Bodossaki Lectures on Demand

Ο Αγώνας στον χριστιανισμό

Ξυδιάς Βασίλης

28 Μαρτίου 2014

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 27:27 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1027
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /
Ομιλητές
Ξυδιάς Βασίλης

Γλώσσα
Ελληνική

Ημερομηνία
28/03/2014

Διάρκεια
27:27

Εκδήλωση
Αγώνες Σώματος και Πνεύματος

Χώρος
Κτήριο "Κωστής Παλαμάς" του Πανεπιστημίου Αθηνών

Διοργάνωση
Κοινωφελές Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης

Κατηγορία
Αθλητισμός, Θρησκεία

Ετικέτες
αγώνας, αγωνιστικό πνεύμα, χριστιανισμός

Η ημερίδα με θέμα “Αγώνες Σώματος και Πνεύματος” αποτελεί μέρος του προγράμματος ΟΙ ΔΙΑΛΟΓΟΙ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ, με το πρώτο συνέδριο του οποίου εγκαινιάστηκε η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση τον Νοέμβριο του 2010.  Αποτελεί επίσης μέρος των δράσεων του ΕΣΠΑ με γενικό τίτλο ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ. 
 
Οι Διάλογοι των Αθηνών εξαρχής επικεντρώθηκαν σε θέματα που απασχολούν τον σύγχρονο άνθρωπο υιοθετώντας διαχρονική προσέγγιση και διεπιστημονική οπτική. Τα δύο αυτά χαρακτηριστικά στοιχεία είναι εμφανή και στο δομικό περιεχόμενο των παρουσιάσεων που έριξαν φως στις διάφορες θεματικές ενότητες των αγώνων. Το θέμα προσέγγισαν διακεκριμένες προσωπικότητες των γραμμάτων και των τεχνών από μία διαχρονική και διεπιστημονική οπτική εστιάζοντας σε αγώνες αθλητικούς, ποιητικούς, λογοτεχνικούς, μουσικούς και φτάνοντας μέχρι τους σύγχρονους Μαραθώνιους.
 
Ενδιαφέρον παρουσίασε η τελικά κοινώς αποδεκτή υπόθεση εργασίας για τη σωματικότητα του πνευματικού αγώνα και την πνευματικότητα του σωματικού. Από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας οι αγώνες προϋποθέτουν τον άλλον, την κοινότητα, την άμιλλα τον συναγωνισμό, τον διαγωνισμό που στην αρνητική του μορφή γίνεται κακώς εννοούμενος ανταγωνισμός. 
 
Με την ηθική διάσταση του αγώνα και του ευ αγωνίζεσθαι ασχολήθηκαν κάποιοι από τους ομιλητές, καταθέτοντας ο καθένας τον προβληματισμό της επιστήμης του, αλλά και της προσωπικής του προσέγγισης. Μακριά από κάθε εξιδανίκευση του παρελθόντος, ανακοινώσεις που εστίασαν στους αρχαίους αγώνες κατέδειξαν και την αρνητική πλευρά αθλημάτων (όπως το παγκρατίων και η πυγμαχία διασυνδέονται με το μίασμα καθώς προκαλούν αιματοχυσία) αλλά και αθλητών, κάποιοι από τους οποίους θεώρησαν τη νίκη αυτοσκοπό ακυρώνοντας με τον τρόπο αυτό το βαθύτερο νόημα του αγώνα. Κοινωνικές προσεγγίσεις του ρόλου του αθλητισμού στην αρχαιότητα, τους μέσους, αλλά και νεώτερους χρόνους, δείχνουν βαθύτερες ανθρωπολογικές αντιλήψεις που χαρακτηρίζουν τις διάφορες ιστορικές περιόδους. 
 
Τέλος, η σύγχρονη αντίληψη του αγώνα τον συνδέει αφενός με τον επαγγελματισμό των αθλητικών διοργανώσεων, αφετέρου όμως τον συνδέει με την ευγένεια του εθελοντισμού, της κοινωνικής συμμετοχικότητας, της σωτήριας διεξόδου από περιοριστικές συνθήκες καθημερινής ζωής. 
 
Με το αποτύπωμα των αγώνων στα 35 μιλιμέτρ, τους Αγώνες Ελληνικού Τραγουδιού που ίδρυσε ο Μάνος Χατζιδάκις, τη μαρτυρία σημερινών Μαραθωνοδρόμων και τις προσπάθειες για τη διάδοση του πνεύματος του Ολυμπισμού κλείνει άλλος ένας κύκλος των Διαλόγων των Αθηνών παραδίδοντας τη σκυτάλη του ευαίσθητου προβληματισμού για το χθες και το σήμερα στο μέλλον.
 
