Bodossaki Lectures on Demand

Εκπαίδευση και μακροχρόνια ευημερία στην Ελλάδα

Danchev Svetoslav, Φέσσας Θεόδωρος, Πρωτοψάλτης Σπύρος, Δοξιάδης Αρίστος, Sondergaard Lars, Βέττας Νίκος

9 Οκτωβρίου 2019

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 01:02:39 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 48
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) και η Παγκόσμια Τράπεζα διοργάνωσαν ημερίδα με θέμα: «Το εκπαιδευτικό σύστημα και η οικονομία: Η δόμηση του ανθρώπινου κεφαλαίου στην Ελλάδα» στις 9 Οκτωβρίου 2019 στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα.

Βασικός στόχος της ημερίδας ήταν η ανάδειξη των προκλήσεων που αντιμετωπίζει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα ενώ παρουσιάστηκαν παραδείγματα άλλων χωρών και η διεθνής εμπειρία.

Σύμφωνα με τους ομιλητές το εκπαιδευτικό σύστημα αποτελεί κομβικό στοιχείο στην προσπάθεια ανασυγκρότησης της ελληνικής οικονομίας και άμβλυνσης των κοινωνικών ανισοτήτων.

Ο Πρόεδρος του ΙΟΒΕ, Παναγιώτης Θωμόπουλος, στο χαιρετισμό του αναφέρθηκε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα και το εκπαιδευτικό σύστημα. «Η ανάλυση της αμφίδρομης σχέσης της εκπαίδευσης και της οικονομίας στην Ελλάδα έχει ιδιαίτερη σημασία ως βάση και για την αναζήτηση επιλογών πολιτικής για την ανάπτυξη της χώρας», τόνισε ο κ. Θωμόπουλος.

Ο Περιφερειακός Διευθυντής για τις χώρες της ΕΕ, της Παγκόσμιας Τράπεζας, Arup Banerji αναφέρθηκε στη σημασία της εκπαίδευσης στον σύγχρονο κόσμο υπογραμμίζοντας ότι το υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης και ανάπτυξης δεξιοτήτων αποτελούν τη βάση για τη δημιουργία καλών θέσεων εργασίας, με υψηλής ειδίκευσης εργαζομένους, την ανάπτυξη της καινοτομίας και την προσαρμογή σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον.

Η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, στην ομιλία της επανέλαβε ότι η εκπαίδευση και η ουσιαστική μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος, αποτελούν στρατηγικής σημασίας στόχο της νέας κυβέρνησης. «Έχουμε θέσει έξι βασικούς, έξι στρατηγικούς στόχους που διατρέχουν οριζόντια το κυβερνητικό μας πρόγραμμα για την παιδεία και αποτυπώνουν τις προτεραιότητες της κυβέρνησης για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Προτεραιότητες βάσει των οποίων επιδιώκουμε μια συνολική επαναπροσέγγιση στην παρεχόμενη εκπαίδευση. Μια συνολική επαναπροσέγγιση για τους νέους μας την εποχή της 4ης και σιγά σιγά της 5ης Βιομηχανικής επανάστασης», σημείωσε η κα Κεραμέως.

Η Υπουργός Παιδείας παρουσίασε αναλυτικά τους στρατηγικούς στόχους της κυβέρνησης:
-- Μεγαλύτερη ελευθερία και μεγαλύτερη αυτονομία για σχολεία και πανεπιστήμια. Αξιοποιούμε τις μεγάλες δυνατότητες των εκπαιδευτικών λειτουργών σε όλες τις βαθμίδες, απελευθερώνουμε τον δυναμισμό τους.
-- Εξωστρέφεια και ουσιαστικότερη διασύνδεση με την αγορά εργασίας.
-- Ίσες ευκαιρίες για όλους. Κύριο μέλημά μας είναι να εξασφαλίσουμε ισότιμη πρόσβαση σε ποιοτικότερη εκπαίδευση για όλους.
-- Έμφαση στις ήπιες και ψηφιακές δεξιότητες.
-- Ενίσχυση των δεικτών κοινωνικού κεφαλαίου, που θα δώσουν ώθηση και στην κοινωνική και την οικονομική ανάπτυξη.
-- Υιοθέτηση πολιτικών βάσει τεκμηρίωσης.

