Bodossaki Lectures on Demand

CERN: «Επιταχυντής» ζωής;

Τσεσμελής Εμμανουήλ, Γαζής Ευάγγελος, Φανουράκης Γιώργος, Χουρίδου Σοφία, Αλεξόπουλος Άγγελος, Μιχοπούλου Βασιλική

6 Απριλίου 2016

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 36:28 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1127
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Toν Ιούλιο του 2012 ανακοινώθηκε στο CERN η ανακάλυψη του σωματιδίου Higgs, που επί δεκαετίες αποτελούσε το «Άγιο Δισκοπότηρο» για τους ερευνητές. Ήταν μια στιγμή θριάμβου! Η περίπτωση του CERN είναι μια αναμφισβήτητη απόδειξη πως η επιστήμη εκτός από τη δημιουργία νέας γνώσης, δίνει λύσεις στα προβλήματα της ανθρωπότητας. Αρκετές φορές, όμως, οι ραγδαίες εξελίξεις στο πεδίο της έρευνας παρέχουν δυνατότητες οι οποίες δεν γίνονται άμεσα αντιληπτές στην καθημερινή ζωή, με αποτέλεσμα να πλανάται το ερώτημα: Επιστήμη για την κοινωνία ή μαζί με την κοινωνία; Αναπτύσσεται, λοιπόν, ένας σκεπτικισμός, όχι τόσο για τα όρια των εφαρμογών της επιστήμης και της τεχνολογίας στη ζωή μας, αλλά για τη χρησιμότητά τους στην επίλυση των καθημερινών προβλημάτων, ιδιαίτερα σε περιόδους οικονομικής κρίσης. Ο χώρος της επιστήμης και της έρευνας, όπως αποδεικνύεται περίτρανα στην περίπτωση του CERN, δεν είναι χώρος αποκλεισμών αλλά σύνθεσης και συνέργειας, αποτελώντας και το μοναδικό ίσως σημείο στο οποίο μπορούν να συναντηθούν οι επιστημονικές, κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις του κόσμου. Η επιστημονική διαδικασία, που μπορεί να λειτουργήσει ως «επιταχυντής» της κοινωνίας, δε μπορεί να είναι αποτελεσματική χωρίς τον απαραίτητο διάλογο μεταξύ επιστήμης και κοινωνίας. Αρκεί να το κατανοήσουμε. Αυτό προσπαθεί και η επιστήμη. Να αλλάξει ακόμη και το πλαίσιο αξιών με τις οποίες την κρίνουμε, ευελπιστώντας ότι κάποτε θα τις προσαρμόσουμε στα ανθρώπινα μέτρα. Η έρευνα φυσικά δε σταματάει ποτέ, όπως και η ελπίδα ότι από τα πειράματα στο CERN θα προκύψει κάτι καινούργιο, απροσδόκητο και καταπληκτικό.


Κείμενο από το Πρόγραμμα του Athens Science Festival

Τσεσμελής Εμμανουήλ Καθηγητής, Ανώτατος Φυσικός, CERN και Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης
Δείτε εδώ το βιογραφικό του καθηγητή Τσεσμελή, στην ιστοσελίδα του CERN.
Γαζής Ευάγγελος Καθηγητής Σωματιδιακής Φυσικής, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνέιο Συντονιστής Ελληνικών Ερευνητικών Ομάδων στα πειράματα ATLAS και CLIC του CERN

Γεννήθηκε στις 27 Δεκεμβρίου του 1951, Απέκτησε το Πτυχίο Φυσικής από το Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών το 1973 και συνέχισε με μεταπτυχιακά μαθήματα στο ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» την περίοδο 1973-1974. Στη συνέχεια απέκτησε τον Διδακτορικό του τίτλο στην “Πυρηνική και Σωματιδιακή Φυσική” από το ίδιο Πανεπιστήμιο, το 1980. Μάλιστα, μέρος της διδακτορικής διατριβής εκπονήθηκε στο ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» και στο Παν/μιο Paris-Sud XI (Orsay, Γαλλία).

