



































































































































































































Συθιακάκη Βασιλική
Κάντα Αθανασία
Κοντοπόδη Δανάη
Λυριντζής Ανδρέας
Σχοιναράκη - Ηλιάκη Ευαγγελία
Papi Emanuele
Μπένος Σταύρος
Γλώσσα
Ελληνική
Ημερομηνία
08/04/2025
Διάρκεια
02:15:13
Εκδήλωση
Κύκλος διαλέξεων "Οι εκπλήξεις"
Διοργάνωση
Σωματείο "Διάζωμα"
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Megaron Plus
Κατηγορία
Πολιτιστική διαχείριση
Ετικέτες
Μεγάλο θέατρο της Γόρτυνας, αρχαίο θέατρο, Κρήτη, συντήρηση, διατήρηση
«Οι ερειπιώνες έχουν γοητεία» έλεγε ένας μεγάλος δάσκαλος. Στον απέραντο ερειπιώνα στις υπώρειες της Ακρόπολης της Γόρτυνας κάθε σκαλιδιά επιφύλασσε και μια έκπληξη. Το 2011 ξεκίνησε με χρηματοδότηση της Περιφέρειας Κρήτης και με την υποστήριξη του Σωματείου «ΔΙΑΖΩΜΑ» και του Δήμου Γόρτυνας η πολύχρονη και επίπονη προσπάθεια αποκάλυψης και αποκατάστασης ενός από τους μεγαλύτερους χώρους θέασης της ρωμαϊκής Κρήτης, με διάμετρο περίπου 93 μ. και εκτιμώμενη χωρητικότητα 7.500 θεατών.
Μυθολογικοί δρόμοι για την καταγωγή του αρχαίου θεάτρου οδηγούν στην Κρήτη. Η μινωική παρουσία είναι έντονη όχι μόνο στον μύθο, αλλά και στη θρησκευτική τελετουργία και αρχιτεκτονική. Πράξεις θρησκευτικών τελετουργιών με τη συμμετοχή πλήθους είναι γνωστές από τις τοιχογραφίες. Από το χοροστάσι που έφτιαξε ο Δαίδαλος για την Αριάδνη, όπως αναφέρει ο Όμηρος, μέχρι τους θεατρικούς χώρους των ανακτόρων που έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη, αναδύονται οι απαρχές του αρχαίου θεάτρου.
Το πλήθος και η ιδιαιτερότητα των γλυπτών που έχουν αποκαλυφθεί στο Μεγάλο Θέατρο Γόρτυνας και τα πολυποίκιλτα αρχιτεκτονικά μέλη, κατασκευασμένα από υλικά προερχόμενα από διάφορες περιοχές της ανατολικής Μεσογείου, επιβεβαιώνουν την οικονομική ευρωστία της πόλης και τους ισχυρούς δεσμούς της ανώτερης τάξης της Γόρτυνας με τη Ρώμη. Καταδεικνύουν, επίσης, μέσω του μύθου της Ευρώπης και του ταύρου τη μεγάλη διαχρονία της κρητικής πολιτισμικής παράδοσης.
Η χαρά της έρευνας και της ανακάλυψης, οι αναπάντεχες εκπλήξεις κάτω από ογκώδη αρχιτεκτονικά μέλη μετατρέπονται σε αίσθημα σεβασμού και βαθιάς ευθύνης για τη συντήρηση και διατήρηση του μνημείου για τις επόμενες γενιές και τη μετατροπή του από ερειπιώνα σε έναν νέο πόλο πολιτιστικού ενδιαφέροντος, συνδεδεμένο με τα υπόλοιπα μνημεία της αρχαίας Γόρτυνας, το Μουσείο αλλά και την τοπική κοινωνία ως χώρο τέλεσης υπαίθριων εκδηλώσεων και δρώμενων.
Η παρουσίαση αφιερώνεται από τους ομιλητές στον δάσκαλο, συνάδελφο και φίλο καθηγητή, Πέτρο Θέμελη
Η Δρ. Βασιλική Συθιακάκη, αρχαιολόγος, είναι Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ηρακλείου.
Η Δρ. Αθανασία Κάντα, αρχαιολόγος, είναι Επίτιμη Διευθύντρια Αρχαιοτήτων Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου.
Ο Σταύρος Μπένος γεννήθηκε στην Καλαμάτα το 1947 και είναι τοπογράφος-μηχανικός. Υπηρέτησε το δημόσιο βίο της χώρας ως: Δήμαρχος Καλαμάτας (1979-1990), Βουλευτής (Μεσσηνίας 1990-2004, Β΄ Αθήνας 2004-2007), Υφυπουργός Πολιτισμού στην τελευταία κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου και Υπουργός Πολιτισμού, Υπουργός Αιγαίου και Υφυπουργός Δημόσιας Διοίκησης στις κυβερνήσεις Κώστα Σημίτη. Οι σημαντικότεροι σταθμοί στη διαδρομή του στη δημόσια σφαίρα είναι: α) η ανασυγκρότηση της Καλαμάτας μετά τους καταστρεπτικούς σεισμούς του Σεπτεμβρίου του 1986 που βραβεύθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Πολεοδόμων (πρότυπη και ανθρωποκεντρική πολεοδομική ανάταξη της Καλαμάτας) και από την Europa Nostra (Διάσωση και ανάδειξη των μνημείων της πόλης), β) η ίδρυση και λειτουργία των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.) και γ) η ίδρυση και λειτουργία του σωματείου «ΔΙΑΖΩΜΑ».