Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Χρηµατοδότηση και επιχειρηµατική διάσταση των σύγχρονων πολιτιστικών φορέων, ιδρυµάτων, ΜΚΟ, επιχειρήσεων κλπ

Heinsius Joost, Καρράς Χρήστος, Van Houte Nan, Κουντούρη Ελίνα

20 Φεβρουαρίου 2014

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 43:43 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1201
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Ο πολιτισμός, η ψυχαγωγία, η δημιουργική παραγωγή έχουν αφήσει πίσω τους, από τη δεκαετία του '90, τα παλιά μοντέλα της κεντρικά σχεδιαζόμενης και χρηματοδοτούμενης πολιτιστικής πολιτικής, και έχουν καλλιεργήσει ένα καινούργιο, σύνθετο μοντέλο, που αναγνωρίζει την προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή φύση των προτιμήσεων και παρακολουθεί τις αλλαγές και τις προκλήσεις.

Πλέον οι δημιουργοί δεν βασίζονται αποκλειστικά στην κρατική υποστήριξη, ενώ νέοι και τολμηροί επιχειρηματίες, μικρής και μεγάλης κλίμακας,  αντιλαμβάνονται τη δυναμική της δημιουργικής παραγωγής και το ρόλο του απρόβλεπτου στην ανάπτυξη του πολιτιστικού τομέα.

Το Υπουργείο Πολιτισμού  και Αθλητισμού, σε συνεργασία με το Πρόγραμμα Δημιουργικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με το Megaron Plus, οργάνωσε, στο πλαίσιο της ελληνικής προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ, διήμερο συνέδριο, για να ανιχνεύσει το νέο τοπίο της πολιτιστικής παραγωγής και να θέσει τις βάσεις του διαλόγου για το ρόλο της Δημιουργικής Οικονομίας στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, με τη συμμετοχή  υψηλόβαθμων στελεχών της ΕΕ, εκπροσώπων ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, μελών της διεθνούς και ελληνικής ακαδημαϊκής κοινότητας, εμπειρογνωμόνων, εκπροσώπων του επιχειρηματικού και τραπεζικού τομέα,  και κυρίως πρωτοπόρων στη κατεύθυνση της πολιτιστικής δημιουργικότητας που αντιλήφθηκαν έγκαιρα τους καιρούς και υλοποίησαν τις ιδέες και τις καινοτομίες τους. 

Το καινούργιο τοπίο έχει διαμορφώσει τα δικά του χαρακτηριστικά, τη δική του αγορά  και ένα νέο σύστημα. Είναι φιλόξενο στην καινοτομία, στις πρωτοβουλίες και στις ανοιχτές συνεργασίες αναγνωρίζοντας τη δύναμη των τεχνών στη βελτίωση της ζωής στις πόλεις, αλλά και στις μικρές κοινότητες, καθώς και τις συνέργειες πολλών διαφορετικών χώρων και ειδικοτήτων. 

Το καινούργιο δεν προκύπτει τυχαία: χρειάζεται πρακτικές ικανότητες για την ανάπτυξη των ιδεών σε δημιουργικά προγράμματα, εγχειρήματα και επιχειρήσεις. Ειδικά εργαλεία για την αναζήτηση των προκλήσεων και  γνώση για τα θέματα που επηρεάζουν την πολιτιστική δημιουργία σε προσωπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Συνεχή παρακολούθηση των απαιτήσεων και των τάσεων για πολιτιστικά προϊόντα και ενημέρωση για τις αλληλεξαρτήσεις των πολιτιστικών οργανισμών.

Το Συνέδριο απευθυνόταν στις τοπικές και κεντρικές δημόσιες υπηρεσίες, τις τράπεζες, τα επιμελητήρια, τους επαγγελματικούς οργανισμούς, τα πανεπιστήμια, τις επενδυτικές εταιρίες, τη δημιουργική βιομηχανία, τους καλλιτέχνες, τους πολιτιστικούς μάνατζερ, τα πολιτιστικά ιδρύματα και τους μη κυβερνητικούς οργανισμούς και η φιλοσοφία του βασίστηκε στη σημασία και τη συμβολή του πολιτιστικού τομέα στην υποστήριξη της οικονομίας και στη δημιουργία πολλών θέσεων εργασίας, αλλά και στη δυνατότητα να δημιουργηθούν ατζέντες για τους τρόπους με τους οποίους τμήματα της κοινωνίας θα συνεργαστούν για να δώσουν ευκαιρίες ζωής, κυρίως στους νέους.

