Bodossaki Lectures on Demand

Η Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και το 5ο αίτημα του Ευκλείδη

Κοταρίνου Παναγιώτα

18 Δεκεμβρίου 2015

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 69:56 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1349
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

"Τι σχέση έχουν η Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και το 5ο αίτημα του Ευκλείδη; Στην ομιλία μας θα αφηγηθούμε την ιστορία αυτού του αιτήματος μέσα από τους αιώνες, από την εποχή του Ευκλείδη έως τον 19ο αιώνα με τη θεμελίωση των μη-Ευκλείδειων Γεωμετριών. Παράλληλα θα δείξουμε πώς οι θεατρικές τεχνικές της Δραματικής Τέχνης στην Εκπαίδευση (ΔΤΕ) μπορούν να συμβάλουν στη διδασκαλία και μάθηση όλων των μαθηματικών εννοιών που θα αναφέρουμε, καθώς και στη δημιουργία μιας ανθρωπιστικής εικόνας για τα Μαθηματικά."
 
Η Παναγιώτα Κοταρίνου είναι καθηγήτρια μαθηματικών στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα. Είναι διδάκτωρ του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με θέμα τη διδασκαλία της Γεωμετρίας στο Λύκειο μέσα από τη χρήση τεχνικών της Δραματικής Τέχνης στην Εκπαίδευση. Έχει συμμετάσχει σε συνέδρια με εισηγήσεις που αφορούν στην αξιοποίηση των τεχνών στη διδασκαλία των Μαθηματικών, ενώ εργασίες της έχουν δημοσιευτεί σε διεθνή περιοδικά.


 
Φέτος συμπληρώνονται δέκα χρόνια από τη δημιουργία της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ. Όλες οι εκδηλώσεις της χρονιάς ενισχύουν τις αρχικές σκέψεις και την επιθυμία των ιδρυτών της ομάδας για τη δημιουργία δράσεων που προάγουν το στοχασμό, τη γνώση και το διάλογο.
 

Στις φετινές εκδηλώσεις περιλαμβάνονται διαλέξεις των: Κατερίνας Καλφοπούλου, Κύρας Κοτζιά, Φανής Κοσώνα, Πότας Κοταρίνου, Άλκηστης Πατρινέλη, Τεύκρου Μιχαηλίδη, Στάμου Τσιτσώνη και αρκετών ακόμα ομιλητών, με θέματα που ξεκινούν από τη γεωμετρία και τα μαθηματικά για να συναντήσουν τη σκέψη του Μπόρχες, την Ιστορία, τη φιλοσοφία, τη μουσική και το θέατρο.
 
Να υπενθυμίσουμε, συνοπτικά, την διαδρομή της ομάδας τα τελευταία δέκα χρόνια:
 
H Ομάδα ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ είναι μια μεγάλη παρέα εθελοντών, που εμπνέει και στηρίζει τη δημιουργία λεσχών ανάγνωσης, καθώς και άλλων δραστηριοτήτων. Είναι ένα ανοιχτό δίκτυο ενημέρωσης και κοινών δράσεων, που ξεκινά από το χώρο της εκπαίδευσης, και ανοίγεται στην κοινωνία. Ιδρύθηκε το 2005 από τους μαθηματικούς και συγγραφείς Απόστολο Δοξιάδη, Τεύκρο Μιχαηλίδη και τον καθηγητή του Τμήματος Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών  Πέτρο Δελλαπόρτα, οι οποίοι μοιράζονται το κοινό ενδιαφέρον τους για το πάντρεμα των μαθηματικών με την αφήγηση.
 
Το 2005, η ομάδα ΘΑΛΗΣ+ΦΙΛΟΙ οργάνωσε το πρώτο συνέδριο με τίτλο «Μαθηματικά και Αφήγηση». Συμμετείχαν διακεκριμένοι στους κλάδους τους, μαθηματικοί, ιστορικοί, φιλόσοφοι, συγγραφείς και καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο. Ήταν υπό την αιγίδα του Ινστιτούτου Έρευνας Μαθηματικών Επιστημών (Mathematical Sciences Research Institute) και έγινε, από τις 12 έως τις 15 Ιουλίου, στη Μύκονο.
 
