Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

6η Συνεδρία: Μηχανολογία και Μετρητικοί Μηχανισμοί

Βασιλειάδου Σουλτάνα, Τάσιος Θεοδόσης, Αργυρόπουλος Αλέξανδρος, Βούλγαρης Αριστείδης, Ευσταθίου Κυριάκος, Κοτσανάς Κώστας

20 Νοεμβρίου 2024

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 01:49:47 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 11
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Η Εταιρεία Διερεύνησης της Αρχαιοελληνικής και Βυζαντινής Τεχνολογίας (ΕΔΑΒυΤ) και το NOESIS – Κέντρο Διάδοσης Επιστημών & Μουσείο Τεχνολογίας διοργάνωσαν το 3ο Διεθνές Συνέδριο Αρχαίας Ελληνικής και Βυζαντινής Τεχνολογίας, στις 19-21 Νοεμβρίου 2024, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Στόχος του Συνεδρίου ήταν η παρουσίαση επιστημονικών εργασιών που αφορούν την Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία από τις απαρχές μέχρι και τους Βυζαντινούς χρόνους και η ανάδειξη των πρόσφατων πορισμάτων της διεθνούς επιστημονικής έρευνας σ’ αυτόν τον τομέα.

Το Συνέδριο απευθύνεται σε Αρχαιολόγους, Ιστορικούς, Μηχανικούς, Χημικούς, Τεχνολόγους και άλλους επιστήμονες και εκπαιδευτικούς, από Ελληνικά και ξένα Πανεπιστήμια, Ερευνητικά Κέντρα και Υπηρεσίες, που ασχολούνται με την έρευνα και την μελέτη της Αρχαίας Ελληνικής και Βυζαντινής Τεχνολογίας.

6η Συνεδρία: Μηχανολογία και Μετρητικοί Μηχανισμοί

Βασιλειάδου Σουλτάνα, Επίκουρη Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Locking and Safety Mechanisms in Antiquity
Περίληψη. Μια θεμελιώδης ανθρώπινη ανάγκη είναι η αίσθηση της ασφάλειας, η ικανότητα να προστατεύσουμε όχι μόνο τον εαυτό μας από επικίνδυνα άτομα ή αντικείμενα αλλά και τα υπάρχοντα μας. Η ανάγκη αυτή δημιούργησε εδώ και χιλιετίες κλειδαριές και μηχανισμούς κλειδώματος, που παρόμοια και με τις άλλες τεχνολογικές επινοήσεις και κατασκευές, παρουσιάζει μακρά ιστορική εξέλιξη. Στο άρθρο αυτό θα σκιαγραφήσουμε την εξέλιξη αυτή. Αρχικά η πρόθεση και το όραμα, που προηγείται της υλοποίησης των νέων τεχνολογιών, και καταγράφεται τόσο στις μυθολογικές αναφορές των περίτεχνων δεσμών του Ηφαίστου που έδεσαν την Αφροδίτη ή τον Προμηθέα, όσο και στις περιγραφές επιβλητικών πυλών, όπως στο παλάτι του Αλκίνοου, που η ανάγκη να ανοίγουν και να κλείνουν, από μέσα αλλά από έξω, καθόρισε και την μορφή των μηχανισμών και των κλειδαριών τους. Επιγραφικές μνείες και επιτύμβια ανάγλυφα απεικονίζουν την καμπυλόγραμμη, δύσχρηστη και μεγάλη, ομηρική κλείδα κατάλληλη για μεγάλες πόρτες αλλά όχι για την φύλαξη πολύτιμων αντικειμένων και θησαυρών. Έτσι επινοούνται μικρά και εύχρηστα κλειδιά με τις αντίστοιχες κλειδαριές τους, ξύλινα ή σιδερένια, όπως τα κάθετα λακωνικά ή τα περιστρεφόμενα ή τα συρόμενα οδοντωτά κλειδιά. Και η εξέλιξη συνεχίζεται στην γενιά κλειδαριών και λουκετών με ελάσματα για την μετακίνηση αλλά και την ασφάλιση του σύρτη μετά το κλείσιμο του. Σε αυτήν την κατηγορία χαρακτηριστικό και ιδιαίτερο αρχαιολογικό εύρημα είναι ο μηχανισμός – κλειδαριά λουκέτο – από τις ανασκαφές στην Αρχαία Ελεύθερνα της Κρήτης.

