Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Η αποτίμηση της προσφοράς της Γενιάς του ’30 σήμερα

Δεληβορριάς Άγγελος, Πουρνάρα Μαργαρίτα, Παναγάκης Παναγιώτης

28 Μαρτίου 2018

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 40:40 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 2315
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Συζήτηση του Ακαδημαϊκού Άγγελου Δεληβορριά με τη δημοσιογράφο Μαργαρίτα Πουρνάρα με θέμα «Η αποτίμηση της προσφοράς της Γενιάς του ΄30 σήμερα» στο πλαίσιο των «Καταθέσεων Πολιτισμού» στην Τράπεζα της Ελλάδος

Μια γοητευτική περιήγηση στη Γενιά του ΄30 προσέφερε η συζήτηση αυτή που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των εφετινών «Καταθέσεων Πολιτισμού», οι οποίες συμπίπτουν με τη συμπλήρωση 90 ετών από την έναρξη λειτουργίας της Τράπεζας της Ελλάδος, το 1928, και γι΄αυτό το λόγο η θεματική τους είναι σχετική με την περίοδο του Μεσοπολέμου. Η Γενιά του ΄30 χαρακτήρισε την εν λόγω περίοδο, τόσο με τους λογοτέχνες όσο και με τους ζωγράφους της. Δείγματα ζωγραφικής τους παρουσιάζονται στην τρέχουσα μεγάλη έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος», που διοργανώθηκε με αφορμή την επέτειο και φιλοξενείται στο Μουσείο Μπενάκη, Κτήριο οδού Πειραιώς.
 

Ο Ακαδημαϊκός και επί 40 και πλέον χρόνια διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Άγγελος Δεληβορριάς, είναι εκ των βασικών δημιουργών της Πινακοθήκης Γκίκα στην οδό Κριεζώτου, όπου, εκτός από τη συλλογή με έργα του μεγάλου ζωγράφου, παρουσιάζεται η ιστορία της Γενιάς του΄30, στην οποία ανήκε και ο ίδιος ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας. Το Μουσείο αυτό αναδεικνύει, όπως ανέφερε ο κ. Δεληβορριάς, «την ενότητα που διασυνδέει τους ανθρώπους που αισθανόντουσαν και σκεφτόντουσαν εκείνα τα χρόνια». «Το Μουσείο Γκίκα είναι μια εξόφληση του χρέους της Ελλάδας προς τους ανθρώπους εκείνους που επιτρέπουν στην Ελλάδα να μην ντρέπεται», προσέθεσε.
 

Η Γενιά του ΄30, που δεν περιλαμβάνει μόνο συγγραφείς, αλλά ζωγράφους, μουσικούς και ανθρώπους του πνεύματος γενικότερα, υπερασπιζόταν με πάθος την ιδέα της ελληνικότητας και οι άνθρωποι που την αποτελούσαν, έχοντας συνείδηση της αποστολής τους, κατάφεραν να συνδυάσουν την αγάπη τους για το λαϊκό πολιτισμό με τα καλλιτεχνικά ρεύματα που επικρατούσαν τότε στην Ευρώπη. «Ήταν μια ευρύχωρη γενιά που τους χωρούσε όλους», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Δεληβορριάς, τονίζοντας ότι «εάν η έμπνευση δεν αντλήσει από την παράδοση θα είναι μια στείρα έμπνευση».
 

Κληθείς από την Μαργαρίτα Πουρνάρα να κάνει μια αποτίμηση της προσφοράς της Γενιάς του ΄30, ο κ. Δεληβορριάς τόνισε ότι σήμερα «η Γενιά του ΄30 ενισχύει τις εσωτερικές μας αντιστάσεις και τις δικλείδες ασφαλείας που έχουμε για να αντιμετωπίζουμε μια πραγματικότητα καθόλου ενθαρρυντική».

Δεληβορριάς Άγγελος Ακαδημαϊκός - Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών

Ο Άγγελος Δεληβοριάς (1937-2018) γεννήθηκε το 1937 στην Αθήνα. Σπούδασε Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης στα Πανεπιστήμια της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας, και μετεκπαιδεύτηκε στη Γερμανία στο Πανεπιστήμιο του Freiburg. Κατά την περίοδο 1965-1969 υπηρέτησε ως επιμελητής αρχαιοτήτων στην Αρχαιολογική Υπηρεσία και ακολούθως, μετέβη για μεταπτυχιακές σπουδές στο Tübingen, από το Πανεπιστήμιο του οποίου απέκτησε το διδακτορικό του δίπλωμα το 1972. Το 1972-1973 παρακολούθησε σχετικά μαθήματα στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης και στην Ecole Pratique des Hautes Etudes, αναλαμβάνοντας εν συνεχεία τη διεύθυνση του Μουσείου Μπενάκη, όπου παρέμεινε από το 1973 μέχρι το 2015. Ανέλαβε τη ριζική ανάπλαση του μουσείου, η οποία ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 2000. Το 1992 εξελέγη τακτικός καθηγητής στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου δίδαξε Ιστορία της Τέχνης ως το 2005. Από το 1973 έως το 2014 διηύθηνε το Μουσείο Μπενάκη.

