Bodossaki Lectures on Demand

Babel as Modernism

Crinson Mark, Σαραφιανός Άρης

11 Απριλίου 2019

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:55:55 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 176
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Η Εταιρεία Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (ΕΕΙΤ), σε συνεργασία με το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Θεωρία και Ιστορία της Τέχνης» του Τμήματος Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, είχαν τη χαρά να φιλοξενήσουν τον καθηγητή Mark Crinson, Καθηγητή Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής στο Birkbeck, University of London, στο πλαίσιο των τακτικών ομιλιών/σεμιναρίων που διοργανώνει η ΕΕΙΤ με προσκεκλημένους ιστορικούς της τέχνης διεθνούς κύρους.

Ο καθηγητής Crinson, στη διάλεξή του, με θέμα Babel as Modernism, υποστήριξε ότι οι επιπτώσεις της ηθικής του διεθνισμού –οι προσδοκίες, οι αποτυχίες, οι διάφορες εκφάνσεις του– για τη μοντέρνα αρχιτεκτονική, έχουν παραμεληθεί εδώ και πολύ καιρό από τους ιστορικούς της αρχιτεκτονικής. Στο βιβλίο του, Ξαναχτίζοντας τη Βαβέλ: Μοντέρνα Αρχιτεκτονική και Διεθνισμός, που εκδόθηκε το 2017, ανανέωσε το ενδιαφέρον για αυτή τη σχέση, υποστηρίζοντας τόσο την κεντρική σημασία του διεθνισμού για τον μοντερνισμό, όσο και την επικαιρότητά του.

Στη διάλεξη εξέτασε μια μορφή διεθνισμού στην αρχιτεκτονική, που αποκαλεί «Σειριακή διάταξη», η οποία υποστηρίζει ότι αποτέλεσε κατεξοχήν υπόδειγμα για τη Λεωφόρο των Εθνών στη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού το 1900. Παρόλο που το υλικό αυτό είναι γνωστό, πρόθεσή του είναι να το εξετάσει με μια διαφορετική ματιά· αρχικά ως μία «δομή-αποκύημα της φαντασίας» (‘fantasy structure’), στη συνέχεια να παρουσιάσει πώς υιοθετήθηκε από το μοντέρνο κίνημα που αναδύθηκε τη δεκαετία του 1920 και να τονίσει τη στενή σχέση που είχε με τη διεθνή αποστολή διακυβέρνησης που χαρακτήριζε την Κοινωνία των Εθνών. Επιχειρηματολόγησε ότι η «Σειριακή διάταξη» μεταφέρθηκε στον μοντερνισμό, αν και με διαφορετική μορφή, χωρίς την ίδια αντίληψη του ιστορικού χρόνου και σίγουρα χωρίς την επιφανειακότητα των εκλεκτικιστικών εθνικών ταυτοτήτων, αλλά με παρόμοια αίσθηση εθνικής αντιπροσώπευσης και κατάρρευσης του γεωγραφικού χώρου.

Προηγήθηκε παρουσίαση και εισαγωγή στο έργο του ομιλητή από τον Άρη Σαραφιανό (Επίκουρο Καθηγητή Ιστορίας της Ευρωπαϊκής Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων).

Crinson Mark Καθηγητής Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής, Birkbeck University of London

Ο Mark Crinson είναι Καθηγητής Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής στο Birkbeck, University of London, όπου και διευθύνει το Architecture Space and Society Centre. Έχει δημοσιεύσει αρκετά βιβλία: Empire Building: Victorian Architecture and Orientalism (1996), Modern Architecture and the End of Empire (2003), Stirling and Gowan: Architecture from Austerity to Affluence (2012), Rebuilding Babel: Modern Architecture and Internationalism (2017), Alison and Peter Smithson (2018), και (με τον Richard J. Williams), The Architecture of Art History (2018). Αυτή την περίοδο εργάζεται σε μια μελέτη για το Μάντσεστερ στον 19ο αιώνα, με τον προσωρινό τίτλο After Shock: Architecture and Image in the First Industrial City. Είναι Πρόεδρος του European Architectural History Network.

Σαραφιανός Άρης Επίκουρος Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

ΣΠΟΥΔΕΣ ΚΑΙ ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ

•  (1996-2001) Διδακτορικό στην Ιστορία της Τέχνης, Τμήμα Ιστορίας της Τέχνης και Αρχαιολογίας, University of Manchester. Τίτλος Διατριβής: Art Theory and Medical Modernity: The Discourse of the Morbi , the Elgin Marbles and Late Victorian Art. Επιβλέποντες καθηγητές: Prof. Marcia Pointon και Dr. David Lomas. Εξωτερικός Εξεταστής: Prof. Alex Potts.

•  (1994-1996) Μεταπτυχιακές Σπουδές στην Ιστορία της Τέχνης, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Τίτλος Μεταπτυχιακής Διατριβής: Η Ζωγράφος Μαρία Σπάρταλη και η Ελληνική Κοινότητα του Λονδίνου: Ζητήματα Ταυτότητας και Φύλου στην Προ-Ραφαηλιτική Τέχνη

•  (1987-1993) Πτυχίο Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ, ΒΡΑΒΕΙΑ, ΥΠΟΤΡΟΦΙΕΣ

•  Οκτ. 2008 - Σεπτ. 2009: Μεταδιδακτορικός Επιστημονικός Συνεργάτης (Postdoctoral Fellow) του University of California, Los Angeles (UCLA), Center for 17-18th Century Studies and Clark Library

•  Οκτ. 2006 - Σεπτ. 2007: Επιστημονικός Συνεργάτης (Long - term Fellow) στη Huntington Library, San Marino, Los Angeles, CA με στόχο τη τελική συγγραφή του βιβλίου Sublime Realism: Medical Men and the Art Profession in Early - Nineteenth - Century Britain

•  Αυγ. - Σεπτ. 2006: Επισκέπτης Ερευνητής (Visiting Scholar) στο Yale Center for British Art, Yale University, New Haven, Connecticut, USA

•  Σεπτ. 2003 - Απρ. 2004: Μεταδιδακτορικός Ερευνητικός Συνεργάτης (Postdoctoral Fellow) του Πανεπιστημίου του Yale, Paul Mellon Centre for Studies in British Art

•  Ιαν. 1996 - Ιούλ. 1999: Υπότροφος Εξωτερικού του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ)

Σχετικές ομιλίες