Bodossaki Lectures on Demand

Αφιερωμα στον συνθέτη Δημήτρη Δραγατάκη

Ταμβάκος Θωμάς, Κοκκόρης Ευάγγελος, Δραγατάκη - Κορωνίδη Βάλια, Κονιτόπουλος Ιάκωβος, Ρωμανού Καίτη, Καλοπανά Μαγδαληνή, Οικονομίδου Νέλλη, Θώμου Λητώ, Νικόπουλος Νίκος, Ράμου Λορέντα

18 Δεκεμβρίου 2019

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 01:30:27 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 116

Ο συνθέτης Δημήτρης Δραγατάκης (22.1.1914-18.12.2001) υπήρξε ένας από τους πιο διακεκριμένους συνθέτες σύγχρονης μουσικής. Έγραψε μουσική για τα περισσότερα μουσικά είδη, με τον αριθμό των έργων του να ξεπερνά τα 140.

Οι εκδόσεις Φίλιππος Νάκας αποτίοντας φόρο τιμής στον πολυγραφότατο συνθέτη και δάσκαλο για τα 18 χρόνια απουσίας του…, παρουσίασαν σε μια βραδιά μουσικής και μνήμης την έκδοση του “Συστηματικού & Βιο-βιβλιογραφικού Καταλόγου Έργων Δημήτρη Δραγατάκη”, της Μαγδαληνής Καλοπανά.

Η πολύ σημαντική αυτή έκδοση είναι ένας πλήρης Κατάλογος της εργογραφίας του συνθέτη, συμπεριλαμβάνοντας και την τεκμηριωμένη βιογράφησή του.

Πρόκειται για ένα βιβλίο-οδηγό σε όλες τις πτυχές του πολύπλευρου έργου του διακεκριμένου συνθέτη, σε συσχετισμό με τη ζωή του και την υπάρχουσα βιβλιογραφία. Οι πληροφορίες από πρωτογενείς πηγές που περιλαμβάνει αποτελούν συμβολή στην ελληνική μουσική ιστοριογραφία του 20ού αιώνα. Η διάρθρωση και ο πλούτος του υλικού καθιστούν τον Κατάλογο πρωτοπόρα ελληνική έκδοση, σε αντιστοιχία με τους σύγχρονους Καταλόγους Έργων της Διεθνούς βιβλιογραφίας.

Προλόγισαν: Θωμάς Ταμβάκος, μουσικογράφος, κριτικός, ερευνητής, συγγραφέας, Ευάγγελος Κοκκόρης, καλλιτεχνικός διευθυντής του Ωδείου Φίλιππος Νάκας, Βάλια Δραγατάκη-Κορωνίδη, μέλος ΔΣ Συλλόγου Φίλων Δημήτρη Δραγατάκη και κόρη του συνθέτη, Ιάκωβος Κονιτόπουλος, συνθέτης, μαέστρος, Γενικός Γραμματέας ΕΕΜ, Καίτη Ρωμανού, μουσικολόγος.

Την έκδοση παρουσίασε η μουσικολόγος, μελετήτρια του έργου του Δ. Δραγατάκη, Μαγδαληνή Καλοπανά.

Την παρουσίαση της έκδοσης ακολούθησε συναυλία με έργα του Δ. Δραγατάκη.

Ερμήνευσαν οι: Νέλλη Οικονομίδου βιολί, Νίκος Νικόπουλος φλάουτο, Λητώ Θώμου, Λορέντα Ράμου πιάνο.

Ταμβάκος Θωμάς Μουσικογράφος, Κριτικός, Ερευνητής, Συγγραφέας

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα (1955).