Τάσιος Θεοδόσιος, Ομότιμος Καθηγητής ΕΜΠ
Mηχανολογική Ανάλυση της οιονεί-αυτοκίνησης της Ελεπόλεως του Ποσειδωνίου
Περίληψη. Ο ιστορικός Βίτων (~230π.Χ.) περιγράφει την «Ελέπολιν» του Μακεδόνος Μηχανικού Ποσειδωνίου, την οποία χρησιμοποίησε ο Μ. Αλέξανδρος στην εκστρατεία του. Επρόκειτο για εναν τροχοφόρο (και κριοφόρον) πύργο, ύψους 28m, με βάση διαστάσεων 15x23m, ο οποίος κινούνταν μέσω ενος εσωτερικού εργατοκυλίνδρου με κατακόρυφον άξονα [Βίτωνος, «Κατασκευή πολεμικών οργάνων και καταπελτών», § 52.3 κ.ε.].
Είναι η μόνη περίπτωση αρχαίου στρατιωτικού πύργου που δέν ωθούνταν απο μερικές εκατοντάδες στρατιώτες (οι οποίοι να βαδίζουν πεζή στο εσωτερικό του).
Στο άρθρο επιχειρείται μια πλήρης μηχανολογική υπολογιστική ανάλυση της αυτό-κίνησης αυτής της Ελεπόλεως. Προς τούτο (βλ. Σχ. 1), αφού δοθούν εύλογες διαστάσεις (απο άλλες Ελεπόλεις) σε ορισμένα στοιχεία του «μηχανήματος», εκτελούνται οι ακόλουθοι υπολογισμοί:
- Προσδίδεται προένταση στους πρόσθιους και τους οπίσθιους ιμάντες (απο σχοινιά), απομακρύνοντας λίγο τους αντίστοιχους άξονες – έτσι ώστε να είναι διαθέσιμη επαρκής τριβή ιμάντων προς ξυλίνους κυλίνδρους
- Η αντίσταση κυλίσεως R σε κάθε τροχό υπολογίζεται απ’ το ένα τέταρτο Ν του συνολικού βάρους (90t) της Ελέπολης, και συντελεστή αντιστάσεων k=0,04, υπολογισμένου απ’ την αρχαία γραμματεία (Βιτρούβιος, 10.15.7)
- Οι αξονικές δυνάμεις του ιμάντα συσχετίζονται με την εξίσωση Euler S2 =S1 ∙ e-μα, όπου μ=0,27 ο συντελεστής τριβής σχοινιού προς ξύλο, και «α» η γωνία (σε ακτίνια) της περιέλιξης του ιμάντα στον κύλινδρο
- Τριβές στον κύλινδρο T = S1-S2
- Ροπή στρέψεως στην άτρακτο M2 = T ∙ r2
- Απαιτούμενη δύναμη έλκοντος ιμάντος S1 = (r3 ∙ 2Κ) Ν : [r2 (1-e -μα)]
- Ο εργατοκύλινδρος περιστρέφεται απο στρατιώτες που ωθούν εξέχουσες ακτινωτές χειρολαβές (μοχλοβραχίων ℓ0) με οριζόντια δύναμη «F» η καθεμιά - Αυτός ο εργατοκύλινδρος στρέφεται πάνω σε μια σιδηροκατασκευή, η οποία ασκεί αντίθετες τριβές (με συντελεστή μm).
- Επι πλέον, θα ληφθεί υπόψιν και μια ασυμμετρία (λ΄) των αντιστάσεων κύλισης πρόσθιων και οπίσθιων τροχών.
- Τη ροπή που ασκούν οι στρατιώτες (ΣF∙ℓ0), μειωμένη με τις τριβές του εργατοκυλίνδρου, την εξισώνομε με τη ροπή που ασκούν οι δυό ιμάντες στον εργατοκύλινδρο (2Τ∙r1), οπότε προκύπτει η τιμή των αναγκαίων ωθήσεων 

Ο τελευταίος όρος λαμβάνει υπόψιν τις τριβές του ιδίου βάρους του εργατοκυλίνδρου (G=2,5t) στον μεταλλικό πυθμένα που τον στηρίζει.
Τελικώς προκύπτει η ανάγκη δύναμης ωθήσεων 1700kg, η οποία απαιτεί τη λειτουργία 10 ακτινωτών χειρολαβών με 4 στρατιώτες ανα χειρολαβή – δηλαδή 40 στρατιώτες, με 40kg ωστική δύναμη ο καθένας (40x40=1600, ~1700kg).
Ελέγχεται και η αντοχή των ατράκτων των τροχών, καθώς και του κυλίνδρου του βαρούλκου.
Αποδεικνύεται έτσι οτι ο σχεδιασμός του Ποσειδωνίου ήταν πράγματι ορθός. 