Οι ενότητες του Συνεδρίου κάλυψαν θέματα όπως:

-η κρατική πολιτική και  ιδιωτική πρωτοβουλία

-η στρατηγική και η σύγχρονη πολιτική για την ανάπτυξη των δημιουργικών εγχειρημάτων και επιχειρήσεων

-η πολιτιστική επιχειρηματικότητα και η οικονομική ανάπτυξη

-η συνεισφορά της δημιουργικής οικονομίας στη δημιουργία θέσεων εργασίας

-οι επιδράσεις της πολιτιστικής δραστηριότητας στις τοπικές οικονομίες

-η χρηματοδότηση και οι επιχειρηματικές όψεις των σύγχρονων πολιτιστικών θεσμών

-η πολιτιστική επιχειρηματικότητα στην πράξη

-οι πολιτιστικές συνέργειες και εκκινήσεις

-η διαδρομή από την ιδέα στην εφαρμογή

-τα νέα εργαλεία και οι χρηματοπιστωτικοί  μηχανισμοί

-οι ευκαιρίες και οι προκλήσεις της ψηφιακής εποχής

-οι εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες

-η κινητικότητα των καλλιτεχνών και των προϊόντων του πολιτισμού

Heinsius Joost Manager for Knowledge and Innovation, Cultuur - Ondernemen

Πτυχιούχος Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Άμστερνταμ και Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, εργάστηκε ως συγγραφέας και σύμβουλος για πολλά χρόνια προτού αρχίσει να απασχολείται στον πολιτιστικό τομέα στον οποίο έχει αναπτύξει πολύπλευρη και σημαντική δραστηριότητα.

Καρράς Χρήστος Εκτελεστικός Διευθυντής - Επιμελητής Μουσικού Προγράμματος, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Ιδρύματος Ωνάση

Ο Χρήστος Καρράς γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1962. Σπούδασε φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ και στη συνέχεια ολοκλήρωσε επιτυχώς το διδακτορικό του στη Σορβόννη (Paris I) το 1989. Η διατριβή του είχε τίτλο «Φιλοσοφία της μουσικής και της σύνθεσης από το 1945 – Σχετικά με τις συνθήκες της κριτικής». Όταν μετακόμισε στην Ελλάδα το 1990, εργάστηκε για αρκετά χρόνια στον τομέα του οίνου και των βιολογικών τροφίμων. Μεταξύ άλλων ήταν συν-ιδρυτής των Δρόμων του Κρασιού της Βόρειας Ελλάδας. Από το 2000 και εξής εργάζεται στον πολιτιστικό τομέα, αρχικά ως Διευθυντής Έργου του δικτύου MediMuses, το οποίο χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το 2006 ορίστηκε πρώτος Γενικός Διευθυντής του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β & Μ Θεοχαράκη στην Αθήνα. Το 2009 εντάχθηκε στο δυναμικό του Ιδρύματος Ωνάση ως Εκτελεστικός Διευθυντής της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση, που άνοιξε τις πόρτες της στο κοινό τον Δεκέμβριο του 2010. Από τότε επιμελείται το μουσικό πρόγραμμα και έχει επίσης συντονίσει διάφορες παραγωγές εικαστικών έργων και συνέδρια. Είναι υπεύθυνος για τον γενικό συντονισμό της Στέγης και την υποβολή εκθέσεων στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ιδρύματος.

Van Houte Nan Γενική Γραμματέας, Διεθνές Δίκτυο για τις Σύγχρονες Παραστατικές Τέχνες (IETM)