Είναι:
• μουσικογράφος, ερευνητής, μουσικοκριτικός,
• δημιουργός (από το 1980) και κάτοχος του ΑΡΧΕΙΟΥ ΕΛΛΗΝΩΝ ΜΟΥΣΟΥΡΓΩΝ ΘΩΜΑ ΤΑΜΒΑΚΟΥ (Α.Ε.Μ.Θ.Τ.) με υλικό καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων για 4.700 Έλληνες και ελληνικής καταγωγής μουσουργούς λόγιας μουσικής, από τον 9ο αι. μ.Χ. και εντεύθεν,
• βασικός συνεργάτης των καλλιτεχνικών περιοδικών JAZZ KAI TZAZ, ΕΞΑΝΤΑΣ Βερολίνου, ΠΟΛΥΤΟΝΟΝ/ΑΝΤΙΦΩΝΟΝ, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΩΝ ΠΟΛΙΣ, ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΑ ΝΕΑ κ.ά. (1991-2019),
• επίτιμο μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών (από το 2003)*, της Καλλιτεχνικής Εστίας Συνθετών (από το 2000), του Συλλόγου Μουσικών Εκπαιδευτικών Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης (από το 2012) και άλλων μουσικών φορέων,
• ιδρυτικό μέλος και πρώην μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Φίλων Δραγατάκη, μέλος της Ένωσης Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών (μέλος της Επιτροπής Βραβείων Μουσικής για το 2014 και το 2018), του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής, του Συλλόγου Φίλων Καλομοίρη και άλλων καλλιτεχνικών φορέων, συλλόγων και ενώσεων,
• συγγραφέας: α) του βιβλίου «Σπυρίδων Σαμάρας. Επίσημη δισκογραφία (1904-2016) (2017), β) «Νίκος Σκαλκώτας. Επίσημη δισκογραφία (1929-2019)», γ) του λευκώματος-ερευνητικού πονήματος «Μουσουργοί της Θράκης», μαζί με τους Γ. Κωνστάντζο και Αθ. Τρικούπη (2014), καθώς και 2400 περίπου άρθρων, μελετών και κριτικών για τους Έλληνες μουσουργούς, μέρος των οποίων έχουν εκδοθεί σε 2 τόμους από το Θεατρικό Εργαστήρι Ηπείρου και το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Ιωαννιτών (1995-96),**
• συγγραφέας-ερευνητής με συμμετοχή σε αρκετές βιβλιογραφικές και περιοδικές εκδόσεις με εκτεταμένα άρθρα για τους Έλληνες μουσουργούς,
• συγγραφέας των υπό έκδοση μελετών: α) λεύκωμα «Μουσουργοί της Μακεδονίας» (μαζί με τους Γ. Κωνστάντζο και Αθ. Τρικούπη), β) «Θόδωρος Αντωνίου. Επίσημη δισκογραφία (1964-2019)», γ) «Μανώλης Καλομοίρης. Επίσημη δισκογραφία (1912-2019)», δ) «Ιάννης Ξενάκης. Προσωπικά δισκογραφήματα» (επικείμενες εκδόσεις: 2019-2021),
• οργανωτής και επιμελητής πολλών μουσικών εκδηλώσεων, συναυλιών και εκθέσεων με υλικό από το Α.Ε.Μ.Θ.Τ. για τους Έλληνες και ελληνικής καταγωγής μουσουργούς (από το 1989),
• βασικός συνεργάτης, ως μουσικός ερευνητής, στο 7τομο ΛΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ του μουσικολόγου και μουσουργού Τάκη Καλογερόπουλου (1990-2002),
• ιδρυτής και διευθυντής των μουσικών συνόλων ΚΕΛΑΔΟΣ, ΦΙΛΩΔΟΣ Ι και ΦΙΛΩΔΟΣ ΙΙ (δεκαετία 2000),
• παραγωγός και επιμελητής 17 δισκογραφικών εκδόσεων με έργα λόγιας μουσικής Eλλήνων μουσουργών για δισκογραφικές εταιρείες (LYRA, IRIDA CLASSICAL) και μουσικά/καλλιτεχνικά περιοδικά (CLASSICAL MUSIC REVIEW),
• παραγωγός ραδιοφωνικών εκπομπών σε διάφορους ραδιοφωνικούς σταθμούς (από το 1991).

