Bodossaki Lectures on Demand

Η διδασκαλία του Θεάτρου στα Ελληνικά Πανεπιστήμια: Ανάλυση των μεθόδων εκπαίδευσης μέσω των Οδηγών Σπουδών και της πρακτικής εφαρμογής

Γαργαλιάνος Σταμάτης

13 Οκτωβρίου 2018

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 15.56 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 71
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Tο συνέδριο "Οι Τέχνες στο ελληνικό σχολείο: παρόν και μέλλον" πραγματοποιήθηκε στη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ με στόχο την καταγραφή και την ανάδειξη μεθοδολογιών, τεχνικών, καινοτόμων πρακτικών και προσεγγίσεων στη διδακτική και τις εφαρμογές των τεχνών στη σχολική κοινότητα.
 

Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου μελετήθηκε η θέση του θεάτρου, του κινηματογράφου, του χορού, της μουσικής και των εικαστικών στη σχολική πραγματικότητα. Εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων και ειδικοί θεατρολόγοι, μουσικολόγοι και εικαστικοί συνομίλησαν για τη σημασία των τεχνών γνωστοποιώντας πρωτοβουλίες, νέες κατευθύνσεις και καινοτόμες πρακτικές στη διδακτική των τεχνών, ερευνώντας δυνατότητες συνεργασίας των διδασκόντων στα μαθήματα των τεχνών, μαθαίνοντας για τις εξωδιδακτικές δράσεις της σχολικής κοινότητας και συζητώντας τις προοπτικές για τη θέση των τεχνών στο σχολείο του μέλλοντος.

Η ομιλία "Η διδασκαλία του Θεάτρου στα Ελληνικά Πανεπιστήμια: Ανάλυση των μεθόδων εκπαίδευσης μέσω των Οδηγών Σπουδών και της πρακτικής εφαρμογής" πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της συνεδρίας "Το Θέατρο και η Θεατρική Αγωγή στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα".

Το άρθρο αυτό μελετά τις μεθόδους που ακολουθούν τα Ελληνικά Πανεπιστήμια και ειδικότερα τα Παιδαγωγικά Τμήματα, στον τομέα του Θεάτρου, δηλαδή το τι προσφέρουν ως μαθήματα και εμπειρίες στους φοιτητές τους, αλλά και με ποιους στόχους. Αναλύονται εδώ, σε πρώτο επίπεδο, οι μέθοδοι που ακολουθεί κάθε καθηγητής σε αυτά. Μελετάται το γνωσιακό υπόβαθρο του καθενός σε σχέση με όλα όσα τελικά διδάσκουν.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με βάση τους Οδηγούς Σπουδών, αλλά και προσωπικές συνεντεύξεις των συγγραφέων με τους καθηγητές των μαθημάτων. Μεγάλο βάρος δόθηκε στις ζωντανές παρακολουθήσεις μαθημάτων 5 καθηγητών Παιδαγωγικών Τμημάτων από τον συγγραφέα επί 18 μήνες. 

Το ελληνικό Υπουργείο Παιδείας δεν μοιάζει να έχει επιστημονικές απαντήσεις για όλα τα Παιδαγωγικά Τμήματα: θέλει οι φοιτητές των Τμημάτων αυτών να αποκτούν απλά γενικές γνώσεις ή -κυρίως- εφόδια που θα τους επιτρέπουν να εφαρμόζουν πρακτικές θεάτρου στα Ελληνικά Σχολεία; Και αν οι πτυχιούχοι τις εφαρμόζουν στα Σχολεία τι θέλουν να επιτύχουν με τους μαθητές τους; Θέλουν να τους εισάγουν απλά στο θέατρο ή να τους καταστήσουν ικανούς να εμψυχώνουν νήπια και μαθητές Δημοτικού; Για το δεύτερο ζήτημα, ποιοι είναι οι στόχοι της ικανότητας εμψύχωσης από πλευράς φοιτητών;
 

Ένα άλλο ερώτημα βάσης ήταν αν η διδασκόμενη θεωρία Θεάτρου (Ιστορία, Λογοτεχνία, Δραματολογία κλπ) από μερικούς καθηγητές Θεάτρου Παιδαγωγικών Τμημάτων δίνει κάποια εφόδια στους φοιτητές ή απλά πρόκειται για φιλολογικά μαθήματα που δεν διαφέρουν από όλα τα άλλα, κάθε είδους, περιεχομένου και επιπέδου στον Οδηγό Σπουδών.

