Bodossaki Lectures on Demand

Πώς θα αγαπήσουμε τον σύγχρονο πολιτισμό

Δανέζη - Knutsen Αλίκη, Κακάλας Σίμος, Πέτσα Βασιλική, Στουραΐτης Ηλίας, Χαραλαμπίδης Βασίλης

13 Μαρτίου 2019

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:48:45 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 80
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Δημόσια συζήτηση, με τίτλο "Πώς θα αγαπήσουμε την αρχαία ελληνική γραμματεία και πώς τον σύγχρονο πολιτισμό" διοργάνωσε το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, την Τετάρτη 13 Μαρτίου στο Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού (Άρεως 10, Μοναστηράκι).

Στο νέο πλαίσιο που θέτουν οι συνθήκες της εποχής (η πολιτισμική βιοποικιλότητα, η ανάγκη αναγνώρισης της διαφορετικότητας, οι ανισότητες και οι διακρίσεις), τόσο η σχέση με την αρχαία μας κληρονομιά -η οποία έχει αναχθεί πολλές φορές σ' ένα «χαρισματικό DNA», που αποτρέπει την πραγματική γνώση- αλλά και με τον σύγχρονο πολιτισμό, του οποίου είμαστε μάρτυρες και συμμέτοχοι, δημιουργούν νέες ερωτήσεις και απαιτούν νέες θέσεις και στόχους.

Η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Μυρσίνη Ζορμπά άνοιξε τη δημόσια συζήτηση με την εκδήλωση της 13ης Μαρτίου και δύο στρογγυλά τραπέζια στα οποία συμμετείχαν εξέχοντες ομιλητές:

Στο πρώτο πάνελ, με θέμα την αγάπη για την αρχαία ελληνική γραμματεία ομιλητές ήταν οι: Παύλος Καλλιγάς, διευθυντής Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών, Μ. Ζ. Κοπιδάκης, κλασικός φιλόλογος, ομότιμος καθηγητής ΕΚΠΑ, Αντώνης Λιάκος, ιστορικός, ομότιμος καθηγητής ΕΚΠΑ και Παντελής Μπουκάλας, συγγραφέας.

Στο δεύτερο στρογγυλό τραπέζι μίλησαν η Αλίκη Δανέζη-Knutsen, σκηνοθέτις, ο Σίμος Κακάλας, σκηνοθέτης, η Βασιλική Πέτσα, συγγραφέας, ο Ηλίας Στουραΐτης, ιστορικός και ο Βασίλης Χαραλαμπίδης, γεν. διευθυντής Bios, πρόεδρος Ευρωπαϊκού Δικτύου Δημιουργικών Κόμβων.

«Οι τρόποι, οι δρόμοι και οι συλλογιστικές, μέσα από τις οποίες μπορούμε να σκεφτούμε και να επεξεργαστούμε τη δυναμική αλλά και τα εμπόδια που συναντά η αγάπη προς τον σύγχρονο πολιτισμό, είναι πολλά και διαφορετικά» σημειώνει η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Αναφερόμενη στους καθοριστικούς παράγοντες διαμόρφωσης και συγκρότησης της αγάπης για τον σύγχρονο πολιτισμό, η κ. Ζορμπά υπογραμμίζει ότι είναι «η αναγνώριση της διαφορετικότητας, η διατήρηση της πολιτισμικής βιοποικιλότητας, η σημασία της βιωμένης κουλτούρας, η συμμετοχικότητα, καθώς και η αντιμετώπιση των σημαντικών προβλημάτων που προκύπτουν από τις ανισότητες και διακρίσεις και διατρέχουν το πολιτισμικό πεδίο, θέτοντας τα μεγαλύτερα εμπόδια στην αγάπη για τον σύγχρονο πολιτισμό».

Από την πλευρά του, ο συγγραφέας Παντελής Μπουκάλας, γνωστός και για τη λογοτεχνική του σχέση με την αρχαία ελληνική γραμματεία, σημειώνει ότι αυτός «ο θησαυρός θα μείνει αδρανής και αναξιοποίητος και η πνευματική μας καλλιέργεια αβαθής», αν μείνουμε στην επιπόλαιη και αβασάνιστη θέση των κληρονόμων λόγω καταγωγής και γλώσσας. Και ο κ. Μπουκάλας καταλήγει ότι «η αγάπη δεν μαθαίνεται. Η ίδια όμως μπορεί να μάθει να βρίσκει τους δρόμους που οδηγούν από την τέρψη στη γνώση».

