Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

The Red Monastery Church (Upper Egypt): Its Significance and Conservation

Bolman Elizabeth, Γεωργοπούλου Μαρία

10 Νοεμβρίου 2020

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 01:23:54 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 457

O ξεχωριστός ναός της Ερυθράς Μονής, που βρίσκεται στην αιγυπτιακή έρημο, μας εκπλήσσει. Δεν βρίσκεται μέσα σε πόλη, ούτε καν κοντά σε μια. Τι κάνει, στο απομονωμένο περιβάλλον του; Η εκκλησία είναι μια μνημειώδης βασιλική με περίτεχνο τρίλοβο ιερό, το οποίο ανήκει σε μια παράδοση ελίτ αστικής αρχιτεκτονικής. Το εσωτερικό του ανατολικού άκρου περιλαμβάνει το καλύτερα διατηρημένο παράδειγμα αρχιτεκτονικής πολυχρωμίας στη ζωγραφική -τέμπερα και εγκαυστική ζωγραφική σε αρχιτεκτονικά στοιχεία- που διατηρείται σε μεγάλο βαθμό από την ελληνική, ρωμαϊκή και πρώιμη βυζαντινή περίοδο. Η ομιλία αποσαφηνίζει τη σημασία του μνημείου και τη θέση του και το χρησιμοποιεί ως μέσο διερεύνησης του πώς αντιλαμβανόμαστε τη δημιουργία πολιτισμού στον πρώιμο βυζαντινό κόσμο. Γίνεται επίσης αναφορά στο αξιοσημείωτο έργο διατήρησης που διήρκεσε πάνω από μια δεκαετία.

Bolman Elizabeth Πρόεδρος - Καθηγήτρια Ελευθέριων Τεχνών στην έδρα Elsie B. Smith, Department of Art History and Art, Case Western Reserve University

Η Elizabeth S. Bolman ασχολείται με τον οπτικό πολιτισμό της ανατολικής Μεσογείου κατά την ύστερη αρχαιότητα και τη βυζαντινή περίοδο. Πιο γνωστή για το έργο της στην Αίγυπτο, έχει δείξει τη ζωτικότητα της χριστιανικής αιγυπτιακής τέχνης και έχει παρουσιάσει νέες αντιλήψεις για τη φύση της καλλιτεχνικής παραγωγής στην πρώιμη βυζαντινή και τη μεσαιωνική περίοδο. Επιμελήθηκε και ήταν η κύρια συντελεστής του βραβευμένου Monastic Visions: Wall Paintings in the Monastery of St. Antony at the Red Sea (Yale University Press και American Research Center in Egypt, 2002) και του The Red Monastery Church: Beauty and Asceticism in Upper Egypt (2016). Αυτό το πιο πρόσφατο βιβλίο είναι προϊόν ενός διεπιστημονικού έργου που θεμελίωσε και διηύθηνε, το οποίο περιελάμβανε τον καθαρισμό και τη συντήρηση εντυπωσιακών και άνευ προηγουμένου πρώιμων βυζαντινών ζωγραφικών έργων στο ναό της Ερυθράς Μονής. Διορίστηκε καθηγήτρια στην έδρα Elsie B. Smith στις Ελευθέριες Τέχνες και πρόεδρος του Τμήματος Τέχνης και Ιστορίας της Τέχνης του Case Western Reserve University τον Αύγουστο του 2017. Έχει λάβει υποτροφίες και επιχορηγήσεις μεταξύ άλλων από το Ίδρυμα Guggenheim, το πρόγραμμα Fulbright, το National Endowment for the Humanities, το Dumbarton Oaks, το American Research Center in Egypt και το United States Agency for International Development.

Γεωργοπούλου Μαρία Διευθύντρια, Γεννάδειος Βιβλιοθήκη της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα

Η Μαρία Γεωργοπούλου σπούδασε αρχαιολογία, ιστορία και ιστορία της τέχνης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, τη Σορβόννη και το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Λος Άντζελες από όπου πήρε διδακτορικό τίτλο σπουδών στην Ιστορία της Τέχνης. Δίδαξε επί σειρά ετών στο Πανεπιστήμιο του Yale των Η.Π.Α. όπου και ίδρυσε το Πρόγραμμα Ελληνικών Σπουδών. Aπό το 2004 είναι διευθύντρια της Γενναδείου Βιβλιοθήκης της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα. Το βιβλίο της Venice’s Mediterranean Colonies: Architecture and Urbanism [Οι μεσογειακές αποικίες της Βενετίας. Αρχιτεκτονική και πολεοδομία] κυκλοφόρησε το 2001 από τον εκδοτικό οίκο του Πανεπιστημίου του Καίμπριτζ. Έχει δημοσιεύσει πολλές μελέτες σε επιστημονικά περιοδικά και καταλόγους εκθέσεων. Έχει διακριθεί με υποτροφίες από τα αμερικανικά ιδρύματα Φούλμπραϊτ, Mellon, Dumbarton Oaks, Getty και National Humanities Center. Τα επιστημονικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στις σχέσεις μεταξύ τέχνης και οικονομίας κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα καθώς και στην ανταλλαγή τεχνοτροπιών και τεχνικών ανάμεσα στη βυζαντινή, ισλαμική και δυτική μεσαιωνική τέχνη. Είναι μέλος του Εφορευτικού Συμβουλίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος.

Σχετικές ομιλίες