Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Διάλεξη – Συναυλία

Κοντώση Σοφία, Σιαμπάνη Άννα, Πολυχρόνου Μίνα

10 Φεβρουαρίου 2023

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 02:06:12 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 34
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Με αφορμή την επέτειο συμπλήρωσης 60 χρόνων από το θάνατο του Μανώλη Καλομοίρη (1883-1962), παράλληλα με την έκθεση προς τιμήν του, η Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη», σε συνεργασία με το Σύλλογο «Μανώλης Καλομοίρης», διοργάνωσε ένα διήμερο συμπόσιο την Παρασκευή 10 και το Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2023 στη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη».

Διακεκριμένοι μουσικολόγοι, ερευνητές και προσωπικότητες του ευρύτερου μουσικού χώρου, που έχουν ασχοληθεί επισταμένα με τον Καλομοίρη, μίλησαν γύρω από θέματα που αντικατοπτρίζουν την ποικιλόμορφη δράση και προσφορά του στη μουσική ζωή της Ελλάδας κατά το πρώτο μισό του 20ού αιώνα, όπως και ευρύτερα ζητήματα αισθητικής αλλά και προβληματισμούς σχετικά με την έκφραση της ελληνικότητας στη μουσική.

Το Συμπόσιο είναι αφιερωμένο στη μνήμη του Christoph Stroux (1931-2013), πρώτου διευθυντή της Μουσικής Βιβλιοθήκης «Λίλιαν Βουδούρη» του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής, με αφορμή τα 10 χρόνια από το θάνατό του.

Το BLOD βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει τις ομιλίες της πρώτης ημέρας του Συμποσίου.

Διάλεξη – Συναυλία
Σοφία Κοντώση, Χρήστος Μαρίνος, Άννα Σιαμπάνη: Η μουσική γλώσσα του Μανώλη Καλομοίρη: ζητήματα γραφής, ανάλυσης και ερμηνείας μέσα από τα έργα του για σόλο πιάνο και για φωνή και πιάνο.

Μίνα Πολυχρόνου, τραγούδι

Σ. Κοντώση, Χρ. Μαρίνος, Ά. Σιαμπάνη, πιάνο

Ακολουθεί η περίληψη της διάλεξης:

Σοφία Κοντώση, Χρήστος Μαρίνος, Άννα Σιαμπάνη: Η μουσική γλώσσα του Μανώλη Καλομοίρη: ζητήματα γραφής, ανάλυσης και ερμηνείας μέσα από τα έργα του για σόλο πιάνο και για φωνή και πιάνο.

Ο Μανώλης Καλομοίρης, με το μεγάλο συνθετικό του έργο και την πυκνή πολυφωνική του γραφή, έχει σφραγίσει την ταυτότητά του ως «δραματικού» συνθέτη συμφωνικών και οπερατικών έργων. Στη σημερινή παρουσίαση επιδιώκουμε να φωτίσουμε μια άλλη πτυχή του συνθέτη, αναλύοντας την πιανιστική του γραφή μέσα από τα σολιστικά, τα παιδαγωγικά αλλά και τα έργα του για φωνή και πιάνο.

Ξεκινώντας από τα πρώιμα πιανιστικά έργα και τραγούδια (1902 κ. εξής), θα μελετήσουμε τις επιρροές της αυστηρής Γερμανικής μουσικής και της βαγκνερικής παράδοσης, θα επικεντρωθούμε στις κολοριστικές αποχρώσεις της Ρωσικής Σχολής και στην επιταχυνόμενη ανάγκη σύνδεσης της μουσικής του με την ελληνική παράδοση, το δημοτικό λόγο και την ελληνική ποίηση, με σκοπό τη δημιουργία μιας γνήσιας Εθνικής Σχολής. Χρησιμοποιώντας με ελευθερία τα ασύμμετρα μέτρα και τους τρόπους της ελληνικής παράδοσης, δανειζόμενος τεχνικές από τη Βυζαντινή μουσική όπως τα ρυθμικά και μελωδικά οστινάτο μοτίβα και τους ισοκράτες, ο Καλομοίρης δημιούργησε ένα μοναδικό ιδίωμα, με ελληνοκεντρικό πυρήνα, το οποίο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ελεύθερος παραδοσιακός αυτοσχεδιασμός. Μελετώντας τη σχέση του με τις σύγχρονες τεχνικές σύνθεσης και αναγνωρίζοντας την προτεραιότητα της «μελωδικότητας» στη μουσική του, θα φτάσουμε ως τους Πεντασύλλαβους της περιόδου της Κατοχής και τα τελευταία έργα για πιάνο (1949), εξερευνώντας τη σύνδεση του Καλομοίρη με τη Γαλλική Σχολή και το ιμπρεσσιονιστικό ύφος.