Παρακολούθησε μαθήματα, σεμινάρια και συμπόσια Θεωρίας της Μουσικής και Ιστορίας της Τέχνης στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και το Open University του Λονδίνου και έλαβε μέρος ως εισηγητής σε μουσικολογικά συνέδρια των Τμημάτων Μουσικών Σπουδών των Πανεπιστημίων Αθηνών και Ιονίου.

Για τη δραστηριότητά του βραβεύθηκε σε ειδική επίσημη τελετή από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. (Θεσσαλονίκη, Απρίλιος 2017).

Εργάσθηκε στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ως Ηλεκτρονικός-Μηχανικός (με σπουδές στην Αθήνα και το Λονδίνο) Αεροναυτιλίας των Ειδικών Συστημάτων Ασφάλειας Εναέριας Κυκλοφορίας, στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (προϊστάμενος) και σε άλλους περιφερειακούς αερολιμένες, έως την συνταξιοδότησή του (1984-2016).

* με πρόταση του Θ. Αντωνίου
** με πρόλογο του Θ. Αντωνίου

Ιστολόγιο του Θωμά Ταμβάκου

Κοκκόρης Ευάγγελος Καλλιτεχνικός Διευθυντής, Ωδείο Φίλιππος Νάκας

Ο Ευάγγελος Κοκκόρης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1951. Σπούδασε φλάουτο και σύνθεση στην Αθήνα και τη Βενετία, όπου μελέτησε επίσης Ιστορία της Τέχνης. Έχει δώσει πολυάριθμα ρεσιτάλ και συναυλίες μουσικής δωματίου, εκ των οποίων σημαντικότερες υπήρξαν οι συναυλίες που διοργανώθηκαν στην Παλαιά Βουλή για το Ιστορικό Βυζαντινολογικό Συνέδριο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, στο Μουσείο Μπενάκη για το Ελληνικό Ινστιτούτο της Βενετίας, στην Ισπανική Πρεσβεία, στο Μουσείο Ύδρας, στο ίδρυμα Γουλανδρή - Χορν, στο Προεδρικό Μέγαρο, στην Chiesa Santa Maria del Giglio - San Marco της Βενετίας και φυσικά σε πολλούς συναυλιακούς χώρους, όπως το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, το Ωδείο Φίλιππος Νάκας κ.ά.

Έργα του για μικρά και μεγάλα σύνολα έχουν παρουσιαστεί στην Ελλάδα και το εξωτερικό από τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, από τα σύνολα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, από το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής κ.ά. Επίσης έργα του έχουν παρουσιαστεί στο Maggio Musicale Fiorentino, στο Laban Center του Λονδίνου, στην Τεργέστη, στην Αυστραλία και στη Λουιζιάνα των Η.Π.Α. Συνεργάστηκε με την όπερα της Βαστίλης στο παιδαγωγικό πρόγραμμα “Δέκα μήνες σχολείο και όπερα” και με το Θέατρο Τέχνης στο ανέβασμα της επετειακής παράστασης “Happy End” των Μ. Μπρεχτ και K. Βάιλ.

Έχει διδάξει επί σειρά ετών θεωρητικά της μουσικής, σύνθεση, ιστορία της μουσικής και ιστορία της τέχνης, συμμετείχε σε πολλά ιστορικά συνέδρια και συνεργάστηκε με το Κέντρο Μελετών Ιονίου.

Είναι συγγραφέας των έργων "Η Μουσική και η Ιστορία της", "Η Βενετία της Σιωπής" και "Η Απολογία της ματιάς". Συνθέσεις του έχουν καταγραφεί σε δέκα δισκογραφήματα εκ των οποίων τα έξι αποτελούν ατομική δισκογραφία και τα τέσσερα περιλαμβάνουν έργα και άλλων Ελλήνων συνθετών. Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών και καλλιτεχνικός διευθυντής του Ωδείου Φίλιππος Νάκας.

