Νικολαραΐζη Μάγδα
Γλώσσα
Ελληνική με ταυτόχρονη διερμηνεία στη νοηματική
Ημερομηνία
28/06/2022
Διάρκεια
00:24:08
Εκδήλωση
Μουσεία και αισθήσεις: σχεδιάζοντας για όλους
Χώρος
Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου
Διοργάνωση
Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης – Ίδρυμα Νικολάου και Ντόλλης Γουλανδρή
Κατηγορία
Μουσειολογία
Ετικέτες
μουσεία, αισθήσεις, προσβασιμότητα, συμπεριληπτικό μουσείο, μουσειακή εμπειρία, πολυ-αισθητηριακή πρόσληψη, συμπεριληπτική κοινωνία, άτομα με αναπηρία όρασης, κωφά άτομα, άτομα με βαρηκοΐα, Εθνικό σχέδιο δράσης για τα ΑμεΑ 2021-2023, κυκλαδικός πολιτισμός, Μουσείο Μπενάκη, Ακρόπολη, εκπαιδευτικά προγράμματα, Μουσείο Αφής, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Πόσο έχει βελτιωθεί η προσβασιμότητα των μουσείων για άτομα με προβλήματα όρασης και ακοής τα τελευταία 20 χρόνια; Τι έχουμε μάθει από τα προγράμματα που έχουν υλοποιηθεί στα ελληνικά μουσεία; Πώς συμμετέχουν οι αισθήσεις στη μουσειακή εμπειρία; Μπορούν να συμβάλλουν στη δημιουργία ενός πιο ανοιχτού, συμπεριληπτικού μουσείου; Σε ποιο βαθμό μπορούμε να σχεδιάσουμε για όλους;
Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που συζητήθηκαν στην ημερίδα που διοργανώθηκε από το Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου και το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης την Τρίτη 28 Ιουνίου 2022.
Αρχαιολόγοι, μουσειολόγοι, παιδαγωγοί με εμπειρία στην ειδική αγωγή, αρχιτέκτονες-σχεδιαστές και ειδικοί στην πολιτισμική επικοινωνία παρουσίασαν μεθόδους και λύσεις που έχουν ήδη εφαρμοστεί στα ελληνικά μουσεία (χρήση απτικών αντιγράφων και μοντέλων, ηχητικές ξεναγήσεις, κτλ.) και προσπάθησαν να διαμορφώσουν αρχές σχεδιασμού ή επανασχεδιασμού εκθέσεων, που να λαμβάνουν εξαρχής υπόψη τις ανάγκες ατόμων με αισθητηριακά προβλήματα. Απώτερος στόχος η δημιουργία νέων μορφών μουσειακής εμπειρίας, που θα αξιοποιούν τις δυνατότητες της πολύ-αισθητηριακής πρόσληψης.
Οι ομιλίες της ημερίδας έγιναν στο Μουσείο Κανελλοπούλου (Θεωρίας 12, Πλάκα) με ταυτόχρονη διερμηνεία στη νοηματική. Ακολούθησε παρουσίαση εφαρμογών για άτομα με προβλήματα όρασης και ακοής στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Νεοφύτου Δούκα 4, Κολωνάκι).
Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε με αφορμή το ευρωπαϊκό πρόγραμμα "ToMiMEUs: Towards a Multisensory and Inclusive Museum for Individuals with Sensory Disabilities", στο οποίο συμμετέχει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
Διοργάνωση:
Νίκος Παπαδημητρίου (Μουσείο Κανελλοπούλου) – Μαρίνα Πλατή (Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης) – Ελένη Μάρκου (Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης)
Η Μάγδα Νικολαραΐζη είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στο γνωστικό αντικείμενο «Ειδική αγωγή-Αγωγή Κωφών». Aπό το 2010 είναι επιστημονική υπεύθυνη της ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ, δηλαδή της Δομής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας για την υποστήριξη των φοιτητών και φοιτητριών με αναπηρίες και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Είναι απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και κάτοχος μεταπτυχιακού και διδακτορικού διπλώματος στην εκπαίδευση των κωφών και βαρἠκοων παιδιών από το Πανεπιστήμιο του Birmingham, στην Αγγλία. Έχει πλούσιο συγγραφικό έργο και έχει συμμετάσχει σε πολλά ευρωπαϊκά και εθνικά προγράμματα. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζουν σε ζητήματα πρόσβασης και συμμετοχής ατόμων με αναπηρίες και ειδικότερα των κωφών/βαρήκοων ατόμων στην τυπική και μη τυπική εκπαίδευση.
Την τελευταία δεκαετία εμπλέκεται σε ποικίλες δράσεις, προγράμματα και επίσης έχει συγγράψει άρθρα και κεφάλαια που εστιάζουν στην πρόσβαση ατόμων με αναπηρίες και ειδικότερα ατόμων που είναι κωφά ή βαρήκοα σε μουσεία και σε χώρους πολιτισμού. Από το 2014 έως το 2017 συμμετείχε σε δύο προγράμματα που συντόνισε το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας: «Η πρόσβαση ατόμων με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο φυσικό και πολιτισμικό περιβάλλον των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων» (ΕΣΠΑ 2007-2013) και στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα “Bridging the Gap between Museums and Individuals with Visual Impairments (BaGMIVI)” (Erasmus plus). Από το 2019 συμμετέχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα “Towards a Multisensory and Inclusive Museum for Individuals with Sensory Disabilities (ToMiMEUs)”.