Bodossaki Lectures on Demand

Στρογγυλό Τραπέζι: Οι Ερευνητικές Εργασίες στην πράξη

Λύκος Ανδρέας, Καλφοπούλου Κατερίνα, Δημητρακοπούλου Στέλλα, Συριόπουλος Σωτήρης, Φαλίδα Μαρία

30 Ιουνίου 2012

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 50:30 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1933
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Στο νέο μάθημα της Ερευνητικής Εργασίας, ενταγμένο στον υποχρεωτικό κορμό του προγράμματος σπουδών στο Λύκειο, ήταν αφιερωμένη η ημερίδα που διοργάνωσε το Σάββατο 30 Ιουνίου στην Αθήνα, η ομάδα ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ.

Η αίθουσα «Αντώνης Τρίτσης» του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων γέμισε από εκπαιδευτικούς και μαθητές, που θέλησαν να ενημερωθούν για τον τρόπο εφαρμογής του νέου εκπαιδευτικού θεσμού, αλλά και από φίλους της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ που αγαπούν τα μαθηματικά και τη λογοτεχνία.

Ο θεσμός της Ερευνητικής Εργασίας παρουσιάστηκε, άλλωστε, από μαθηματικούς με πολύτιμες εμπειρίες από την ενασχόλησή τους με λέσχες ανάγνωσης.

Πέντε εκπαιδευτικοί, που δίδαξαν το μάθημα κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά, μοιράστηκαν με το κοινό τις εμπειρίες τους από την πρώτη εφαρμογή του θεσμού. Στο στρογγυλό τραπέζι οι μαθηματικοί Ανδρέας Λύκος, Κατερίνα Καλφοπούλου, Στέλλα Δημητρακοπούλου, Σωτήρης Συριόπουλος και Μαρία Φαλίδα μίλησαν για τα θετικά αποτελέσματα αλλά και για τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν στην πραγματοποίηση των πρώτων Ερευνητικών Εργασιών στο σχολείο.

Κοινό στοιχείο της προσπάθειάς τους είναι ότι οι Ερευνητικές Εργασίες που συντόνισαν βασίστηκαν σε βιβλία μαθηματικής λογοτεχνίας. Ανάμεσά τους βρίσκονται τα μυθιστορήματα : Logicomix (Ίκαρος) , ο Θείος Πέτρος και η  Εικασία του Γκόλντμπαχ (Καστανιώτης) του Απόστολου Δοξιάδη, Τα τέσσερα χρώματα του καλοκαιριού και Πυθαγόρεια Εγκλήματα (Πόλις) του Τεύκρου Μιχαηλίδη, ο Ταξιδευτής των Μαθηματικών (Κέδρος) του Κάλβιν Κλόουσον, Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα (Ψυχογιός) του Μαρκ Χάντον κ.α.

Οι μαθηματικοί παρουσίασαν αναλυτικά τον τρόπο που υλοποίησαν την Ερευνητική Εργασία τη χρονιά που πέρασε, με αναφορές στην αναζήτηση πληροφοριών, στις δραστηριότητες που συνόδευσαν το μάθημά τους (επισκέψεις σε βιβλιοθήκες, μουσεία, εκπαιδευτικά ταξίδια στο εξωτερικό), στην οργάνωση της βιβλιογραφίας και την τελική παρουσίαση της Ερευνητικής Εργασίας.

Σε όλες τις παρουσιάσεις διακρίναμε τις νέες δυνατότητες για ουσιαστική μάθηση που μπορούν να προκύψουν από τη θεσμοθέτηση των Ερευνητικών Εργασιών και την ευκαιρία που δίδεται στους μαθητές να κάνουν ένα συναρπαστικό ταξίδι στη γνώση, προσεγγίζοντας μια σειρά από κοινωνικά, επιστημονικά, φιλοσοφικά και καλλιτεχνικά ζητήματα.

Στις δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι εκπαιδευτικοί, επισημάνθηκαν οι ελλείψεις επιμόρφωσης και  υποδομής.

Συντονίστρια του στρογγυλού τραπεζιού ήταν η μαθηματικός Σταυρούλα Παπανικολάου.