Δραγατάκη - Κορωνίδη Βάλια Μέλος Δ.Σ., Σύλλογος Φίλων Δημήτρη Δραγατάκη

Γεννήθηκε στην Αθήνα και είναι κόρη του συνθέτη Δημήτρη Δραγατάκη. Σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων σε Ελλάδα και Η.Π.Α. (Α.Σ.Ο.Ε.Ε. και University of Pittsburgh, PA 1974-1980). Εργάστηκε στην Εθνική Τράπεζα (1981 – 2013) στις Διευθύνσεις Οργάνωσης και Μάρκετινγκ σε θέματα Κοστολόγησης και Τιμολόγησης.

Μετά το θάνατο του Δημήτρη Δραγατάκη (1914-2001) υπήρξε ιδρυτικό μέλος του «Συλλόγου Φίλων Δημήτρη Δραγατάκη» το 2003, με σκοπό τη διαφύλαξη, μελέτη, προβολή, διάδοση και αξιοποίηση του έργου του συνθέτη, ώστε να γίνει ευρύτερα γνωστό στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Όλο αυτό το διάστημα έως σήμερα ο Σύλλογος έχει να παρουσιάσει ένα πλούσιο έργο που περιλαμβάνει:

1. Διαγωνισμό Σύνθεσης στη μνήμη Δημήτρη Δραγατάκη που διοργανώνεται κάθε δύο χρόνια από την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών με τη συνεργασία και την οικονομική στήριξη του Συλλόγου Φίλων Δημήτρη Δραγατάκη.
2. Διοργάνωση αφιερωμάτων και συναυλιών με έργα του συνθέτη σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών
3. Οικονομική στήριξη εκδόσεων (έντυπων και ηχητικών) με έργα του συνθέτη
4. Ηθική και υλική υποστήριξη των μελετητών του έργου του συνθέτη
5. Δικτύωση και συνεργασία με πολιτιστικές ενώσεις, συλλογικούς φορείς στην Ελλάδα και το εξωτερικό και
6. Διαρκή και ενεργό συμμετοχή στα καλλιτεχνικά δρώμενα του τόπου.

Ιστότοπος του Συλλόγου Φίλων Δημήτρη Δραγατάκη

Κονιτόπουλος Ιάκωβος Συνθέτης, <αέστρος, Γενικός Γραμματέας ΕΕΜ

Γεννήθηκε στη Ζάκυνθο το 1963. Σπούδασε ανώτερα θεωρητικά με τους Κώστα Σαμσαρέλο και Δημήτρη Δραγατάκη, σύνθεση και διεύθυνση ορχήστρας με τον Θόδωρο Αντωνίου. Το 1997 πήρε δίπλωμα σύνθεσης με άριστα παμψηφεί, Α΄ βραβείο και χρηματικό έπαθλο στη μνήμη του Μάνου Χατζιδάκι.

Ως μαέστρος και συνθέτης έχει συνεργαστεί με διάφορα ωδεία και δήμους της χώρας, με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, το Φεστιβάλ Αθηνών, την Ορχήστρα των Χρωμάτων, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την Εθνική Λυρική Σκηνή, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων, την Ορχήστρα Πατρών, το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, το Σύνολο Νέας Μουσικής του Δήμου Αθηναίων, την ALEA III του Πανεπιστημίου της Βοστόνης, το Ρομαντικό Κέντρο G. P. Vieusseux και το Πανεπιστήμιο της Φλωρεντίας, τον Δήμο και το Πανεπιστήμιο της Παβίας, την EXPO 2015 του Μιλάνου, τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών κ.ά.

