Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Η μελοποίηση της ποίησης και το «έντεχνο λαϊκό τραγούδι

Γρηγορίου Μιχάλης

23 Μαΐου 2013

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 31:27 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 2066

Η ομιλία αυτή του συνθέτη Μιχάλη Γρηγορίου, έγινε στο πλαίσιο της "Διημερίδας για το ελληνικό τραγούδι" που διοργάνωσε η Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος "Λίλιαν Βουδούρη" στο Μέγαρο Μουσικής και ανήκει στην ενότητα "Έντεχνο, "Λόγιο", "Λαϊκό".

Η σύνοψη της ομιλίας όπως δημοσιεύτηκε στο Πρόγραμμα της εκδήλωσης:


Η σχέση της μουσικής με τον ποιητικό λόγο -αλλά και με τον χορό- υπήρξε ιστορικά δεδομένη και αυτονόητη, καθόρισε δε επί χιλιάδες χρόνια την εξέλιξη της ίδιας της μουσικής. Ωστόσο, όσο κι αν επί αιώνες η συνύπαρξη της μουσικής μβ τον ποιητικό λόγο υπήρξε αυτονόητη, άλλο τόσο αυτονόητο είναι ότι στην πορεία του χρόνου ον δυο αυτές τέχνες αυτονομήθηκαν και ακολούθησε η καθεμιά κι ένα δικό της ανεξάρτητο δρόμο. Έτσι λοιπόν, στην περίπτωση της μελοποίησης της ποίησης, όταν δηλαδή επιχειρείται να προστεθεί εκ των υστέρων μουσική πάνω σε ένα αυτόνομο ποιητικό έργο που δεν γράφτηκε με πρόθεση να μελοποιηθεί, προκύπτουν ορισμένα ενδιαφέροντα αισθητικά ζητήματα που αξίζει να εξεταστούν. Είναι γνωστό άλλωστε πως στον τόπο μας τα τελευταία χρόνια είχε αποτελέσει συχνά αντικείμενο συζητήσεων και αντιπαραθέσεων το αν πρέπει ή όχι να μελοποιείται η ποίηση, ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στον "απλό στίχο" και στη "σοβαρή ποίηση" κι ακόμα, τι μπορεί να σημαίνει ο όρος "έντεχνο λαϊκό τραγούδι". Σε τέτοια ερωτήματα που οφείλονται στην ύπαρξη κάποιων παρανοήσεων, τα οποία έχουν προκαλέσει κι ορισμένες, δικαιολογημένες ίσως, αντιδράσεις απέναντι σε απλοϊκότητες και σε αισθητικές καταχρήσεις θα επιχειρήσει να δώσει κάποιες απαντήσεις αυτή η εισήγηση.

Γρηγορίου Μιχάλης συνθέτης
Ο Μιχάλης Γρηγορίου γεννήθηκε το 1947 στην Αθήνα. Άρχισε μαθήματα πιάνου από ηλικία 5 χρονών. Αποφοίτησε από τη Σχολή Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ, ενώ παράλληλα ξεκίνησε μαθήματα σύνθεσης.

Έχει συνθέσει πλήθος έργων για πιάνο, για σύνολα μουσικής δωματίου, για ορχήστρα και χορωδία, για synthesizers, κύκλους τραγουδιών, καθώς και μουσική για θέατρο και κινηματογράφο. Έργα του κυκλοφορούν σε 12 cds. Υπήρξε επί 20 χρόνια βασικός συνεργάτης του Τρίτου Προγράμματος,. Εκτός από τη σύνθεση ασχολήθηκε συστηματικά με την κοινωνική ιστορία της τέχνης και με την ψυχολογία της αισθητικής αντίληψης. Έχει διδάξει κοινωνική ιστορία της μουσικής και στοιχεία ψυχολογίας της μουσικής αντίληψης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Έχει μεταφράσει πολλές θεωρητικές μελέτες πάνω στη μουσική ενώ έχει συγγράψει και το δίτομο εκπαιδευτικό βιβλίο "Μουσική για παιδιά και για έξυπνους μεγάλους" καθώς και την εκτεταμένη θεωρητική μελέτη "ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ: Καθολικές σταθερές και πολιτιστικές μεταβλητές" (υποβλήθηκε ως διδακτορική διατριβή στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο τον Απρίλιο του 2007 και κυκλοφόρησε το 2011 από τις εκδόσεις ΝΕΦΕΛΗ).

Σχετικές ομιλίες