Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Πολιτιστική επιχειρηματικότητα στην πράξη: Οι επιχειρηματικές πτυχές της πολιτιστικής δραστηριότητας - Διεύρυνση κοινού (Audience Development)

Κλήμης Γιώργος Μιχαήλ, Wimmer Michael, Bokobza Frédéric

21 Φεβρουαρίου 2014

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 42:10 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1256
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Ο πολιτισμός, η ψυχαγωγία, η δημιουργική παραγωγή έχουν αφήσει πίσω τους, από τη δεκαετία του '90, τα παλιά μοντέλα της κεντρικά σχεδιαζόμενης και χρηματοδοτούμενης πολιτιστικής πολιτικής, και έχουν καλλιεργήσει ένα καινούργιο, σύνθετο μοντέλο, που αναγνωρίζει την προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή φύση των προτιμήσεων και παρακολουθεί τις αλλαγές και τις προκλήσεις.

Πλέον οι δημιουργοί δεν βασίζονται αποκλειστικά στην κρατική υποστήριξη, ενώ νέοι και τολμηροί επιχειρηματίες, μικρής και μεγάλης κλίμακας,  αντιλαμβάνονται τη δυναμική της δημιουργικής παραγωγής και το ρόλο του απρόβλεπτου στην ανάπτυξη του πολιτιστικού τομέα.

Το Υπουργείο Πολιτισμού  και Αθλητισμού, σε συνεργασία με το Πρόγραμμα Δημιουργικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με το Megaron Plus, οργάνωσε, στο πλαίσιο της ελληνικής προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ, διήμερο συνέδριο, για να ανιχνεύσει το νέο τοπίο της πολιτιστικής παραγωγής και να θέσει τις βάσεις του διαλόγου για το ρόλο της Δημιουργικής Οικονομίας στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, με τη συμμετοχή  υψηλόβαθμων στελεχών της ΕΕ, εκπροσώπων ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, μελών της διεθνούς και ελληνικής ακαδημαϊκής κοινότητας, εμπειρογνωμόνων, εκπροσώπων του επιχειρηματικού και τραπεζικού τομέα,  και κυρίως πρωτοπόρων στη κατεύθυνση της πολιτιστικής δημιουργικότητας που αντιλήφθηκαν έγκαιρα τους καιρούς και υλοποίησαν τις ιδέες και τις καινοτομίες τους. 

Το καινούργιο τοπίο έχει διαμορφώσει τα δικά του χαρακτηριστικά, τη δική του αγορά  και ένα νέο σύστημα. Είναι φιλόξενο στην καινοτομία, στις πρωτοβουλίες και στις ανοιχτές συνεργασίες αναγνωρίζοντας τη δύναμη των τεχνών στη βελτίωση της ζωής στις πόλεις, αλλά και στις μικρές κοινότητες, καθώς και τις συνέργειες πολλών διαφορετικών χώρων και ειδικοτήτων. 

Το καινούργιο δεν προκύπτει τυχαία: χρειάζεται πρακτικές ικανότητες για την ανάπτυξη των ιδεών σε δημιουργικά προγράμματα, εγχειρήματα και επιχειρήσεις. Ειδικά εργαλεία για την αναζήτηση των προκλήσεων και  γνώση για τα θέματα που επηρεάζουν την πολιτιστική δημιουργία σε προσωπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Συνεχή παρακολούθηση των απαιτήσεων και των τάσεων για πολιτιστικά προϊόντα και ενημέρωση για τις αλληλεξαρτήσεις των πολιτιστικών οργανισμών.

Το Συνέδριο απευθυνόταν στις τοπικές και κεντρικές δημόσιες υπηρεσίες, τις τράπεζες, τα επιμελητήρια, τους επαγγελματικούς οργανισμούς, τα πανεπιστήμια, τις επενδυτικές εταιρίες, τη δημιουργική βιομηχανία, τους καλλιτέχνες, τους πολιτιστικούς μάνατζερ, τα πολιτιστικά ιδρύματα και τους μη κυβερνητικούς οργανισμούς και η φιλοσοφία του βασίστηκε στη σημασία και τη συμβολή του πολιτιστικού τομέα στην υποστήριξη της οικονομίας και στη δημιουργία πολλών θέσεων εργασίας, αλλά και στη δυνατότητα να δημιουργηθούν ατζέντες για τους τρόπους με τους οποίους τμήματα της κοινωνίας θα συνεργαστούν για να δώσουν ευκαιρίες ζωής, κυρίως στους νέους.

