Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

«Τραγουδώντας τον κύκλο της ζωής». Το τραγούδι και ο χορός στο σχολείο ως μέσο γνωριμίας με κοινωνικές αρχές και αξίες του ανθρώπου

Βέργαδου - Μαυρουδάκη Χριστίνα

13 Οκτωβρίου 2018

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 14:00 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 586
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Tο συνέδριο "Οι Τέχνες στο ελληνικό σχολείο: παρόν και μέλλον" πραγματοποιήθηκε στη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ με στόχο την καταγραφή και την ανάδειξη μεθοδολογιών, τεχνικών, καινοτόμων πρακτικών και προσεγγίσεων στη διδακτική και τις εφαρμογές των τεχνών στη σχολική κοινότητα.
 

Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου μελετήθηκε η θέση του θεάτρου, του κινηματογράφου, του χορού, της μουσικής και των εικαστικών στη σχολική πραγματικότητα. Εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων και ειδικοί θεατρολόγοι, μουσικολόγοι και εικαστικοί συνομίλησαν για τη σημασία των τεχνών γνωστοποιώντας πρωτοβουλίες, νέες κατευθύνσεις και καινοτόμες πρακτικές στη διδακτική των τεχνών, ερευνώντας δυνατότητες συνεργασίας των διδασκόντων στα μαθήματα των τεχνών, μαθαίνοντας για τις εξωδιδακτικές δράσεις της σχολικής κοινότητας και συζητώντας τις προοπτικές για τη θέση των τεχνών στο σχολείο του μέλλοντος.

Η ομιλία «Τραγουδώντας τον κύκλο της ζωής». Το τραγούδι και ο χορός στο σχολείο ως μέσο γνωριμίας με κοινωνικές αρχές και αξίες του ανθρώπου πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της συνεδρίας "Ο χορός στο ελληνικό σχολείο".

«Τραγουδώντας τον κύκλο της ζωής». Το τραγούδι και ο χορός στο σχολείο ως μέσο γνωριμίας με κοινωνικές αρχές και αξίες του ανθρώπου

Το τραγούδι αποτελεί έναν από τους πιο προσιτούς τρόπους καλλιτεχνικής έκφρασης στα πλαίσια της σχολικής εκπαίδευσης. Ταυτόχρονα είναι και ένας πολύ αποτελεσματικός τρόπος διδασκαλίας με έμμεσο τρόπο κοινωνικών ιδεών και ανθρώπινων αξιών σε νέους ανθρώπους. Η χορωδία, εξάλλου, ως ομάδα διδάσκει στα παιδιά τις αρχές της συνεργασίας, της πειθαρχίας και του σεβασμού ανάμεσα στα μέλη της.

 Στα πλαίσια της συνεργασίας μας με το Ίδρυμα Ι. Λάτση για την υλοποίηση του προγράμματος “Μαθαίνουμε παρέα” διδάξαμε στα μέλη της σχολικής μας χορωδίας τραγούδια ελληνικά και ξένα που σχετίζονται με σημαντικούς σταθμούς της ζωής ενός ανθρώπου (τη γέννηση, την αγάπη, την εργασία, την ξενιτειά, την προσευχή, κ.λπ.). Η εμπειρία μας έδειξε ότι η ενασχόληση με αυτά τα θέματα εξοικείωσε τους μικρούς μαθητές όλων των τάξεων του δημοτικού σχολείου με ρόλους που δε γνώριζαν ή είχαν ξεχάσει. Επιχειρήσαμε να προσεγγίσουμε συναισθήματα που αναπτύσσονται σε κάθε μια από τις φάσεις της ζωής μας προετοιμάζοντας με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά για θέματα που θα αντιμετωπίσουν στο μέλλον ή βοηθώντας τα να κατανοήσουν άλλα θέματα τα οποία βίωσαν σε μικρότερες ηλικίες αλλά έχουν πια ξεχάσει. Εκτός από την κατανόηση κοινωνικών ζητημάτων και συναισθημάτων, όμως, τα παιδιά έζησαν την εμπειρία της δημιουργίας μιας μουσικής παράστασης, έγιναν τα ίδια καλλιτέχνες. Αυτό τα δίδαξε την πειθαρχία, την υπομονή και την επιμονή ενός καλλιτέχνη μέχρι να φέρει σε πέρας το έργο του και τα έκανε νιώσουν συναισθήματα ικανοποίησης και αυτοεκτίμησης με την επίτευξη του στόχου.

Στην παρούσα εισήγηση παρουσιάζεται η πορεία υλοποίησης του προγράμματος “Τραγουδώντας τον κύκλο της ζωής”, κύριο αποτέλεσμα του οποίου είναι η ομώνυμη παράσταση (Θέατρο “Κνωσός”, Ιούνιος 2018), και η απήχησή του στη μαθητική κοινότητα. Συζητείται, επίσης, ο ρόλος ιδωτικών φορέων στην εκπαιδευτική διαδικασία.


(Σημείωμα της ομιλήτριας)

Βέργαδου - Μαυρουδάκη Χριστίνα Υποψήφια Διδάκτωρ, Τμήμα Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ

Η Χριστίνα Βέργαδου είναι μουσικός και μουσικολόγος. Σπούδασε μουσικολογία στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών όπου εκπονεί τη διδακτορική της διατριβή με θέμα τη ζωή και το έργο του Επτανήσιου συνθέτη Διονύσιου Ροδοθεάτου.

Σύστησε και διηύθυνε μέχρι τον Δεκέμβριο του 2017 την Παιδική Χορωδία του Κοινωνικού Ωδείου της Αθήνας. Διευθύνει, επίσης, σε συνεργασία με τον π. Γ. Γανωτή, τη χορωδία του 21ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών, στο οποίο διδάσκει το μάθημα της μουσικής.

Έχει, επίσης, εργαστεί στη Μουσική Βιβλιοθήκη “Λίλιαν Βουδούρη” για αρκετά χρόνια ως υπεύθυνη του τμήματος καταλογογράφησης της βιβλιοθήκης.

Έχει πάρει μέρος με ανακοινώσεις της σε αρκετά μουσικολογικά συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Τμήμα Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου, International Musicological Society). Άρθρα της υπάρχουν δημοσιευμένα στα ελληνικά και στα αγγλικά (μουσικολογικά περιοδικά, διαδίκτυο).

Στα κύρια ενδιαφέροντά της είναι η διάδοση της μουσικής στους νέους και η μελέτη της νεοελληνικής μουσικής.

Σχετικές ομιλίες

Το σχολείο της συμπερίληψης, μια πρόκληση για τις σύγχρονες κοινωνίες 02:00:37

Δεκ 03, 2018

Το σχολείο της συμπερίληψης, μια πρόκληση για τις σύγχρονες κοινωνίες

Γαβριηλίδου Ελένη Malique Monique Arevalo Jean-Claude Molderez Philippe Μακρής Ιωάννης Μακρυγιάννη Στέλλα Μπουραντάς Όθων Σουρανάκη Μαρία Μακρή Δήμητρα

Γλώσσα: Γαλλική (με ταυτόχρονη διερμηνεία), Ελληνική