Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Το Μουσείο της οδού Κριεζώτου

Κωτίδης Αντώνης, Παπαχρίστου Κωνσταντίνος, Μαγγίνης Γιώργης

22 Μαρτίου 2023

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 01:08:45 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1296
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /
Ομιλητές
Κωτίδης Αντώνης
Παπαχρίστου Κωνσταντίνος
Μαγγίνης Γιώργης

Γλώσσα
Ελληνική

Ημερομηνία
22/03/2023

Διάρκεια
01:08:45

Εκδήλωση
Ετήσια Ομιλία Άγγελος Δεληβορριάς

Χώρος
Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς 138 & Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Διοργάνωση
Μουσείο Μπενάκη

Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός

Ετικέτες
Ετήσια Ομιλία Άγγελου Δεληβορριά, Άγγελος Δεληβορριάς, Πινακοθήκη Γκίκα

Το Μουσείο Μπενάκη, θέλοντας να αποτίσει φόρο τιμής στον επί σειρά ετών διευθυντή του Άγγελο Δεληβορριά, ο οποίος οραματίστηκε και υλοποίησε τη σημερινή δορυφορική του ανάπτυξη, αποφάσισε να οργανώνει, κάθε Μάρτιο, την Ετήσια Ομιλία «Άγγελος Δεληβορριάς», με ομιλητές οι οποίοι δραστηριοποιούνται σε ένα από τα πολλά γνωστικά πεδία που ενδιέφεραν τον τιμώμενο.

Την εφετινή ομιλία έδωσε ο Ομότιμος Καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Αντώνης Κωτίδης με θέμα Το Μουσείο της οδού Κριεζώτου. Η εκδήλωση έλαβε χώρα στο Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς 138.

Το τελευταίο μουσειολογικό επίτευγμα του Άγγελου Δεληβορριά στεγάζεται στο κτήριο της Πινακοθήκης Γκίκα στην οδό Κριεζώτου.

Συνιστά το μοναδικό διαθεματικό μουσείο των ελληνικών γραμμάτων και τεχνών από τις αρχές του μεσοπολέμου μέχρι και τις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες του 20ου αιώνα. Σ' αυτή την περίοδο, καθοριστικές εξελίξεις, όπως η Μικρασιατική Καταστροφή, ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος, και ο εμφύλιος, επηρέασαν όλα τα πεδία της πνευματικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας. Ο Άγγελος Δεληβορριάς συνέλαβε, σχεδίασε και οργάνωσε το μουσείο αυτό, εντοπίζοντας και επιλέγοντας ο ίδιος, κομμάτι κομμάτι, τα εκθέματα που συγκροτούν την ενότητα κάθε δημιουργού. Περιέλαβε σχεδόν όλους τους δημιουργούς της περιόδου, "δίκαια φημισμένους και άδικα ξεχασμένους", όπως λέει ο ίδιος. Ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να "συναντήσει" τις πιο σημαντικές μορφές της ποίησης, της πεζογραφίας, του κριτικού και δοκιμιακού λόγου, της φιλοσοφίας, της ζωγραφικής, της γλυπτικής, της αρχιτεκτονικής, της φωτογραφίας, του θεάτρου, του χορού, της μουσικής αυτής της περιόδου. Με τους ιδιόλεκτους τονισμούς και τις τροπές των μέσων του, ο κάθε δημιουργός χωριστά, και για πρώτη φορά, όλοι μαζί, στο ίδιο μουσείο, συγκροτούν τη μεγάλη εικόνα της ταυτότητας και της εξέλιξης του ελληνικού κοσμοειδώλου στα γράμματα και τις τέχνες του 20ου αιώνα.

