Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Εκπαιδευτικά προγράμματα για την Ακρόπολη σε ομάδες μαθητών με προβλήματα όρασης και ακοής

Λεοντή Ασημίνα, Καϊμάρα Ειρήνη

28 Ιουνίου 2022

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:10:04 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 107
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Πόσο έχει βελτιωθεί η προσβασιμότητα των μουσείων για άτομα με προβλήματα όρασης και ακοής τα τελευταία 20 χρόνια; Τι έχουμε μάθει από τα προγράμματα που έχουν υλοποιηθεί στα ελληνικά μουσεία; Πώς συμμετέχουν οι αισθήσεις στη μουσειακή εμπειρία; Μπορούν να συμβάλλουν στη δημιουργία ενός πιο ανοιχτού, συμπεριληπτικού μουσείου; Σε ποιο βαθμό μπορούμε να σχεδιάσουμε για όλους;

Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που συζητήθηκαν στην ημερίδα που διοργανώθηκε από το Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου και το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης την Τρίτη 28 Ιουνίου 2022.

Αρχαιολόγοι, μουσειολόγοι, παιδαγωγοί με εμπειρία στην ειδική αγωγή, αρχιτέκτονες-σχεδιαστές και ειδικοί στην πολιτισμική επικοινωνία παρουσίασαν μεθόδους και λύσεις που έχουν ήδη εφαρμοστεί στα ελληνικά μουσεία (χρήση απτικών αντιγράφων και μοντέλων, ηχητικές ξεναγήσεις, κτλ.) και προσπάθησαν να διαμορφώσουν αρχές σχεδιασμού ή επανασχεδιασμού εκθέσεων, που να λαμβάνουν εξαρχής υπόψη τις ανάγκες ατόμων με αισθητηριακά προβλήματα. Απώτερος στόχος η δημιουργία νέων μορφών μουσειακής εμπειρίας, που θα αξιοποιούν τις δυνατότητες της πολύ-αισθητηριακής πρόσληψης.

Οι ομιλίες της ημερίδας έγιναν στο Μουσείο Κανελλοπούλου (Θεωρίας 12, Πλάκα) με ταυτόχρονη διερμηνεία στη νοηματική. Ακολούθησε παρουσίαση εφαρμογών για άτομα με προβλήματα όρασης και ακοής στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Νεοφύτου Δούκα 4, Κολωνάκι).

Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε με αφορμή το ευρωπαϊκό πρόγραμμα "ToMiMEUs: Towards a Multisensory and Inclusive Museum for Individuals with Sensory Disabilities", στο οποίο συμμετέχει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Διοργάνωση:
Νίκος Παπαδημητρίου (Μουσείο Κανελλοπούλου) – Μαρίνα Πλατή (Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης) – Ελένη Μάρκου (Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης)

Η εισήγηση έχει συγγραφεί από την Ασημίνα Λεοντή (Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης) και την Ειρήνη Καϊμάρα (Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης) και παρουσιάζεται από την πρώτη.

Λεοντή Ασημίνα Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης

Η Ασημίνα Λεοντή έχει σπουδάσει Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Από το 1999 εργάζεται στον Τομέα Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Στο πλαίσιο της εργασίας της ασχολείται με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων για σχολικές ομάδες στην Ακρόπολη και στο Μουσείο Ακρόπολης, τη δημιουργία έντυπου και ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού για εκπαιδευτικούς, μαθητές και το ευρύτερο κοινό, τη διεξαγωγή επιμορφωτικών σεμιναρίων σε εκπαιδευτικούς, καθώς και τον σχεδιασμό δράσεων και παιχνιδιών για παιδιά και γονείς στο Μουσείο Ακρόπολης.

Καϊμάρα Ειρήνη Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης

Η Ειρήνη Καϊμάρα έχει σπουδάσει Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στη Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Από το 1999 εργάζεται στον Τομέα Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και από το 2012 είναι Προϊσταμένη του Τομέα.

Ασχολείται με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τόσο στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης όσο και στο Μουσείο της Ακρόπολης, την παραγωγή μουσειοπαιδαγωγικού υλικού για εκπαιδευτικούς, μαθητές και το ευρύτερο κοινό, την υλοποίηση επιμορφωτικών σεμιναρίων σε εκπαιδευτικούς και φοιτητές, τον σχεδιασμό δράσεων και παιχνιδιών για παιδιά και γονείς, τον σχεδιασμό ψηφιακών εκπαιδευτικών εφαρμογών.

Σχετικές ομιλίες