Bodossaki Lectures on Demand

Η ποίηση στα εξώφυλλα: Ο Γιάννης Μόραλης στις εκδόσεις Ίκαρος

Καρύδη Χρυσή, Καρύδη Κατερίνα, Τσιγκάκου Φανή-Μαρία, Καρλόπουλος Γιάννης, Αρβανιτάκης Δημήτρης

13 Ιανουαρίου 2019

ΟΜΙΛΙΕΣ
EXIT FULL SCREEN
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 01:18:39 ΠΡΟΒΟΛΕΣ 166
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ /

Η συζήτηση "Η ποίηση στα εξώφυλλα: Ο Γιάννης Μόραλης στις εκδόσεις Ίκαρος" πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της αναδρομικής έκθεσης του σπουδαίου Έλληνα ζωγράφου Γιάννη Μόραλη, στην οργάνωση της οποίας συμπράττουν για πρώτη φορά το Μουσείο Μπενάκη, η Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου, το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης και η Γκαλερί Ζουμπουλάκη, με τη συμπαράσταση της οικογένειας του ζωγράφου.

Ο Γιάννης Μόραλης υπήρξε μία από τις δημοφιλέστερες καλλιτεχνικές φυσιογνωμίες του ελληνικού 20ού αιώνα: πρωτοπόρος ζωγράφος, ταλαντούχος χαράκτης, προικισμένος σκηνογράφος και εξέχων ακαδημαϊκός δάσκαλος. Μέσα από ζωγραφικά έργα, σχέδια και χαρακτικά, γλυπτά και αρχιτεκτονικές εφαρμογές, εξώφυλλα δίσκων και εικονογραφήσεις βιβλίων, η έκθεση επιχειρεί να χαρτογραφήσει την πορεία του Γιάννη Μόραλη ανά δημιουργική δεκαετία, αναδεικνύοντας άγνωστες πτυχές της ζωής και του έργου του.

Στη συζήτηση συμμετέχουν:
Κατερίνα & Χρυσή Καρύδη, Εκδόσεις Ίκαρος
Φανή-Μαρία Τσιγκάκου, Δρ Ιστορίας της Τέχνης
Γιάννης Καρλόπουλος, Γραφίστας

Συντονιστής:
Δημήτρης Αρβανιτάκης, Ιστορικός, Υπεύθυνος Τμήματος Εκδόσεων Τάσσος και Angele Νομικού

Καρύδη Χρυσή Εκδόσεις Ίκαρος

Ο εκδοτικός οίκος «Ίκαρος» ιδρύθηκε το 1943 από τον Νίκο Καρύδη, τον Αλέκο Πατσιφά και τον Μάριο Πλωρίτη. Από το 1944 στεγάζεται στην οδό Βουλής 4, στο Σύνταγμα. Από την πρώτη στιγμή, ο «Ίκαρος» ήταν πρωτοπόρος και για τη θεματολογία και για την αισθητική των εκδόσεών του. Με διορατικότητα, τόλμη και επιμονή υποστήριξε νέους ποιητές και πεζογράφους, εκπροσώπους του υπερρεαλιστικού κινήματος στα πρώτα του βήματα στην Ελλάδα και παρουσίασε εκδόσεις πρωτοπόρες για την εποχή που συμπλήρωσαν την Ελληνική Γραμματολογία και αποτελούν μέχρι τις μέρες μας σημεία διαρκούς αναφοράς.

Ο «Ίκαρος» είναι ο αποκλειστικός εκδότης του έργου των δύο τιμημένων με το βραβείο Nobel Λογοτεχνίας Ελλήνων ποιητών Γιώργου Σεφέρη (1963) και Οδυσσέα Ελύτη (1979).

Τα τελευταία χρόνια, με σεβασμό στο παρελθόν και με μικρά, προσεκτικά βήματα, τον «Ίκαρο» συνεχίζουν οι κόρες του Νίκου Καρύδη, Χρυσή Καρύδη και Κατερίνα Καρύδη και τα εγγόνια του, Μαριλένα Πανουργιά και Νίκος Αργύρης.

Καρύδη Κατερίνα Εκδόσεις Ίκαρος

Η Κατερίνα Καρύδη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1958. Τελείωσε το Αμερικανικό Κολλέγιο θηλέων (τότε) της Αγίας Παρασκευής και αμέσως μετά παντρεύτηκε απογοητεύοντας όλους της τους δασκάλους που περίμεναν να μπει πρώτη στη Νομική. Από το 1984, μετά το θάνατο του πατέρα της Νίκου Καρύδη διευθύνει τις Εκδόσεις Ίκαρος αρχικά μαζί με την αδελφή της Χρυσή και τώρα με τα παιδιά τους. Έχει δύο παιδιά τον Νίκο και την Αλεξάνδρα Αργύρη. Ζει και εργάζεται στο κέντρο της Αθήνας.

