Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Στρογγυλό Τραπέζι: Οι Ερευνητικές Εργασίες στην πράξη

Λύκος Ανδρέας, Καλφοπούλου Κατερίνα, Δημητρακοπούλου Στέλλα, Συριόπουλος Σωτήρης, Φαλίδα Μαρία

30 Ιουνίου 2012

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:50:30 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 2036
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Στο νέο μάθημα της Ερευνητικής Εργασίας, ενταγμένο στον υποχρεωτικό κορμό του προγράμματος σπουδών στο Λύκειο, ήταν αφιερωμένη η ημερίδα που διοργάνωσε το Σάββατο 30 Ιουνίου στην Αθήνα, η ομάδα ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ.

Η αίθουσα «Αντώνης Τρίτσης» του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων γέμισε από εκπαιδευτικούς και μαθητές, που θέλησαν να ενημερωθούν για τον τρόπο εφαρμογής του νέου εκπαιδευτικού θεσμού, αλλά και από φίλους της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ που αγαπούν τα μαθηματικά και τη λογοτεχνία.

Ο θεσμός της Ερευνητικής Εργασίας παρουσιάστηκε, άλλωστε, από μαθηματικούς με πολύτιμες εμπειρίες από την ενασχόλησή τους με λέσχες ανάγνωσης.

Πέντε εκπαιδευτικοί, που δίδαξαν το μάθημα κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά, μοιράστηκαν με το κοινό τις εμπειρίες τους από την πρώτη εφαρμογή του θεσμού. Στο στρογγυλό τραπέζι οι μαθηματικοί Ανδρέας Λύκος, Κατερίνα Καλφοπούλου, Στέλλα Δημητρακοπούλου, Σωτήρης Συριόπουλος και Μαρία Φαλίδα μίλησαν για τα θετικά αποτελέσματα αλλά και για τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν στην πραγματοποίηση των πρώτων Ερευνητικών Εργασιών στο σχολείο.

Κοινό στοιχείο της προσπάθειάς τους είναι ότι οι Ερευνητικές Εργασίες που συντόνισαν βασίστηκαν σε βιβλία μαθηματικής λογοτεχνίας. Ανάμεσά τους βρίσκονται τα μυθιστορήματα: Logicomix (Ίκαρος), ο Θείος Πέτρος και η  Εικασία του Γκόλντμπαχ (Καστανιώτης) του Απόστολου Δοξιάδη, Τα τέσσερα χρώματα του καλοκαιριού και Πυθαγόρεια Εγκλήματα (Πόλις) του Τεύκρου Μιχαηλίδη, ο Ταξιδευτής των Μαθηματικών (Κέδρος) του Κάλβιν Κλόουσον, Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα (Ψυχογιός) του Μαρκ Χάντον κ.α.

Οι μαθηματικοί παρουσίασαν αναλυτικά τον τρόπο που υλοποίησαν την Ερευνητική Εργασία τη χρονιά που πέρασε, με αναφορές στην αναζήτηση πληροφοριών, στις δραστηριότητες που συνόδευσαν το μάθημά τους (επισκέψεις σε βιβλιοθήκες, μουσεία, εκπαιδευτικά ταξίδια στο εξωτερικό), στην οργάνωση της βιβλιογραφίας και την τελική παρουσίαση της Ερευνητικής Εργασίας.

Σε όλες τις παρουσιάσεις διακρίναμε τις νέες δυνατότητες για ουσιαστική μάθηση που μπορούν να προκύψουν από τη θεσμοθέτηση των Ερευνητικών Εργασιών και την ευκαιρία που δίδεται στους μαθητές να κάνουν ένα συναρπαστικό ταξίδι στη γνώση, προσεγγίζοντας μια σειρά από κοινωνικά, επιστημονικά, φιλοσοφικά και καλλιτεχνικά ζητήματα.

Στις δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι εκπαιδευτικοί, επισημάνθηκαν οι ελλείψεις επιμόρφωσης και  υποδομής.

Συντονίστρια του στρογγυλού τραπεζιού ήταν η μαθηματικός Σταυρούλα Παπανικολάου.