Αργυρόπουλος Αλέξανδρος, Πολιτικός Μηχανικός
Η χρησιμότητα του Μηχανισμού των Αντικυθήρων
Περίληψη. Παρόλο που η έρευνα για την κατανόηση του μηχανισμού των Αντικυθήρων έχει κάνει άλματα τα τελευταία χρόνια, προσδιορίζοντας σχεδόν ολοκληρωτικά τις εσωτερικές λειτουργίες των γραναζιών του μηχανισμού και των ενδείξεων στις όψεις του, η έρευνα για το ποια ήταν η χρησιμότητά του, ποιος ήταν ο λόγος κατασκευής του συγκεκριμένου μηχανισμού, όπως διασώθηκε, είναι αποσπασματική. Διάφορες πιθανές χρήσεις έχουν προταθεί κατά καιρούς: Οργανο επίδειξης, όργανο παρουσίασης του ουρανού για διδακτικούς λόγους, όργανο ναυσιπλοΐας, βοηθός αστρολογικών υπολογισμών, κ.α. Ολες οι παραπάνω εικασίες παρουσιάζονται κατά καιρούς από ερευνητές χωρίς τεκμηρίωση, με εξαίρεση την σημαντικότατη πραγματεία του Alexander Jones: The Antikythera Mechanism and the Public Face of Greek Science (2012), όπου γίνεται συσχέτιση των πιθανών χρήσεων σε σχέση με τις λειτουργίες του μηχανισμού. Στην παρούσα εργασία επιχειρώ να προσδιορίσω τον σκοπό κατασκευής της συσκευής που σήμερα ονομάζουμε μηχανισμό των Αντικυθήρων με περαιτέρω ανάλυση, χρησιμοποιώντας ανάλογο πίνακα με αυτόν που παρουσίασε ο καθηγητής Α.Jones στην παραπάνω εργασία. Αρχικά, παρουσιάζω ευρήματα και συμπεράσματα της εν εξελίξει διεπιστημονικής έρευνας για τον μηχανισμό. Στη συνέχεια, περιγράφονται τα σημαντικά χαρακτηριστικά του νυχτερινού ουρανού, όπως φαίνονταν μέσα από τα μάτια ενός παρατηρητή κατά την ελληνορωμαϊκή εποχή. Κατόπιν παρουσιάζεται και αιτιολογείται πίνακας που στον έναν άξονα έχει όλες τις διαπιστωμένες λειτουργίες και χαρακτηριστικά αυτού του μηχανισμού και στον άλλον όλες τις, μέχρι σήμερα, προτεινόμενες χρήσεις. Θα χρησιμοποιηθεί η μέθοδος της εις άτοπον απαγωγής για να τεκμηριωθεί ποιες από τις παραπάνω αιτιάσεις ή εικασίες για τις προτεινόμενες χρήσεις του μηχανισμού κατά την αρχαιότητα δεν είναι σωστές. Θα τεκμηριώσω ότι αυτός αξιοποιείτο ως μια ισχυρή μηχανή πρόβλεψης, σε χρήση ενός ανώτατου άρχοντα, στρατιωτικού ή ναυτικού διοικητού με σκοπό την απόκτηση πλεονεκτήματος έναντι πιθανού αντιπάλου ή απλώς για την αποδοτικότερη οργάνωση μελλοντικών δράσεων και εκδηλώσεων των υπηκόων του, των στρατιωτών ή των ναυτικών που ήταν υπό τις διαταγές του. Θα γίνει και σύγκριση με αντίστοιχους μηχανισμούς της αρχαιότητας αλλά και αντίστοιχες σύγχρονες ψηφιακές εφαρμογές. Τονίζω ότι η παρουσίασή μου αφορά μόνο τον συγκεκριμένο μηχανισμό που διασώθηκε, με τις συγκεκριμένες διαστάσεις και χαρακτηριστικά και με το «ενσωματωμένο» εγχειρίδιο χρήσης του, χαραγμένο σε μεταλλικά φύλλα.

