Bodossaki Lectures on Demand

Τεχνικές στοχαστικής δημιουργικής και γλωσσικής ενεργοποίησης των μαθητών δια μέσου των τεχνών: θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις

Μέγα Γεωργία

8 Μαΐου 2011

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 48:40 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 3998
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Στο πλαίσιο της εισήγησης τίθεται ένας αρχικός προβληματισμός για τη σχέση της τέχνης με την εκπαίδευση και γίνεται αναφορά στον τρόπο με τον οποίο μπορεί να λειτουργήσει ως εργαλείο μάθησης, ενεργοποιώντας ολιστικά την προσωπικότητα των μαθητών. Το θεωρητικό πλαίσιο που θεμελιώνει αυτή τη σχέση στηρίζεται στις διατυπωμένες θεωρίες των Dewey, και Gardner.

Ειδικότερα αναλύεται το πώς η τέχνη προάγει τον κριτικό και δημιουργικό στοχασμό των μαθητών και περιγράφονται μοντέλα ανάπτυξης της δημιουργικότητας και του στοχασμού των μαθητών όταν αυτοί συνδιαλέγονται (μέσω της παρατήρησης και της ακρόασης) με έργα τέχνης. Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάζεται το μοντέλο παρατήρησης εικαστικών έργων τέχνης (Perkins, 1994), τo μοντέλο ακρόασης μουσικών συνθέσεων (Olson ) και η φιλοσοφία και το περιεχόμενο των Προγραμμάτων, Visible Thinking Project, Artful Thinking Project.

Aξίζει να σημειωθεί ότι στόχος αυτών των προσεγγίσεων είναι η ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης των μαθητών, η οποία εκφράζεται κυρίως γλωσσικά (μέσα από την προφορική και γραπτή έκφραση των μαθητών). H μεθοδευμένη παρατήρηση έργων τέχνης (μέσα από συγκεκριμένες ερωτήσεις που τοποθετούνται σε 4 ανεξάρτητα στάδια) δίνει τη δυνατότητα στον παρατηρητή, όχι μόνο να παρατηρήσει σε βάθος ένα έργο τέχνης αλλά, παράλληλα, να καλλιεργήσει τη στοχαστική και δημιουργική του διάθεση καθώς παρατηρεί. (Perkins, 1994). Με τον τρόπο αυτό ο παρατηρητής δεν κατανοεί ή αναρωτιέται μόνο για το έργο τέχνης αλλά , παράλληλα, αναπτύσσει ιδιότητες της κριτικής και δημιουργικής σκέψης: (επιχειρηματολογία, κατάθεση τεκμηριωμένης άποψης, έλεγχος των πηγών, σύγκριση, επισήμανση κεντρικών μηνυμάτων και συμβολισμών, παραγωγή ιδεών, έκφραση μη προφανών απόψεων κτλ).

Στην ίδια λογική κινούνται και τα Project Visible και Artful Thinking. Σύμφωνα με αυτά οι μαθητές αναλύουν ένα θέμα ενδιαφέροντος μέσα από μεθοδευμένες εκπαιδευτικές τεχνικές που προάγουν το στοχασμό των μαθητών. Οι εκπαιδευτικές αυτές τεχνικές στηρίζονται στην παρατήρηση έργων τέχνης. Προκειμένου να γίνουν κατανοητά τα μοντέλα και οι τεχνικές παρατήρησης έργων τέχνης σε εκπαιδευτικό πλαίσιο, γίνεται επίσης αναφορά σε παραδείγματα από τη διδακτική πράξη.

Μέγα Γεωργία Αναπλ. Διευθύντρια, Δημοτικό Σχολείο Κολλεγίου Αθηνών & Καθηγήτρια Σύμβουλος - Μεταπτυχιακό Τμήμα, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Η Γ. Μέγα, είναι αναπληρώτρια διευθύντρια στο Δημοτικό Σχολείο του Κολλεγίου Αθηνών και Καθηγήτρια Σύμβουλος στο Μεταπτυχιακό Τμήμα του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου, στην ενότητα «Σπουδές στην Εκπαίδευση». Οι πανεπιστημιακές της σπουδές άρχισαν και ολοκληρώθηκαν σε επίπεδο βασικού πτυχίου, Master και Διδακτορικού στο Τμήμα Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου της Κρήτης. Το ερευνητικό της έργο σχετίζεται με τεχνικές καλλιέργειας του κριτικού στοχασμού των μαθητών δια μέσου της τέχνης. Ειδικότερα στο πλαίσιο της Διδακτορικής Διατριβής της με θέμα: «Γλώσσα και Τέχνη Το παράδειγμα του Γλωσσικού Μαθήματος», μελετήθηκε η επίδραση της παρατήρησης και της ακρόασης καλλιτεχνικών ερεθισμάτων στην καλλιέργεια τόσο των γλωσσικών δεξιοτήτων των μαθητών, όσο και του κριτικού στοχασμού τους.

Τα τελευταία 5 χρόνια, ασχολείται ερευνητικά με τη στοχαστική ενεργοποίηση των ενηλίκων εκπαιδευομένων δια μέσου των τεχνών. Σε αυτό το πλαίσιο κινούμενη, αποτέλεσε μέλος της συγγραφικής του ομάδας του βιβλίου Εκπαίδευση Ενηλίκων, Εκδόσεις Μεταίχμιο, και υπήρξε κεντρική ομιλήτρια στη Συνδιάσκεψη: «Εκπαίδευση μέσα από την Τέχνη», Μάιος 2010, υπό την αιγίδα της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Η ίδια είναι συντονίστρια επί σειρά ετών σε σεμινάρια και διημερίδες που σχετίζονται με την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης δια μέσου των τεχνών, και έχει συμμετάσχει σε συνέδρια ως εισηγήτρια στο εξωτερικό (Βέλγιο, Αγγλία, Ολλανδία, Σουηδία, Ελλάδα).

1. Perkins, David. The Intelligent Eye: Learning to Think by Looking at Art. Getty Center for Education in the Arts, 1994
 
2. Olson, Ivan. The Arts and Critical Thinking in American Education. Westpost, CT: Bergin & Garvey, 2000
 
 

Σχετικές ομιλίες