Έργα του έχουν παρουσιαστεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Αγγλία, Αυστρία, Γερμανία, Τουρκία, Ιταλία, ΗΠΑ, Αυστραλία, Βουλγαρία κ. λ. π.). Έχει γράψει μουσική για το θέατρο, το ΜΜΑ, την Εθνική Λυρική Σκηνή, την Ορχήστρα Πατρών, την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, την Ελληνική Ραδιοφωνία / Γ΄ Πρόγραμμα και για πολλούς διακεκριμένους Έλληνες και ξένους σολίστ και ελληνικά φεστιβάλ.

Διευθύνει το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, είναι ο Γεν. Γραμματέας του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών και έχει τη διεύθυνση παραγωγής των συναυλιών της.

Ρωμανού Καίτη Μουσικολόγος

Η μουσικολόγος Καίτη Ρωμανού είναι ερευνήτρια της ελληνικής μουσικής στην μ.Χ. περίοδο. Έχει δημοσιεύσει ευρέως στην ελληνική και αγγλική γλώσσα και έχει συντονίσει πολλά προγράμματα σε συνεργασία με Έλληνες και ξένους -ειδικά Βαλκάνιους- μουσικολόγους. Η Καίτη Ρωμανού [η οποία σπούδασε μουσικολογία στο Bloomington IND (1969-1974)], υπήρξε μουσικοκριτικός της εφημερίδας "H Καθημερινή" (1974-1986), και δίδαξε σε διάφορα Ωδεία της Αθήνας και στα Δημοτικά Ωδεία Καλαμάτας, Άργους και Βόλου. Επίσης, ήταν Καθηγήτρια στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Είναι συντονίστρια της ελληνικής ομάδας του RIPM (Retrospective Index of Music Periodicals) και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας.

 

Musicologist Katy Romanou is a researcher of Greek music in the CE. She has published widely in Greek and English languages, and has conducted several projects in collaboration with Greek and foreign -especially Balkan-musicologists. Katy Romanou [who studied musicology in Bloomington IND (1969-1974)] was a music critic of the daily "The Kathimerine" (1974-1986), taught in several music conservatories in Athens, at the municipal conservatories of Kalamata, Argos, and Volos, as well as in the University of Athens and the European University of Cyprus. She is coordinator of the Greek team of RIPM (Retrospective Index of Music Periodicals), and a member of the Board of Directors of the Hellenic Musicological Society.

Καλοπανά Μαγδαληνή Μουσικολόγος, Εκπαιδευτικός, Οργανίστα

Η Μαγδαληνή Καλοπανά είναι μουσικολόγος, εκπαιδευτικός και οργανίστα.

Αριστούχος κάτοχος Ενιαίου Τίτλου Μουσικών Σπουδών Μεταπτυχιακού Επιπέδου (υπότροφος Α. Παπαδάκη) και Διδάκτωρ Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών (υπότροφος ΙΚΥ) έχει διατελέσει μεταξύ άλλων ραδιοφωνικός παραγωγός του Γ΄ Προγράμματος (1998-2001), Σύμβουλος Πολιτιστικών θεμάτων της Γενικής Γραμματείας Ολυμπιακών Αγώνων (2001-2003) και Σύμβουλος Μουσικολόγος της 6ης Biennale Νέων Δημιουργών Ευρώπης και Μεσογείου (2003). Έχει επίσης επιλεγεί ως Σύμβουλος Μουσικής του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2019).

Είναι ιδρυτικό μέλος της Συντακτικής και Επιστημονικής Επιτροπής της περιοδικής έκδοσης Πολυφωνία (2002) και του Συλλόγου Φίλων Δημήτρη Δραγατάκη, καθώς και μέλος της Διεθνούς Μουσικολογικής Εταιρείας.