(Πηγή: Ιστότοπος του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού)

 

Το Blod βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει σε δύο μέρη, όλες τις ομιλίες της εκδήλωσης. Εδώ δημοσιεύεται το Δεύτερο Μέρος της Ημερίδας, με τίτλο "Πώς θα αγαπήσουμε τον σύγχρονο πολιτισμό"

Δανέζη - Knutsen Αλίκη Σκηνοθέτις

Η Αλίκη Δανέζη Knutsen είναι Σκηνοθέτις Κινηματογράφου & Θεάτρου. Σπούδασε κινηματογράφο στις Η.Π.Α. στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας (U.S.C.) και στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης (N.Y.U), Tisch School of the Arts από όπου αποφοίτησε με Honors BFA. Ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στη Φιλοσοφία στο New School for Social Research, με υποτροφία του Ιδρύματος Fulbright. Στη Νέα Υόρκη δούλεψε στο πειραματικό θέατρο La Mamma E.T.C και σκηνοθέτησε για πρώτη φορά θέατρο, το Closer του Patrick Marber (2002).

Στο θέατρο σκηνοθέτησε τα έργα: Festen του Thomas Vinterberg (2006, Θέατρο Θησείο, Αθήνα), Δείπνο με Φίλους του Donald Margulies (2010, Λευκωσία), Hurly Burly του David Rabe (2011, ΘΟΚ), Οι Ζωές των Άλλων του Albert Ostermaier (2012, Θέατρο Θησείο, Αθήνα), Γεθσημανή του David Hare (2013, ΘΟΚ), Είμαι Ένας Άλλος του Michael Azar (2014, Από Μηχανής Θέατρο, Αθήνα / Χειμερινή περιοδεία σε Ελλάδα και Κύπρο), Λεωφορείο ο Πόθος του Tennessee Williams, (2015/16, Θέατρο Λέξη), Καλιγούλας του Albert Camus (2017, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και Διεθνές Φεστιβάλ «Κύπρια»). “Η Αρρώστια της Νιότης» του Φέρντιναντ Μπρούκνερ (2019, ΘΟΚ). Επίσης, έχει σκηνοθετήσει τρεις ταινίες μεγάλου μήκους: Roads and Oranges, Bar and Chinatown - The Three Shelters.

Κακάλας Σίμος Σκηνοθέτης

Ο Σίμος Κακάλας είναι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Κ.Θ.Β.Ε., πέρασε τα πρώτα του επαγγελματικά χρόνια ως ηθοποιός και μέλος του Θ.Ο. Νέες Μορφές υπό την καθοδήγηση του Γ.Παρασκευόπουλου. Η ερευνητική φύση της εργασίας με τη συγκεκριμένη ομάδα και η physical κατεύθυνση επηρέασαν αρκετά τη μετέπειτα πορεία του.

Το 2000 προσλαμβάνεται ως ηθοποιός στο Κ.Θ.Β.Ε. πρωταγωνιστώντας σε αρκετές παραστάσεις του θεάτρου, ενώ παράλληλα αρχίζει να εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη.

Το 2003 σχηματίζει την ομάδα που αργότερα θα γίνει γνωστή με την ονομασία Εταιρεία Θεάτρου. Χώρος με στόχο ένα μοντέλο θιάσου που να συνδυάζει την έρευνα με την επαγγελματική επιβίωση. Η πολύπτυχη εργασία του με το The Goλfω! project αποτέλεσε και την σκηνική κατάθεση μιας ερευνητικής πορείας 15 χρόνων.

Το 2007 ξεκινά την εργασία του με τον κρητικό δεκαπεντασύλλαβο δουλειά που ολοκληρώνεται σκηνικά με το επίσης πολύπτυχο Erofili Project.

Το 2013 παρουσιάζει στην Επίδαυρο το ποίημα Σύσσημον του Ν.Παναγιωτόπουλου.

Το 2018 ολοκλήρωσε ένα κύκλο σκέψης με την παράσταση Ανεμοδαρμένα Ύψη και την Εταιρεία Θεάτρου Χώρος.

Πέτσα Βασιλική Συγγραφέας

Η Βασιλική Πέτσα γεννήθηκε στην Καρδίτσα το 1983. Σπούδασε Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας και Θεωρίες του Πολιτισμού στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ και Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Είναι διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, όπου και ολοκληρώνει τη μεταδιδακτορική της έρευνα. Έχει γράψει μία νουβέλα (Θυμάμαι, 2011, ΠΟΛΙΣ), δύο συλλογές διηγημάτων (Όλα τα χαμένα, 2012, ΠΟΛΙΣ• Μόνο το αρνί, 2015, ΠΟΛΙΣ), μία μελέτη (Όταν γράφει το μολύβι, 2016, ΠΟΛΙΣ) και ένα μυθιστόρημα (Το δέντρο της υπακοής, 2018, ΠΟΛΙΣ), ενώ διηγήματά της έχουν δημοσιευτεί σε συλλογικούς τόμους και περιοδικά.

