Bodossaki Lectures on Demand

Ισχυρός κανόνας / αδύναμες συγκρίσεις: Η ανάγκη κατανόησης και εφαρμογής της επιστημονικής συγκριτολογικής οπτικής στη διδασκαλία της νέας ελληνικής λογοτεχνίας στο Λύκειο

Ναούμ Ιωάννα

29 Νοεμβρίου 2013

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 20:15 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 2249

Το σχολείο σκοτώνει τη λογοτεχνία, υποστηρίζουν οι έφηβοι όταν ερωτώνται γιατί δεν διαβάζουν λογοτεχνία. Οι μαθητές αντιδρούν θυμικά στον καταναγκασμό της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Την ίδια άποψη υποστηρίζουν όμως και ερευνητές της φιλολογίας και ιστορικοί της εκπαίδευσης. Πώς μπορεί να ενισχυθεί η φιλαναγνωσία στο σχολείο σήμερα;  Τι προβλέπουν τα εκπαιδευτικά προγράμματα, τι περιλαμβάνουν τα διδακτικά εγχειρίδια και τι διδάσκεται στην πράξη στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης; Πώς ο «λογοτεχνικός κανόνας» καθορίζει την ύλη των εγχειριδίων λογοτεχνίας και πώς παγιώνεται μέσω αυτών ο λογοτεχνικός κανόνας; Ποια η ευθύνη των φιλολογικών τμημάτων των πανεπιστημιακών σχολών στην εκπαίδευση των φιλολόγων και πώς μπορεί το μάθημα της λογοτεχνίας να γίνει ελκυστικό; Ποια παραδείγματα προσφέρουν τα εκπαιδευτικά προγράμματα άλλων χωρών;

Τα ζητήματα αυτά απασχόλησαν τριήμερο συνέδριο το οποίο διοργανώνει το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και διεξήχθη από την Πέμπτη 28 Νοεμβρίου ως το Σάββατο 30 Νοεμβρίου στην αίθουσα «Αντώνης Τρίτσης» του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων. Στο συνέδριο συμμετέχουν με ανακοινώσεις και συζητήσεις στρογγυλής τράπεζας φιλόλογοι της μέσης εκπαίδευσης και πανεπιστημιακοί καθηγητές Φιλολογίας από την Ελλάδα και το εξωτερικό, ιστορικοί της εκπαίδευσης, παιδαγωγοί, συγγραφείς και κριτικοί λογοτεχνίας.


Ναούμ Ιωάννα Λέκτορας Γενικής και Συγκριτικής Γραμματολογίας, Τμήμα Φιλολογίας, ΑΠΘ

Η Ιωάννα Ναούμ γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στο Τμήμα Φιλολογίας του Α.Π.Θ. (πτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές στην κατεύθυνση της Νεοελληνικής Φιλολογίας). Η διατριβή της έχει τίτλο: Μειδίαμα αλγεινόν (1860-1930). Η ποιητική του κλαυσίγελου και όψεις της ρομαντικής γενεαλογίας της (Θεσσαλονίκη, 2007). Από το 2009 είναι λέκτορας Γενικής και Συγκριτικής Γραμματολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του Α.Π.Θ.

Από το 2001 έως το 2003 έχει εργαστεί ως ΣΕΠ στο Ε.Α.Π. στη θεματική ενότητα της Ιστορίας της Ευρωπαϊκής Λογοτεχνίας (ΕΠΟ21) και από το 2003 μέχρι σήμερα διδάσκει Νεότερη Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία (17ος-20ός αι.) και Θεωρία Λογοτεχνίας και Ανάλυση Κειμένων στο Εξ Αποστάσεως Διατμηματικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία και Πολιτισμός» (Επισπεύδον Τμήμα Αγγλικής Φιλολογίας Α.Π.Θ.). Επίσης, έχει συμμετάσχει σε ερευνητικά προγράμματα του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας για την ευρωπαϊκή λογοτεχνία και τη διδασκαλία της, καθώς και στο ερευνητικό πρόγραμμα για τα «Περιοδικά Λόγου και Τέχνης 1890-1940» (Επιστ. Υπεύθυνος: Χ. Λ. Καράογλου, Τμήμα Φιλολογίας Α.Π.Θ.).

Κατά το έτος 2010-2011 υπήρξε μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του Διεθνούς Συνεδρίου για τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη καθώς μέλος (Γραμματέας) της Οργανωτικής Επιτροπής της ΙΓ΄ Επιστημονικής Συνάντησης Τομέα ΜΝΕΣ-μνήμη Παν. Μουλλά.

Οι δημοσιεύσεις και τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζουν κυρίως στους όρους διαμόρφωσης αναγνωστικών δικτύων μεταξύ ευρωπαϊκού και ελληνικού ρομαντικού λυρισμού, στην «ποιητική του κλαυσίγελου» και την αισθητική της αλληγορίας, καθώς και στις σταθερές ποιητικές μορφές. Επίσης, έχει μεταφράσει δοκίμια αισθητικής, ιστορίας και θεωρίας της λογοτεχνίας.

Σχετικές ομιλίες