Στην ομιλία του ο Harry Patrinos, Education Practice Manager της Παγκόσμιας Τράπεζας, επικεντρώθηκε στον κομβικό ρόλο της εκπαίδευσης ώστε τα άτομα να επιτύχουν τις υψηλές επιδόσεις που επιθυμούν. Ένας υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικός τομέας, τόνισε, θα υποστηρίξει την ανάκαμψη της Ελλάδας και την έξοδο από την οικονομική ύφεση της τελευταίας δεκαετίας. «Πρέπει να συνεργαστούμε για να επενδύσουμε στην εκπαίδευση, ώστε να μπορέσουν οι νέοι να αξιοποιήσουν το δυναμικό τους».

Στην ομιλία του ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ, καθηγητής Νίκος Βέττας, υπογράμμισε τον κρίσιμο ρόλο του εκπαιδευτικού συστήματος για τον μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας και την προσαρμογή της στις νέες συνθήκες και απαιτήσεις. Ο κ. Βέττας αναφέρθηκε στη σημαντική πρόοδο που έχει συντελεστεί σε πολλά πεδία, όπως τη δημοσιονομική εξυγίανση, ωστόσο υπενθύμισε ότι η πρόοδος παραμένει εύθραυστη καθώς πολλά διαρθρωτικά προβλήματα παραμένουν. Ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ αναφερόμενος στο εκπαιδευτικό σύστημα τόνισε την διαχρονικά σημαντική αύξηση του επιπέδου εκπαίδευσης αλλά και τη διαχρονικά μειούμενη κατάταξη ως προς τις επιδόσεις, την χαμηλή σύνδεση της εκπαίδευσης με την παραγωγή και την εξαιρετικά περιορισμένη αυτονομία των εκπαιδευτικών μονάδων. Τέλος, ο κ. Βέττας αναφέρθηκε στις μεγάλες δημογραφικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα και οι οποίες επιβάλλουν τον ριζικό επανασχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής, δίνοντας έμφαση στην αποτελεσματική διασύνδεση του εκπαιδευτικού συστήματος με την οικονομία και την αγορά εργασίας και την μείωση του κεντρικού ελέγχου στη διακυβέρνηση των εκπαιδευτικών μονάδων.

Ο Denis Crowley, Head of Country Analysis Unit, Γενική Διεύθυνση Εκπαίδευσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, παρουσίασε ορισμένα βασικά ευρήματα για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα από την Έκθεση Παρακολούθησης της Εκπαίδευσης και της Κατάρτισης στην ΕΕ, καθώς επίσης τις προκλήσεις και ευκαιρίες που παρουσιάζονται. Ο κ. Crowley σημείωσε ότι το επάγγελμα του εκπαιδευτικού στην Ελλάδα παραμένει ελκυστικό, παρά τις επιπτώσεις της κρίσης, ωστόσο υστερεί σημαντικά σε δυνατότητες εξέλιξης και επαγγελματικής ανέλιξης. Σημείωσε ότι οι δαπάνες για την εκπαίδευση είναι από τις χαμηλότερες στην ΕΕ και αφορούν κατά βάση μισθούς, ενώ ανέφερε την αύξηση της εγκατάλειψης της σχολικής εκπαίδευσης ειδικά στις αγροτικές περιοχές. Σημείωσε επίσης, τα προβλήματα στην αγορά εργασίας και τη δυσκολία εύρεσης απασχόλησης ακόμα και υψηλής κατάρτισης εργαζομένων. Τέλος, σχολιάζοντας το δημογραφικό πρόβλημα της Ελλάδας και την μεταναστευτική κρίση κάλεσε τους διαμορφωτές πολιτικής να αναρωτηθούν εάν αποτελεί ευκαιρία για τη χώρα η δυνατότητα επιτυχούς ένταξης στην ελληνική κοινωνία των προσφύγων.

