Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Πολιτιστικές συνέργιες και επιχειρηματικές εκκινήσεις (startups). Από την ιδέα στην εφαρμογή

Tscherning Rasmus Wiinstedt, Χαραλαμπίδης Βασίλης, Βογιατζής Νίκος, Lomander Kjellstrand Andres

21 Φεβρουαρίου 2014

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 43:18 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 976
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Ο πολιτισμός, η ψυχαγωγία, η δημιουργική παραγωγή έχουν αφήσει πίσω τους, από τη δεκαετία του '90, τα παλιά μοντέλα της κεντρικά σχεδιαζόμενης και χρηματοδοτούμενης πολιτιστικής πολιτικής, και έχουν καλλιεργήσει ένα καινούργιο, σύνθετο μοντέλο, που αναγνωρίζει την προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή φύση των προτιμήσεων και παρακολουθεί τις αλλαγές και τις προκλήσεις.

Πλέον οι δημιουργοί δεν βασίζονται αποκλειστικά στην κρατική υποστήριξη, ενώ νέοι και τολμηροί επιχειρηματίες, μικρής και μεγάλης κλίμακας,  αντιλαμβάνονται τη δυναμική της δημιουργικής παραγωγής και το ρόλο του απρόβλεπτου στην ανάπτυξη του πολιτιστικού τομέα.

Το Υπουργείο Πολιτισμού  και Αθλητισμού, σε συνεργασία με το Πρόγραμμα Δημιουργικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με το Megaron Plus, οργάνωσε, στο πλαίσιο της ελληνικής προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ, διήμερο συνέδριο, για να ανιχνεύσει το νέο τοπίο της πολιτιστικής παραγωγής και να θέσει τις βάσεις του διαλόγου για το ρόλο της Δημιουργικής Οικονομίας στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, με τη συμμετοχή  υψηλόβαθμων στελεχών της ΕΕ, εκπροσώπων ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, μελών της διεθνούς και ελληνικής ακαδημαϊκής κοινότητας, εμπειρογνωμόνων, εκπροσώπων του επιχειρηματικού και τραπεζικού τομέα,  και κυρίως πρωτοπόρων στη κατεύθυνση της πολιτιστικής δημιουργικότητας που αντιλήφθηκαν έγκαιρα τους καιρούς και υλοποίησαν τις ιδέες και τις καινοτομίες τους. 

Το καινούργιο τοπίο έχει διαμορφώσει τα δικά του χαρακτηριστικά, τη δική του αγορά  και ένα νέο σύστημα. Είναι φιλόξενο στην καινοτομία, στις πρωτοβουλίες και στις ανοιχτές συνεργασίες αναγνωρίζοντας τη δύναμη των τεχνών στη βελτίωση της ζωής στις πόλεις, αλλά και στις μικρές κοινότητες, καθώς και τις συνέργειες πολλών διαφορετικών χώρων και ειδικοτήτων. 

Το καινούργιο δεν προκύπτει τυχαία: χρειάζεται πρακτικές ικανότητες για την ανάπτυξη των ιδεών σε δημιουργικά προγράμματα, εγχειρήματα και επιχειρήσεις. Ειδικά εργαλεία για την αναζήτηση των προκλήσεων και  γνώση για τα θέματα που επηρεάζουν την πολιτιστική δημιουργία σε προσωπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Συνεχή παρακολούθηση των απαιτήσεων και των τάσεων για πολιτιστικά προϊόντα και ενημέρωση για τις αλληλεξαρτήσεις των πολιτιστικών οργανισμών.

Το Συνέδριο απευθυνόταν στις τοπικές και κεντρικές δημόσιες υπηρεσίες, τις τράπεζες, τα επιμελητήρια, τους επαγγελματικούς οργανισμούς, τα πανεπιστήμια, τις επενδυτικές εταιρίες, τη δημιουργική βιομηχανία, τους καλλιτέχνες, τους πολιτιστικούς μάνατζερ, τα πολιτιστικά ιδρύματα και τους μη κυβερνητικούς οργανισμούς και η φιλοσοφία του βασίστηκε στη σημασία και τη συμβολή του πολιτιστικού τομέα στην υποστήριξη της οικονομίας και στη δημιουργία πολλών θέσεων εργασίας, αλλά και στη δυνατότητα να δημιουργηθούν ατζέντες για τους τρόπους με τους οποίους τμήματα της κοινωνίας θα συνεργαστούν για να δώσουν ευκαιρίες ζωής, κυρίως στους νέους.

