

Η Τίνα Ντουφεξιάδου γεννήθηκε στην Αθήνα και κατάγεται από μουσική οικογένεια. Ξεκίνησε τις σπουδές της στο βιολοντσέλο σε ηλικία 10 ετών στο Ωδείο Αθηνών, με καθηγητή το Νικόλαο Κοτζιά, από όπου και έλαβε το 2003 το δίπλωμά της. Παράλληλα, ήταν μέλος της μαθητικής ορχήστρας του Ωδείου Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Τάτση Αποστολίδη. Συνεχίζοντας τις σπουδές της, παρακολούθησε μαθήματα δίπλα στον Βύρωνα Φιδετζή, τον Maarten Mostert, καθηγητή της Μουσικής Ακαδημίας του Άμστερνταμ και τον Ρενάτο Ρίπο, βιολοντσελίστα της Καμεράτα. Έχει εμφανιστεί ως μέλος ορχήστρας στην Αθήνα και σε πολλές πόλεις της Ελλάδας με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την Ορχήστρα της ΕΡΤ, την Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων την Ελληνοτουρκική Ορχήστρα Νέων, την Ορχήστρα Intrarti και έχει συμπράξει με σολίστ όπως ο Δημήτρης Σγούρος, ο Τάτσης Αποστολίδης, η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, η Μυρσίνη Μαργαρίτη κ.ά. Παράλληλα με τις σπουδές της στο Ωδείο Αθηνών, αποφοιτεί από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και το τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών. Το Ακαδημαϊκό έτος 2008-2009 απέκτησε το Postgraduate Diploma in Cultural Management and Policies από το Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης και από το 2010 ασχολείται με την διοργάνωση συναυλιών.

Αλάτη Βάσια Υψίφωνος

Η υψίφωνος Βάσια Αλάτη γεννήθηκε το 1992 και από μικρή ηλικία ασχολήθηκε με τη μουσική. Πραγματοποίησε σπουδές Μονωδίας στο Ωδείο Αθηνών, με τον τενόρο Αντώνη Κορωναίο (2010-2011) και την υψίφωνο Ιουλία Τρούσσα (2011-2016), από την τάξη της οποίας αποφοίτησε, με Άριστα Παμψηφεί, Α΄ Βραβείο και Διάκριση. Το ίδιο έτος της απονεμήθηκε η υποτροφία «Μαρία Κάλλας», με τη στήριξη της οποίας πραγματοποιεί μεταπτυχιακές σπουδές στη Μουσική Ακαδημία της Βιέννης και συγκεκριμένα Master of Opera (ολοκληρώθηκε το 2019) και Master Lied & Oratorium (ολοκληρώνεται το 2020). Έχει λάβει μέρος σε σεμινάρια των Edda Moser, Δημήτρη Καβράκου, Δάφνης Ευαγγελάτου, Gabriele Lechner κ.ά., ενώ έχει συμμετάσχει σε παραγωγές όπερας (ως Donna Anna, Βασίλισσα της Νύχτας, Musetta, Emmeline, Galatea κ.ά.), καθώς και σε συναυλίες και ρεσιτάλ, στην Ελλάδα (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Ωδείο Αθηνών κ.ά.) και το εξωτερικό (Αυστρία, Γερμανία, Ολλανδία, Κύπρο κ.ά.). Επίσης είναι φοιτήτρια στη Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του Ε.Μ.Π..

Σεστάνι Φρανς Βιολονίστας

Ο Φρανς Σεστάνι γεννήθηκε στη Σκόδρα (Shkoder) της Αλβανίας. Τα πρώτα μαθήματα στο βιολί τα πήρε από την ηλικία 6 ετών στο μουσικό σχολείο (Prenk Jakova). Συνέχισε τις σπουδές του στο Καλλιτεχνικό Λύκειο Jordan Misja τον Τιράνων. Το 1989 τελείωσε τις σπουδές του στην Ακαδημία Καλλών Τεχνών στα Τίρανα και το 1991-1992 έγινε Α' κορυφαίος στην Λυρική Σκηνή τον Τιράνων. Το 1992 εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα. Το 1993 έγινε Α' κορυφαίος και μόνιμο μέλος τις Ορχήστρας των Χρωμάτων. Από το 1998-1999 είναι μέλος του συνόλου ΣΚΑΛΚΩΤΑ. Είναι καθηγητής στο Ωδείο Αθηνών, στο Ωδείο Σκαλκώτα και το Ωδείο «Εν Οργάνοις». Είναι μέλος της Academica Athens orchestra.

