Bodossaki Lectures on Demand

Περισσότερο με νοιάζει να είναι καλό

Γούσης Γιώργος

9 Φεβρουαρίου 2019

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:10:17 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 26

Η Ημερίδα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της έκθεσης με αφορμή το graphic novel: «Ο Συλλέκτης- Έξι Διηγήματα για Έναν Κακό Λύκο» του Soloúp.

Τα γκράφικ νόβελς, μια δημοφιλής αφηγηματική φόρμα της τέχνης των κόμικς, βρίσκονται στις μέρες μας στο επίκεντρο της εκδοτικής παραγωγής, έχοντας κερδίσει το ενδιαφέρον των αναγνωστών. Ταυτόχρονα, αποτελούν αντικείμενο μελέτης της ακαδημαϊκής κοινότητας, εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών, απασχολούν κριτικούς λογοτεχνίας και δημοσιογράφους.

Στο σύγχρονο πολιτισμικό πεδίο, τα γκράφικ νόβελ προτείνουν μια πολυπρισματική και πολυφωνική θεώρηση της κόμικς αφήγησης η οποία συνδιαλέγεται δυναμικά με άλλες μορφές τέχνης (λογοτεχνία, κινηματογράφος, ζωγραφική) και επιχειρεί να αναδείξει τις καλλιτεχνικές και αφηγηματικές δυνατότητες ενός, συνεχώς εξελισσόμενου, αφηγηματικού μέσου που αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι των αφηγηματικών τεχνών που ανέδειξε η πολιτισμική εξέλιξη του 20ού και 21ου αιώνα.

Πού οφείλεται όμως η άνθηση της συγκεκριμένης φόρμας των κόμικς; Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τη δυναμική της παρουσία; Πώς συνδέεται με τις άλλες τέχνες και ειδικότερα με την λογοτεχνία; Ποιες δυνατότητες εξέλιξης μπορούν να έχουν στο μέλλον; Μπορούν όλα τα κόμικς να χαρακτηριστούν γκράφικ νόβελ;

Αυτά είναι τα ερωτήματα που θέτει και φιλοδοξεί να απαντήσει η ημερίδα Τα Γκράφικ Νόβελ: Απαιτητικές Αφηγήσεις από μια Ώριμη Φόρμα των Κόμικς, στο πλαίσιο της οποίας πανεπιστημιακοί, δημοσιογράφοι, δημιουργοί κόμικς, εκδότες και εκπρόσωποι της σκηνής των γκράφικ νόβελ στην Ελλάδα συνομιλούν για τη δημοφιλή σε Ελλάδα και εξωτερικό φόρμα των κόμικς.

Οργανωτική επιτροπή: Εύη Σαμπανίκου, Πάνος Κρητικός, Αντώνης Νικολόπουλος (Soloup)

Η ημερίδα διοργανώθηκε με την υποστήριξη του Τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Περισσότερο με νοιάζει να είναι καλό

Ο όρος "graphic novel" είναι ένας μαρκετίστικος όρος που ξεχωρίζει ένα κόμικ που έχει φτιαχτεί για να εκδοθεί αυτοτελώς ως μια ιστορία, σε σχέση με ένα άλλο που έχει φτιαχτεί για να εκδοθεί σε συνέχειες και έχει τις ρίζες του στην ανάγκη δημιουργών και εκδοτών να υποκριθούν και να παριστάνουν κάτι άλλο απο αυτό που είναι με σκοπό την αποδοχή και κατ΄ επέκταση την διάδοση του κομικ στο ευρύ κοινό.

Ο Neil Gaiman κάποτε σχολιάζοντας την ατάκα ενός δημοσιογράφου που του είπε οτι αυτός δεν γράφει κόμικς αλλά graphic novels, είπε: "υποθέτω πως μου το λέτε σαν φιλοφρόνηση αλλά ξαφνικά, ένιωσα σαν κάποιον που μόλις τον ενημέρωσαν ότι στην πραγματικότητα δεν είναι πόρνη αλλά μια συνοδός πολυτελείας".

Γούσης Γιώργος Δημιουργός κόμικς, Εικονογράφος, Αρχισυντάκτης - περιοδικό Μπλε Κομήτης

O Γιώργος Γούσης γεννήθηκε το 1986 στην Αθήνα και απο το 2006 εργάζεται ως δημιουργός κόμικ και εικονογράφος. Οι σημαντικότερες δουλειές που έχει εκδώσει ως σήμερα είναι η συλλογή σύντομων ιστοριών "Αθώες Εποχές" (ΚΨΜ, 2012) και μαζί με τους συγγραφείς Γιάννη Ράγκο και Δημοσθένη Παπαμάρκο την διασκευή του Ερωτόκριτου του Βιτσέντζου Κορνάρου σε κομικ, με τίτλο "Ερωτόκριτος" (εκδόσεις Polaris, 2016). Από το 2017 έχει τη θέση του αρχισυντάκτη στο περιοδικό για τα κόμικ "Μπλε Κομήτης".

Σχετικές ομιλίες