Οι ενότητες του Συνεδρίου κάλυψαν θέματα όπως: 

-η κρατική πολιτική και  ιδιωτική πρωτοβουλία 

-η στρατηγική και η σύγχρονη πολιτική για την ανάπτυξη των δημιουργικών εγχειρημάτων και επιχειρήσεων 

-η πολιτιστική επιχειρηματικότητα και η οικονομική ανάπτυξη

-η συνεισφορά της δημιουργικής οικονομίας στη δημιουργία θέσεων εργασίας

-οι επιδράσεις της πολιτιστικής δραστηριότητας στις τοπικές οικονομίες

-η χρηματοδότηση και οι επιχειρηματικές όψεις των σύγχρονων πολιτιστικών θεσμών

-η πολιτιστική επιχειρηματικότητα στην πράξη

-οι πολιτιστικές συνέργειες και εκκινήσεις

-η διαδρομή από την ιδέα στην εφαρμογή 

-τα νέα εργαλεία και οι χρηματοπιστωτικοί  μηχανισμοί

-οι ευκαιρίες και οι προκλήσεις της ψηφιακής εποχής

-οι εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες

-η κινητικότητα των καλλιτεχνών και των προϊόντων του πολιτισμού

Tscherning Rasmus Wiinstedt Διευθύνων Σύµβουλος του CKO (Κέντρο για την Πολιτιστική και Εµπειρική Οικονοµία της Δανίας)

Διευθύνων Σύµβουλος του CKO (Κέντρο για την Πολιτιστική και Εµπειρική Οικονοµία, οργανισμού που ίδρυσαν τα υπουργεία Πολιτισμού και Επιχειρήσεων και Ανάπτυξης της Δανίας), είναι επίσης Πρόεδρος της ECIA (Ευρωπαϊκή Συµµαχία για τις Δηµιουργικές Βιοµηχανίες), θέση στην οποία διορίστηκε από τη Γενική Διεύθυνση Επιχειρήσεων και Βιομηχανίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Εκτός από το έργο του στο CKO για την προώθηση της επιχειρηματικότητας και της ανάπτυξης στις δημιουργικές βιομηχανίες και της διατομεακής καινοτομίας, είναι επίσης υπεύθυνος για ορισμένες πρωτοβουλίες του Συμβουλίου Υπουργών των Σκανδιναβικών Χωρών για θέματα πολιτικής και ευκαιρίες χρηματοδότησης των δημιουργικών βιομηχανιών. Ίδρυσε το Creative Business Cup, έναν παγκόσμιο διαγωνισμό δημιουργικών επιχειρηματικών ιδεών και ασχολείται εντατικά με την προώθηση της επιχειρηματικότητας και της ανάπτυξης στις δημιουργικές βιομηχανίες, την διατομεακή καινοτομία και τον ρόλο των θεμάτων πολιτικής. Είναι κάτοχος πτυχίου Master’s στις Πολιτικές Επιστήμες, αλλά το DNA του αποδείχτηκε πιο δημιουργικό: σε ηλικία 18 ετών κέρδισε έναν σκανδιναβικό διαγωνισμό graphic design, ενώ το 2009 ήταν μέλος της ομάδας που κέρδισε το βραβείο αρχιτεκτονικής μελέτης για το Nordhavnen της Κοπεγχάγης. Δίνει ομιλίες με θέμα «Δημιουργικές Βιομηχανίες: Επιχειρήσεις, Καινοτομία και Θέματα Πολιτικής» και δίνει διαλέξεις διεθνώς στα γαλλικά, τα αγγλικά, τα γερμανικά και τα σουηδικά. Έχει 19 χρόνια πείρα στον τομέα των δημιουργικών βιομηχανιών.