Γαργαλιάνος Σταμάτης Αναπληρωτής Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας, Π.Δ.Μ.

Ο Σταμάτης Γαργαλιάνος είναι Αναπληρωτής Καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών της Παιδαγωγικής Σχολής Φλώρινας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.

Είναι κάτοχος Διδακτορικού από το Πανεπιστήμιο Ντωφίν Γαλλίας PARIS-IX, κάτοχος Μεταπτυχιακού στο Πανεπιστήμιο Sorbonne Nouvelle-Censier-PARIS-III (θεατρολογία), κάτοχος Μεταπτυχιακού στο Πανεπιστήμιο Pantheon-PARIS-II (κοινωνικο-οικονομία).

Είναι πτυχιούχος βασικού πτυχίου Θεατρολογίας από το Πανεπιστήμιο Sorbonne Nouvelle-Censier-PARIS-III και Οικονομικών Σπουδών από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (πρώην Α.Β.Σ.Θ.).

Έχει διδάξει ως ειδικός επιστήμονας Π.Δ. 407/80 θεατροπαιδαγωγικά μαθήματα στο Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, καθώς και στα Πανεπιστήμια Αριστοτέλειο και Θεσσαλίας, κατά τα έτη 1998-2007.

Εχει λάβει μέρος σε πλήθος ελληνικών και διεθνών συνεδρίων στην Ελλάδα και το εξωτερικό με θέματα όπως η Δραματοποίηση, η Θεατρική Αγωγή, η Σημειωτική Θεάτρου, ο Νόμος του Μπωμόλ στις Παρασταστικές Τέχνες και τους επιχορηγούμενους φορείς, η εφαρμογή της θεωρίας του Greimas στο θέατρο κ.ά..

Έχει γράψει ένδεκα μονογραφίες πάνω στην Σκηνοθεσία Θεάτρου, τη Διδασκαλία και Παιδαγωγική του Ηθοποιού, τη Θεατρική Αγωγή, την Οργάνωση Θεατρικών Παραστάσεων, το Μάνατζμεντ Θεατρικών Εκδηλώσεων και πολλά άρθρα πάνω στα ίδια γνωστικά αντικείμενα, σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά.

Είναι ο υπεύθυνος της Θεατρικής ομάδας "Πολύμορφο" του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, με την οποία ανέβασε δεκαοκτώ θεατρικές παραγωγές από το 2008 έως σήμερα. Επίσης, των Ομάδων ΦΟΘΚ και "Μανιφέστο" του ΑΠΘ. Με αυτές έλαβε μέρος στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου και στην Φοιτητική Εβδομάδα του ΑΠΘ.

Έχει γράψει δώδεκα θεατρικά έργα, τα οποία παίχθηκαν σε Φλώρινα και Θεσσαλονίκη.

Συμμετέχει σε τρεις ερευνητικές ομάδες με θέματα : η «Κοινωνικο-οικονομική Κατάσταση του ΄Ελληνα Νηπιαγωγού», η «Ταξινόμηση Θεατρικών Παιχνιδιών», η «Καταλογογράφηση Θεατρικών ΄Εργων του ελληνικού και παγκόσμιου Ρεπερτόριου».

Έχει διδάξει στα Πανεπιστήμια του Βοσπόρου, της Guarda-Πορτογαλία, του Μαρμαρά και του Λαλελί (Beyazit) της Τουρκίας. Είναι ο πρώτος καθηγητής στα ελληνικά χρονικά που επεχείρησε και πέτυχε ταυτόχρονη διδασκαλία (με το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης) μέσω Skype.

Σχετικές ομιλίες

Το σχολείο της συμπερίληψης, μια πρόκληση για τις σύγχρονες κοινωνίες 02:00:37

Δεκ 03, 2018

Το σχολείο της συμπερίληψης, μια πρόκληση για τις σύγχρονες κοινωνίες

Γαβριηλίδου Ελένη Malique Monique Arevalo Jean-Claude Molderez Philippe Μακρής Ιωάννης Μακρυγιάννη Στέλλα Μπουραντάς Όθων Σουρανάκη Μαρία Μακρή Δήμητρα

Γλώσσα: Γαλλική (με ταυτόχρονη διερμηνεία), Ελληνική