Λύκος Ανδρέας Καθηγητής Μαθηματικών
Ο Ανδρέας Λύκος γεννήθηκε στην Κομοτηνή το 1975. Το 1998 αποφοίτησε από το Μαθηματικό τμήμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στην Στατιστική στο Οικονομικό Πανεπιστημίο Αθηνών (ΑΣΟΕΕ) και στο Katholieke Universiteit di Leuven του Βελγίου.

Το διάστημα 2001-2004 εργάστηκε στην ιδιωτική εκπαίδευση και από τον Σεπτέμβρη του 2004 εργάζεται στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Από το 2007 συμμετέχει ενεργά στην ομάδα Θαλής + Φίλοι που εμπνέει και στηρίζει τη δημιουργία λεσχών ανάγνωσης έχοντας στόχο τη γεφύρωση του χάσματος ανάμεσα στα μαθηματικά και στις άλλες μορφές πολιτιστικής δημιουργίας.

Από το 2008 είναι μέλος του Δ.Σ. του παραρτήματος Ροδόπης της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας.

Από το 2011 συμμετέχει ως επιμορφωτής στο πρόγραμμα εισαγωγικής επιμόρφωσης εκπαιδευτικών του Π.Ε.Κ. Αλεξανδρούπολης.

Κάθε χρόνο συμμετέχει ως συντονιστής καθηγητής σε πολιτιστικά προγράμματα που έχουν ως κύριο αντικείμενο τη συνάφεια των μαθηματικών με τις τέχνες. Σχετικές του εργασίες έχουν παρουσιαστεί σε συνέδρια και ημερίδες. Το πρώτο του βιβλίο Αναμνήσεις Συμμετρίας (εκδόσεις Γαβριηλίδης) αποτελεί μία μυθιστορηματική περιήγηση στο έργο του χαράκτη M.C. Escher. Το δεύτερο του βιβλίο Το πιστόλι του Νεύτωνα (εκδόσεις Τραυλός, θα κυκλοφορήσει αρχές Απριλίου) είναι ένα αστυνομικό μυθιστόρημα με φόντο τη διαμάχη Νεύτωνα και Λάιμπνιτς για την πατρότητα του Απειροστικού Λογισμού.
Καλφοπούλου Κατερίνα Καθηγήτρια Μαθηματικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Η Κατερίνα Καλφοπούλου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Εκπαίδευση. Μετά από είκοσι χρόνια εργασίας στη φροντιστηριακή εκπαίδευση διδάσκει Μαθηματικά σε δημόσια σχολεία. Από το 2006, ως μέλος της Ομάδας ΘΑΛΗΣ+ΦΙΛΟΙ, έχει διοργανώσει «Σεμινάρια για τη Μέση Εκπαίδευση» στο Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης και έχει συντονίσει πολλές μαθητικές λέσχες ανάγνωσης μαθηματικής λογοτεχνίας.

Έχει διοργανώσει το «Μαθηματικό Πανηγύρι» στη Θεσσαλονίκη, από το 2009 έως το 2012, όπου συμμετείχαν σχολεία από όλη την Ελλάδα. Προσφέρει εθελοντική εργασία σε ό,τι προάγει τη φιλαναγνωσία και τα Μαθηματικά, όπως τα Πολιτιστικά Προγράμματα της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης, από όπου έχει βραβευτεί για τη συνολική προσφορά της. Παράλληλα υλοποιεί Περιβαλλοντικά Προγράμματα, με στόχο τη διασύνδεση των Μαθηματικών με τα προβλήματα του περιβάλλοντος και έχει βραβευτεί από την Επιτροπή Περιβάλλοντος του Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης στο διαγωνισμό «Καλύτερη Περιβαλλοντική Δράση 2014-2015» για το πρόγραμμα «Η περιβαλλοντική εκπαίδευση μέσα από τη μαθηματική δραστηριότητα», που υλοποίησε στο σχολείο της.

Είναι μέλος του παραρτήματος Κεντρικής Μακεδονίας της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας και της οργανωτικής επιτροπής του Συνεδρίου «Διεθνής Μαθηματική Εβδομάδα», που διοργανώνεται από το παράρτημα κάθε Μάρτιο, στη Θεσσαλονίκη. Στα ερευνητικά της ενδιαφέροντα συμπεριλαμβάνεται η μελέτη για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές κατά τη μετάβασή τους από το Γυμνάσιο στο Λύκειο και ειδικά για τα εμπόδια που προκύπτουν κατά την εκμάθηση της Άλγεβρας. Από το 2008 διατηρεί την ιστοσελίδα «Μαθηματικά + Λογοτεχνία».