Χαραλαμπίδης Βασίλης Διευθυντής, Οργανισμός Bios - Πρόεδρος Ευρωπαϊκού Δικτύου Δημιουργικών Κόμβων

Ο Βασίλης Χαραλαμπίδης είναι ιδρυτικό μέλος και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Bios, ενός πολιτιστικού οργανισμού που ασχολείται με τις τέχνες, την αστική ζωή και τη δημιουργική βιομηχανία. Πρωτοβουλία του Bios είναι και το Ρομάντσο, η πρώτη δομή στήριξης των πολιτιστικών και δημιουργικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα.

Από την ίδρυση του Bios το 2001, έχει επιμεληθεί δεκάδες εκδηλώσεις και δράσεις γύρω από την αστική κουλτούρα, τα ψηφιακά μέσα και τις ποικίλες εκφάνσεις της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Ως γραφίστας, έχει λάβει σημαντικό αριθμό Ελληνικών και Ευρωπαϊκών βραβείων και διακρίσεων.

Έχει αφιερωθεί στην προσπάθεια να ηγηθεί μιας προσέγγισης που βασίζεται στη δημιουργικότητα στον τομέα της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, των ενδεδειγμένων πρακτικών και πολιτικών, εστιάζοντας κυρίως στην κοινωνική ενσωμάτωση και αναγέννηση στον τομέα της δημιουργικής βιομηχανίας.

Είναι επίσης ιδρυτικό μέλος και πρόεδρος του πρώτου Ευρωπαϊκού Δικτύου Δημιουργικών Κόμβων, με συνεργάτες από όλη την Ευρώπη και πάνω από 300 μέλη σε 36 διαφορετικές χώρες. Είναι ένα δίκτυο που έχει δημιουργηθεί για να συνδέσει τους επαγγελματίες του πολιτιστικού και δημιουργικού κλάδου, να ενδυναμώσει το χώρο της δημιουργικής βιομηχανίας και να διαμορφώσει τις αντίστοιχες πολιτικές σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Βογιατζής Νίκος Γενικός Διευθυντής Επιχειρήσεων και Τεχνολογίας, Ελληνική Πρωτοβουλία Τεχνολογικών Συνεργατικών Σχηματισμών Corallia

Ο Νίκος Βογιατζής είναι συνιδρυτής και μέλος της διοικητικής ομάδας του Corallia - Ελληνική Πρωτοβουλία Τεχνολογικών Συνεργατικών Μηχανισμών (www.corallia.org), όπου  κατέχει τη θέση του Διευθυντή Επιχειρηματικής Ανάπτυξης και Τεχνολογίας. Είναι επίσης μέλος του Συμβουλίου Διακυβέρνησης και ένας από τους πρωτεργάτες του συνεργατικού σχηματισμού (cluster) Τεχνολογιών Παιγνίων και Δημιουργικού Περιεχομένου (gi-Cluster, www.gi-cluster.gr) στις δημιουργικές βιομηχανίες. Είναι διδάκτωρ Επικοινωνιών, Ηλεκτρονικής και Συστημάτων Πληροφόρησης (ΕΜΠ), καθώς και κάτοχος πτυχίου M.Sc. Διοίκησης και Διαχείρισης Έργων (Stevens Institute of Technology, USA) και του τίτλου Dipl-Ing. Ηλεκτρολόγου Μηχανικού και Μηχανικού Υπολογιστών (ΕΜΠ). Την περίοδο αυτή επιβλέπει τις δραστηριότητες του Corallia που αφορούν στον σχηματισμό Διεθνών Συνεργασιών και πρωτοβουλιών για την υποστήριξη της επιχειρηματικότητας των νέων, καθώς και στον σχεδιασμό και στην εφαρμογή προγραμμάτων υποστήριξης των συνεργατικών σχηματισμών ως  Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή. Στη διάρκεια της σταδιοδρομίας του στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, έχει αποκτήσει πείρα στη διαχείριση πολύπλοκων έργων διεθνούς τεχνολογίας και καινοτομίας, καθώς και στην οικοδόμηση δικτύων μεταξύ βιομηχανικών και ερευνητικών οργανισμών σε ένα ευρύ φάσμα χωρών. Αναλαμβάνει συχνά ειδικός σύμβουλος σε διεθνή και ευρωπαϊκά ιδρύματα σε τομείς που άπτονται της έρευνας, της ανάπτυξης και της καινοτομίας. Έχει δημοσιεύσει μεγάλο αριθμό άρθρων σε επιστημονικά και επιχειρηματικά περιοδικά, ενώ έχει συμμετάσχει και σε πολλά συνέδρια.