Τη συζήτηση για την "Εκπαίδευση και μακροχρόνια ευημερία στην Ελλάδα" άνοιξε ο Svetoslav Danchev, Υπεύθυνος Τμήματος Μικροοικονομικής Ανάλυσης και Πολιτικής του ΙΟΒΕ, με τίτλο ομιλίας "Το σύστημα εκπαίδευσης και η ελληνική οικονομία: πρόσφατα ευρήματα". Ακολούθησε συζήτηση με την συμμετοχή: Θεόδωρος Φέσσας (Πρόεδρος, ΣΕΒ), Σπύρος Πρωτοψάλτης (Διοικητής ΟΑΕΔ), Αρίστος Δοξιάδης (Big Pi Ventures), Lars Sondergaard (Program Leader, Παγκόσμια Τράπεζα). τη συζήτηση συντόνισε ο Νίκος Βέττας, Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ και Καθηγητής στο ΟΠΑ.

Danchev Svetoslav Υπεύθυνος Τμήματος Μικροοικονομικής Ανάλυσης και Πολιτικής, ΙΟΒΕ

Ο Svetoslav Danchev γεννήθηκε στη Σόφια (Βουλγαρία) το 1977. Είναι πτυχιούχος του Οικονομικού τμήματος του University College London και κατέχει μεταπτυχιακό δίπλωμα M.Sc. στην Οικονομική Θεωρία από το London School of Economics, μεταπτυχιακό δίπλωμα από το διαπανεπιστημιακό πρόγραμμα "Μαθηματικά της Αγοράς και της Παραγωγής" (ΕΚΠΑ και ΟΠΑ) και μεταπτυχιακό δίπλωμα M.Phil. από το Οικονομικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει εργαστεί για τη Seymour - Cooke ως εξωτερικός συνεργάτης, στη Bulgarian Post Bank ως expert και στην ΚΑΝΤΩΡ Σύμβουλοι Επιχειρήσεων ως senior analyst.

Φέσσας Θεόδωρος Πρόεδρος ΣΕΒ - Πρόεδρος QUEST Συµµετοχών AE

Ο Θεόδωρος Φέσσας είναι Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών και της Πρόεδρος, QUEST  Συµµετοχών AE.

Eξελέγη Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΣΕΒ τον Μάιο του 2014, αφού διετέλεσε επί σειρά ετών μέλος του Δ.Σ. και μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής. Είναι επίτιμος Πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος (ΣΕΠΕ) και μέλος των Διοικητικών Συμβουλίων του International Chamber of Commerce Hellas (ICC Hellas) και του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).

Γεννήθηκε  στη Θεσσαλονίκη, σπούδασε Μηχανολόγος‐ Ηλεκτρολόγος στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και είναι κάτοχος Master στη Θερμοδυναμική από το Πανεπιστήμιο του Birmingham της Μεγάλης Βρετανίας.

Πρωτοψάλτης Σπύρος Διοικητής ΟΑΕΔ

Ο Σπύρος Πρωτοψάλτης έλαβε το πτυχίο του στο Northeastern University στη Βοστώνη με σπουδές στη δημοσιογραφία και τη φιλοσοφία. Πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στο New School University στον τομέα της διοίκησης μη κερδοσκοπικών οργανώσεων και αστικής πολιτικής και, αργότερα, φοίτησε στο University of Colorado at Denver, όπου εκπόνησε το διδακτορικό του σε θέματα δημόσιας πολιτικής. Εργάστηκε σε think tank στο Denver και διεξήγαγε έρευνα πάνω σε θέματα αγοράς εργασίας και πρόσβασης στη μεταλυκειακή εκπαίδευση για ευπαθείς κοινωνικά ομάδες. Εργάστηκε για τον πρόεδρο της Επιτροπής Εργασίας, Παιδείας και Υγείας, της αμερικανικής γερουσίας, ως ανώτερος σύμβουλός του για θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής. Στη συνέχεια, στο υπουργείο Παιδείας ως πολιτικό προσωπικό υπό την κυβέρνηση Ομπάμα ως ανώτερος σύμβουλος, και τα τελευταία δύο χρόνια της οκταετίας Ομπάμα διετέλεσε αναπληρωτής γενικός γραμματέας του υπουργείου. Μετά το τέλος της κυβερνητικής εμπειρίας, ανέλαβε αναπληρωτής καθηγητής και διευθυντής του Κέντρου Εκπαιδευτικής Πολιτικής στο μεγαλύτερο δημόσιο πανεπιστήμιο της πολιτείας της Βιρτζίνια.