Μουζάλα Έλενα Πιανίστα

Η ελληνοκυπριακής καταγωγής πιανίστα Έλενα Μουζάλα, άρχισε πιάνο σε ηλικία τριών ετών. Αποφοίτησε από το Εθνικό Ωδείο Αθηνών (τάξη Κ. Καλομοίρη) με 1ο Βραβείο Παμψηφεί. Σπούδασε στο Conservatoire National Supérieur de Musique των Παρισίων, απ’ όπου αποφοίτησε με 1ο Βραβείο Πιάνου (τάξη P. Sancan) και 1ο Βραβείο Μουσικής Δωματίου ( τάξη C. Larde). Κέρδισε το 2ο Βραβείο στο Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου “Gian Battista Viotti” στην Ιταλία και έλαβε Τιμητικό Δίπλωμα στο Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου “Reine Sophia” στη Μαδρίτη. Έχει συμπράξει με τις ορχήστρες: Φιλαρμονική Ορχήστρα της Γαλλικής Ραδιοφωνίας, Κρατική Ορχήστρα Βρυξελλών, Collegium Academicum της Γενεύης, Metropolitain του Μόντρεαλ, Ραδιοφωνίας του Βερολίνου, London Mozart Players, Φιλαρμονική της Βουδαπέστης και Στρασβούργου, Συμφωνική της Σιγκαπούρης, Κρατική Αθηνών και Θεσσαλονίκης, Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, κ.ά. Η δισκογραφία της περιλαμβάνει έργα Ηaydn, Beethoven, Martinů, Mozart, Weber, Chopin, Schumann και Ελλήνων Συνθετών. Είναι Καθηγήτρια πιάνου στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιόνιου Πανεπιστήμιου. Το 2008 βραβεύτηκε από την F.E.M.-Γαλλία-Ευρώπη- Μεσόγειος», που τελεί υπό την αιγίδα της Γερουσίας της Γαλλίας, για το σύνολο της καλλιτεχνικής και εκπαιδευτικής δράσης της και το 2009 αναδείχτηκε στους εκατό σημαντικότερους Έλληνες, από την παγκόσμια ψηφοφορία που συνδιοργάνωσαν οι σταθμοί ΣΚΑΙ και ΒΒC. Το 2019 της απενεμήθη στην Αθήνα, το Βραβείο Κυπρίων που έχουν διαπρέψει στο εξωτερικό. Το 2019, εξελέγη στα πρώτα 12 Ιδρυτικά Μέλη της Κυπριακής Ακαδημίας Επιστημών, Γραμμάτων και Τεχνών.

Σχετικές ομιλίες

Παρουσίαση του αναλυτικού προγράμματος των επετειακών δράσεων και εκδηλώσεων για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης, της «Πρωτοβουλίας 1821-2021» 01:37:09

Ιαν 31, 2020

Παρουσίαση του αναλυτικού προγράμματος των επετειακών δράσεων και εκδηλώσεων για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης, της «Πρωτοβουλίας 1821-2021»

Μητσοτάκης Κυριάκος Πιμπλής Νίκος Λασκαρίδης Πάνος Μάνος Ιωάννης Δημόπουλος Μελέτιος-Αθανάσιος Καραμανωλάκης Βαγγέλης Γκλαβίνας Παναγιώτης Γρηγορίου Βασίλειος Χατζηιωάννου Μαρία - Χριστίνα Τσούχλος Νίκος Κωβαίος Άγγελος

Γλώσσα: Ελληνική