Τσιγκάκου Φανή-Μαρία Δρ. Ιστορίας της Τέχνης

Η Φανή-Μαρία Τσιγκάκου είναι ιστορικός της Τέχνης. Ειδικός τομέας έρευνάς της είναι τα έργα ελληνικής θεματογραφίας των ξένων ζωγράφων-περιηγητών του 16ου έως και του 19ου αιώνα. Οι εργασίες της πάνω στο θέμα αυτό έχουν διακριθεί διεθνώς. Έχει δημοσιεύσει ένα πλήθος σχετικών μελετών, έχει οργανώσει πάνω από πενήντα εκθέσεις στην Ευρώπη και στις Ηνωμένες Πολιτείες και έχει δώσει μια σειρά διαλέξεις σε μουσεία και ιδρύματα στην Ευρώπη και στις Η.Π.Α. Το βιβλίο της "The Rediscovery of Greece", Thames & Hudson, 1981 (στα ελληνικά: "Ανακαλύπτοντας την Ελλάδα"), θεωρήθηκε η πρώτη εμπεριστατωμένη μελέτη γύρω από το θέμα των ζωγράφων-περιηγητών στην Ελλάδα και μεταφράστηκε σε πέντε γλώσσες. Εργάζεται στο Μουσείο Μπενάκη ως Επιμελήτρια του Τμήματος Ζωγραφικής, Χαρακτικών και Σχεδίων.

Καρλόπουλος Γιάννης Γραφίστας

Ο Γιάννης Καρλόπουλος γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1967. Σπούδασε στο Τμήμα Γραφιστικής της ΣΓΤκΚΣ του ΤΕΙ Αθήνας (1984–1989). Τη διετία 1988–’90 εργάστηκε ως βοηθός με ζωγράφους στη γιγαντοαφίσα κινηματογράφου και τοιχογραφιών εκκλησιών στην Ελλάδα και Κύπρο, παράλληλα παρακολούθησε το σεμινάριο του Φωτογραφικού Κύκλου. Την περίοδο 1991–’92 ως μεταπτυχιακός υπότροφος του ΙΚΥ φοίτησε στην σχολή τυπογραφίας και γραφικών τεχνών École Estienne στο Παρίσι ηλεκτρονική σελιδοποίηση (DTP), σχεδιασμό και ψηφιοποίηση γραμματοσειρών με πρακτική άσκηση την υλοποίηση ελληνικής γραμματοσειράς στην Imprimerie Nationale.

Σχεδιάζει κυρίως περιοδικά, βιβλία, εκδόσεις και πολιτιστικού περιεχομένου οπτικό υλικό. Έχει συνεργαστεί με την Graphopress, το k2design, τον Αθήνα2004, το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, τη YES!Hotels, τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και τα Χαρτιά Περράκης. Το διάστημα 2005–2012 υπήρξε υπεύθυνος σχεδιασμού στον Δημοσιογραφικό Οργανισμό Λαμπράκη για πληθώρα εκδόσεων.

Συνιδρυτής και creative director του φωτογραφικού πρακτορείου Fosphotos.com, του διαδικτυακού περιοδικού popaganda.gr (2013–’15), του βιβλιοπωλείου και των εκδόσεων Φωταγωγός. Συνεργάζεται για την παραγωγή αναμνηστικών αντικειμένων υπό τον τίτλο Zorbas is missing και την αποτύπωση των φρεατίων πόλεων (City prints), εκδοχές του label Limited Editions. Την τελευταία τετραετία διατηρεί το blog scriptorium210 με άξονα την χειρονομιακή πρακτική της γραμματογραφίας στην Ελλάδα.

Σύμβουλος σχεδιασμού στο LiFO/lifo.gr, art director των εκδόσεων εκπαιδευτικού υλικού για την αγγλική γλώσσα MM publications από τo 1996, συμπαραγωγός του Stella project και της Ελληνικής Ψηφιακής Τυποθήκης από την ίδρυσή της καθώς και μέλος της επιστημονικής επιτροπής του Αρχείου Οπτικής Επικοινωνίας Ελλάδας. Από τον Μάρτιο του 2015 μέχρι τον Αύγουστο του 2017 διετέλεσε μέλος του ΔΣ του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων (ΤΑΠ) με εποπτεία τα πολιτιστικά προϊόντα και τις εκδόσεις για τα Μνημεία και Μουσεία της Ελλάδας.

Creative director του δημιουργικού γραφείου Karlopoulos&Associates.

Αρβανιτάκης Δημήτρης Ιστορικός, Υπεύθυνος Τμήματος Εκδόσεων «Τάσσος και Angele Νομικού» Μουσείου Μπενάκη
Ο Δημήτρης Αρβανιτάκης γεννήθηκε στη Ζάκυνθο. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου της Αθήνας, στο Τμήμα Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών. Με υποτροφία της Ακαδημίας Αθηνών εργάστηκε στο Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών της Βενετίας (1995-1998), όπου και εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή. Είναι διδάκτωρ Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου και από το 2001 εργάζεται στο Μουσείο Μπενάκη. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στην ιστορία των νεότερων χρόνων, με κύριους θεματικούς άξονες την ιστορία του Ιονίου, τη σχέση ιταλικού και ελληνικού κόσμου, τη διαμόρφωση της λογιοσύνης και την ιστορία της ιστοριογραφίας.

Σχετικές ομιλίες