Bodossaki Lectures on Demand
ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ

Κινηματογράφος και προκατάληψη. Ή: γιατί οι κακοί του σινεμά προτιμούν τη μοντέρνα αρχιτεκτονική;

Μαρτινίδης Πέτρος

18 Φεβρουαρίου 2016

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN VIDEO & SLIDES
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 75:05 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 1930
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Κινηματογράφος και προκατάληψη.
Ή: γιατί οι κακοί του σινεμά προτιμούν τη μοντέρνα αρχιτεκτονική;

Μια διάλεξη του πανεπιστημιακού και συγγραφέα Πέτρου Μαρτινίδη, που διοργάνωσε στη Θεσσαλονίκη το "Δίκτυο Ναυαρίνο"
 
Μια γαλλική ταινία του 1930 παρουσιάζει ένα όργιο έκφυλων αστών, στο εσωτερικό μιας βίλας που ο διάσημος μοντερνιστής αρχιτέκτονας Λε Κορμπυζιέ είχε περατώσει το 1927. Μια σκανδιναβική ταινία του 2011, βασισμένη σε βιβλίο του Γιο Νέσμπο, παρουσιάζει τον κεντρικό ήρωα, ληστή και δολοφόνο, να κατοικεί σε ένα εξοχικό, εξαιρετικό δείγμα μοντερνιστικής λιτότητας. Ενδιαμέσως, διάσημες ή μη διάσημες ταινίες διαφόρων εθνικοτήτων, αστυνομικές, κατασκοπικές, θρίλερ κ.ά. τοποθετούν, σχεδόν ανεξαιρέτως, αρνητικούς ήρωες –δολοφόνους, αρχικατασκόπους, σαδιστές συζύγους και κάθε λογής καθάρματα– σε κατοικίες δείγματα τυπικού μοντερνισμού. Το στατιστικό δείγμα παραείναι υψηλό για να αποδοθεί σε απλή σύμπτωση. Και οι ευάριθμες εξαιρέσεις, με «κακούς» σε παραδοσιακές κατοικίες ή «καλούς» σε σπίτια απέριττης λιτότητας, παρουσιάζουν ιδιαιτερότητες που κάθε άλλο παρά αναιρούν την αρχική διαπίστωση. Στόχος της ομιλίας είναι να ερμηνεύσει το πώς εμφανίστηκε και γιατί συνεχίζεται αυτή η «προκατάληψη», της σύνδεσης κακών και μοντερνισμού.


Το Blod ευχαριστεί το Δίκτυο Ναυαρίνο για την παραχώρηση του video της διάλεξης.

Μαρτινίδης Πέτρος Πανεπιστημιακός - Συγγραφέας
Ο Πέτρος Μαρτινίδης σπούδασε αρχιτεκτονική στη Θεσσαλονίκη, όπου γεννήθηκε, ψυχολογία και θεωρία της λογοτεχνίας, στο Παρίσι, και ιστορία και φιλοσοφία των επιστημών στο Λονδίνο. Ως καθηγητής στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Α.Π.Θ. δίδασκε σχεδιασμό θεατρικών χώρων, ιστορία της αρχιτεκτονικής και επιστημολογική ανάλυση των θεωριών της. Εξακολουθεί να διδάσκει στο διατμηματικό μεταπτυχιακό πρόγραμμα «προστασίας, συντήρησης και αποκατάστασης μνημείων πολιτισμού» και να μετέχει, με διαλέξεις, σε μεταπτυχιακά του πανεπιστημίου της Σορβόννης. Έχει γράψει βιβλία για την εξέλιξη της αρχιτεκτονικής των θεάτρων, την ιστορία των αρχιτεκτονικών θεωριών, τις μορφές της παραλογοτεχνίας, τις τεχνικές αφήγησης στα κόμικς, τις τάσεις στην κριτική της τέχνης, καθώς και πολλά σχετικά άρθρα ή άρθρα βιβλιοκρισίας στην Αθηναϊκή Επιθεώρηση του Βιβλίου. Εδώ και δυο δεκαετίες έχει επίσης δημοσιεύσει 9 αστυνομικά μυθιστορήματα και μια συλλογή αστυνομικών διηγημάτων. Στα ίχνη ενός από τους μυθιστορηματικούς του ήρωες, δημοσιογράφου, αρθρογραφεί ενίοτε και ο ίδιος στον κυριακάτικο τύπο.

Σχετικές ομιλίες