Λύκος Ανδρέας Καθηγητής Μαθηματικών

Ο Ανδρέας Λύκος γεννήθηκε στην Κομοτηνή το 1975. Σπούδασε Μαθηματικά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στη Στατιστική στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και στο Katholieke Universiteit di Leuven του Βελγίου. Από το 2004 εργάζεται στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Κάθε χρόνο συμμετέχει ως συντονιστής καθηγητής σε πολιτιστικά προγράμματα που έχουν ως κύριο αντικείμενο τη συνάφεια των μαθηματικών με τις τέχνες και την ιστορία τους. Σχετικές του εργασίες έχουν παρουσιαστεί σε συνέδρια και ημερίδες. Έχει συγγράψει τα μαθηματικά μυθιστορήματα Αναμνήσεις συμμετρίας και Το πιστόλι του Νεύτωνα.

Καλφοπούλου Κατερίνα Καθηγήτρια Μαθηματικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Η Κατερίνα Καλφοπούλου σπούδασε Μαθηματικά και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Εκπαίδευση. Ως μέλος της Ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ διοργάνωσε «Σεμινάρια για τη Μέση Εκπαίδευση» και συντόνισε λέσχες ανάγνωσης μαθηματικής λογοτεχνίας. Προσφέρει εθελοντική εργασία, εντός και εκτός σχολείου, σε ό,τι προάγει τη φιλαναγνωσία και τα Μαθηματικά. Βραβεύτηκε από τη Δ.Δ.Ε. Δυτικής Θεσσαλονίκης για την προσφορά της στα Πολιτιστικά και από την Επιτροπή Περιβάλλοντος του Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης για το πρόγραμμα «Η περιβαλλοντική εκπαίδευση μέσα από τη μαθηματική δραστηριότητα». Από το 2008 διατηρεί την ιστοσελίδα «Μαθηματικά + Λογοτεχνία». Τα βιβλία της, «Ο Γιάννης που αγάπησα. Ιστορίες ανατροπής στην τάξη των μαθηματικών» (2017) και «Σε φάση μετάβασης. Ιστορίες (συν)εργασίας στην τάξη των γυμνασιακών μαθηματικών» (2018), κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Τραυλός.

Δημητρακοπούλου Στέλλα Καθηγήτρια Μαθηματικών

Η Στέλλα Δημητρακοπούλου ζει στον Βόλο και εργάζεται ως Μαθηματικός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Έχει ολοκληρώσει τις προπτυχιακές και μεταπτυχιακές της σπουδές στο Τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αθηνών και είναι Υπ. Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Είναι µέλος της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ από ιδρύσεώς της και έχει συντονίσει επί σειρά ετών Λέσχες Ανάγνωσης, σχολικές και ενηλίκων.

Συριόπουλος Σωτήρης Καθηγητής Μαθηματικών

Ο Σωτήρης Συριόπουλος είναι πτυχιούχος του τμήματος Μαθηματικών Α.Π.Θ. και κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος (MSc) στη «Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών» (Μαθηματικό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, 2011) και Μεταπτυχιακού Διπλώματος (MA) με θέμα τη διδασκαλία των Μαθηματικών με τη βοήθεια των πολυμέσων (Middlesex University, 2003). Εργάζεται από το 2004 στη μέση εκπαίδευση. Είναι Μαθηματικός στο 2ο ΓΕΛ Βριλησσίων. Τη σχολική χρονιά 2010 – 2011 δούλεψε ως αποσπασμένος στο Κέντρο Εκπαιδευτικών Ερευνών (πρόγραμμα PISA του ΟΟΣΑ). Από το 2006 μέχρι και σήμερα είναι ενεργό μέλος της ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ συμμετέχοντας (ως ομιλητής ή συντονιστής) σε πολλές εκδηλώσεις της που σκοπό είχαν τη διάδοση της ιδέας της δημιουργίας σχολικών Λεσχών Ανάγνωσης μαθηματικής Λογοτεχνίας. Επίσης, έχει συντονίσει, στα σχολεία που δούλεψε αυτά τα χρόνια, σχολικές Λέσχες Ανάγνωσης Μαθηματικής Λογοτεχνίας.

Φαλίδα Μαρία Καθηγήτρια Μαθηματικών, American Community Schools

Η Μαρία Φαλίδα είναι μαθηματικός, καθηγήτρια στην American Community Schools της Αθήνας και επί σειρά ετών συντονίζει με επιτυχία μαθητικές λέσχες ανάγνωσης.

Σχετικές ομιλίες