Bodossaki Lectures on Demand

Οι συνθετικές μουσικολογικές και αισθητικές μου αναζητήσεις μέσα από τις σπουδές μου στο Παρίσι στις αρχές της δεκαετίας του 1980

Ζερβός Γιώργος

8 Μαρτίου 2019

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 00:15:11 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 27

Hμερίδα αφιερωμένη στις μουσικές σχέσεις μεταξύ Γαλλίας και Ελλάδας που συμπλήρωσε τις εργασίες της πρώτης ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης στις 18 Μαΐου του 2018.

Στην ημερίδα αυτή διερευνάται η ανάπτυξη της ελληνικής ηλεκτρονικής μουσικής, που οφείλει πολλά σε συνθέτες που σπούδασαν στη Γαλλία.

Μελετάται, επίσης,το έργο Γάλλων συνθέτων όπως του François-Bernard Mâche, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με ελληνικές πηγές έμπνευσης, ενώ ιδιαίτερη μνεία γίνεται στις δραστηριότητες του Ιάννη Ξενάκη και του Γιώργου Απέργη στη Γαλλία μετά το 1980. Ο Γιώργος Ζερβός μιλά για τις σπουδές του στο Παρίσι και το έργο του.

Ο τιμώμενος προσκεκλημένος François-Bernard Mâche μιλά αναλυτικά για το έργο του και την ιδιαίτερη σχέση του με την Ελλάδα.

ΤΡΙΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ
Ηλεκτρονική μουσική, Έλληνες συνθέτες και μουσικές επιρροές

Οι συνθετικές, μουσικολογικές και αισθητικές μου αναζητήσεις, μέσα από τις σπουδές μου στο Παρίσι στις αρχές της δεκαετίας του 1980

Σε αυτή την εισήγησή μου θα προσπαθήσω να δείξω πως η επιλογή να κάνω τις μεταπτυχιακές σπουδές μου στο Παρίσι (Panthéon-Sorbonne I), όπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων, ήταν απολύτως συμβατή με τις συνθετικές, μουσικολογικές και αισθητικές μου αναζητήσεις της εποχής εκείνης. Κατά την διάρκεια των σπουδών μου σύνθεσης με τον Γιάννη Ιωαννίδη στην Αθήνα και λίγο πριν φύγω για το Παρίσι, είχα ήδη εκφράσει τις θέσεις μου ως προς την κρίση της μουσικής του 20ού αιώνα με έναν τρόπο όμως που δεν θα μπορούσε να είναι επαρκώς τεκμηριωμένος. Η επαφή μου με τη γαλλική κουλτούρα της εποχής και κυρίως η παρακολούθηση των μαθημάτων των Ιάννη Ξενάκη (musiques formelles), Daniel Charles (φιλοσοφία και αισθητική της μουσικής του 20ού αιώνα) και Michel Guiomar (όπερα-Wagner), μου έδωσαν όλα εκείνα τα εφόδια για να προχωρήσω παραπέρα: η συνεχής αλλαγή των χρησιμοποιουμένων μαθηματικών μοντέλων από τον Ξενάκη, η σχέση μοντερνισμού-μεταμοντερνισμού όπως αυτή διδασκόταν από τον Charles, καθώς και η σχέση μουσικής με τον λόγο και την σκηνοθεσία-σκηνογραφία όπως αυτή παρουσιαζόταν στα σεμινάρια του Guiomar, απετέλεσαν (ιδιαίτερα τα δυο πρώτα), πηγή έμπνευσης, αλλά και τεκμηρίωσης των ήδη, αλλά μερικώς, διαμορφωμένων απόψεων μου για τη μουσική του 20ού αιώνα, τόσο στο επίπεδο της σύνθεσης όσο και στο επίπεδο της ανάλυσης.

(Σημείωμα του ομιλητή)

Ζερβός Γιώργος Συνθέτης - Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ

Ο Γιώργος Ζερβός γεννήθηκε στο Κάιρο της Αιγύπτου και εγκαταστάθηκε στην Αθήνα το 1961. Είναι πτυχιούχος Φυσικής του Φυσικομαθηματικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών (1979). Σπούδασε ανώτερα θεωρητικά και πιάνο στο Ελληνικό Ωδείο και στο Ορφείο και σύνθεση με τον Γιάννη Ιωαννίδη. Το 1981 πήγε στο Παρίσι για μεταπτυχιακές σπουδές (Πανεπιστήμιο Paris I – Panthéon-Sorbonne). Εκεί παρακολούθησε μουσικολογία και αισθητική της μουσικής με τους Michel Guiomar και Daniel Charles και σύνθεση με τον Ιάννη Ξενάκη. Το 1982 απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο D.E.A. με τίτλο εργασίας «Μαθηματικές διαδικασίες στο έργο του Μπάρτοκ και του Ξενάκη», ενώ το 1995 ανακηρύχθηκε διδάκτορας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης υποβάλλοντας διατριβή με θέμα «Η κρίση του θέματος στο έργο των συνθετών της δεύτερης σχολής της Βιέννης: Schönberg, Berg, Webern».

Έργα του έχουν παιχτεί στην Ελλάδα, στην Κύπρο, καθώς και στην Ιταλία, Βουλγαρία, Γαλλία, Αυστρία, Ολλανδία, Αμερική και έχουν ηχογραφηθεί από την Ελληνική Ραδιοφωνία. Παραγγελίες για σύνθεση μουσικών έργων τού έχουν δοθεί από το Γ΄ Πρόγραμμα, το Ινστιτούτο Γκαίτε, το Δήμο Ηρακλείου, ΟΜΜΑ κ.ά. Το 1982 πήρε το πρώτο βραβείο σύνθεσης στο διαγωνισμό μουσικής δωματίου που προκήρυξε το Υπουργείο Πολιτισμού με το έργο «Κουαρτέτο εγχόρδων αρ. 1». Οι συνθέσεις του εκδίδονται από τον εκδοτικό οίκο Κ. Παπαγρηγορίου – Χ. Νάκας και έργα του έχουν κυκλοφορήσει από τις δισκογραφικές εταιρείες Warner (Έρως και Ψυχή, 1999), Agora (Σπουδή για κουαρτέτο εγχόρδων, 2000) Irida Classical (Πέντε παραλλαγές για φλάουτο και πιάνο, 2008).

Παράλληλα με τη σύνθεση, ασχολείται και με τη μουσικολογική έρευνα. Έχει γράψει άρθρα για τη μουσική του 20ου αιώνα σε ελληνικά και ξένα περιοδικά, έχει δώσει διαλέξεις και συμμετάσχει σε πολλά συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. To 2002 εκδόθηκαν από τον εκδοτικό οίκο Κ. Παπαγρηγορίου -Χ. Νάκας δύο βιβλία του με τίτλους αντίστοιχα: Schönberg, Berg Webern: Η κρίση της μουσικής δια μέσου της κρίσης του θέματος και των μορφών και Ο Νίκος Σκαλκώτας και η ευρωπαϊκή παράδοση της μουσικής των αρχών του 20ου αιώνα. Στον ίδιο εκδοτικό οίκο εκδόθηκε το 2016 το τελευταίο του βιβλίο με τίτλο: Από την αρχική έμπνευση στην τελική μορφοποίηση. Ο Γιώργος Ζερβός είναι Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου διδάσκει ανάλυση, μουσική του 20ου αιώνα και σύνθεση.

Σχετικές ομιλίες