Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Το “έντεχνο” και το “λόγιο” - Μια "Όρολογιακή" βόμβα στα θεμέλια του Ελληνικού συλλογικού καλλιτεχνικού αισθητηρίου

Μαλιάρας Νίκος

23 Μαΐου 2013

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 24:07 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1255
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Οι λέξεις, πέραν του πρωτογενούς και αυτονόητου όρου της ύπαρξης και της χρήσης τους, που είναι η ευθύγραµµη σύνδεση µε µια ή περισσότερες σηµασίες, φέρουν κατά κανόνα µαζί τους και φορτίσεις, που µπορούν να είναι και παράλληλες αλλά και αντίθετες προς την σηµασία τους. Στην ελληνική γλώσσα της σύγχρονης εποχής, οι σηµασίες και οι φορτίσεις συχνά δεν συµπίπτουν, ενώ οι δεύτερες υπερισχύουν των πρώτων, ενίοτε σε σηµείο 

αλλοίωσης. Οι ιστορικές συνθήκες εξέλιξης του νεοελληνικού πολιτισµού, που διαµόρφωσαν µεταξύ άλλων και τις φορτίσεις των λέξεων και των όρων, έπαιξαν και στο πεδίο της µουσικής τον πολύ σηµαντικό ρόλο τους. Η Ελληνική µουσικολογία, µια νέα επιστήµη, καθυστέρησε και καθυστερεί ακόµη να δηµιουργήσει και να κατοχυρώσει το λεξιλογικό επιστηµονικό της οπλοστάσιο, µε αποτέλεσµα να σπεύδει εκ των υστέρων, συνήθως µάταια, να ξανακερδίσει τις σηµασίες για τις λέξεις που δικαιωµατικά θα της ανήκαν. Το πράγµα θα είχε το περιορισµένο ενδιαφέρον του µέσα στα στεγανά της επιστηµονικής έρευνας αν δεν προεκτεινόταν και στην κοινωνία και αν δεν δηµιουργούσε µια σύγχυση όχι µόνο για τις σηµασίες των όρων, αλλά ακόµη και για την ίδια τη διάκριση των µουσικών ειδών που απασχολούν και ενδιαφέρουν το ευρύτερο καλλιτεχνικό αισθητήριο της Ελληνικής κοινωνίας 

και της Ελληνικής παιδείας. Η εισήγηση αυτή επιχειρεί να επισηµάνει ακροθιγώς τις συνέπειες και τις προεκτάσεις του φαινοµένου και να ωθήσει το θέµα προς το επίκεντρο µιας ευρύτερης συζήτησης στη σύγχρονη «υπό κρίσιν» Ελλάδα. 

(Η βιντεοσκόπηση της συγκεκριμένης ομιλίας παραχωρήθηκε στο Blod από το αρχείο της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης «Λίλιαν Βουδούρη»)

Μαλιάρας Νίκος Μουσικολόγος - Καθηγητής Τμήματος Μουσικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών

Ο Νίκος Μαλιάρας γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, πιάνο στο Εθνικό Ωδείο με τις Κρινώ και Χαρά Καλομοίρη και Βυζαντινή Φιλολογία και Ιστορία, Μουσικολογία και Μουσικο¬παιδαγωγικά στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου (PhD,1990). Σήμερα είναι Καθηγητής Ιστορικής Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και Διευθυντής του Τομέα Ιστορικής και Συστηματικής Μουσικολογίας και του Εργαστηρίου Μελέτης της Ελληνικής Μουσικής.

Έχει δημοσιεύσει έξι βιβλία, πολλά άρθρα και κείμενα σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους, έχει συμμετάσχει σε

συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό και υπήρξε επιμελητής εκδόσεων του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Ασχολείται επιστημονικά και σε βάθος με την εξερεύνηση του πεδίου της δυτικοευρωπαϊκής και της βυζαντινής κοσμικής μουσικής και των μουσικών οργάνων. Επίσης, επικεντρώνει τα ερευνητικά του διαφέροντα κατά μεγάλο βαθμό στη μελέτη της μουσικής του Μανώλη Καλομοίρη (στον οποίο είναι αφιερωμένα δύο από τα βιβλία του και πολλά άλλα δημοσιεύματά του) και άλλων Ελλήνων συνθετών.

Είναι διευθυντής της Μικτής Χορωδίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών από την ίδρυσή της (1998), της Παιδικής Χορωδίας «Μανώλης Καλομοίρης» και Πρόεδρος του ΔΣ της Αθηναϊκής Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων (ΑΣΟΝ).


Σχετικές ομιλίες