Η ακαδημαϊκή και εκπαιδευτική του εμπειρία είναι πλούσια, έχοντας περάσει από πολλές βαθμίδες σε μεγάλα πανεπιστημιακά ιδρύματα. Ενδεικτικά, υπήρξε Επισκέπτης Καθηγητής στο Τμήμα Φυσικής του CERN (2009-2011) και Επισκέπτης Καθηγητής στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Lund στη Σουηδία (2007 ως και σήμερα). Είναι από το 1983 Καθηγητής στη Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του ΕΜΠ. Είναι επίσης συν-συγγραφέας σε περισσότερες από 640 επιστημονικές δημοσιεύσεις σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά στη Σωματιδιακή Φυσική, με πάνω από 23.500 αναφορές, αλλά και συγγραφέας σε διεθνείς μονογραφίες για το φασματόμετρο ανίχνευσης των μιονίων στη συνεργασία ATLAS του CERN (2000) και σε 11 πανεπιστημιακά συγγράμματα και σημειώσεις για τους φοιτητές του ΕΜΠ. Όσον αφορά τη Διεθνή Ερευνητική του Εμπειρία, ήταν -όπως αναφέραμε πιο πάνω- ο Συντονιστής των Ελληνικών Ερευνητικών Ομάδων στα πειράματα ATLAS και CLIC του CERN και της Επιτροπής Εργασίας CERN-GREECE, αλλά και Εθνικός Εκπρόσωπος στο Συμβούλιο του CERN, από το 2005 ως το 2012. Έχει επίσης διατελέσει Συντονιστής Ελληνικών ερευνητικών ομάδων στο πρόγραμμα FP7: AIDA, (ανάπτυξη ανιχνευτών για μελλοντικά πειράματα) και στο πρόγραμμα FP7: EDUSAFE (ανάπτυξη συστήματος αυτομάτου ελέγχου (Augmented Reality) της ραδιενέργειας του ανιχνευτή ATLAS).

Τα τρέχοντα ερευνητικά του ενδιαφέροντα αφορούν την ανάπτυξη ενός νέου ανιχνευτικού συστήματος, του micro-megas, για την αναζήτηση νέας φυσικής στα επερχόμενα πειράματα, καθώς και στην ανάπτυξη ισχυρής Ελληνικής ερευνητικής ομάδας στο πρόγραμμα για την σχεδίαση και κατασκευή του νέας γενιάς επιταχυντή CLIC στο CERN. Επιπρόσθετα, εργάζεται για την υλοποίηση του προγράμματος αδρονικής θεραπείας του καρκίνου με μεταφορά τεχνολογίας από το CERN στη χώρα μας, με τη συμμετοχή του στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα FP7: CLIMB για την ανάπτυξη υποδομής RF-linac για ιατρικές εφαρμογές. Tαυτόχρονα συντονίζει την επιμόρφωση Καθηγητών και Μαθητών Μέσης Εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα σχετικά με τα θέματα του CERN (940 από το 2008 ως σήμερα).

Φανουράκης Γιώργος Ινστιτούτο Πυρηνικής και Σωματιδιακής Φυσικής, ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος

Χουρίδου Σοφία Πειραματικός Φυσικός, Πανεπιστήμιο Αθηνών

Αλεξόπουλος Άγγελος Εκπαίδευση & Επικοινωνία, Πείραμα CMS του CERN

Ο Άγγελος Αλεξόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα όπου και σπούδασε στο τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών της ΑΣΟΕΕ. Συνέχισε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στη Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων στο Cardiff University. Το 2008 ολοκλήρωσε το διδακτορικό του στην Οργανωσιακή Συμπεριφορά στο Dublin City Universiry όπου και εργάστηκε ως μεταδιδακτορικός ερευνητής έως το 2010. Ήταν εκείνη την περίοδο που επισκέφτηκε για πρώτη φορά το CERN για να μελετήσει τη δομή και οργάνωση μεγάλων ερευνητικών κοινοπραξιών και συγκεκριμένα το πείραμα ATLAS στο Μεγάλο Επιταχυντή Αδρονίων. Το 2012 ξεκίνησε να εργάζεται στο Education & Outreach Group του CERN, υλοποιώντας εκπαιδευτικές δράσεις διεθνώς, κυρίως στο πλαίσιο ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Από το 2015, ο Άγγελος είναι μέλος της ομάδας εκπαίδευσης και επικοινωνίας του πειράματος CMS στο CERN όπου σχεδιάζει και υλοποιεί καινοτόμες και δημιουργικές δράσεις που έχουν ως απώτερο στόχο να εμφυσήσουν στη νέα γενιά το ενδιαφέρον, τον ενθουσιασμό και την αγάπη για την επιστήμη.

Μιχοπούλου Βασιλική Δημοσιογράφος / Επιστημονικός Συντάκτης

Σχετικές ομιλίες