Δημητρακοπούλου Στέλλα Καθηγήτρια Μαθηματικών

Η Στέλλα Δημητρακοπούλου ζει στο Βόλο και εργάζεται ως Μαθηματικός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Έχει ολοκληρώσει τις προπτυχιακές και μεταπτυχιακές της σπουδές στο Τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι µέλος της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ από ιδρύσεώς της και συντονίζει τη σχολική λέσχη ανάγνωσης «Ο Μικρός Θαλής» και τη λέσχη ανάγνωσης ενηλίκων «Ο Αειθαλής» στην πόλη του Βόλου.

Εδώ και αρκετά χρόνια υλοποιεί στο σχολείο διεπιστημονικά προγράμματα σε συνεργασία με συναδέλφους του σχολείου και πάντα σε σχέση με τα Μαθηματικά, με το γενικό τίτλο Μαθηματικά & Αφηγηματικές Τέχνες.
Κάθε χρόνο επικεντρώνονται και σε μια διαφορετική θεματική :
• Φυσικές Επιστήμες (Νανοτεχνολογία)
• Μουσική (Πυθαγόρας – Μονόχορδο)
• Γλυπτική (Ζογγολόπουλος)
• Ζωγραφική (Mark Rothko – Jackson Pollock)
• Σκάκι (Ιστορία – Διοργάνωση τουρνουά)
• Αστρονομία (Έκλειψη Ηλίου – Διαστημική).

Βραβευθήκαν το 2010 από την Μορφωτική Πρωτοβουλία – Δίκτυο Σχολικής Καινοτομίας, ως μια από τις τρεις πανελλαδικά καλύτερες εργασίες, των σχολείων που συμμετείχαν.

Είναι πιστοποιημένη στις ΤΠΕ, (πιστοποίηση Β’ Επιπέδου). Έχει κάνει σπουδές κλασικής κιθάρας και έχει παρακολουθήσει σεμινάρια Ιστορίας της Τέχνης. Μιλά πολύ καλά γαλλικά και αγγλικά και ασχολείται με την ποδηλασία και το χειμερινό σκι.

Συριόπουλος Σωτήρης Καθηγητής Μαθηματικών
Ο Σωτήρης Συριόπουλος είναι πτυχιούχος του τμήματος Μαθηματικών Α.Π.Θ. και είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος (MSc) στη «Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών» (Μαθηματικό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, 2011) και Μεταπτυχιακού Διπλώματος (MA) με θέμα την διδασκαλία των Μαθηματικών με την βοήθεια πολυμέσων (Middlesex University, 2003).

Εργάζεται από το 2004 στη μέση εκπαίδευση και από την σχολική χρονιά 2009 – 2010 στο 2ο Γ.Ε.Λ Βριλησσίων. Την σχολική χρονιά 2010 – 2011 δούλεψε ως αποσπασμένος στο Κέντρο Εκπαιδευτικών Ερευνών (πρόγραμμα PISA του ΟΟΣΑ).

Από το 2006 μέχρι και σήμερα είναι ενεργό μέλος της ομάδας «Θαλής και Φίλοι» συμμετέχοντας (ως ομιλητής ή συντονιστής) σε πολλές εκδηλώσεις της που σκοπό είχαν την διάδοση της ιδέας της δημιουργίας σχολικών Λεσχών Ανάγνωσης μαθηματικής Λογοτεχνίας. Επίσης έχει συντονίσει, στα σχολεία που δούλεψε αυτά τα χρόνια, σχολικές Λέσχες Ανάγνωσης Μαθηματικής Λογοτεχνίας.
Φαλίδα Μαρία Καθηγήτρια Μαθηματικών, American Community Schools

Η Μαρία Φαλίδα είναι μαθηματικός, καθηγήτρια στην American Community Schools της Αθήνας και επί σειρά ετών συντονίζει με επιτυχία μαθητικές λέσχες ανάγνωσης.