Η πρώτη δραστηριότητα, ύστερα από το αρχικό συνέδριο, ήταν η δημιουργία λεσχών ανάγνωσης σε σχολεία, με τη συνεργασία εθελοντών εκπαιδευτικών. Από τότε, λειτουργούν αδιαλείπτως εκατοντάδες σχολικές λέσχες, καθώς και λέσχες ενηλίκων σε όλη την Ελλάδα, από το Σουφλί έως την Κρήτη.
 
Το Ιούνιο του 2006, η ομάδα οργάνωσε στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς το συνέδριο ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΙ ΔΡΟΜΟΙ: Αφηγηματικές Τέχνες και Μαθηματικά. Μια εκδήλωση με τη συμμετοχή επιστημόνων, συγγραφέων, καλλιτεχνών, δημοσιογράφων από την Ελλάδα και το εξωτερικό, που διερεύνησε τη σχέση των μαθηματικών με τη δημιουργική ανάγνωση, την αφήγηση και τον πολιτισμό στα πλαίσια της εκπαίδευσης, των μέσων μαζικής ενημέρωσης, της λογοτεχνίας και των τεχνών.
 
Το 2007, ακολούθησε η διοργάνωση της δεύτερης συνάντησης με θέμα τη σχέση μαθηματικών και αφήγησης, που έγινε, με τη βοήθεια του κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου (20 -23 Ιουλίου),στους Δελφούς. Από τις εργασίες του συνεδρίου γεννήθηκε η ιδέα και του πρώτου, παγκοσμίως, ερευνητικού βιβλίου που αφορά τη σχέση μαθηματικών και αφήγησης. Πρόκειται για την έκδοση Circles Disturbed: The Interplay Between Mathematics and Narrative. (Κύκλοι Διαταραγμένοι) που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Princeton University Press, σε επιμέλεια του Απόστολου Δοξιάδη και του αμερικανού καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ Barry Mazur.
 
Κινητήριος δύναμη της ομάδας και των εκατοντάδων πλέον φίλων της, παραμένει η αγάπη για τη λογοτεχνία και τα μαθηματικά, αλλά και η ζωηρή επιθυμία να αποκτήσει κοινωνική διάσταση η, κατά κανόνα, μοναχική εμπειρία της ανάγνωσης. Η δράση της ομάδας δίνει, επίσης, την ευκαιρία σε δεκάδες φωτισμένους εκπαιδευτικούς να εμψυχώσουν τους μαθητές τους, ώστε να ανακαλύψουν τη χαρά της ανάγνωσης, να καλλιεργήσουν τα ταλέντα, τις ικανότητές τους και ενδιαφέροντα που δεν περιορίζονται στο αναλυτικό σχολικό πρόγραμμα.
 
Στο ίδιο πνεύμα εντάσσονται επίσης και αρκετές ακόμα διοργανώσεις της ομάδας σε όλη την Ελλάδα, όπως ήταν τα Θερινά και Φθινοπωρινά Σχολεία (Νάουσα Ημαθίας, Πάρος, Σκιάθος), τα Μαθηματικά Πανηγύρια με τις συναντήσεις των μελών από τις Λέσχες ανάγνωσης, Ημερίδες και Διαλέξεις με ποικίλα θέματα.
 
Τέλος, σημειώνουμε ότι ενώ τα μαθηματικά παραμένουν ένα από τα κύρια ενδιαφέροντα της ομάδας, η θεματική των λεσχών και των εκδηλώσεων έχει επεκταθεί για να περιλάβει τις επιστήμες, τη φιλοσοφία, την Ιστορία, την κλασική λογοτεχνία, καθώς και κάθε πνευματική δραστηριότητα που έχει στο επίκεντρό της το στοχασμό.

Κοταρίνου Παναγιώτα Υπ. Διδάκτωρ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας - Καθηγήτρια Μαθηματικών, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Η Παναγιώτα Κοταρίνου σπούδασε μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει τελειώσει το Μεταπτυχιακό Τμήμα Διδακτικής και Μεθοδολογίας των Μαθηματικών του ίδιου Πανεπιστημίου. Συμμετείχε ως επιμορφώτρια σε σεμινάρια με θέμα: "Σχολικές Βιβλιοθήκες και Εκπαιδευτικό Έργο". Σήμερα, εργάζεται ως καθηγήτρια στη μέση εκπαίδευση και είναι υποψήφια δίδάκτωρ στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Σχετικές ομιλίες