Οι ενότητες του Συνεδρίου κάλυψαν θέματα όπως: 

-η κρατική πολιτική και  ιδιωτική πρωτοβουλία 

-η στρατηγική και η σύγχρονη πολιτική για την ανάπτυξη των δημιουργικών εγχειρημάτων και επιχειρήσεων 

-η πολιτιστική επιχειρηματικότητα και η οικονομική ανάπτυξη

-η συνεισφορά της δημιουργικής οικονομίας στη δημιουργία θέσεων εργασίας

-οι επιδράσεις της πολιτιστικής δραστηριότητας στις τοπικές οικονομίες

-η χρηματοδότηση και οι επιχειρηματικές όψεις των σύγχρονων πολιτιστικών θεσμών

-η πολιτιστική επιχειρηματικότητα στην πράξη

-οι πολιτιστικές συνέργειες και εκκινήσεις

-η διαδρομή από την ιδέα στην εφαρμογή 

-τα νέα εργαλεία και οι χρηματοπιστωτικοί  μηχανισμοί

-οι ευκαιρίες και οι προκλήσεις της ψηφιακής εποχής

-οι εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες

-η κινητικότητα των καλλιτεχνών και των προϊόντων του πολιτισμού

Κλήμης Γιώργος Μιχαήλ Επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου

Ο Γιώργος Μιχαήλ Κλήμης, B.Sc (Hons), PGDip.Sc, MBA, PhD, είναι επίκουρος καθηγητής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και έκτακτος καθηγητής στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, όπου διδάσκει Στρατηγική των Επιχειρήσεων, Μάρκετινγκ και Διοίκηση Αλλαγών. Σπούδασε Μαθηματικά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης. Κατόπιν μετακόμισε στο Λονδίνο όπου σπούδασε Μουσική Πληροφορική στο City University. Είναι επίσης κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου MBA από την Cass Business School του City University του Λονδίνου. Μετά το πέρας των μεταπτυχιακών του σπουδών, του χορηγήθηκε υποτροφία για τις διδακτορικές του σπουδές από την Cass, όπου εργάστηκε ως Research Fellow και επισκέπτης λέκτορας

Στην Ελλάδα έχει διδάξει, μεταξύ άλλων, στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στα ΤΕΙ Πειραιά και στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης. Άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε έγκριτα διεθνή επιστημονικά περιοδικά όπως τα European Management Journal, British Journal of Management, European Journal of Communication, New Media and Society κ.ά. Το άρθρο του «Increasing Returns and Social Contagion in Cultural Industries» έλαβε το βραβείο «Most innovative paper» από τη Βρετανική Ακαδημία Μάνατζμεντ το 1998. Είναι επίσης ιδρυματικός υπεύθυνος της Πρακτικής Άσκησης Παντείου Πανεπιστημίου και επικεφαλής του προγράμματος «Το ψηφιακό θεμέλιο του Παντείου Πανεπιστημίου».

