Bodossaki Lectures on Demand

Επιβεβλημένες εικόνες; Διφορούμενες συνδηλώσεις φωτογραφιών των στρατιωτών της Βέρμαχτ στην Ελλάδα

Bopp Petra

12 Απριλίου 2019

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:44:42 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 22
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Η Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς διοργάνωσε διεθνή ημερίδα με τίτλο «Με το βλέμμα του κατακτητή: η Αθήνα στις φωτογραφίες των Γερμανών στρατιωτών» σε συνεργασία με το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού την Παρασκευή 12 Απρίλιου 2019, στο Μουσείο Ακρόπολης.

Διακεκριμένοι ερευνητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό επιχείρησαν να αναδείξουν πτυχές ενός μέχρι πρόσφατα εντελώς άγνωστου υλικού που είναι οι επαγγελματικές και ερασιτεχνικές φωτογραφίες των Γερμανών στρατιωτών την περίοδο της Κατοχής. Οι ανακοινώσεις εστίασαν στον ρόλο της προπαγάνδας, στον έλεγχο της δημιουργίας δημόσιων και ιδιωτικών εικόνων, στη συμβολή του υλικού αυτού στην ιστορική έρευνα και κατ’ επέκταση στη διαμόρφωση της συλλογικής ιστορικής μνήμης.

Η διεθνής ημερίδα πραγματοποιήθηκε ως παράλληλη εκδήλωση της έκθεσης της Διεύθυνσης Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς με θέμα «Με το βλέμμα του κατακτητή: η Αθήνα της Κατοχής στη φωτογραφική συλλογή του Βύρωνα Μήτου», στο Φετιχιέ Τζαμί, αρχαιολογικός χώρος Ρωμαϊκής Αγοράς (έως 30 Ιουνίου 2019).

Συνεδρία Ι: Διασταυρούμενες οπτικές

Petra Bopp, Δρ. Ιστορίας της Τέχνης, Ανεξάρτητη Επιμελήτρια
Επιβεβλημένες εικόνες; Διφορούμενες συνδηλώσεις φωτογραφιών των στρατιωτών της Βέρμαχτ στην Ελλάδα

Ερασιτεχνικές πολεμικές φωτογραφίες από την περίοδο της γερμανικής κατοχής στην Ελλάδα εντοπίζονται σε πολλά λευκώματα και κουτιά ιδιωτών στη Γερμανία και την Αυστρία. Τα θέματα εκτείνονται μεταξύ στιγμιότυπων από αξιοθέατα, όπως εκκλησίες και ναοί, και επιθέσεις και βομβαρδισμούς σε πόλεις και χωριά. Υπό ποιες συνθήκες τραβήχθηκαν οι φωτογραφίες αυτές; Ποιος στεκόταν μπροστά από φωτογραφική μηχανή του στρατιώτη; Πώς αυτές οι εικόνες ταξινομήθηκαν αργότερα στα λευκώματα; Ποιο είναι το αφήγημα μέσα από αυτές τις κατασκευές πολεμικών αναμνήσεων;

Οι φωτογραφίες αναλύονται μέσα στα ιστορικά-πολιτικά τους συμφραζόμενα της Κατοχής, αλλά η προσέγγιση επίσης επικεντρώνεται στον αισθητικό αντίκτυπο των εικόνων, καθώς επιβάλλονταν από την εθνικοσοσιαλιστική προπαγάνδα και κείμενα μέσα σε αυτόν τον ιδεολογικά φορτισμένο πόλεμο του ρατσισμού και της εξολόθρευσης.

«Τίποτα στον Νότο δεν αξίζει από μόνο του, αλλά ο Βορράς στον Νότο: Αυτό ακριβώς είναι η Ελλάδα».

(Erhart Kästner, Griechenland, 1943)

Bopp Petra Δρ. Ιστορίας της Τέχνης, Ανεξάρτητη Επιμελήτρια

Η Petra Bopp είναι ανεξάρτητη ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια στο Αμβούργο (Γερμανία). Μετά το ερευνητικό πρόγραμμα για την ιδιωτική φωτογραφία στρατιωτών της Βέρμαχτ κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο (Γερμανικό Ερευνητικό Ίδρυμα), επιμελήθηκε την έκθεση: «Ξένοι στο Επίκεντρο. Φωτογραφικά Λευκώματα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο» που από το 2009 παρουσιάστηκαν σε οκτώ μουσεία στη Γερμανία, την Ολλανδία και την Αυστρία.

Πριν από αυτήν την έρευνα συντόνισε την έκθεση: «Πόλεμος Εξόντωσης. Εγκλήματα της Βέρμαχτ 1941-1944» στο Ινστιτούτο Κοινωνικής Έρευνας του Αμβούργου. Δίδαξε στα πανεπιστήμια του Αμβούργου, του Όλντενμπουργκ και της Ιένας. Από τον Απρίλιο του 2013 είναι συνεργάτιδα της ερευνητικής ομάδας: «Εικόνας Τεκμήριο. Ιστορία και Αισθητική» στο Ινστιτούτο Ιστορίας Τέχνης του Ελεύθερου Πανεπιστημίου του Βερολίνου.

Έχει δημοσιεύσει εκτεταμένα σε ζητήματα της ιστορίας της φωτογραφίας με έμφαση στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Σχετικές ομιλίες