Βούλγαρης Αριστείδης, Δήμος Θεσσαλονίκης, Διεύθυνση Πολιτισμού και Τουρισμού, Μουρατίδης Χριστόφορος, Επίκουρος Καθηγητής Γενικών και Τεχνικών Μαθημάτων, Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού Σύρου,
Βοσινάκης Ανδρέας, Όμιλος Φίλων Αστρονομίας Θεσσαλονίκης
The Draconic Gearing of the Antikythera Mechanism: Evidence for its Operation - The Mechanical Behavior of its Parts

Ευσταθίου Κυριάκος, Ομότιμος Καθηγητής ΑΠΘ,
Ευσταθίου Μαριάννα, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου,
Μπασιακούλης Αλέξανδρος, Μηχανολόγος Μηχανικός, ΑΠΘ,
Κόκκινος Νεόφυτος, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων: ένα εκπαιδευτικό εργαλείο για Σχολές Αστρονομίας ή ένα επιστημονικό όργανο ακριβούς πρόβλεψης αστρονομικών φαινομένων
Περίληψη. Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων είναι μια συσκευή με οδοντωτούς τροχούς, κατασκευασμένη μεταξύ 100 και 200 π.Χ., η οποία λειτουργούσε με το χέρι και προέβλεπε τη θέση του ήλιου και της σελήνης στον ουρανό, τη φάση της σελήνης, εκλείψεις του Ήλιου και της Σελήνης, τις ημερομηνίες έναρξης των στεφανιτών αγώνων που γίνονταν στην αρχαία Ελλάδα (π.χ. Ολυμπιακοί Αγώνες) κ.α. (Price 1974, Wright 2003, Wright 2005, Freeth et al. 2006, Ramsey 2007, Efstathiou et al. 2012, Kaltsas et all. 2012, Anastasiou et al. 2013, Jones 2017, Seiradakis, Edmunds 2018, Efstathiou K., Efstathiou M. 2018, Efstathiou K, Efstathiou M, Basiakoulis 2022).
Ένα από τα ερωτήματα που απασχολεί τη διεθνή επιστημονική ερευνητική κοινότητα είναι αν ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων ήταν ένα επιστημονικό όργανο για την ασφαλή πρόβλεψη αστρονομικών φαινομένων ή ένα εκπαιδευτικό εργαλείο για τις σχολές αστρονομίας της αρχαιότητας.
Αυτό το άρθρο ασχολείται με την ακρίβεια των προβλέψεων του Μηχανισμού των Αντικυθήρων, προσπαθώντας να δώσει απάντηση σε αυτό το ερώτημα.

Κοτσανάς Κώστας, Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας
Το Υδραυλικό Ωρο(Ημερο)λόγιο-Πλανητάριο του Ανδρονίκου Κυρρήστου

