Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Recalcitrant poses: visual ethnography and the question of colonialism

Καλαντζής Κωνσταντίνος

31 Μαΐου 2023

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:29:58 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 81
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Βασισμένη σε δύο δεκαετίες επιτόπιας εθνογραφικής έρευνας στα Σφακιά, η παρουσίαση διερευνά το ζήτημα της αποικιοποίησης/αποικιοκρατίας στη μελέτη της ελληνικής κοινωνίας ενώ δίνει έμφαση στον οπτικό πολιτισμό σαν πεδίο μέσα από το οποίο μπορούν να προκύψουν νέες θεωρητικοποιήσεις του ζητήματος της εξουσίας.

Ακολουθεί περίληψη της ομιλίας στα αγγλικά.

ABSTRACT
In this paper, I draw on two decades of ethnographic fieldwork in the Sfakia region of Crete in order to reflect on the question of colonialism in the study of contemporary Greek society. I argue that a focus on visual culture may enable novel ways of conceptualizing power and demonstrate how the visual becomes key to the construction and daily experiences of Sfakia as an enclave of tradition and resistance by residents and observers (tourists, etc.). I then unpack the ways in which power becomes a palpable issue in the encounter between Sfakians and those that represent them. I locate nativism in visual aesthetics and relate its paradoxical promise to break with hegemony with the history of the Greek nation-state itself and the literature concerning colonialism in modern Greece. Pinpointing what I argue is a blindspot in the Saidean conceptualization of representation as power, I finally show how visual ethnography in Sfakia offers us a glimpse into social experiences that complicate the question of colonialism. In particular, I show how the observers’ fascination as well as the transformation of photography into performative spheres and critical commentaries gives us tools to rethink power in the relationship between centers and peripheries.

Καλαντζής Κωνσταντίνος Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

O Κωνσταντίνος Καλαντζής είναι επίκουρος καθηγητής ανθρωπολογίας στο τμήμα πολιτισμού και δημιουργικών μέσων και βιομηχανιών και επίτιμος ερευνητής στο πρόγραμμα PhotoDemos στο τμήμα ανθρωπολογίας του UCL. Ειδικεύεται στη σχέση οπτικού πολιτισμού και πολιτικού φαντασιακού (PhD UCL). Έχει διεξαγάγει μακρόχρονες εθνογραφικές μελέτες στην αστική και αγροτική Ελλάδα σε περιοχές όπως Σφακιά, Θηρασιά, Νέο Μοναστήρι, Δίστομο, Καλάβρυτα και Αθήνα. Έχει εργαστεί ως ερευνητής στο πανεπιστήμιο του Princeton (2011-12), στο ΑΠΘ (2010-2015), στο UCL (πρόγραμμα PhotoDemos 2016-2021) και αλλού. Έχει διδάξει ως λέκτορας στο San Francisco State University, 2016), στο πανεπιστήμιο της Βέρνης, στο UCL (2018-2020), στο πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (από το 2020) ενώ έχει διδάξει πλήθος διδακτικών μονάδων σε άλλα πανεπιστήμια. Είναι συγγραφέας της μονογραφίας «Tradition in Frame: Photography, Power and Imagination in Sfakia, Crete» (Indiana University Press, 2019), σειράς άρθρων με διαδικασία κρίσης σε περιοδικά κοινωνικών και πολιτισμικών σπουδών (πχ. American Ethnologist), ενώ έχει επιμεληθεί ειδικό τεύχος του επιστημονικού περιοδικού Visual Anthropology Review (2016). Έχει επίσης γράψει κεφάλαια σε διεπιστημονικούς συλλογικούς τόμους, και σκηνοθετήσει τα εθνογραφικά ντοκιμαντέρ «Ραβδοσκοπώντας το Παρελθόν: Υλικότητες Μνήμης του Εμφυλίου» (2014) και η «Αδύνατη Αφήγηση: Φωτογραφία και Μνήμη της Σφαγής των Καλαβρύτων» (2021). Έχει διοργανώσει συνέδρια, σεμινάρια, και εκθέσεις φωτογραφίας πχ. «Imagi(ni)ng Crisis» (Βρετανική Σχολή 2013), «Uneasy Photography» (Πάντειο 2017), «Η Σφακιανή Οθόνη» (Σφακιά, 2018). Το 2019 έλαβε το βραβείο δοκιμίου στην ανθρωπολογία της Τέχνης του Royal Anthropological Institute, JB Donne Essay Prize. Από τον Ιούνιο του 2022 είναι ερευνητικός υπότροφος συγκριτικών πολιτισμικών σπουδών του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών του πανεπιστημίου ` Harvard.

 

Konstantinos Kalantzis is a sociocultural anthropologist (PhD, UCL) working on the intersections of visual culture and political imagination. He is author of Tradition in the Frame: Photography, Power, and Imagination in Sfakia, Crete (IUP, 2019) and director of the ethnographic films Dowsing the Past (2014) and the Impossible Narration (2021). He has been conducting ethnographic fieldwork in rural and urban Greece since 2006. He has taught as a lecturer at San Francisco State University, UCL and the university of Bern. He has worked as a researcher at Princeton University (Mary Seeger O’Boyle Fellow), at UCL (PhotoDemos) and at the Aristotle University of Thessaloniki (Therasia project). His publications appear in refereed journals, such as American Ethnologist (2014) and he has edited the special issue of Visual Anthropology Review “Uncertain Visions” (2016). He has organized various conferences and photo-exhibitions (e.g., “Imagi(ni)ng Crisis», BSA), “Uneasy Photography,” (Panteion 2017) and “The Sfakian Screen” (2018). He is a recipient of the Royal Anthropological Institute's 2019 JB Donne Essay Prize on the Anthropology of Art. He is Assistant Professor of Anthropology at the University of Thessaly (Department of Culture Creative Media and Industries), a 2021-2022 Fellow in Comparative Cultural Studies at the Center of Hellenic Studies, Harvard University and an Honorary Research Fellow at UCL (Anthropology).

Σχετικές ομιλίες