Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

The action grammar

Αλοίμονος Γιάννης, Σπανουδάκης Νίκος

4 Σεπτεμβρίου 2020

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 01:04:54 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 31

Οι λειτουργίες (ό,τι κάνει ένα έξυπνο αυτόνομο σύστημα) είναι τα θεμελιώδη δομικά στοιχεία του εγκεφάλου του συστήματος. Ωστόσο, οι λειτουργίες βρίσκονται σε διαφορετικούς χώρους: στον οπτικό χώρο (ενέργειες που γίνονται αντιληπτές με την όραση), στον ακουστικό χώρο (ενέργειες που γίνονται αντιληπτές με την ακοή), στον αισθητικο-κινητικό χώρο (ενέργειες που εκτελούνται) και στον γλωσσικό χώρο (ενέργειες που συζητήθηκαν). Για να κατακτήσουμε τη νοημοσύνη πρέπει να είμαστε σε θέση να αντιστοιχίσουμε τους διαφορετικούς χώρους μεταξύ τους. Η γραμματική δομή αυτών των χώρων δείχνει προς μια νέα προσέγγιση. Ο ομιλητής εισάγει το συντακτικό της λειτουργίας και του μοντέλου λειτουργίας ως επίσημο σύστημα και συγκεκριμένα ως ένα πρόγραμμα σε μια ειδική γλώσσα που ονομάζεται AL (Action Language). Ο ομιλητής επικεντρώνεται στις λειτουργίες χειρισμού και αντιλαμβάνεται τέτοιες καταγραφές ως μεταγλωττιστές, διερμηνείς ή μεταφραστές που λαμβάνουν περιγραφές λειτουργιών από έναν χώρο και τις μετατρέπουν στην ισοδύναμη περιγραφή ενός άλλου χώρου.

Ο ομιλητής περιγράφει ένα σύστημα που ονομάζεται VALC (VALC: Visual AL Compiler) το οποίο θα μεταφράζει αυτόματα οπτικές παρατηρήσεις σύνθετων λειτουργιών χειρισμού σε προγράμματα AL. Περιγράφει επίσης το MALC (MALC: Motor AL Compiler) το οποίο θα μεταφράζει αυτόματα προγράμματα που είναι στην AL σε σχέδιο εκτέλεσης κίνησης για οποιοδήποτε ρομπότ με τις απαραίτητες προδιαγραφές. Το MALC θα επιτρέψει επίσης νέους τρόπους προσέγγισης της ενισχυτικής μάθησης και θα παρέχει μια καθολική γλώσσα για τον προγραμματισμό των γνωσιακών ρομπότ. Επιπλέον, ο ομιλητής παρουσιάζει το VALD (Visual AL Debugger), ένα σύστημα επαυξημένης πραγματικότητας, το οποίο θα καθοδηγεί τον άνθρωπο κατά την πορεία εκτέλεσης ενός προγράμματος AL, παρέχοντας οπτικές οδηγίες και feedback σχετικά με παραβιάσεις του προγράμματος. Τέλος, ο ομιλητής περιγράφει εν συντομία το VALT (Video Action Language Translator), ένα σύστημα πολυμέσων που θα παράγει σημασιολογικές περιγραφές (και περιγραφές στα Αγγλικά) βίντεο που περιέχουν λειτουργίες χειρισμού. Κλείνοντας, περιγράφει τη σχέση της γραμματικής των ενεργειών με την Καθολική Γραμματική του Τσόμσκι.

Αλοίμονος Γιάννης Professor of Computational Vision & Intelligence, Department of Computer Science, University of Maryland

Ο Γιάννης Αλοίμονος (https://www.prg.cs.umd.edu) είναι Καθηγητής Υπολογιστικής Όρασης και Τεχνητής Νοημοσύνης στο Τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών του University of Maryland, College Park και Διευθυντής του Computer Vision Laboratory στο Institute for Advanced Computer Studies (UMIACS). Συνεργάζεται επίσης με το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, το Institute for Systems Research, το Neural and Cognitive Science Program και το Maryland Robotics Center. Γεννήθηκε στη Σπάρτη και σπούδασε Μαθηματικά στην Αθήνα και Επιστήμη Υπολογιστών στο University of Rochester, NY (PhD 1990). Ενδιαφέρεται για την ενεργή αντίληψη (active perception) και τη μοντελοποίηση της όρασης ως μιας ενεργής, δυναμικής διαδικασίας για ρομποτικά συστήματα πραγματικού χρόνου. Τα τελευταία δέκα χρόνια εργάζεται για να γεφυρώσει σήματα και σύμβολα, ειδικά πάνω στη σχέση της όρασης με τη λογική, την πράξη και τη γλώσσα. Έχει τιμηθεί με το Presidential Young Investigator Award από τον Πρόεδρο Μπους και με το Βραβείο Μποδοσάκη στον κλάδο της Τεχνητής Νοημοσύνης.