Υπεύθυνη μουσικολόγος του αρχείου Δ. Δραγατάκη, έχει πραγματοποιήσει πλήθος ανακοινώσεων σε Διεθνή συνέδρια (Βελιγράδι, Θεσσαλονίκη, Αθήνα, Leuven, Κέρκυρα, Βουδαπέστη κ.ά.) και έχει δημοσιεύσει σε επιστημονικά περιοδικά, φωτίζοντας πτυχές της ζωής και αναδεικνύοντας τις αλληλεπιδράσεις των έργων του. Συνοπτικά η εργογραφία και η βιογραφία της για τον συνθέτη αποτυπώνονται στο λήμμα “Dragatakēs, D.” στο έγκριτο μουσικολογικό λεξικό Grove Music Online (2015).

Εκπαιδευτικός με 15ετή πείρα στη δημόσια εκπαίδευση και εκπαιδεύτρια ενηλίκων (eTwinning, ΙΕΚ), υπήρξε Επιμελήτρια Ύλης της έκδοσης Μουσική σε Πρώτη Βαθμίδα (τεύχη 12-13, 14). Η πρόσφατη εργασία της πάνω στα εφαρμοσμένα καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα αποτυπώνεται στην έκδοση Ευρωπαϊκά παιδικά τραγούδια/ Canzoni Europee Infantili, Αθήνα, 2017, ISSN: 979-0-9016150-0-7.

Οικονομίδου Νέλλη Βιολονίστα

Η Νέλλη (Ελένη) Οικονομίδου ανήκει στο δυναμικό της Κρατικής Αθηνών, στην ομάδα των Α' βιολιών, από τον Ιανουάριο του 1985.

Διδάσκει βιολί από το 1985 (Ωδείο Πειραϊκού Συνδέσμου, Ωδείο Ατενέουμ, Ωδείο Αθηνών, Ωδείο Φίλιππος Νάκας, σεμινάρια).

Είναι διπλωματούχος της τάξης της Ισμήνης Χρυσοχόου Κάρτερ και έχει παρακολουθήσει σεμινάρια βιολιού με τους Victor Lieberman, Alexander Pavlovich, Bernhard Hartog, Ariadne Daskalakis.

Έχει διατελέσει κοντσερτίνο στην ορχήστρα των σεμιναρίων εγχόρδων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μουσικούς ορχήστρας, της "Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων", του Συνόλου "Έγχορδα Αθηνών", του Συνόλου Εγχόρδων της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών "αΚρΟΑμα".

Έχει εμφανιστεί ως σολίστ στα σεμινάρια της ΕΟΚ, με την Ε.Σ.Ο.Ν. και με το σύνολο "Έγχορδα Αθηνών'" και έχει ηχογραφήσει για το ελληνικό ραδιόφωνο και την τηλεόραση.

Ασχολείται συστηματικά από το 1987 με την μουσική δωματίου, που είναι και η μεγάλη της αγάπη, με εμφανίσεις στις κυριότερες ελληνικές αίθουσες συναυλιών, αλλά και στην Γερμανία, ως μέλος διαφόρων συνόλων μουσικής δωματίου, αρχής γενομένης από το κουαρτέτο εγχόρδων Ατενέουμ (α΄βιολί) με εμφανίσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό καθώς και συνόλων της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, όπως μεταξύ άλλων το σύνολο "Ενωδον" και το σύνολο "Χρόνος" και ως ντουέτο με τον κιθαριστή Τριαντάφυλλο Μπαταργιά.

Πολλοί συνθέτες Έλληνες και ξένοι έχουν γράψει έργα ειδικά για τα σύνολα στα οποία συμμετέχει.

Με τα σύνολα μουσικής δωματίου "Ενωδον" και "Χρόνος" συμμετέχει συστηματικά και στο εκπαιδευτικό και κοινωνικό πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών.

Διετέλεσε μέλος της επιτροπής του Υπ. Παιδείας για την κατάρτιση της διδακτέας ύλης του βιολιού στα μουσικά σχολεία, καθώς και επί σειρά ετών πρόεδρος του Συλλόγου Μουσικών Υπαλλήλων της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και αιρετό μέλος του Κεντρικού Συμβουλίου της ΠΟΕ ΥΠΠΟΑ.

