Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Εθνική χωρογραφία και φωτογραφικό τοπίο: οι πρώτες θεσμικές προσπάθειες προβολής της Ελλάδας (1900-1910)

Καράλη Μαριάννα

16 Ιανουαρίου 2016

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:22:24 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1016
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

H ανακοίνωση αυτή έγινε στο πλαίσιο του Ε΄ Συνεδρίου Ιστορίας της Τέχνης με γενικό τίτλο «Ζητήματα ιστορίας, μεθοδολογίας, ιστοριογραφίας», που διοργάνωσαν η Εταιρεία Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (Ε.Ε.Ι.Τ.) σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη από τις 15 έως τις 17 Ιανουαρίου 2016.

Εθνική χωρογραφία και φωτογραφικό τοπίο: οι πρώτες θεσμικές προσπάθειες προβολής της Ελλάδας (1900- 1911)

Σημείωμα της ομιλήτριας

Στην αυγή του 20ου αιώνα αρχίζει σταδιακά να εμπεδώνεται από τα ελληνικά μεσο-αστκά στρώματα η αναγκαιότητα απεικόνισης του ελληνικού χώρου – τοπίου για λόγους επιστημονικούς (γεωγραφία, τοπογραφία, κ.ο.κ.) ιδεολογικούς (εθνική ταυτότητα, πατριδογνωσία, αλυτρωτισμός, κ.ο.κ.) πολιτιστικούς (αρχαιολογία, ελληνική ιστορία), αλλά και οικονομικούς (τουρισμός).

Η κινητικότητα στα εν λόγω πεδία τροφοδοτήθηκε αλλά και τροφοδότησε αφενός την άνθιση της ερασιτεχνικής φωτογραφίας στην Ελλάδα και αφετέρου το κίνημα του εκδρομισμού - περιηγητισμού, δύο από τις πλέον προσφιλείς ενασχολήσεις των μεσο-αστών της εποχής. Από το περιηγητικό κίνημα άλλωστε, αναδύθηκαν προοδευτικά τα πρώτα ημι-θεσμικά εγχειρήματα συστηματικής προβολής της χώρας με τη παράλληλη χρήση της φωτογραφικής εικόνας. Διαδικασίες, τις όποιες συντόνισε, την περίοδο εκείνη, υπουργείο των εσωτερικών.

Στην παρούσα ανακοίνωση θα επιχειρήσω να σκιαγραφήσω τις πρώτες ενέργειες του ελληνικού κράτους στο πεδίο της συγκρότησης και προβολής μιας επίσημης αφήγησης για την Ελλάδα μέσα από τη χρήση της φωτογραφικής εικόνας. Ενέργειες, που εν πολλοίς καθόρισαν αφενός το ιδεολογικό περιεχόμενο και αφετέρου το εικονογραφικό πλαίσιο των επόμενων δεκαετιών.

Καράλη Μαριάννα Υποψήφια Διδάκτωρ, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Η Μαριάννα Καράλη είναι φωτογράφος και ιστορικός της τέχνης, υποψήφια διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Κρήτης και υπότροφος του Ιδρύματος «Αλέξανδρου Σ. Ωνάση». Η διατριβή της έχει τίτλο «Οι φωτογραφικές απεικονίσεις με θέμα την Ελλάδα στις κρατικές παραγγελίες το πρώτο μισό του 20ου αιώνα (1911-1967)»  και επιβλέποντα καθηγητή τον Ευγένιο Δ. Ματθιόπουλο.

Στο Πανεπιστήμιο Κρήτης εκπόνησε το 2010 και τη μεταπτυχιακή εργασία ειδίκευσης με θέμα: «Το πρόσωπο και η εικόνα του: Το φωτογραφικό αστικό πορτραίτο στην Ελλάδα κατά το 19ο αιώνα» για την οποία έλαβε το Βραβείο Μενελάου Γ. Παρλαμά.

Το διάστημα 2007- 2010 συνεργάστηκε με το ΙΜΣ-ΙΤΕ στα ερευνητικά προγράμματα «Έλληνες Καλλιτέχνες στη Δύση από το 15ο – 18ο αιώνα» και «Η Τεχνοκριτική στην Ελλάδα. Αρθρογραφία- Βιβλιογραφία Ελλήνων Κριτικών του 20ου αιώνα».

Επίσης το διάστημα 2010-2014 συνεργάστηκε με το φωτογραφικό αρχείο της Εθνικής Πινακοθήκης (ΕΜΠΑΣ) και συμμετείχε στις ταξινομήσεις του αρχειακού υλικού των Δήμων Σύμης και Ερμούπολης-Σύρου (Γ.Α.Κ. Νομού Κυκλάδων) όπου επιμελήθηκε, μεταξύ άλλων, το οπτικοακουστικό υλικό διαφόρων εκθέσεων και παρουσιάσεων.

Είναι μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (Ε.Ε.Ι.Τ) και του Φωτογραφικού Κύκλου.

Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζουν στις διαδρομές και στην εξέλιξη της ελληνικής φωτογραφίας τόσο του 19ου αιώνα όσο και του πρώτου μισού του 20ου.

Σχετικές ομιλίες