Προσκεκλημένος είχε δώσει διαλέξεις και είχε συμμετάσχει σε συνέδρια πολλών επιστημονικών και μουσειακών κέντρων της Ευρώπης και της Αμερικής. Το συγγραφικό του έργο καλύπτει ζητήματα Κλασικής Αρχαιολογίας, Ιστορίας της Τέχνης, Μουσειολογίας και παραδοσιακού πολιτισμού. Το ερευνητικό ενδιαφέρον του για τον παραδοσιακό πολιτισμό ειδκότερα και τη "Λαϊκή Τέχνη", αναπτύχθηκε στο Μουσείο Μπενάκη, η ριζική ανάπλαση και ο αναπροσανατολισμός της φυσιογνωμίας του οποίου, προσγράφονται και διεθνώς στα επιτεύγματα των νεότερων μουσειακών κατακτήσεων.

Εκτός από τις μονογραφίες Attische Giebelskulpturen und Akrotere des 5. Jh.v.Chr. (Tübingen 1974), Οδηγός του Μουσείου Μπενάκη (Αθήνα 1980), Ελληνικά παραδοσιακά κοσμήματα (Αθήνα 1980), Greece and the Sea, Κατάλογος εκθέσεως (Amsterdam 1987) H Eλλάδα του Μουσείου Μπενάκη (Αθήνα 1997), Οδηγός του Μουσείου Μπενάκη (Αθήνα 2000), Πάρεργα: Άκαιρα, ανεπίκαιρα, επiκαιρικά (Αθήνα 2003), The Parthenon Frieze: problems, challenges, interpretations (Athens 2008), ΈΠΑΙΝΟΣ Luigi Beschi,  (επιμ.) Μουσείο Μπενάκη, 7ο Παράρτημα (2011), κείμενά του έχουν δημοσιευθεί στις περιοδικές επιστημονικές εκδόσεις ΑΔ, ΑΑΑ, BCH, Antike Plastik, AM, AntK, StäddelJb, MEFRA, σε πρακτικά συνεδρίων, εγκυκλοπαίδειες, λεξικά, τιμητικά αφιερώματα και συλλογικά έργα.

Συμμετείχε ως μέλος σε επιτροπές επιστημονικών εταιρειών, ιδρυμάτων και είχε τιμηθεί με  διακρίσεις από τη Γαλλία, Chevalier de l' Ordre des Arts et des Lettres (1999), την Ελλάδα, Ταξιάρχης του Τάγματος του Φοίνικος, αργυρό μετάλλιο της Ακαδημίας Αθηνών (2000), και την Ιταλία, Ordine della Stella della Solidarieta Italiana (2008). Είχε αναγορευθεί επίτιμος διδάκτωρ των πανεπιστημίων του Αιγαίου (2005), της Θεσσαλονίκης (2016), της Θράκης (2016) και μέλος της Academia Scientiarium et Artium Europae (1991), της Academia Europea (1992) και της Academia Nazionale dei Lincei (2015).

Το 2016 εξελέγη ως Τακτικό Μέλος της Ακαδημίας Αθηνών στην έδρα "Αρχαιολογία-Μουσειολογία".

Πουρνάρα Μαργαρίτα Δημοσιογράφος

Η Μαργαρίτα Πουρνάρα γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Γαλλική Φιλολογία στην Αθήνα και έκανε μεταπτυχιακά στο Communications Policy στην Βρετανία. Το 2009 έγινε υπότροφος του Ιδρύματος Fulbright εκπονώντας έρευνα στο Queens College της Νέας Υόρκης. Άρχισε να εργάζεται ως δημοσιογράφος το 1994. Έκτοτε έχει δουλέψει στο ραδιόφωνο, την τηλεόραση, τα έντυπα και το διαδίκτυο. Από το 1999 εντάχθηκε στο πολιτιστικό τμήμα της εφημερίδας Καθημερινή. Το 2017 απέκτησε μόνιμη στήλη στην ίδια εφημερίδα. Τα τελευταία χρόνια ειδικεύεται στις ζωντανές συνεντεύξεις με κοινό σε χώρους όπως το Βιβλιοπωλείο Ιανός, αλλά και σε ειδική σειρά πολιτιστικών εκδηλώσεων της Τράπεζας της Ελλάδος.

Παναγάκης Παναγιώτης Διευθυντής, Κέντρο Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης, Τράπεζα της Ελλάδος
Ο Παναγιώτης Παναγάκης είναι Διευθυντής στο Κέντρο Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας της Ελλάδος, στην οποία προσλήφθηκε το 1997. Αρχιτέκτων μηχανικός Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (Msc) από το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου στον τομέα αναστήλωσης κτιρίων, με υποτροφία του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή.

Σχετικές ομιλίες