Από το 2001 ανήκει αποκλειστικά στο διδακτικό προσωπικό του Ωδείου Φίλιππος Νάκας (βιολί, μουσική δωματίου, παιδική και νεανική ορχήστρα). Μαθητές της έχουν διακριθεί σε διαγωνισμούς.

Τα τελευταία χρόνια κατέχει την θέση της καλλιτεχνικής διευθύντριας των Παραρτημάτων Μελισσίων και Γλυφάδας του Ωδείου Φίλιππος Νάκας.

Θώμου Λητώ Πιανίστα

Η Λητώ Θώμου γεννήθηκε στην Αθήνα. Άρχισε μαθήματα πιάνου στα έξι της χρόνια και στα δεκαεπτά της αποφοίτησε από το Εθνικό Ωδείο (τάξη Μ. Μαυρίκου) με Α’ Βραβείο και Αριστείο εξαιρετικής επίδοσης.

Συνέχισε τις σπουδές της με τους Constantin Ganev και Julia Ganeva στη Σόφια της Βουλγαρίας και με την Germaine Mounier στη Ecole Normale de Musique, στο Παρίσι απ’ όπου αποφοίτησε με το Diplome Superieur d’Execution de Piano με την ανώτατη διάκριση.

Δάσκαλοί της υπήρξαν, οι Alexander Jenner και Rudolph Kehrer στην Ακαδημία της Βιέννης, Jenny Jacharieva, Achilles delle Vigne και Ralph Nattkemper στις Βρυξέλλες, και άλλοι, στη θερινή Ακαδημία του Salzburg.

Βραβεύτηκε στους διεθνείς διαγωνισμούς πιάνου Concorso Pianistico Giovani Pianisti (στη Μαρσάλα, Ιταλία), Albert Roussel (στη Σόφια) και Guilde (στο Παρίσι), καθώς και στον πανελλήνιο διαγωνισμό Χ.Ο.Ν. στην Αθήνα.

Έχει εμφανιστεί ως σολίστ συμπράττοντας με ορχήστρες, σε συναυλίες μουσικής δωματίου και ατομικά ρεσιτάλ σε πολλές χώρες της Ευρώπης (Ελλάδα, Ιταλία, Γαλλία, Βέλγιο, Βουλγαρία, Ουκρανία) αποσπώντας πάντα πολύ καλές κριτικές.

Έχει ηχογραφήσει για την Ελληνική, τη Βουλγαρική, την Ουκρανική Ραδιοτηλεόραση, καθώς και για το Ραδιόφωνο του Βατικανού.

Στο ρεπερτόριό της ανήκουν, εκτός από τα αριστουργήματα της κλασικής περιόδου, και έργα σύγχρονων συνθετών, ξένων και Ελλήνων, πολλά από τα οποία έχει παρουσιάσει σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση. Στο πλαίσιο αυτό έχει συνεργαστεί με το μουσικό σύνολο ‘Σκαλκώτας’, με την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, με την Ορχήστρα των Χρωμάτων και με την Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής.

Είναι καθηγήτρια στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας.

Νικόπουλος Νίκος Φλαουτίστας

Ο Νίκος Νικόπουλος είναι ο A' κορυφαίος φλαουτίστας της Ορχήστρας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής από το 2000, ενώ έχει συνεργαστεί ως πρώτο φλάουτο με την ΚΟΘ, τη Συμφωνική του Δήμου Θεσσαλονίκης και την Καμεράτα. Ως σολίστ έχει επανειλημμένα συμπράξει με τις Κρατικές Ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης, την Καμεράτα, τις Συμφωνικές των Δήμων Αθηναίων και Θεσσαλονίκης καθώς και με την Ορχήστρα Δωματίου της Βιέννης, τους Βιρτουόζους της Πράγας, την Ορχήστρα Δωματίου του Πανεπιστημίου του Leeds, την Ορχήστρα Δωματίου της Ε.Λ.Σ. κ.ά.