Επαγγελματίας στο χώρο των Παραστατικών Τεχνών από το 1983. Σπούδασε Φιλολογία, Θέατρο και Αισθητική στο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ, και έκτοτε έχει εργαστεί ως θεατρική σκηνοθέτις, δραματουργός, δημοσιογράφος, δασκάλα και coach. Διετέλεσε αντιπρόεδρος και πρόεδρος του ΔΣ του Διεθνούς Δικτύου για τις Σύγχρονες Παραστατικές Τέχνες (IETM), ταμίας του on-the-move,  και πρόεδρος του Mickery Foundation. Ως σύμβουλος συμμετείχε στο Πρόγραμμα Διαλόγου του Korea Arts Management Service (KAMS), και πρόεδρος του PAJ Europe του Japan Foundation. Το 2008 παραιτήθηκε από τη θέση της διευθύντριας του Θεάτρου Frascati, του βασικού κέντρου σύγχρονων παραστατικών τεχνών του Άμστερνταμ. Οι αρμοδιότητές της εκεί περιελάμβαναν τον προγραμματισμό πέντε θεατρικών χώρων (50-210 θέσεων), δύο διεθνών φεστιβάλ, καθώς και τη διεύθυνση μιας μονάδας στήριξης ανερχόμενων καλλιτεχνών. Επί της θητείας της, τo Θέατρο Frascati πρωτοστάτησε στη σύνδεση της σύγχρονης σκηνής  με την πολλαπλή ταυτότητα της παγκόσμιας αστικής κοινωνίας, και πυροδότησε το διάλογο σχετικά με την κοινωνική ευθύνη των δημοσίων οργανισμών. Την περίοδο 2008-2013 ήταν επικεφαλής του Προγραμματισμού και του Διεθνούς Τμήματος του Θεατρικού Ινστιτούτου της Ολλανδίας (ΤΙΝ), όπου ήταν υπεύθυνη για ένα υποστηρικτικό πρόγραμμα για το χορό και το θέατρο, τα διεθνή προγράμματα και τις εκθέσεις. Όταν το TIN έκλεισε λόγω περικοπών, ανέλαβε Γενική Γραμματέας του IETM τον Μάιο του 2013.

Κουντούρη Ελίνα Διευθύντρια ΝΕΟΝ, Οργανισμός για τον Πολιτισμό και την Ανάπτυξη Δ. Δασκαλόπουλου

Η Ελίνα Κουντούρη είναι διευθύντρια του ΝΕΟΝ | Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης που ιδρύθηκε από το συλλέκτη έργων σύγχρονης τέχνης Δημήτρη Δασκαλόπουλο. Έχει εργαστεί ως  σύμβουλος στρατηγικής και εταιρικών υποθέσεων, με έμφαση στην πολιτιστική διαχείριση και την επιχειρηματική ανάπτυξη. Οι τομείς εξειδίκευσής της περιλαμβάνουν στρατηγική διαχείρισης κρίσεων, ανάπτυξη στρατηγικού σχεδιασμού, διαχείριση διεθνών προγραμμάτων μεγάλης κλίμακας για πολυεθνικές επιχειρήσεις και ΜΚΟ. Ανέπτυξε τις διεθνείς εικαστικές εγκαταστάσεις δημόσιας τέχνης Crossings (2006 – 2009) για την καλλιτέχνιδα Καλλιόπη Λεμού. Έχει σπουδάσει Νομική και Πολιτική Φιλοσοφία. Κατέχει πτυχίο νομικής (LL.B) από το Queen Mary & Westfield College ενώ έχει ειδικευθεί στο Διεθνές Ναυτικό Δίκαιο στο University College London (LL.M)  και στην Πολιτική Θεωρία στο Government Department του London School of Economics. Η Ελίνα Κουντούρη ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Σχετικές ομιλίες

Χρηματοδοτώντας τον πολιτισμό. Δημόσιες πολιτικές και ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Στρατηγικές και σύγχρονα μοντέλα για την ανάπτυξη των Πολιτιστικών και Δημιουργικών Βιομηχανιών (CCIs) 00:59:45

Φεβ 20, 2014

Χρηματοδοτώντας τον πολιτισμό. Δημόσιες πολιτικές και ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Στρατηγικές και σύγχρονα μοντέλα για την ανάπτυξη των Πολιτιστικών και Δημιουργικών Βιομηχανιών (CCIs)

Tscherning Rasmus Wiinstedt Μενδώνη Λίνα Truszczyński Jan Μάνος Ιωάννης Ανδριοπούλου Έλλη

Γλώσσα: Ελληνική, Αγγλική

Επαγγελματίες των Δημιουργικών Βιομηχανιών: Νέες δεξιότητες, εκπαίδευση και κινητικότητα καλλιτεχνών και επαγγελματιών του πολιτισμού. Πρωτοβουλίες εκπαίδευσης 53:38

Φεβ 21, 2014

Επαγγελματίες των Δημιουργικών Βιομηχανιών: Νέες δεξιότητες, εκπαίδευση και κινητικότητα καλλιτεχνών και επαγγελματιών του πολιτισμού. Πρωτοβουλίες εκπαίδευσης

Branch Ann Καρυοφύλλης Πολύδωρος (Poka-Yio) Debaere Anita Καλδάρα Ξένια Garcia Casellas Edgar

Γλώσσα: Ελληνική, Αγγλική