Στουραΐτης Ηλίας Ιστορικός

Ο Ηλίας Στουραΐτης είναι Υπ. Διδάκτορας στο διατμηματικό μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Ιστορική Έρευνα, Διδακτική και Νέες Τεχνολογίες» του Ιονίου Πανεπιστημίου σχετικά με την ιστορική κουλτούρα και τα ψηφιακά παιχνίδια. Ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές του σπουδές στην Ιστορία - Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έλαβε μεταπτυχιακό τίτλο στη Σύγχρονη Ελληνική Ιστορία από το ίδιο Πανεπιστήμιο. Έχει διδάξει ιστορία και φιλολογικά μαθήματα στην ιδιωτική εκπαίδευση και έχει εργαστεί ως ερευνητής σε ιδιωτικούς φορείς και Πανεπιστήμια σε μία σειρά από ευρωπαϊκές και εθνικές έρευνες γύρω από την ιστορία, την εκπαίδευση, την κουλτούρα και τις νέες τεχνολογίες. Έχει τιμηθεί με υποτροφία από το Ιαπωνικό Ίδρυμα Nippon Foundation SYLFF (Sasakawa Young Leaders Fellowship Fund) και έχει λάβει βραβείο για την έρευνά του από την Common Ground Community 'The Learner'. Τα κύρια ερευνητικά του ενδιαφέροντα είναι: ιστορική κουλτούρα, ιστορική συνείδηση και σκέψη, ψηφιακά παιχνίδια και αξιοποίησή τους στην ιστορική εκπαίδευση, σχεδιασμός εκπαιδευτικού λογισμικού για τη διδασκαλία και εκμάθηση της ιστορίας σε τυπικές και άτυπες μορφές εκπαίδευσης.

Χαραλαμπίδης Βασίλης Διευθυντής, Οργανισμός Bios - Πρόεδρος Ευρωπαϊκού Δικτύου Δημιουργικών Κόμβων

Ο Βασίλης Χαραλαμπίδης είναι ιδρυτικό μέλος και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Bios, ενός πολιτιστικού οργανισμού που ασχολείται με τις τέχνες, την αστική ζωή και τη δημιουργική βιομηχανία. Πρωτοβουλία του Bios είναι και το Ρομάντσο, η πρώτη δομή στήριξης των πολιτιστικών και δημιουργικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα.

Από την ίδρυση του Bios το 2001, έχει επιμεληθεί δεκάδες εκδηλώσεις και δράσεις γύρω από την αστική κουλτούρα, τα ψηφιακά μέσα και τις ποικίλες εκφάνσεις της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Ως γραφίστας, έχει λάβει σημαντικό αριθμό Ελληνικών και Ευρωπαϊκών βραβείων και διακρίσεων.

Έχει αφιερωθεί στην προσπάθεια να ηγηθεί μιας προσέγγισης που βασίζεται στη δημιουργικότητα στον τομέα της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, των ενδεδειγμένων πρακτικών και πολιτικών, εστιάζοντας κυρίως στην κοινωνική ενσωμάτωση και αναγέννηση στον τομέα της δημιουργικής βιομηχανίας.

Είναι επίσης ιδρυτικό μέλος και πρόεδρος του πρώτου Ευρωπαϊκού Δικτύου Δημιουργικών Κόμβων, με συνεργάτες από όλη την Ευρώπη και πάνω από 300 μέλη σε 36 διαφορετικές χώρες. Είναι ένα δίκτυο που έχει δημιουργηθεί για να συνδέσει τους επαγγελματίες του πολιτιστικού και δημιουργικού κλάδου, να ενδυναμώσει το χώρο της δημιουργικής βιομηχανίας και να διαμορφώσει τις αντίστοιχες πολιτικές σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Σχετικές ομιλίες

Ελληνική αρχαιότητα, σύμβολα και ζητήματα πρόσληψης στον 19ο αιώνα: το Λάβαρο του Πανεπιστημίου Αθηνών του Νικολάου Γύζη 96:30

Δεκ 02, 2017

Ελληνική αρχαιότητα, σύμβολα και ζητήματα πρόσληψης στον 19ο αιώνα: το Λάβαρο του Πανεπιστημίου Αθηνών του Νικολάου Γύζη

Μπουραζέλης Κωνσταντίνος Παπούλιας Ευάγγελος Παυλόπουλος Δημήτρης Καραμανωλάκης Βαγγέλης Μαυρομιχάλη Ευθυμία Κούρια Αφροδίτη Κυριαζή Πελαγία

Γλώσσα: Ελληνική