Δοξιάδης Αρίστος Οικονομολόγος, Επιχειρηματίας, Σύμβουλος - Partner, Big Pi Ventures

Ο Αρίστος Δοξιάδης είναι οικονομολόγος. Σπούδασε κοινωνικές επιστήμες και οικονομικά στο Χάρβαρντ και στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου. Ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του με μελέτες δημόσιας πολιτικής για το ελληνικό κράτος και για διεθνείς οργανισμούς. Συμμετείχε σε πιλοτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την καταπολέμηση της φτώχειας σε όλη την Ευρώπη, και στη συνέχεια διοίκησε εταιρίες συμβούλων επιχειρήσεων. Από το 1995 εργάζεται σε Εταιρείες Επιχειρηματικών Συμμετοχών (venture capital) για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Έχει αξιολογήσει εκατοντάδες επιχειρηματικά σχέδια, και έχει συνεργαστεί από κοντά με δεκάδες επιχειρηματίες. Από το 2010 γράφει άρθρα για την κρίση και τους θεσμούς στην ελληνική οικονομία. Ιστολογεί στο aristosd.wordpress.com.

Ιστολόγιο του Αρίστου Δοξιάδη

Sondergaard Lars Program Leader, Παγκόσμια Τράπεζα

Ο Lars Sondergaard είναι οικονομολόγος και επικεφαλής προγράμματος της Παγκόσμιας Τράπεζας για τις πολιτικές στους τομείς της υγείας, της εκπαίδευσης, της κοινωνικής προστασίας και της αγοράς εργασίας στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Διετέλεσε ανώτερος οικονομολόγος στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, ενώ διαθέτει πλούσια ερευνητική εμπειρία ως στέλεχος της Παγκόσμιας Τράπεζας στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των δαπανών στην εκπαίδευση. Υπήρξε συγγραφέας πληθώρας εκδόσεων της Παγκόσμιας Τράπεζας, μεταξύ των οποίων η έκθεση για τα εκπαιδευτικά συστήματα της Ευρώπης και της Κεντρική Ασίας με τίτλο “Skills, Not Just Diplomas”.

Βέττας Νίκος Γενικός Διευθυντής ΙΟΒΕ - Καθηγητής, Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ο Νίκος Βέττας είναι Καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, από το 2003, όπου έχει υπηρετήσει ως Πρόεδρος του Τμήματος Οικονομικής Επιστήμης (2007-2011) και είναι μέλος του Συμβουλίου του Ιδρύματος. Είναι Γενικός Διευθυντής στο ΙΟΒΕ από το 2013. Απόφοιτος του του Εθνικού και Καποδιστριακού Παvεπιστημίου Αθηvώv και κάτοχος διδακτορικού από το University of Pennsylvania. Ειδικεύεται στη Βιoμηχαvική Οργάνωση, Μικρooικovoμική και την Πολιτική Ανταγωνισμού και Ρύθμισης Αγορών. Έχει εργαστεί στο Duke University στις Η.Π.Α. και στο ΙNSEAD στη Γαλλία. Associate Editor του Journal of Industrial Economics και του International Journal of Industrial Organization όπως και Ερευνητικός Εταίρος στο CEPR του Λονδίνου, ενώ έχει υπάρξει μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του European Association for Research in Industrial Economics και Associate Editor του Journal of the European Economic Association. Έχει υπηρετήσει ως μέλος του European Advisory Group for Competition Policy της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Συν‐διοργανωτής του ετήσιου Conference for Research on Economic Theory and Econometrics.

Σχετικές ομιλίες