Lomander Kjellstrand Andres Partner Manager, Zinc Shower

Συνέταιρος στην Stage Planet και συνιδρυτής της Zinc Shower. Είναι κάτοχος BA στη Διοίκηση Επιχειρήσεων και πτυχίου Master’s στη Διοίκηση Πωλήσεων και Μάρκετινγκ. Η επαγγελματική του εμπειρία περιλαμβάνει διοικητικές θέσεις στις Πωλήσεις και στο Μάρκετινγκ, στη Συμβουλευτική Επιχειρήσεων (Διαδίκτυο/κινητή τηλεφωνία/δημιουργικές βιομηχανίες), στις πολιτιστικές παραγωγές  και στην προώθηση της μουσικής. Η Stage Planet, εταιρεία πολιτιστικών παραγωγών που ειδικεύεται στα πολιτιστικά έργα και στην προώθηση της μουσικής, λειτουργεί από το 2004. Η Zinc Shower, που ιδρύθηκε το 2012, εξυπηρετεί τις Πολιτιστικές Βιομηχανίες, με ιδιαίτερη έμφαση στην επιχειρηματικότητα. Η εταιρεία οργάνωσε το πρώτο Meeting Show για τις Πολιτιστικές Βιομηχανίες τον Απρίλιο του 2013 στη Μαδρίτη, μια τριήμερη εκδήλωση στην οποία οι δημιουργικοί επιχειρηματίες καλούνταν να υποβάλουν πρότζεκτ (κατατέθηκαν 881, επιλέχθηκαν 100) και στη συνέχεια να συναντηθούν με επενδυτές, επαγγελματίες της πολιτιστικής βιομηχανίας, τα ΜΜΕ, ιδιωτικές εταιρείες και δημόσιους φορείς. Η διοργάνωση περιελάβανε περισσότερες από 170 δραστηριότητες και 300 ομιλητές (ομιλίες, εργαστήρια, δικτύωση, εκπαίδευση, και shows), προσέλκυσε 5.000 επισκέπτες, και ανακηρύχθηκε το μεγαλύτερο γεγονός των Πολιτιστικών Βιομηχανιών στην Ισπανία. Η δεύτερη διοργάνωση θα λάβει χώρα στις 23-25 Μαΐου 2014 και η προθεσμία για την υποβολή των πρότζεκτ λήγει στις 17 Μαρτίου.

Σχετικές ομιλίες

Χρηματοδοτώντας τον πολιτισμό. Δημόσιες πολιτικές και ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Στρατηγικές και σύγχρονα μοντέλα για την ανάπτυξη των Πολιτιστικών και Δημιουργικών Βιομηχανιών (CCIs) 00:59:45

Φεβ 20, 2014

Χρηματοδοτώντας τον πολιτισμό. Δημόσιες πολιτικές και ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Στρατηγικές και σύγχρονα μοντέλα για την ανάπτυξη των Πολιτιστικών και Δημιουργικών Βιομηχανιών (CCIs)

Tscherning Rasmus Wiinstedt Μενδώνη Λίνα Truszczyński Jan Μάνος Ιωάννης Ανδριοπούλου Έλλη

Γλώσσα: Ελληνική, Αγγλική

Επαγγελματίες των Δημιουργικών Βιομηχανιών: Νέες δεξιότητες, εκπαίδευση και κινητικότητα καλλιτεχνών και επαγγελματιών του πολιτισμού. Πρωτοβουλίες εκπαίδευσης 53:38

Φεβ 21, 2014

Επαγγελματίες των Δημιουργικών Βιομηχανιών: Νέες δεξιότητες, εκπαίδευση και κινητικότητα καλλιτεχνών και επαγγελματιών του πολιτισμού. Πρωτοβουλίες εκπαίδευσης

Branch Ann Καρυοφύλλης Πολύδωρος (Poka-Yio) Debaere Anita Καλδάρα Ξένια Garcia Casellas Edgar

Γλώσσα: Ελληνική, Αγγλική