Κοντώση Σοφία Πιανίστα - Μουσικολόγος

Σοφία Κοντώση, Πιανίστα (Universitate de Arte George Enescu, Doctor in Music στην Θεωρία της πιανιστικής ερμηνείας, Το τραγούδι για φωνή και πιάνο στο α’ μισό του 20ου αιώνα στην Ελλάδα, 2010) και μουσικολόγος (ΕΚΠΑ, διδακτορική διατριβή, Λεωνίδας Ζώρας (1905-1987): Θεματικός Κατάλογος Έργων, 2010). Έχει δώσει συναυλίες σε Ελλάδα, Ρουμανία, Ιταλία, Ισπανία, Γερμανία, Κύπρο και Τουρκία. Ερευνήτρια της ελληνικής μουσικής, έχει συμμετάσχει σε πολλά συνέδρια, έχει αρθρογραφήσει σε διεθνή περιοδικά και στο Grove Music Οnline. Είναι στην εκδοτική ομάδα του περιοδικού Series Musicologica Balcanica. Διδάσκει πιάνο, συνοδεία και θεωρητικά στο Hellenic American University και τη Σχολή Χορού της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και δίνει masterclass πιανιστικής συνοδείας. Υπεύθυνη του Αρχείου Λεωνίδα Ζώρα, μέλος του IMS και της IAML.

Σιαμπάνη Άννα Πιανίστρια

Η Άννα Σιαμπάνη είναι πτυχιούχος του τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης (ΠΑΜΑΚ) και των Pennsylvania State University (M.Mus) και University of Wisconsin-Madison (D.M.A) στην Πιανιστική Εκτέλεση και Διδακτική του Πιάνου, με πλήρη υποτροφία και θέση βοηθού καθηγητή. Έχει συμμετάσχει σε διεθνή συνέδρια και συμπόσια, και έχει δώσει masterclasses και συναυλίες στην Ελλάδα, την Αυστρία, την Κίνα και την Αμερική. Έχει τιμηθεί επανειλημμένα με υποτροφίες από το Ι.Κ.Υ, και τα ιδρύματα Αλ. Ωνάση και Λ. Βουδούρη, καθώς και με τις υποτροφίες των P. Collins και D.&E. Sinaiko στην Αμερική. Βραβεύτηκε ως «Η Γυναίκα στις Τέχνες» για το έτος 2019 από το Ινστιτούτο Τεχνών του Μάντισον.

Πολυχρόνου Μίνα Υψίφωνος

Η Μίνα Πολυχρόνου είναι Υψίφωνος. Σπούδασε στο Ωδείο Αθηνών μονωδία (δίπλωμα) και ανώτερα θεωρητικά (αρμονία, αντίστιξη, φούγκα). Κατέχει ανώτερο τίτλο φωνητικής ερμηνείας (Fellowship London College of Music). Συνέχισε σπουδές σε Μιλάνο υπό τις Κάρλα Καστελλάνι, Μαρία-Λουίζα Τσόνι (υποτροφία ιδρύματος “Αλέξανδρος Ωνάσης”), Βιέννη υπό τις Σένα Γιούρινατς, Ιλεάνα Κοτρουμπάς. Έχει πρωταγωνιστήσει σε πολυάριθμες παραγωγές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής όπως Ντον Τζοβάννι, Οι γάμοι του Φίγκαρο, Η απαγωγή από το σεράι, Ένας χορός μεταμφιεσμένων, Μποέμ, Ο Πρωτομάστορας, Τα ξωτικά νερά, Ο κουρέας της Σεβίλλης , Τζάννι Σκίκκι, Τάνχωυζερ, Αριάδνη στη Νάξο, Τραβιάτα, Κάρμεν, Ο μαγικός αυλός, Βέρθερος, Αλτσίνα, Η πονηρή αλεπουδίτσα. Επιπλέον, έχει τραγουδήσει κλασικό και σύγχρονο ρεπερτόριο, μεταξύ άλλων, σε Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Όπερα Θεσσαλονίκης. Έχει συνεργαστεί με όλες τις ελληνικές συμφωνικές ορχήστρες υπό τη διεύθυνση κορυφαίων Ελλήνων και ξένων αρχιμουσικών και έχει βραβευτεί σε διεθνείς διαγωνισμούς.

Σχετικές ομιλίες