Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Arxitektonikis.gr, όπως ή αντί Arkki.et.allafi?

Ξανθόπουλος Κωνσταντίνος

17 Οκτωβρίου 2017

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 17:12 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 541
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Αυθόρμητα παιδικά παιχνίδια εμπεριέχουν τοπολογικά χαρακτηριστικά. Η παιδική δραστηριότητα είναι συνυφασμένη σ’αυτά με τον χώρο και τις γεωμετρικές του συνιστώσες. Εκδηλώνεται συνειδητά με κανόνες, ή ασυνείδητα με αυτοσχεδιασμούς.
 

Σε αντίθεση με τις παραπάνω διαπιστώσεις, η επικοινωνία των παιδιών με το δομημένο περιβάλλον και την αρχιτεκτονική είναι γενικά συμπτωματική έως ανύπαρκτη. Αυτό ισχύει σε επίπεδο γνωστικό, αντιληπτικό ή/και διαδραστικό, σε όλες τις βαθμίδες της σχολικής εκπαίδευσης, εκτός αξιοσημείωτων εξαιρέσεων.
 

Την αποσπασματική συμπλήρωση αυτού του κενού έρχονταν κατά διαστήματα να καλύψουν ομάδες ή άτομα από τον χώρο της παιδαγωγικής επιστήμης, ενίοτε και της αρχιτεκτονικής, με ανάλογες φιλοσοφικές και εκπαιδευτικές προσεγγίσεις.
 

Σήμερα, φινλανδικά σχολεία εφαρμόζουν πιό συστηματικά, «μαθήματα» και ασκήσεις αρχιτεκτονικής στο πλαίσιο μιας διδασκαλίας με «θεματικό» περιεχόμενο. Η επαφή με αρχιτεκτονικά θέματα ενισχύεται ταυτόχρονα με συντονισμένες εξωσχολικές δράσεις διαφόρων πολιτισμικών φορέων. Πρωταρχικός στόχος είναι η διεύρυνση της αισθητικής καλλιέργειας και της αντιληπτικής ικανότητας και κρίσης, και κατ’επέκταση, της ενεργού συμμετοχής των μαθητών - μελλοντικών πολιτών, σε ότι αφορά το αρχιτεκτονικό γίγνεσθαι και το αρχιτεκτονημένο περιβάλλον. Δευτερευόντως, ένα μικρό ποσοστό μαθητών με έφεση προς αρχιτεκτονικές σπουδές προετοιμάζεται συμπληρωματικά και επιλέγεται μέσα από ασκήσεις σχεδιασμένες από κοινού από τις 3 Αρχιτεκτονικές Σχολές της χώρας σε συνεργασία με τα σχολεία.
 

Το φινλανδικό παράδειγμα, παρέχει μια αφορμή ώστε να τεθούν προς συζήτηση βάσιμες υποθέσεις εργασίας με σκοπό την οργάνωση ενός ανάλογου ή/και διαφορετικού εγχειρήματος σε ελληνικά σχολεία, σε συνάρτηση με το αντικείμενο, τη μαθησιακή στάθμη, αναγκαίες προϋποθέσεις, και με φορείς που θα μπορούσαν να το καταστήσουν λογικά και πρακτικά εφικτό και αποτελεσματικό.

(Σημείωμα του ομιλητή)


Η ομιλία εντάσσεται στην ενότητα της ειδικής αρχιτεκτονικής διδασκαλίας– μόρφωσης-καλλιέργειας της διημερίδας "Προς το κοινό Α της Αρχιτεκτονικής".

Ξανθόπουλος Κωνσταντίνος Αρχιτέκτων Μηχανικός ΕΜΠ

Μαθήτευσε στο Λεόντειο Λύκειο (1954-1960). Σπούδασε στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του Ε.Μ.Π. (1960-1965). Μεταπτυχιακές σπουδές στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Πανεπιστημίου Columbia της Νέας Υόρκης (1969-1970, M.Sc.). Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Columbia (1970-73, Ph.D.).

Δίδαξε στο Πανεπιστήμιο Columbia Ειδική Κτιριολογία Νοσοκομείων και Αρχιτεκτονικές Συνθέσεις, αρχικά ώς Επιμελητής και Λέκτορας (1971-73), και ως Επίκουρος Καθηγητής και Αναπληρωτής Διευθυντής μεταπτυχιακού Προγράμματος Νοσοκομειακού Προγραμματισμού και Σχεδιασμού (1973-74).

Το 2000 εξελέγη Καθηγητής Κτιριολογίας και δίδαξε στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών. Το 2006 παραιτήθηκε από την ακαδημαϊκή του θέση.

Ερευνητής σε Κέντρα Έρευνας στη Νέα Υόρκη (Educational Facilities Laboratories. 1972-1974) και στη Στοκχόλμη (SPRI, 1977-1978). Το 2005 πραγματοποίησε έρευνα στα Αρχεία της Assistance Publique-Hôpitaux de Paris (AP-HP).

Εργάστηκε στο Γραφείο του Καθηγητή Κυπριανού Μπίρη (1965-69) και στο Γραφείο Δοξιάδη ως υπεύθυνος αρχιτεκτονικών μελετών (1974-76). To 1978 ίδρυσε ιδιωτικό Γραφείο και ασχολήθηκε με την εκπόνηση αρχιτεκτονικών μελετών και διαγωνισμών κυρίως ειδικών κτηρίων (σχολεία, νοσοκομεία, κ.ά). Το Γραφείο λειτούργησε μέχρι το 2008.

Έκτοτε συμμετέχει σε αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς, μελέτες και προτάσεις ανταποκρινόμενος σε ανάλογες ευκαιρίες και προσκλήσεις.

Έχει γράψει και δημοσιεύσει διάφορα δοκίμια, άρθρα, πανεπιστημιακά συγγράμματα (Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο) και βιβλία σε θέματα που αφορούν μεταξύ άλλων, την αρχιτεκτονική κτιρίων υγείας, νοσοκομείων και σχολείων.

Από το 2007, ζεί μόνιμα και εργάζεται στο Ελσίνκι.

Σχετικές ομιλίες