Bodossaki Lectures on Demand

Φάσεις και αντιφάσεις των οικογενειακών σχέσεων στην ελληνική διαφήμιση

Βαµβακάς Βασίλης

14 Οκτωβρίου 2017

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 21:31 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 747
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Η ομιλία αυτή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της συνεδρίας Οικιακά πρότυπα, κατανάλωση, ψυχαγωγία του Επιστημονικού Συμποσίου με τίτλο «Περιπέτειες του ιδιωτικού στη μεταπολιτευτική Ελλάδα», το οποίο διοργάνωσε η Εταιρεία Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας (Ιδρυτής: Σχολή Μωραΐτη) στις 13 & 14 Οκτωβρίου 2017.

Στόχος του συμποσίου ήταν να αναπτυχθούν προβληματισμοί γύρω από τη σχέση δημόσιου κα ιδιωτικού στη μεταπολιτευτική κοινωνία και στις αναπαραστατικές της τέχνες μέσα από την οπτική της κοινωνιολογίας, της νομικής, της ψυχανάλυ­σης, της ανθρωπολογίας, των πολιτισμικών σπουδών, της μελέτης της επικοινωνίας κ.ά.

Φάσεις και αντιφάσεις των οικογενειακών σχέσεων στην ελληνική διαφήμιση

Η ανακοίνωση αυτή επιδιώκει να μελετήσει, μέσα από τον −ανεξιχνίαστο εν πολλοίς στην Ελλάδα− διαφημιστικό κώδικα, τα σημεία συνάρθρωσης των οικογενειακών και καταναλωτικών προτύπων. Η περίοδος στην οποία εστιάζει η συγκεκριμένη σημειολογική έρευνα της οικογένειας στην ελληνική διαφήμιση είναι η μεταπολιτευτική (κυρίως μετά το 1980) και ιδίως η τελευταία επταετία της οικονομικής κρίσης, όμως δίνονται στοιχεία σύγκρισης με τις αντίστοιχες συμβολικές και φαντασιακές προβολές του μεταπολεμικού παρελθόντος. Απώτερος στόχος είναι να αναδειχτούν σταθερές και μεταβολές στους κοινωνικούς ρόλους των μελών της οικογένειας στο πέρασμα των χρόνων, όπως αναπαριστώνται σε έντυπες ή τηλεοπτικές διαφημίσεις καθώς και τα προϊόντα εκείνα που έχουν συνδυάσει την προώθησή τους με την εξιδανίκευση, σάτιρα ή αναθεώρηση οικογενειακών προτύπων.

Βαµβακάς Βασίλης Επίκουρος Καθηγητής Κοινωνιολογίας της Επικοινωνίας, Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε., Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Ο Βασίλης Βαµβακάς γεννήθηκε το 1971 στην Αθήνα. Το 1993 αποφοίτησε από το Τµήµα Πολιτικής Επιστήµης και ∆ηµόσιας ∆ιοίκησης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστηµίου Αθηνών. Το 1996 ολοκλήρωσε τις µεταπτυχιακές του σπουδές στο Τµήµα Κοινωνιολογίας του Goldsmiths του Πανεπιστηµίου του Λονδίνου. Έλαβε το διδακτορικό του δίπλωµα από το Τµήµα Επικοινωνίας και Μ.Μ.Ε. του Πανεπιστηµίου Αθηνών το 2000. Από το 2002 µέχρι το 2007 δίδαξε στο Τµήµα Πολιτικών Επιστηµών του Αριστοτελείου Πανεπιστηµίου Θεσσαλονίκης και στο τµήµα Επικοινωνίας και Μ.Μ.Ε. στο Πανεπιστήµιο Αθηνών. Το 2006 κυκλοφόρησε το βιβλίο του Εκλογές και επικοινωνία στη Μεταπολίτευση. Πολιτικότητα και θέαµα, από τις εκδόσεις Σαββάλα. Το 2010 εξελέγη λέκτορας στην Κοινωνιολογία της Επικοινωνίας στη Τµήµα ∆ηµοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε. του Αριστοτελείου Πανεπιστηµίου, όπου σήμερα είναι Επίκουρος Καθηγητής.

Οι δημοσιεύσεις του αφορούν την κοινωνιολογία των μέσων επικοινωνίας, της δημοφιλούς κουλτούρας, καθώς και την ανάλυση πολιτικού λόγου. Βιβλία του: Η Ελλάδα στη δεκαετία του ’80. Κοινωνικό, πολιτικό και πολιτισμικό λεξικό (2014) (συνεπιμέλεια με Π. Παναγιωτόπουλο), Ο λόγος της κρίσης. Πόλωση, βία και ανα-στοχασμός στην πολιτική και δημοφιλή κουλτούρα (2014), Αμερικανικές σειρές στην ελληνική τηλεόραση. Δημοφιλής κουλτούρα και ψυχοκοινωνική δυναμική (2017) (συνεπιμ. με Α. Γαζή).

Σχετικές ομιλίες