Βράκα Βάλια
Γλώσσα
Αγγλική
Ημερομηνία
29/11/2019
Διάρκεια
00:22:26
Εκδήλωση
Διεθνές Συνέδριο: Ο Σκαλκώτας σήμερα
Χώρος
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Διοργάνωση
Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» - Σύλλογος «Οι φίλοι της μουσικής»
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Ένωση Ελλήνων Μουσουργών
Ίδρυμα Αιμιλίου Χουρμουζίου - Μαρίκας Παπαϊωάννου
Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Κατηγορία
Τέχνες / Πολιτισμός
Ετικέτες
Νίκος Σκαλκώτας, 2019 - Έτος Σκαλκώτα, αρχείο Σκαλκώτα, συνθέτης, σύνθεση, μουσική, ψηφιοποίηση, Ωδείο Αθηνών, Εταιρεία Φίλων Σκαλκώτα, Βερολίνο, Γερμανία
Ο Σύλλογος Οι Φίλοι της Μουσικής με τη Μουσική Βιβλιοθήκη του, το Μέγαρο Μουσικής, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, η Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, το Ίδρυμα Αιμιλίου Χουρμουζίου - Μαρίκας Παπαϊωάννου και το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου συνδιοργάνωσαν το τριήμερο 29, 30 Νοεμβρίου και 1 Δεκεμβρίου Διεθνές Μουσικολογικό Συνέδριο με τίτλο «Skalkottas today».
Το συνέδριο είναι αφιερωμένο στη ζωή και το έργο του Νίκου Σκαλκώτα (1904-1949), ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες του εικοστού αιώνα, με αφορμή την 70η επέτειο του θανάτου του και την παραχώρηση του Αρχείου του στη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας "Λίλιαν Βουδούρη" του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής.
Ο Νίκος Σκαλκώτας είναι αντιπροσωπευτικός συνθέτης της ευρωπαϊκής μουσικής δημιουργίας του πρώτου μισού του 20ου αιώνα. Η ζωή και το έργο του αναδεικνύουν βασικά στοιχεία της σύγχρονης μουσικής. Είναι πρωτοπόρος, καινοτόμος, και συμμετέχει στην ανάπτυξη της ευρωπαϊκής μουσικής της εποχής του, καθώς και στην ανάπτυξη της ιστορίας της ελληνικής μουσικής σύνθεσης, ενώ παραμένει απομονωμένος στην δική του τέχνη. Πίστευε στον εαυτό του, ανεξάρτητα από την ανταπόκριση του κοινού, θεωρούσε τον εαυτό του Ευρωπαίο, αλλά ήθελε επίσης να γράψει πολλά έργα μεγάλης κλίμακας, ώστε η χώρα του να έχει έναν σπουδαίο συνθέτη. Μπορούμε να αναρωτηθούμε τι είδους μουσική θα έγραφε ο Σκαλκώτας εάν ζούσε σήμερα.
Το συνέδριο διοργανώθηκε Σήμερα διότι, 70 χρόνια μετά τον αιφνίδιο θάνατό του, οι διοργανωτές πιστεύουν ακράδαντα ότι δεν έχουμε ακόμα αποκαλύψει όλο το μέγεθος της ιδιοφυΐας του! Αν και πρόκειται για έναν από τους πιο παιγμένους συνθέτες του περασμένου αιώνα, ο οποίος έχει μελετηθεί πολύ, υπάρχουν πολλά ακόμα που πρέπει να επιτευχθούν για να αποκαλύψουμε το έργο του και την τεχνική των συνθέσεών του. Επιπλέον, το συνέδριο πραγματοποιείται Σήμερα, ένα χρόνο μετά την παραχώρηση του αρχείου του συνθέτη στη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος "Λιλιαν Βουδούρη" του Συλλόγου Οι Φίλοι Μουσικής από το Ίδρυμα Αιμιλίου Χουρμουζίου - Μαρίκας Παπαϊωάννου, για τη φύλαξη, τεκμηρίωση, αλλά και για να είναι διαθέσιμο για έρευνα υπό ιδανικές συνθήκες.
Στο πλαίσιο του συνεδρίου, περισσότεροι από 45 Έλληνες και ξένοι επιστήμονες έθιξαν ζητήματα που αφορούν το αρχείο του Νίκου Σκαλκώτα, την περίοδο της παραμονής του στην Ελλάδα και στο Βερολίνο, τη σύνδεσή του με άλλους Έλληνες και ξένους συνθέτες της ίδιας εποχής, καθώς και την μουσικολογική ανάλυση των έργων του.
Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα της Διεθνούς Μουσικολογικής Εταιρείας, της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρίας και του Υπουργείου Πολιτισμού, στο πλαίσιο του 2019 - Έτους Σκαλκώτα.
Το BLOD βιντεοσκόπησε και δημοσιεύει τις 3 θεματικές συνεδρίες της διεθνούς διοργάνωσης.
Η ομιλία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της θεματικής συνεδρίας "The Nikos Skalkottas Archive at the Music Library of Greece".
Η Βάλια Βράκα είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, κάτοχος πτυχίων Αρμονίας, Αντίστιξης και Φούγκας και πτυχιούχος πιάνου. Εργάζεται στη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη» από το 2002, αρχικά ως βοηθός μουσικολόγου στο Αρχείο Μίκη Θεοδωράκη και από το 2006 έως σήμερα εργάζεται ως υπεύθυνη του Αρχείου Ελληνικής Μουσικής. Κατά την διάρκεια όλων αυτών των ετών συμμετείχε σε προγράμματα ψηφιοποίησης αρχειακού υλικού, όπως το πρόγραμμα «Δημιουργία ολοκληρωμένης μονάδας τεκμηρίωσης και προβολής της ελληνικής μουσικής» που χρηματοδοτήθηκε από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας» και εν συνεχεία υπήρξε επικεφαλής της ομάδας που εργάστηκε για τον εμπλουτισμό της ψηφιακής συλλογής που πραγματοποιήθηκε με τη χορηγία της Εθνικής Τραπέζης της Ελλάδος. Επιπλέον συμμετείχε ενεργά στο πρόγραμμα «Ευτέρπη: Ελληνικά τραγούδια για εκπαιδευτική χρήση – Ψηφιακό Μουσικό Ανθολόγιο», έχοντας αναλάβει τη διαλεύκανση των πνευματικών δικαιωμάτων των τραγουδιών. Από το 2014 είναι υπεύθυνη της ομάδας ψηφιοποίησης και τεκμηρίωσης, στο πλαίσιο του προγράμματος «ARCH Archival Research and Cultural Heritage: The Theatre Archive of Romeo Castellucci and Societas Raffaello Sanzio». Αυτή την περίοδο είναι μέλος της ομάδας που διαχειρίζεται οπτικοακουστικό υλικό στα Ευρωπαϊκά προγράμματα Europeana Sounds και EuScreenXL.