Περίληψη. Σκοπός αυτής της εργασίας είναι η υποθετική ανασύσταση του «υδραυλικού ωρολογίου» του Ανδρόνικου Κυρρήστου στο λεγόμενο «πύργο των ανέμων» στην Αθήνα, ως ένα πλήρως αυτοματοποιημένο και σύνθετο υδραυλικό ωρολόγιο - ημερολογιακός υπολογιστής και πλανητάριο, που ενσωμάτωνε όλη την καινοτόμα τεχνολογία της εποχής του, σχετικά με τη μέτρηση του χρόνου, σε όλες του τις εκδοχές. Ο εντυπωσιακός αυτός μηχανισμός θα έπρεπε να υπολογίζει αυτόματα (χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση) και με ακρίβεια τις σημαντικότερες επιθυμητές ενδείξεις είτε για το απλό κοινό, είτε για τους επόπτες χειριστές και τους αστρονόμους όπως: α) τις τροπικές και τις ισόχρονες ώρες κάθε νυχθημέρου του έτους των 365,25 ημερών, β) την ημερομηνία του αττικού σεληνοηλιακού ημερολογίου, με τους δύο εναλλακτικούς τρόπους διαχωρισμού των 125 πλήρων και 110 κοίλων μηνών (σταθερών κατ’ όνομα ή μεταβλητών), με την κατάλληλη διάταξη εμβόλιμων μηνών και τη μετάπτωση ενός κοίλου σε πλήρη μήνα κάθε 19/4 έτη, (σύμφωνα με τους κύκλους Μέτωνος, Καλίππου), ή την εναλλακτική δημιουργία κοίλων μηνών κάθε 64 ημέρες (σύμφωνα με το Γεμίνο), γ) τη θέση και τη φάση της σελήνης στην εκλειπτική, την εκάστοτε απόσταση από τη Γη και τη γωνιακή ημερολογιακή απόσταση από τον ήλιο, δ) τη θέση του αληθούς ηλίου στην εκλειπτική, τα ηλιοστάσια και ισημερίες για την έναρξη κάθε άνισης εποχής, ε) τις φαινόμενες τροχιές των πλανητών (ορθές και ανάδρομες κινήσεις, σύνοδοι, στηριγμοί), στ) το εποχιακό (αστρικό) και το πλανητικό ημερολόγιο, ζ) τις εκλείψεις και την προσομοίωσή τους κ.ά. Οι προσομοιώσεις στο μηχανισμό πραγματοποιήθηκαν με τις πλέον αποδεκτές θέσεις των Ελλήνων «επιστημόνων» του 2ου - 1ου αι. π.Χ. ενώ η αυτοματοποιημένη, μηχανική και υδραυλική λειτουργία του βασίστηκε στις σχετικές τεχνολογίες των αυτομάτων της εποχής τους. Η ωρολογόπλακα του αναφορικού ωρολογίου σχεδιάστηκε σύμφωνα με το σωζόμενο δίσκο του αναφορικού ωρολογίου του μουσείο του Σάλτσμπουργκ, σταθμισμένη για το γεωγραφικό πλάτος των Αθηνών. Τα βοηθητικά μηχανικά μέρη (τροχαλία, καστάνια, τερματικοί πίροι, έκκεντρο τύμπανο, κ.ά.), οι κύριοι οδοντωτοί τροχοί, οι βραχίονες και οι άξονες του μηχανισμού υπολογίστηκαν σύμφωνα με την αρχή της μέγιστης οικονομίας. Το υδραυλικό μέρος σχεδιάστηκε, έτσι ώστε να συνάδει με τις σχετικές χαρακτηριστικές αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις του κτηρίου. Τέλος, η πραγματική ανακατασκευή του αυτόματου ωρο(ημερο)λογίου-πλανηταρίου και η απρόσκοπτη λειτουργία του καταδεικνύει ως πειραματική τεχνολογία τη δυνατότητα ύπαρξης ενός τέτοιου πολύπλοκου μηχανισμού στην αρχαιότητα που πιθανότατα αποτελούσε τον πυλώνα της τεχνολογικής αιχμής της Ελληνιστικής Αθήνας.

Βασιλειάδου Σουλτάνα Επίκουρη Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Τάσιος Θεοδόσης Ομότιμος Καθηγητής Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου - Επίτιμος Πρόεδρος, Ελληνική Φιλοσοφική Εταιρεία - Πρόεδρος, Εταιρεία για τη Διερεύνηση της Αρχαιοελληνικής και Βυζαντινής Τεχνολογίας (ΕΔΑΒυΤ)

Ο Καθηγητής Θεοδόσης Τάσιος γεννήθηκε στην Καστοριά. Πήρε το δίπλωμα του Πολιτικού Μηχανικού από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (1953) και συνέχισε τις σπουδές του στο Centre d'Etudes Superieures ITBTB, στο Παρίσι, για ένα χρόνο. Αναγορεύθηκε διδάκτωρ του Ε.Μ.Π. το 1958. Εξελέγη Επιμελητής του Ε.Μ.Π. (1958) και στη συνέχεια Έκτακτος Μόνιμος Καθηγητής (1964) και Τακτικός Καθηγητής (1969). Ίδρυσε το Εργαστήριο Οπλισμένου Σκυροδέματος του Ε.Μ.Π. και το διεύθυνε μέχρι την αποχώρησή του (1997). Δίδαξε ακόμα στα Πανεπιστήμια της Βαγδάτης (1979), της Σαγκάης (1982), της Νανκίν (1985), της Παβίας (1986) και στο College International des Sciences de Construction Paris (1979-1989).