Κωτίδης Αντώνης Ομότιμος Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Ο Καθηγητής Αντώνης Κωτίδης γεννήθηκε και ζει στη Θεσσαλονίκη. Διδάσκει Ιστορία της Τέχνης στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχει προσκληθεί στο πανεπιστήμιο των ΗΠΑ Princeton ως Επισκέπτης Ερευνητής, προσκληθεί και διδάξει ως Επισκέπτης Καθηγητής στα πανεπιστήμια των ΗΠΑ Rutgers, Ohio State University, Drexel – Philadelphia, San Francisco State University. Προσκεκλημένος ομιλητής στο Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών της Βενετίας και στο Πανεπιστήμιο Kyoritsu του Τόκυο. Έχει διατελέσει μέλος του Δ.Σ της Εθνικής Πινακοθήκης της Ελλάδος και Μουσείου Αλ. Σούτζου, Πρόεδρος της καλλιτεχνικής Επιτροπής και Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, Πρόεδρος της Επιτροπής Πολιτιστικής Πολιτικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Το συγγραφικό του έργο περιλαμβάνει τα βιβλία: Ο ζωγράφος Μαλέας (1982), Για τον Παρθένη- Εννιά Συνεντεύξεις με Μαθητές του και μια πρώτη μελέτη για το Δάσκαλο (1984), Μοντερνισμός και "Παράδοση" στην ελληνική τέχνη του μεσοπολέμου (1993), Η ζωγραφική του 19ου αιώνα - Ελληνική τέχνη (1995), Μαλέας (2000), Αλέξης Μπαρκόφ (2000), Το μεταπολεμικό πρόσωπο της ελληνικής τέχνης (2000), Τριανταφυλλίδης- Ένα άλλο Τριάντα στη ζωγραφική (2002), Έργα Ελλήνων Ζωγράφων της Συλλογής Θ.Καραπαναγιώτη (2011), Μοντερνισμός και «Παράδοση» στην ελληνική μεταπολεμική και σύγχρονη τέχνη (2011, 2015). Έχει συνεργαστεί σε συλλογικές εκδόσεις όπως η ελληνική έκδοση Rizzoli Όλο το έργο του Ραφαήλ (1995), Παγκόσμια τέχνη της εκπαιδευτικής ελληνικής εγκυκλοπαίδειας (1998), Τέτσης (1999), Λεξικό Ελλήνων καλλιτεχνών της Μέλισσας (1997-2000), Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, ΙΣΤ, της Εκδοτικής Αθηνών (2000), Εθνική Πινακοθήκη 100 χρόνια - τέσσερις αιώνες νεοελληνικής ζωγραφικής (2000), Ομάδα Τέχνη-100 χρόνια (2017), Η Στρατιά της Ανατολής ζωγραφίζει τη Θεσσαλονίκη (2018), Δημήτρης Πικιώνης, Ο αρχιτέκτονας, Ο ζωγράφος, ο στοχαστής (2022), Μικρασιατικός Ελληνισμός Σκέψεις και Δοκίμια, επιμ. Εβίτα Αράπογλου (2022) κ.ά. Κείμενά του για τη λογοτεχνία, την τέχνη και την εκπαίδευση δημοσιεύονται σε ειδικά και ευρύτερης κυκλοφορίας έντυπα.

Παπαχρίστου Κωνσταντίνος Ιστορικός Τέχνης - Επιμελητής της Πινακοθήκης Γκίκα

O Κωνσταντίνος Παπαχρίστου γεννήθηκε τον Απρίλιο του 1974 στην Αθήνα. Σπούδασε αρχαιολογία και ιστορία της τέχνης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης, ιστορία της τέχνης στην École des Hautes Études en Sciences Sociales στο Παρίσι και οργάνωση εκθέσεων στη Σχολή του Λούβρου. Από το 2003 εργάζεται στο Μουσείο Μπενάκη και είναι επιμελητής στο νεότερο παράρτημά του, την Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου - Γκίκα.

Είναι μέλος της Εταιρίας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης.

Μαγγίνης Γιώργης Αρχαιολόγος - Επιστημονικός Διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη

Ο Γιώργης Μαγγίνης είναι ο επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη. Σπούδασε αρχαιολογία και ιστορία της τέχνης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου (SOAS), όπου ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή. Από το 2001 διδάσκει ιστορία της βυζαντινής τέχνης (SOAS κ.α.), της ισλαμικής τέχνης (SOAS, Ινστιτούτο Courtauld, Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης στο Κατάρ κ.α.) και της κινεζικής τέχνης (SOAS, Μουσείο Μπενάκη). Έχει συμμετάσχει σε αρχαιολογικές ανασκαφές στην Ελλάδα, την Κύπρο και στην Αίγυπτο. Έχει εργαστεί στον καθεδρικό ναό Αγίας Σοφίας Λονδίνου ως υπεύθυνος αρχείου και επιμελητής μουσείου, στην επανέκθεση του Αρχαιολογικού Μουσείου Ιωαννίνων, σε μουσεία στο Ηνωμένο Βασίλειο κ.α. Έχει δημοσιεύσει άρθρα πάνω στην κυπριακή προϊστορία, την ισλαμική τέχνη, τις σιναϊτικές σπουδές, τις ευρωπαϊκές διακοσμητικές τέχνες, την κινεζική κεραμική καθώς και την ελληνική και αρμενική διασπορά. Το 2016 εξέδωσε δύο βιβλία: Mount Sinai: A History of Travellers and Pilgrims και China Rediscovered: The Benaki Museum Collection of Chinese Ceramics.

Σχετικές ομιλίες