Σπανουδάκης Νίκος Μηχανικός Η/Υ και Πληροφορικής - Ε.ΔΙ.Π., Σχολή Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης, Πολυτεχνείο Κρήτης

Ο Νικόλαος Σπανουδάκης γεννήθηκε στα Χανιά της Κρήτης. Από το 2007 εργάζεται στο Πολυτεχνείο Κρήτης. Έχει διατελέσει αναλυτής συστημάτων, προγραμματιστής, συντονιστής τεχνικών ομάδων και σύμβουλος πληροφορικής στον δημόσιο (ενδεικτικά, Πανεπιστήμιο Linkoping Σουηδίας, Πανεπιστήμιο Κύπρου) και στον ιδιωτικό τομέα (ενδεικτικά, Singular Logic Α.Ε., Advanced Informatics Ε.Π.Ε., TREDIT A.E.), έχοντας πρόσφατα διακριθεί με τον τίτλο του senior member από την IEEE. Είναι επίσης μέλος της ACM, της Ελληνικής Εταιρίας Τεχνητής Νοημοσύνης, του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας. Έχει συγγραφικό έργο που περιλαμβάνει περισσότερες από έξι δημοσιεύσεις σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά, με σημαντικό αριθμό αναφορών (>400 στο google scholar), παρουσία σε διεθνή συνέδρια και φόρα. Είναι κριτής σε τέσσερα διεθνή επιστημονικά περιοδικά και έχει διατελέσει μέλος επιστημονικής επιτροπής διεθνών συνεδρίων. Έχει συμμετέχει σε 10 ερευνητικά προγράμματα με τις ιδιότητες του Αναλυτή-Προγραμματιστή, Μηχανικού Λογισμικού, Τεχνικού Διευθυντή και Διευθυντή Έργου. Τέλος έχει συμμετέχει ως αρχηγός ομάδας στον διεθνή διαγωνισμό Robocup το 2012.

Εκπαίδευση: Διδακτορικό Δίπλωμα στην Επιστήμη των Υπολογιστών του Πανεπιστήμιου Paris Descartes (Γαλλία). Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης στην Οργάνωση και Διοίκηση του Πολυτεχνείου Κρήτης (2001). Δίπλωμα Μηχανικού Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής του Πανεπιστήμιου Πατρών (1997).

Ερευνητικά Ενδιαφέροντα: Μηχανική λογισμικού και τεχνητή νοημοσύνη του ευρύτερου αντικειμένου της επιστήμης των υπολογιστών, τεχνολογία πρακτόρων (Agent technology), τεχνολογία λογισμικού για συστήματα πολλαπλών πρακτόρων (Agent Oriented Software Engineering - AOSE), μηχανική λογισμικού οδηγούμενη από μοντέλα (Model-Driven Engineering - MDE), μοντελοποίηση ομαδικής συμπεριφοράς ρομπότ, αρχιτεκτονική λογισμικού προσανατολισμένη σε υπηρεσίες (Service-Oriented Architecture - SOA), σημασιολογικός ιστός (Semantic Web) και εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης στον χώρο της περιρρέουσας νοημοσύνης (Ambient Intelligence - AmI), στα οικονομικά, στο ηλεκτρονικό εμπόριο, σε κινητές υπηρεσίες πληροφόρησης, χρησιμοποιώντας τεχνολογίες συστημάτων πολλαπλών πρακτόρων (Multi-Agent Systems - MAS), επιχειρηματολογίας (Argumentation Technology), πολυκριτήριας ανάλυσης, των υβριδικών έξυπνων συστημάτων (Hybrid Intelligent Systems), κ.α.

Προσωπική ιστοσελίδα του Νίκου Σπανουδάκη

Σχετικές ομιλίες