Wimmer Michael Ιδρυτής & Διευθυντής, EDUCULT

Ιδρυτικό μέλος και πρώτος γενικός διευθυντής του EDUCULT, ενός οργανισμού που εκπονεί έρευνες και παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες στους τομείς της πολιτιστικής και εκπαιδευτικής πολιτικής. Ως εκπαιδευτικός στον τομέα της μουσικής και ως πολιτικός επιστήμονας, έχει πολλά χρόνια επαγγελματικής πείρας στη συνεργασία ανάμεσα στις τέχνες, στον πολιτισμό και στην παιδεία. Από το 1987 έως το 2003, διετέλεσε Διευθυντής της Υπηρεσίας Πολιτισμού της Αυστρίας. Είναι λέκτορας πολιτιστικής πολιτικής στο Ινστιτούτο Πολιτικών Επιστημών της Βιέννης, καθώς και στο Διεθνές Κέντρο Πολιτισμού και Διαχείρισης του Ζάλτσμπουργκ. Έχει εργαστεί ως ειδήμων για την UNESCO, το Συμβούλιο της Ευρώπης και την Κυβέρνηση της Αυστρίας στους τομείς της πολιτιστικής πολιτικής, της πολιτιστικής εκπαίδευσης, των νέων και της δημιουργικότητας, και έχει εκδώσει σχετικές μελέτες. Είναι επίσης ιδρυτικό μέλος του Ευρωπαϊκού Δικτύου “artsandeducation”, που δημιουργήθηκε ύστερα από ανάθεση του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Αυστρίας, του Συμβουλίου της Ευρώπης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Έχει εκδώσει δύο βιβλία για θέματα πολιτιστικής πολιτικής, άρθρα του έχουν δημοσιευθεί σε συλλογικούς τόμους και επιστημονικά περιοδικά, ενώ υπήρξε συγγραφέας και συν-συγγραφέας έξι εκθέσεων για θέματα πολιτιστικής πολιτικής και πολιτιστικής εκπαίδευσης.

Bokobza Frédéric Αναπληρωτής Διευθυντής, Οικονομία του Πολιτισμού, Γενική Διεύθυνση Μέσων και Πολιτιστικών Βιομηχανιών του Γαλλικού Υπουργείου Πολιτισµού και Επικοινωνίας

Αποφοίτησε από τη Σχολή Μηχανικών και εργάστηκε για πέντε χρόνια στο Υπουργείο Εσωτερικών της Γαλλίας. Στη συνέχεια προσλήφθηκε από την Boston Consulting Group, όπου εργάστηκε για διάφορους πελάτες ως ανώτερος σύμβουλος. Από το 2003, εργάζεται στο Υπουργείο Πολιτισμού και Επικοινωνίας. Διετέλεσε επικεφαλής των Ευρωπαϊκών και Διεθνών Υποθέσεων, και το 2006 διορίστηκε Υποδιευθυντής των Διεθνών, Τεχνολογικών και Οικονομικών Υποθέσεων. Από το 2010, κατέχει τη θέση του Υποδιευθυντή της Ανάπτυξης της Οικονομίας του Πολιτισμού, οι αρμοδιότητες της οποίας περιλαμβάνουν την επεξεργασία και την αξιολόγηση των δημόσιων πολιτικών σε ό,τι αφορά τις πολιτιστικές βιομηχανίες και την ανάπτυξή τους την ψηφιακή εποχή.

Σχετικές ομιλίες

Χρηματοδοτώντας τον πολιτισμό. Δημόσιες πολιτικές και ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Στρατηγικές και σύγχρονα μοντέλα για την ανάπτυξη των Πολιτιστικών και Δημιουργικών Βιομηχανιών (CCIs) 00:59:45

Φεβ 20, 2014

Χρηματοδοτώντας τον πολιτισμό. Δημόσιες πολιτικές και ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Στρατηγικές και σύγχρονα μοντέλα για την ανάπτυξη των Πολιτιστικών και Δημιουργικών Βιομηχανιών (CCIs)

Tscherning Rasmus Wiinstedt Μενδώνη Λίνα Truszczyński Jan Μάνος Ιωάννης Ανδριοπούλου Έλλη

Γλώσσα: Ελληνική, Αγγλική

Επαγγελματίες των Δημιουργικών Βιομηχανιών: Νέες δεξιότητες, εκπαίδευση και κινητικότητα καλλιτεχνών και επαγγελματιών του πολιτισμού. Πρωτοβουλίες εκπαίδευσης 53:38

Φεβ 21, 2014

Επαγγελματίες των Δημιουργικών Βιομηχανιών: Νέες δεξιότητες, εκπαίδευση και κινητικότητα καλλιτεχνών και επαγγελματιών του πολιτισμού. Πρωτοβουλίες εκπαίδευσης

Branch Ann Καρυοφύλλης Πολύδωρος (Poka-Yio) Debaere Anita Καλδάρα Ξένια Garcia Casellas Edgar

Γλώσσα: Ελληνική, Αγγλική