Είναι διπλωματούχος του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης και του Ωδείου Αθηνών, απόφοιτος της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών του ΕΑΠ, κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος από το Royal Northern College of Music, κάτοχος Μάστερ (MMus) με διάκριση από το Πανεπιστήμιο του Leeds και ειδικού σολιστικού Μάστερ από την Ακαδημία Τεχνών της Ζυρίχης, Τη χρονιά 2011-12 δίδαξε στην Ακαδημία Τεχνών της Ζυρίχης. Το 2001 ήταν φιναλίστ και απέσπασε ειδικό βραβείο στο διεθνή διαγωνισμό JEUNESSES MUSICALES του Βουκουρεστίου.

Ράμου Λορέντα Πιανίστα

Οι δραστηριότητες της Λορέντας Ράμου έχουν ως κοινό παρανομαστή την προώθηση της μουσικής του 20ου και 21ου αιώνα και περιλαμβάνουν την πιανιστική της καριέρα, τη μουσικολογική έρευνα, την οργάνωση συναυλιών, καθώς και μακρόχρονη διδασκαλική εμπειρία.

Έχει δώσει συναυλίες σε πολλές σημαντικές αίθουσες στην Ευρώπη, τις Η.Π.Α. και τη Χιλή, όπου εμφανίστηκε ως επίσημη εκπρόσωπος της Ελλάδας στα πλαίσια των εορτασμών για τα 200 χρόνια ανεξαρτησίας της χώρας. Η δισκογραφία της περιλαμβάνει περισσότερα από 10 CD με έργα ελλήνων συνθετών (Νίκος Σκαλκώτας, Δημήτρης Δραγατάκης, Γιάννης Ιωαννίδης, Κωνσταντία Γουρζή κ.ά. στις εταιρείες ΒΙS, NAXOS, ECM, Μουσική Εταιρεία Αθηνών κ.ά.) με εξαιρετικές κριτικές από τον διεθνή τύπο. Έκανε εκτελέσεις έργων των Maurice Ohana, George Crumb, Frederic Rzewski και Mauricio Kagel υπό την επίβλεψή τους και συνεργάστηκε με τον Γάλλο συγγραφέα Pascal Quignard.

Συνεργάζεται σταθερά ως project manager με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στον τομέα της σύγχρονης μουσικής, ειδικότερα στα κοινά προγράμματα με το Πάντειο Πανεπιστήμιο και το Ωδείο Αθηνών. Διδάσκει το ετήσιο σεμινάριο «Το πιάνο στον 20ο και 21ο αιώνα» στο Ωδείο Αθηνών.

Σπούδασε στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών, το City University του Λονδίνου, καθώς και το New England Conservatory της Βοστώνης. Είναι διδάκτωρ summa cum laude του Πανεπιστημίου της Σορβόννης και του Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris έχοντας ως θέμα της διατριβής της τα έργα για πιάνο του Νίκου Σκαλκώτα. Μελέτησε κοντά στους Τώνη Γεωργίου, Claude Helffer, Marie-Françoise Bucquet, Denis Pascal και Steve Drury ενώ συμμετείχε σε σεμινάρια με τους Pierre-Laurent Aimard, Pierre Boulez και μέλη του Ensemble Intercontemporain. Οι σπουδές και οι δραστηριότητές της έχουν υποστηριχθεί από την Ακαδημία Αθηνών, τη Γαλλική κυβέρνηση και το Γαλλικό Υπουργείο Πολιτισμού, το Βρετανικό Συμβούλιο, τα ιδρύματα Fulbright, Meyer και Λεβέντη, καθώς και το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Harvard.

Σχετικές ομιλίες