Τον επιστημονικό συντονισμό της ημερίδας είχε η Δρ. Νίκη Τσιρώνη, ερευνήτρια του ΕΙΕ και εταίρος του Πανεπιστήμιου του Harvard και το συντονισμό των ομιλητών ο καθηγητής Γεώργιος Μπαμπινιώτης, Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής των Διαλόγων των Αθηνών, ο οποίος στην εισαγωγική του ομιλία αναφέρθηκε στους στόχους της εκδήλωσης.

Ξυδιάς Βασίλης Θεολόγος / Εκπαιδευτικός

Γεννήθηκε το 1955 στην Αθήνα. Είναι θεολόγος καθηγητής στη Μέση Εκπαίδευση, πτυχιούχος της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Επίσης έχει πτυχίο Ηλεκτρ.-Μηχαν. ΕΜΠ και είναι υποψήφιος διδάκτωρ Πολιτικής Φιλοσοφίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Από το 1986 έως το 2005 εργάστηκε ως μηχανικός, σύμβουλος οργάνωσης και ανάπτυξης. Ασχολήθηκε κυρίως με την τοπική αυτοδιοίκηση και με προγράμματα τοπικής ανάπτυξης, ιδιαίτερα στους τομείς του πολιτισμού και του εναλλακτικού τουρισμού. Σημαντικότερες δουλειές του την περίοδο αυτή ήταν η μελέτη για την ίδρυση του Αναπτυξιακού Κέντρου Ορεινού Μυλοποτάμου-Μαλεβιζίου στα Ανώγεια της Κρήτης (1987), το LEADER Καλαμπάκας-Πύλης (1992), το Τοπικό Πρόγραμμα Προστασίας και Ανάδειξης των Μετεώρων (1993-1995) και η Πολιτιστική Διαδρομή της Οδύσσειας (1994-2002). Την ίδια περίοδο διετέλεσε Γενικός Διευθυντής της Εταιρείας Ανάπτυξης Δυτικής Ελλάδας (1989) και Διευθύνων Σύμβουλος του Δικτύου Οδύσσεια (1998-2002), ενώ επίσης εργάστηκε στην Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (1986-1991) και στην Αγροτουριστική (2002-2004). Παλαιότερα είχε εργαστεί ως μηχανικός οργάνωσης στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων (1985-1986).

Συμμετείχε στο φοιτητικό κίνημα της μεταπολίτευσης και υπήρξε μέλος του Κεντρικού Συμβουλίου της ΕΦΕΕ (1981-1983). Παράλληλα συμμετείχε σε διάφορες απόπειρες εναλλακτικής δημοσιογραφίας, με σημαντικότερη τη θητεία του στο περιοδικό Αντί (1983-1984). Για μια μικρή περίοδο συμμετείχε στο Κέντρο Μελετών και Αυτομόρφωσης (1983).

Στη συνέχεια συνεργάστηκε με τον Χρ. Γιανναρά, τον Δημ. Μαυρόπουλο κ.ά. ως συντονιστής στο Ίδρυμα Γουλανδρή-Χορν (1985-1986) και στην τηλεοπτική εκπομπή της ΕΤ1 "Σήμερα Είναι Κυριακή»"(1986-1991). Μαζί με φίλους ίδρυσε τη Μορφωτική και Πολιτιστική Εταιρεία "Άλσος Γραμμάτων και Τεχνών" (1991), και υπήρξε μέλος της Εταιρείας Κοινοτικών Μελετών "Κωνσταντίνος Καραβίδας" (1987-1992). Συμμετείχε στα μαθητικά συνέδρια του Λυκείου "Ο Κοραής" (1992-1994) με τον αείμνηστο Στέφανο Γοντικάκη. Κατά καιρούς έχει συμμετάσχει ως παραγωγός ή ως συνεργάτης σε εκπομπές του ραδιοφωνικού σταθμού της Εκκλησίας της Ελλάδος. Είναι μέλος του Ελληνικού Τμήματος του ICOMOS.

Έχει εκδοθεί το βιβλίο του "Βαλκανική Κοινοπολιτεία" (Δόμος, 1994), ενώ κείμενά του έχουν δημοσιευθεί στο συλλογικό τόμο "Τι είναι η ψυχή;" (Αρχέτυπο, 2002) και στα περιοδικά Σύναξη, Αναλόγιον, Άρδην, Λεβιάθαν, Νέα Κοινωνιολογία, Cogito, Journal of the Hellenic Diaspora, κ.ά. Άρθρα του υπάρχουν και στα περιοδικά Αντί και Οικονομικός Ταχυδρόμος (κυρίως μεταξύ 1983-1985)

Σχετικές ομιλίες