Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Το θέατρο Σαν Τζάκομο και η ιταλική όπερα στην Κέρκυρα (1733-1900)

Μαυρομούστακος Πλάτων

26 Οκτωβρίου 2020

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:36:53 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 176
Ομιλητές
Μαυρομούστακος Πλάτων

Γλώσσα
Ελληνική

Ημερομηνία
26/10/2020

Διάρκεια
00:36:53

Εκδήλωση
BLOD Web Lectures

Χώρος
Διαδικτυακή διάλεξη

Διοργάνωση
BLOD

Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός

Ετικέτες
BLOD Web Lectures, θέατρο Σαν Τζάκομο, ιταλική όπερα, Κέρκυρα, θέατρο, παράσταση

Αντικείμενο της διάλεξης είναι η ιστορία του θεάτρου Σαν Τζάκομο (San Giacomo) που λειτούργησε ως χώρος υποδοχής της ιταλικής όπερας από το 1733 ως το τέλος του 19ου αιώνα στην Κέρκυρα. Πρόκειται για το πρώτο θέατρο με σκηνή ιταλικού τύπου που λειτούργησε στον ελλαδικό χώρο, δημιουργώντας ένα μοναδικό προηγούμενο στην ελληνική θεατρική ιστορία. Εγκαινίασε τη συνεχόμενη παρουσία της όπερας και του θεάτρου στο νησί ως τη μετατροπή του σε Δημαρχείο της πόλης, την αυγή του 20ου αιώνα. Η διάλεξη είναι προϊόν έρευνας που βασίζεται σε τεκμήρια ενετικών αρχείων τα οποία φυλάσσονται στην Κέρκυρα και στη Βενετία, προσθέτοντας νέα στοιχεία και συμπληρώνοντας προϋπάρχουσες δημοσιευμένες σχετικές μελέτες. Γίνονται αναλυτικές αναφορές στις πληροφορίες σχετικά με την οικοδόμηση αρχικά μιας στοάς (loggia), τη μετατροπή της σε θέατρο από το 1660 έως το 1720, τις βελτιώσεις και προσθήκες που έγιναν κατά τη διάρκεια των ετών λειτουργίας του θεάτρου Σαν Τζάκομο μέχρι το τέλος του 19ου αιώνα, τους κανονισμούς λειτουργίας, τις περιόδους των παραστάσεων, το κοινό και τη χρήση των θεωρείων του θεάτρου, τον ρόλο του στην κοινωνική ζωή της πόλης. Παρουσιάζεται το ρεπερτόριο του θεάτρου από την πρώτη παράσταση του έργου Gerone Tiranno di Siracusa του 1733 έως τα τέλη του 18ου αιώνα με αναφορές σε πρώτες, σε ελληνικό περιβάλλον, παραστάσεις έργων, Ιταλών συγγραφέων και συνθετών όπως οι Carlo Goldoni, Pietro Metastasio, Giuseppe Verdi αλλά και Ελλήνων όπως οι Στέφανος Πογιάγος, Σπυρίδων Ξύνδας, Νικόλαος Χαλικιόπουλος Μάντζαρος, Παύλος Καρέρ και πολλοί άλλοι. Η εισήγηση αναφέρεται αναλυτικά σε ζυμώσεις και διεργασίες αλλά και προβληματισμούς που απασχόλησαν την κερκυραϊκή κοινωνία κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα έως την ανοικοδόμηση νέου Δημοτικού Θεάτρου στις αρχές 20ου αιώνα, και ολοκληρώνεται με αναφορές στη συνέχιση των παραστάσεων έως το 1943 έτος κατά το οποίο καταστράφηκε από τον βομβαρδισμό της Κέρκυρας.

Μαυρομούστακος Πλάτων Καθηγητής Θεατρολογίας, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ

Γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Απόφοιτος της Σχολής Μωραΐτη (1976). Πτυχιούχος  της Νομικής Σχολής του  Πανεπιστημίου Αθηνών (1981), Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου  Paris III Institut d' Etudes Théâtrales (1987) με θέμα Θεατρικός χώρος - σκηνικός χώρος στο σύγχρονο Νεοελληνικό Θέατρο (επίβλεψη: Bernard Dort και  Στάθης Δαμιανάκος).

Καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών όπου διδάσκει από το 1991. Προσκεκλημένος Καθηγητής και ερευνητής σε επιστημονικά κέντρα και Πανεπιστήμια της Ευρώπης (Οξφόρδη, Παρίσι, Βερολίνο, Δουβλίνο, Ελσίνκι, Κοΐμπρα, Πράγα, Μπρνο, Παβία, Λευκωσία κ.ά.), της Αμερικής (Brown, Harvard, Princeton κ.ά.) και της Αυστραλίας (Σίδνεϋ, Μελβούρνη). Ιδρυτικό μέλος (1997) του Ευρωπαϊκού Δικτύου Έρευνας και Τεκμηρίωσης Παραστάσεων Αρχαίου Ελληνικού Δράματος και συντονιστής Εντατικού Προγράμματος Μαθημάτων στην Επίδαυρο με τη συνεργασία μελών του παραπάνω δικτύου (2002-2011). Έχει διευθύνει έρευνες και έχει εκδώσει βιβλία για διάφορα θέματα της ιστορίας του ελληνικού θεάτρου με ιδιαίτερη έμφαση στη σύγχρονη ελληνική δραματουργία και σκηνική πρακτική, στην πρόσληψη του ιταλικού μελοδράματος στην Κέρκυρα και την ιστορία του θεάτρου στα Επτάνησα και την μελέτη των παραστάσεων του αρχαίου δράματος κατά την νεότερη εποχή (από τον 16ο έως τον 20ό αιώνα). Δοκίμια και άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά περιοδικά, εφημερίδες και θεατρικά προγράμματα. Συνεργάζεται με ελληνικούς θεατρικούς οργανισμούς.

Έχει διατελέσει μέλος επιτροπών του Υπουργείου Πολιτισμού και διοικητικών συμβουλίων πολιτιστικών φορέων και διατηρούσε στήλη κριτικής στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία (1997 – 1999).

Εκδόσεις: Ένα θαμπό χειρόγραφο. Παρουσίαση ανέκδοτων κειμένων του Γιάννη Σιδέρη. Ο Β' Τόμος της Ιστορίας του Νέου Ελληνικού Θεάτρου (1994), Μολιέρος (2002), Το θέατρο στην Ελλάδα 1940-2000. Μια επισκόπηση (2005 - 20114), Σχεδιάσματα ανάγνωσης (2006), Αντί Κριτικής. Σημειώσεις ενός συστηματικού θεατή (2006), Κάρολος Κουν. Οι Παραστάσεις, Επιστημονική Επιμέλεια του καταλόγου της έκθεσης «Κάρολος Κουν. Θέατρο Τέχνης», έκδοση του Μουσείου Μπενάκη, ( 2008 - 20092), Γιάννη Σιδέρη: Ιστορία του Νέου Ελληνικού Θεάτρου τόμοι Α΄, Β΄1 & Β΄2, Β΄3, (επιστ. επιμ. 1990, 1999, 2000, 2009, 2010), κ.ά.

Σχετικές ομιλίες