Εξέχουσα μορφή στην επιστημονική και επαγγελματική ζωή της χώρας, υπήρξε δάσκαλος χιλιάδων μηχανικών, δημοσίευσε εκατοντάδες επιστημονικές εργασίες στις περιοχές της Εδαφομηχανικής, της Τεχνολογίας του Σκυροδέματος και της Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας, ενώ ασχολήθηκε με μια ευρύτατη περιοχή επιστημονικών, τεχνολογικών και εκπαιδευτικών θεμάτων (ευρωπαϊκοί και εθνικοί κανονισμοί, αντισεισμική προστασία, προστασία μνημείων, δημόσια έργα) αλλά και με θέματα Φιλοσοφίας, Παιδείας, Γλώσσας, Ορολογίας, καθώς και με κοινωνικά θέματα ως συντάκτης Επιφυλλίδων στον ημερήσιο και εβδομαδιαίο Τύπο.

Είναι ιδρυτικό μέλος και Πρόεδρος πολλών ελληνικών Επιστημονικών Ενώσεων, μέλος αμερικανικών και ευρωπαϊκών Ενώσεων, ενώ διετέλεσε Πρόεδρος της RILEM (1977-78), της CEB (1983-87), του «Model Code 90» (1987-91), Σύμβουλος των Ηνωμένων Εθνών και Εμπειρογνώμων της Ευρωπαϊκής Κοινότητας.

Απέσπασε πολλές τιμητικές διακρίσεις. Είναι Επίτιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου της Νανκίν (1985), Επίτιμος Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου της Λιέγης (1986), Fellow του American Concrete Institute (1986), Επίτιμος Πρόεδρος της CEB (1988), Επίτιμο Μέλος της RILEM (1989), της CIAS (1998), του Επιστημονικού Τεχνικού Επιμελητηρίου Κύπρου (1999), της CICOP (2001), Επίτιμος Διδάκτωρ του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου (2001), Μέλος της Ακαδημίας Επιστημών του Τορίνο (2004), Επίτιμος Πρόεδρος της Ελληνικής Φιλοσοφικής Εταιρείας (2004) και Επίτιμο Μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Ορολογίας (2008). Τιμήθηκε, επίσης, με το Μετάλλιο της Πόλεως των Παρισίων (1986).

Είναι Πρόεδρος της Εταιρείας για τη Διερεύνηση της Αρχαοελληνικής και Βυζαντινής Τεχνολογίας (ΕΔΑΒυΤ).

Αργυρόπουλος Αλέξανδρος Πολιτικός Μηχανικός
Βούλγαρης Αριστείδης Διεύθυνση Πολιτισμού και Τουρισμού, Δήμος Θεσσαλονίκης

Ο Αριστείδης Βούλγαρης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σε ηλικία 11 χρονών ξεκίνησε μαθήματα βιολιού. Αποφοίτησε από το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης το 1996 παίρνοντας το δίπλωμά του με “άριστα παμψηφεί”. Από το 1992 είναι μέλος της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δήμου Θεσσαλονίκης. Έχει εμφανιστεί στα φεστιβάλ των Δημητρίων της Θεσσαλονίκης, καθώς και σε αρκετές πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Ορχήστρα της Μεσογείου και σε ευρωπαϊκές συναντήσεις μουσικών συνόλων.

Το 1988 σε διαγωνισμό που προκήρυξε Ένωση Ελλήνων Φυσικών Βορείου Ελλάδος τιμήθηκε με έπαινο για την για την πειραματική διάταξη που κατασκεύασε με τίτλο "Η πειραματική επιβεβαίωση του Νόμου του Joule".

Παράλληλα με τη Μουσική ασχολείται με την Αστρονομία, τη Γεωμετρική και Εφαρμοσμένη Οπτική, έχοντας κατασκευάσει διάφορα αστρονομικά και οπτικά όργανα (φασματογράφους, ηλιοστάτες, κορωνογράφους, φίλτρα Lyot, οπτικές- ηλιακές τράπεζες, ερευνητικές διατάξεις και ραδιοτηλεσκόπια καθοδηγούμενα από ηλεκτρονικό υπολογιστή). Σε συνεργασία με τους καθηγητές Ε. Βανίδη, Ι. Αρβανιτίδη και Κ. Παπαγγελή, ανέλαβε την σχεδίαση και την κατασκευή ενός μεγάλου αριθμού οπτομηχανικών διατάξεων για το Εργαστήριο Οπτικής και Φασματοσκοπίας του Τμήματος Φυσικής του ΑΠΘ. Χειρίζεται ο ίδιος τόρνο και άλλα μηχανουργικά μηχανήματα, σε δικό του μηχανουργείο.

