Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Κοινωνική ανισότητα και μαθηματική εκπαίδευση: Από την αναγνώριση μιας πραγματικότητας στην κατανόηση των όρων δημιουργίας της

Χασάπης Δημήτρης

19 Απριλίου 2013

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 30:42 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1997
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Στην εισήγηση επισημαίνεται και σχολιάζεται ο ρόλος της μαθηματικής εκπαίδευσης στην δημιουργία διακρίσεων και ιεραρχήσεων μεταξύ των ανθρώπων. Οι αναλύσεις της κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης και οι έρευνες οι οποίες ανέδειξαν τη συμβολή του σχολείου στην αναπαραγωγή των κοινωνικών ανισοτήτων ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 υιοθετήθηκαν πολλές δεκαετίες μετά από τους θεωρητικούς και τους ερευνητές της μάθησης και της διδασκαλίας των μαθηματικών. Αντί, όμως, να οδηγήσουν στη μελέτη των διαδικασιών μέσα από τις οποίες τα μαθηματικά συμβάλλουν στην αναπαραγωγή των κοινωνικών ανισοτήτων, η ανισότητα στην πρόσβαση και ο αποκλεισμός ομάδων μαθητών και μαθητριών από τη μαθηματική γνώση και πρακτική αποδόθηκε στη διδασκαλία των μαθηματικών στο σχολείο, οπότε και η σχετική έρευνα προσανατολίσθηκε στην αναζήτηση μέσων και τεχνικών βελτίωσης της διδασκαλίας των μαθηματικών. Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται ένα σχήμα για την κατανόηση της κοινωνικής λειτουργίας των σχολικών μαθηματικών και των όρων συμβολής τους στην αναπαραγωγή των κοινωνικών ανισοτήτων.

Χασάπης Δημήτρης Αναπληρωτής Καθηγητής Μαθηματικής Εκπαίδευσης, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Αθηνών

Πτυχίο Μαθηματικού Τμήματος του Α.Π.Θ., M. Sc. στα Μαθηματικά του City University of London και Διδακτορικό Δίπλωμα Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Πατρών. Δεκαεπτάχρονη εργασία στην ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης νέων και ενηλίκων στον Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ).

Από το 1989 μέχρι το 1994 δίδαξε ως Έκτακτος Καθηγητής στη Σχολή Εκπαιδευτικών Λειτουργών Επαγγελματικής & Τεχνικής Εκπαίδευσης (ΣΕΛΕΤΕ). Από το 1994 έως το 2008 Λέκτορας και στη συνέχεια Επίκουρος Καθηγητής στο Π.ΤΔ.Ε. του Α.Π.Θ. και από το 2008 μέχρι σήμερα Αναπληρωτής Καθηγητής Μαθηματικής Εκπαίδευσης στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Ε.Κ.Π.Α.

Δημοσιεύσεις σε θέματα ιδεολογικών, κοινωνικών, πολιτιστικών και ατομικών διαστάσεων της μάθησης και της διδασκαλίας των μαθηματικών.

Ιστοσελίδα του Δημήτρη Χασάπη στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

Biesta, G. (2005). Against learning. Reclaiming a language for education in an age of learning. Nordisk Pædagogik, 25(1), 54–55.

Bourdieu, P. (2006), Η αίσθηση πρακτικής, μτφρ. Θ. Παραδέλλης, Αθήνα: Αλεξάνδρεια
 
Bourdieu, P. (1990), The Logic of Practice. Cambridge: Polity Press.
 
Bourdieu, P. (1989), How schools help reproduce the social order, Current Contents: Social and Behavioural Science, 21(8), 16.

Bourdieu, P. (1977). Outline of a Theory of Practice, Trans. R. Nice, Cambridge MA: Cambridge University Press.

Bourdieu, P. (1974), The School as a Conservative Force: Scholastic and Cultural Inequalities. In J. Eggleston (Ed.) Contemporary Research in the Sociology of Education. London: Methuen, 32-46.

Davis, P. (1993). Applied Mathematics as Social Contract. In S. Restivo, J. P. V. Bendegum & R. Fischer (Eds.), Math Worlds: Philosophical and Social Studies of Mathematics and Mathematics Education New York: State University of New York Press,182-194.

Lerman, S. (2000). The social turn in mathematics education research. In J. Boaler (Ed.), Multiple perspectives on mathematics teaching and learning, Westport: Ablex Publishing, 19-44.

Rogers, L. (1998). Society, Mathematics and the Cultural Divide: ideologies of policy and practice 1750-1900. Mathematics Education and Society 1, Nottingham UK.

Skovsmose, O., & Valero, P. (2008). Democratic access to powerful mathematical ideas. In L. D. English (Ed.), Handbook of international research in mathematics education. Directions for the 21st century. (2nd ed.)Mahwah, NJ: Erlbaum.

Volmink, J. (1994). Mathematics By All. In S. Lerman (Ed.), Cultural Perspectives on the Mathematics Classroom (Volume 14 ed.). Dortrecht: Kluwer Academic Publishers.

Πλάτων, Πολιτεία, Εισ. σημείωμα-μετάφραση- ερμ. ΢ημειώματα Ν.Μ. ΢κουτερόπουλος, Αθήνα: Εκδόσεις Πόλις, 2002.

Φραγκουδάκη, Α. (1985), Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης, Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση

Σχετικές ομιλίες

"Είμαστε όλοι Πολίτες": Προώθηση της Διαφάνειας στην Κοινωνία των Πολιτών» – Παρουσίαση της Χάρτας Διαφάνειας και Λογοδοσίας των ΜΚΟ 01:20:40

Ιαν 22, 2014

"Είμαστε όλοι Πολίτες": Προώθηση της Διαφάνειας στην Κοινωνία των Πολιτών» – Παρουσίαση της Χάρτας Διαφάνειας και Λογοδοσίας των ΜΚΟ

Λαγανόπουλος Σωτήρης Κουτζούκου Φαίη Τέντες Ιωάννης Mora Veronika Μπακούρης Κώστας Σουφλής Ιωάννης Λιαρίκος Κωσταντίνος

Γλώσσα: Ελληνική, Αγγλική