Πολλά από τα όργανα που κατασκευάζει χρησιμοποιούνται για ερευνητικούς σκοπούς κατά τη διάρκεια ολικών ηλιακών εκλείψεων, συμμετέχοντας σε διεθνή διεπιστημονική ομάδα ηλιακών αστρονόμων με επικεφαλής τον καθηγητή Jay Pasachoff. Σε αυτή την ομάδα συμμετέχει μαζί με τον επίτιμο καθηγητή του ΑΠΘ Ι. Σειραδάκη και τον καθηγητή Α. Οικονόμου του πανεπιστημίου του Σικάγο. Έως τώρα έχει συμμετάσχει σε 8 αποστολές παρατήρησης ολικών εκλείψεων Ηλίου (Ελλάδα 2006, Ρωσία 2008, Κίνα 2009, Νησί του Πάσχα 2010, Αυστραλία 2012, Γκαμπόν 2013, Svalbard 2015 και Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής 2017). Η κατασκευή και η χρήση των οργάνων έχουν σκοπό τη μελέτη του μηχανισμού θέρμανσης του ηλιακού στέμματος και την ανίχνευση ιονισμένων στοιχείων. Αποτελέσματα των δεδομένων που ελήφθησαν από τα όργανα που έχει κατασκευάσει, έχουν δημοσιευθεί σε επιστημονικά περιοδικά του εξωτερικού με κριτές, καθώς και σε διεθνή συνέδρια.

Για την ολική έκλειψη Ηλίου της 21ης Αυγούστου 2017 στις ΗΠΑ, ανέλαβε για λογαριασμό της NASA Headquarters Science Mission Directorate, τον σχεδιασμό και την κατασκευή ενός εξειδικευμένου φασματογράφου, με την επωνυμία "Icarus Solar Corona Spectrograph". Κατά τη διάρκεια της ολικής έκλειψης Ηλίου, ο φασματογράφος “Icarus”, τοποθετήθηκε στο ειδικά διαμορφωμένο αεροπλάνο G-III της NASA και “πέταξε” σε ύψος 8.300 μέτρων, με σκοπό την καταγραφή του φάσματος εκπομπής του ηλιακού Στέμματος. Τα δεδομένα παρουσιάστηκαν από τον Associate Administrator for the Science Mission Directorate NASA Headquarters, Washington, D.C., T. Zurbuchen.

Στην ολική έκλειψη Ηλίου της 2ας Ιουλίου 2019 έχει αναλάβει επικεφαλής των πειραμάτων της ομάδας όπου είναι μέλος, τα οποία θα πραγματοποιηθούν από το αστεροσκοπείο CTIO (Cerro Tololo Inter-American Observatory) της Χιλής.

Ταυτόχρονα, ο επικεφαλής της αποστολής EFLIGHT 2019-MAX, καθηγητής του πανεπιστημίου της Arizona Dr. Glenn Schneider, γνωστός στο χώρο του ως ένας από τους κατασκευαστές των οπτικών οργάνων και εξαρτημάτων του Hubble Space Telescope, συμπεριέλαβε τον φασματογράφο Icarus Near Infrared Corona Spectrograph ως ένα από τα όργανα που θα συμμετέχουν στην ειδική πτήση ενός αεροπλάνου Boing 787-9, το οποίο θα “πετάξει” πάνω από τον Νότιο Ειρηνικό Ωκεανό τη στιγμή της ολικής έκλειψης Ηλίου.

Τα τελευταία 4 χρόνια, ασχολείται με την Αρχαιοαστρονομία και τη διερεύνηση του Μηχανισμού των Αντικυθήρων. Ως επικεφαλής της ομάδας The Functional Reconstruction of Antikythera Mechanism - The FRAMe Project, έχει κατασκευάσει δύο πλήρως λειτουργικά μοντέλα του Μηχανισμού ύστερα από εκτενή μελέτη των αξονικών τομογραφιών ακτίνων-Χ, που ελήφθησαν από το Antikythera Mechanism Research Project (AMRP), ενώ τα νέα στοιχεία και οι διορθώσεις στο μηχανολογικό σχέδιο του Μηχανισμού, που εντοπίστηκαν από την ομάδα The FRAMe Project, σχετικά με τη διάταξη των γραναζιών του Μηχανισμού, τον υπολογισμό του αριθμού των οδόντων σε κάποια από τα χαμένα γρανάζια, καθώς και τον εντοπισμό στοιχείων χρήσης εργαλείων από τον αρχαίο κατασκευαστή, έχουν δημοσιευθεί σε 5 εργασίες σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά με κριτές.

Δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά του εξωτερικού με κριτές

- A Comparison of the Red and Green Coronal Line Intensities at the 29 March 2006 and the 1 August 2008 Total Solar Eclipses: Considerations of the Temperature of the Solar Corona
(Solar Physics, 2010, 264(1), pp 45–55. A. Voulgaris, T. Athanasiadis, J.H. Seiradakis, J.M. Pasachoff) https://link.springer.com/article/10.1007/s11207-010-9575-7

- Spectroscopic Coronal Observations During the Total Solar Eclipse of 11 July 2010 (Solar Physics, 2012, 278(1), pp 187–202. A.G. Voulgaris, P.S. Gaintatzis, J.H. Seiradakis, J.M. Pasachoff, T.E. Economou)

- Structure and Dynamics of the 2012 November 13/14 Eclipse White-Light Corona (Astrophysical Journal,2015, 800(2). J.M. Pasachoff, V. Rušin, M. Saniga, B.A. Babcock, M. Lu, A.B. Davis, R. Dantowitz, P. Gaintatzis, J.H. Seiradakis, A. Voulgaris, D.B. Seaton, K. Shiota)

- Images and Spectra of the 2017 Total Solar Eclipse Corona from Our Oregon Site (Frontiers in Astronomy and Space Sciences, 2018. J.M. Pasachoff, C. Lockwood, E. Meadors, R. Yu, C. Perez, M. A. Peñaloza-Murillo, D. B. Seaton, A. Voulgaris, R. Dantowitz, V. Rušin, T. Economou)

- The new findings from Antikythera Mechanism Front Plate Astronomical Dial and its Reconstruction (Archeomatica International Journal, 2018a, 8(3), pp. 6-18. A. Voulgaris, A. Vossinakis, C. Mouratidis)

- Conclusions from the Functional Reconstruction of the Antikythera Mechanism (Journal for the History of Astronomy, 2018b, 49(2), pp. 216-238. A. Voulgaris, A. Vossinakis, C. Mouratidis)

- The Dark Shades of the Antikythera Mechanism, (Journal of Radioanalytical and Nuclear Chemistry, 2018c, 318(7119). A. Voulgaris, C. Mouratidis, A. Vossinakis)

- Reconstructing the Antikythera Μechanism with Αncient Greek tools: Observations and conclusions on the construction and use of a functional model (AIP Conference Proceedings 2019, 2075(1). A. Voulgaris, C. Mouratidis, A. Vossinakis)

- Ancient Machine Tools for the Construction of the Antikythera Mechanism parts (Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, 2019a, A. Voulgaris, C. Mouratidis, A. Vossinakis)

- Simulation and Analysis of Natural Seawater Chemical Reactions on the Antikythera Mechanism, (Journal of Coastal Research, 2019b. A. Voulgaris, C. Mouratidis, A. Vossinakis-accepted)

Ευσταθίου Κυριάκος Ομότιμος Καθηγητής, Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Ο Κυριάκος Ευσταθίου είναι Ομότιμος Καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Γνωστικό Αντικείμενο: Μηχανουργικές κατεργασίες, Εργαλειομηχανές, Ψηφιακή καθοδήγηση Εργαλειομηχανών

Επιστημονική Ειδίκευση: Μηχανική, Βιοτεχνία και ΚατασκευαστικήΜηχανική και επαγγέλματα μηχανικώνΒιοτεχνία και επεξεργασία

Εκπαίδευση
Προπτυχιακές Σπουδές
1981 Diplom Ingenieur, Machinenwesen, University Stuttgart Γερμανία
Διδακτορικό Δίπλωμα
1991 ΔΔ
Μηχανολόγων Μηχανικών, Πολυτεχνική Σχολή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Ελλάδα

Κοτσανάς Κώστας Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας

Σχετικές ομιλίες